ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    16 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    16 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    221
تعداد کل بازدید ها :
    24873805
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
بررسی ساختار سیاسی در روزنامه کیهان و سلام
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 497.9 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 211 صفحه
تعداد بازدید : 373 مرتبه


قیمت: 8,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 30

فروشنده ی فایل

sibsib
سایر فایل ها
توضیحات :
این مقاله با فرمت ورد و اماده پرینت میباشد
 
موضوع مقاله : بررسی ساختار سیاسی در روزنامه کیهان و سلام
 
فهرست مطالب
 
عنوان
 
فصل اول- كليات ومقدمات
 
پيشگفتار   
 
مقدمه       
 
تاريخچه مطالعاتي
 
طرح موضوع
 
چارچوب نظري: تالكوت
 
پارسونز
 
فرضيات و پرسشهاي تحقيقاتي
 
اهداف تحقيق
 
اهميت و ضرورت تحقيق
 
تعريف اصطلاحات تحقيق 
 
فصل دوم
 
مرور متون مطالعاتي
 
خبر و تعريف آن
 
سبك هاي خبر نويسي
 
نظريه برجسته سازي يا اولويت گذاري
 
سه ضابطه خبر
 
نقبي به حقوق بشر
 
تاريخ روند آزادي مطبوعات
 
سوابق سانسور
 
پيدايي روزنامه در جهان غرب
 
انتشار روزنامه
 
دموكراسي و فضاي باز سياسي
 
تشكيلات صنفي و استقلال حرفه اي
 
جامعه مدني
 
نقش دولت و جامعه مدني در فرايند توسعه
 
ديدگاههاي سنتي درباره نقش دولتو جامعه مدني در توسعه
 
جامعه مدني و روابط آن با جامعه سياسي
 
تحولات توسعه ملي به سوي يك چارچوب نظري جايگزين
 
ديدگاه چند جامعه شناس در ارتباط با وسايل ارتباطي
 
فرديناند تونيس
 
ديويد رايزمن
 
مارشال مك لوهان
 
تعريف فرهنگ
 
لزوم تحقيق در تعاريف فرهنگ
 
تعاريف فرهنگ از ديدگاه دايرةالمعارفهاي مشهور جهان
 
فرهنگ از ديدگاه آنتوني گيرتز
 
عناصر فرهنگ
 
جامعه مدني و مطبوعات
 
تحولات روزنامه نگاري در كشور هاي در حال توسعه
 
تاسيس اولين چاپخانه و روزنامه در ايران
 
تاسيس دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي
 
مسائل اجتماعي مطبوعات ايران
 
مطبوعات ايران در قرن بيستم
 
طبقه بندي روزنامه ها بر حسب جناح
 
تعريف جناح و جناح بندي
 
آغاز فصلي نوين در تاريخ مطبوعات ايران
 
گامي در تحديد آزادي مطبوعات
 
 در حاشيه طرح پيشنهادي مركز
 
پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي درباره قانون مطبوعات
 
پيش نويس يك طرح موقت ارائه شده توسط مركز پژوهشهاي مجلس
 
پيش نويس طرح اصلاح قانون مطبوعات
 
روزنامه كيهان
 
روزنامه سلام
 
 فصل سوم
 
جامعه آماري
 
شيوه نمونه گيري
 
ابزارهاي اندازه گيري
 
روش جمع آوري اطلاعات
 
آزمون مجذور كي x
 
تعريف تحليل محتوا
 
روش تحقيق
 
تحليل محتوا، تحقيق درباره تاثير ارتباط جمعي
 
شاخص ها و مراحل روش تحليل محتوا
 
طرح
 
واحد بندي
 
نمونه گيري
 
رمز دهي (كد گذاري)
 
استخراج نهايي نتايج
 
معتبر سازي
 
نقاط قوت تحليل محتوا
 
نقاط ضعف و معايب تحليل محتوا
 
شروط عينيت، انتظام و عموميت
 
شرط انتظام
 
موضوع عينيت و كيفيت
 
تعريف مقوله هاي تحقيق
 
فصل چهارم
 
ارائه و تجزيه و تحليل داده ها
 
 
فصل پنجم
 
استنتاج
 
نتايج تحقيق
 
توصيه و پيشنهادات
 
ضمائم: جداول
 
جدول شماره 1. حلقه يك
 
(روزنامه هاي درجه اول تاثيرگذار و توقيف شده)
 
جدول شماره 2. حلقه دو.
 
(روزنامه هاي درجه دو تاثير گذار و توقيف شده)
 
جدول شماره 3.
 
(هفته نامه هاي توقيف شده)
 
 
پيشگفتار
به همراه گسترش وسايل ارتباط جمعي و گسترش سوادآموزي، نيروي تازه‌اي پاي به صحنه گذاشته است كه بدان افکار عمومي مي گويند. اين نيروي تازه که تجلي اراده و خواست مردم است، در تمام جهان به ويژه در کشورهاي داراي نظامهاي پارلماني و مردمي نقش مهمي در شکل دادن به حوادث و رخدادهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، دارد و کمترل دولتي است که بتواند از راي سرپيچي کند و يا آن را به حساب نياورد، اين واقعيتي است که همراه با تحولات عظيمي که در جوامع بشري از جهت ارتباطي و تکنولوژيک، اقتصادي، اجتماعي و سياسي در قرن بيستم رخ داده است.
 
افکار عمومي مي تواند بر رفتار فردي، گروهي وسياست دولت تاثير بگذارد. بنابراين نقش افکار عمومي در عرصه هاي مختلف (علمي) پذيرفته شده است.
 
دانشمندان علوم سياسي و تاريخ نويسان بيشتر به آن بخش از افکار عمومي علاقمند بوده اند که در زندگي سياسي نقشي را ايفا کرده و يا مي کند، براين مبنا آنها اساسا به افکار عمومي به عنوان تجلي افکار از جانب عموم مردم نگريسته اند که به دولت مي رسد و دولت شرط عقل را در توجه به آنها مي بيند.
 
ژان ژاک روسو، براين باور بود که همه قوانين در نهايت به افکار عمومي مبني بوده است. و بيان آزادانه آن را سد اصلي در برابر حکومت استبدادي مي دانست:
 
«جرمي بنتام» تاکيد مي کرد که قانونگذاران نمي توانند وجود افکار عمومي را ناديده بگيرند. از اين جهت شناخت افکار عمومي و ارزيابي آن و راههاي نفوذ و تاثير گذاري بر آن يکي از نيازهاي اساسي تمام دولتها و سازمانهايي است که با مردم و افکار عمومي سروکار دارند، دولتها به شناخت افکار عمومي نيازمندند تا بتوانند ميزان حمايت مردم را از برنامه و سياستهاي خود ارزيابي کنند و تا حد ممکن مشارکت آنها را در کارها جلب کنند.[1]
 
سازمانها و ارگانهائي که با افکار عمومي سروکار دارند (مانند، راديو، تلويزيون، و مطبوعات) به اين شناخت نيازمندند، زيرا بدون اين شناخت نمي توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و تاثير لازم را بر افکار عمومي بگذارند و برد آن نفوذ کنند، مي گويند ارزش يک جامعه به کيفيت افکار عمومي آن جامعه بستگي دارد، يا به عبارت ديگر هر جامعه شايسته همان افکار عمومي است که داراست. ارزش افکار عمومي در يک جامعه ارزش تمامي آن جامعه است. لذا هر تاثيري نفوذي بر اين افکار بايستي مدنظر داشتن ارزشهاي حاکم انجام شود، گسترش افکار عمومي در جامعه هاي قديمي بسيار کند بوده است. و به همين نسبت از حدت و شدت و بالنتيجه تاثيرگذاري بي بهره مانده است. در جامعه هاي جديد با ورود وسايل ارتباط جمعي به عرصه زندگي و اشاعه سريع اخبار و انعکاس بلامانع و منازع رخدادهاي اجتماعي، افکار عمومي نيز به ويژه از طريق مطبوعات و ادبيات و راديو و تلويزيون گسترش مي يابد.
 
از آنجا که مطبوعات افقها را وسيع مي سازند، ديدگاهها و جهان نگريها را وسعت مي‌بخشند، استعدادها را شکوفا مي نمايند مردم را سرگرم مي کنند، و فزون خواهي را در ميان مردم رواج مي دهند، بنابراين همکاري و مشارکت را در پيش مردم ايجاد مي کنند، لذا از طريق اين مشارکت مي توان به اهميت و نقش مطبوعات در شکل دهي و نفوذ بر افکار و عقايد مردم پي برد. مطبوعات را در مقايسه با ساير وسايل ارتباط جمعي بايد بهترين و نافذترين وسيله تاثير بر افکار عمومي و اقناع خواسته هاي گروههاي مختلف اجتماعي دانست. مطبوعات مي توانند افکار عمومي را در قالبهاي دلخواه خود درآورد.و به آن شکل دهد. دولت را واژگون سازد. (ماجراي واترکيت که توسط روزنامه واشنگتن پست، افشا شد و به برکناري ريچارد نيکسون رئيس جمهور آمريکا منجر شد). و برروي کارآورد و بالاخره سازنده هر جامعه نو باشد.
 
1- آل بويه، شيوا، نقش مطبوعات در جهت دهي به افكار عمومي، پايان‌نامه
مقدمه
 
امروزه پژوهشها و بررسي هاي ارتباطات جمعي بيشتر بر مبناي پيام هاي ارتباطي صورت مي گيرند و مطالعات و تحقيقات در مورد وسايل ارتباطي صرفنظر از محتواي پيامها به سبب فرضي نمودار شدن نظريات مربوط به آنها هنوز مراحل مقدماتي را مي‌گذرانند، و به همين دليل مطالعات در تحقيقاتي که در زمينه مندرجات مطبوعات و محتواي برنامه هاي راديويي و تلويزيوني و فيلمهاي سينمايي صورت مي گيرد از اهميت و اعتبار خاصي برخوردار مي باشند و در اين ميان پژوهشها و بررسي هائي که درباره محتواي مطبوعات انجام مي شوند از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشد.
 
ريشه تجزيه و تحليل محتوا نياز طبيعي انسان براي ادراک اطلاعات مربوط به محيط زندگي اجتماعي او بوده است و به همين دليل قرنها پيش از آنکه تحت تاثير نيازهاي جديد علمي روشهاي دقيق براي آن مشخص گردد به روش گوناگون مورد استفاده قرار مي گرفته است.
 
بدون ترديد از سالها قبل بر اثر فعاليتهاي ادراکي و شعور انساني تجزيه و تحليل محتوا قلمرو خود را درزمينه مکالمات و مکاتبات پيدا کرده بود اما آنچه در تجزيه و تحليل محتوا به عنوان يک اصل مدنظر قرار مي گيرد اين است که تجزيه و تحليل منطقي –لغوي هر محصول لفظي بايد افشاگر عقايد و يا رفتارها و گرفتارهاي ذهني گوينده آن باشد، بنابراين تجزيه و تحليل محتوا از آغاز در قالب «منطق» ارتباط بين انسانها قرار مي‌گيرد.
 
تحقيقي که پيش روي شماست، با استفاده از تکنيک تحليل محتواي مقالات سياسي دو روزنامه کيهان و سلام در سال 1377 مي باشد.
 
روزنامه ها گاه چنان داراي قدرت اثرگذاري و ارتباطي مي شوند که حکومتها بدان به مثابه ناظري هوشيار بر عملکردهاي خود و نيز مردم آنها را به پلي پيوند دهنده بين آنها و حکومت قلمداد مي کنند. انتصاب و مخابره رويدادها بايد براساس مبنايي صورت گيرد و توجه به ارزشهاي خبري نبايد مورد غفلت قرار گيرد. زيرا بر اهميت و حساسيت کار انتخاب کنندگان اخبار در تحريريه مي افزايد.
 
بررسي و تجزيه و تحليل ميزان و ساختار پيامها و توجه به پروسه مبادله اطلاعات و اخبار امروزه، در جهان به عنوان يک شاخص پراهميت براي وسايل ارتباط جمعي به شمار مي رود، چرا که سعي و تلاش در راه تهيه و تدوين، پردازش و انتقال پيام و بخصوص ميزان و ساختار آن نيازمند شناخت عملکردهاي روزنامه ها و يافته و نتايج بررسي هاي تحليلي و آماري است.
 
پژوهش در مطبوعات و توجه به روشهاي علمي و شيوه هاي نوين تحقيقاتي همچون تحليل محتوا و بررسي آماري، تصويري از واقعيتها را نمايان مي سازد: که اين امر نيز در تحليل محتواي مطالب سياسي در روزنامه سلام و کيهان قابل ملاحظه است.
 
اهميت و ضرورت تحقيق
 
رسانه‌هاي ارتباطي به طور روز افزوني توانستند مرزها و محدوده‌هاي ملي را در نوردند و اين باور را به وجود آورند که قادر به تضعيف اهداف ملي ساير کشورها هستند.
 
پس از پايان جنگ و تغيير فضاي سياسي کشور و بويژه با ديدگاههاي آقاي سيدمحمد خاتمي بعنوان وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اقداماتي در جهت تجديد فعاليت نشريات و توسعه مطبوعات صورت گرفت. بدنبال فراهم شدن بسياري تسهيلات، تعداد نشريات تا سال 1373 بالغ بر 550 عنوان و تيراژ آنها به رقمي در حدود 5/1 ميليون نسخه رسيد.
 
بدنبال انتخابات دوم خرداد سال 1376 و روي کارآمدن آقاي خاتمي در مرداد ماه همان سال، عصر جديد و کاملا متفاوت با گذشته در زمينه توسعه کمي و کيفي مطبوعات و فعاليت هاي پيرامون آن آغاز شد. تشکيل اولين انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، تجديد ترکيب اعضاي هيئت منصفه مطبوعات افزايش سريع تعداد روزنامه ها، هفته نامه ها و ماهنامه ها در تهران و ديگر استانهاي کشور، رشد فزاينده همراه با تکثري قريب به 1000 عنوان مختلف در حوزه هاي گوناگون سياسي، اجتماعي، فرهنگي، ورزشي و .. انتشار بيش از 30 روزنامه کثيرالانتشار روزنامه در تهران، تيراژ بيش از 3 ميليون نسخه در روز و غلبه عناوين و شمارگان نشريات غيردولتي بر دولتي از جمله مواردي است که در اين رابطه مي توان به آنها اشاره کرد.
 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.