ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    4 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    4 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1403
تعداد کل بازدید ها :
    24897731
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,243 كاربر
پروژه تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک و باغسازی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 204.4 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 125 صفحه
تعداد بازدید : 425 مرتبه


قیمت: 10,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 51

فروشنده ی فایل

tiktak
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

تحقیق تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک و باغسازی

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                         صفحه

فصل اول: بررسي تاريخچه باغسازي................................................................ 1

1-1- باغهاي جهان............................................................................................... 2

1-1-1-         بين النهرين.......................................................................................... 2

1-1-2-         مصر.................................................................................................... 3

1-1-3-         يونان.................................................................................................... 5

1-1-4-         روم...................................................................................................... 7

1-2- باغسازي در قرون وسطي ......................................................................... 8 

1-2-1- باغهاي اروپا........................................................................................... 8

1-2-2- باغهاي اسلامي در اسپانيا...................................................................... 9

1-2-3- ايران از قرن پنجم تا پانزدهم................................................................. 9

1-2-4- قرون مياني از قرن پنجم تا پانزدهم....................................................... 11

1-2-5- از قرن پنجم تا يازدهم............................................................................ 11

1-2-6- از قرن يازدهم به بعد............................................................................. 12

1-2-7- باغهاي خلفاي بني اميه در اندلس از قرن هشتم تا پانزدهم ميلادي...... 13

1-3- باغسازي بعد از قرون وسطي.................................................................... 14

1-3-1- دوره انسانگرايي از قرن پانزدهم تا اواخر قرن شانزدهم..................... 14

1-3-2- نمونه هاي ويلا- باغ- منظر.................................................................... 16

1-3-3- دوره باروك............................................................................................ 18

1-3-4- نمونه هاي «ويلا- پارك»........................................................................ 20         

1-3-5- نقش فرانسه در تكامل طراحي منظر قرن هفدهم................................... 21

1-3-6- مجموعه «و- لو- ويكونت»..................................................................... 23

1-3-7- مجموعه ورساي..................................................................................... 24

1-3-8- عصر روشنگري قرن هجدهم................................................................. 25

1-3-9- باغ هاي منظره اي در انگلستان قرن هجدهم ........................................ 28

1-3-10- فرهنگ باغ سازي چين.......................................................................... 31

1-3-11- جايگاه نقاشي منظر فرانسه در باغسازي انگلستان.............................. 32

1-3-12- روشام.................................................................................................. 34

1-3-13- استوهاوس........................................................................................... 34         

1-3-14- استارهد................................................................................................ 35

1-3- تاريخچه و سبكهاي پرديس سازي در ايران.............................................. 36

1-4- تحول تاريخي باغ در ايران.......................................................................... 41

1-4-1- باغ هاي تيموري...................................................................................... 41

1-4-2- باغ هاي صفوي يا شاه عباسي............................................................... 43

1-4-3- باغ هاي قاجاري...................................................................................... 45

1-4-4- باغهاي شيراز......................................................................................... 46

1-4-5- باغهاي تبريز........................................................................................... 47

1-4-6- باغ فين كاشان......................................................................................... 49         

1-4-7- باغ شاهزاده ماهان كرمان...................................................................... 49

1-4-8- باغ گلشن طبس ...................................................................................... 50

فصل دوم: مباني نظري........................................................................................ 52

2-1- بررسي و تحليل باغهاي ايراني.................................................................... 53         

2-1-1- بررسي عناصر باغهاي ايراني................................................................ 53

2-1-1-1- آب نما و استخر................................................................................. 53

2-1-1-2- كوشك................................................................................................ 55

2-1-1-3- درخت و گياه...................................................................................... 55

2-1-1-4- حصار................................................................................................. 57

2-1-1-5- زمين................................................................................................... 57         

2-1-2- بررسي مفاهيم در معماري باغ............................................................... 58

2-1-2-1- حس مكان يا مكانيت........................................................................... 58

2-1-2-2- همزمان زمان- صورت...................................................................... 60

2-1-2-3- نواخت و ريتم..................................................................................... 60

2-1-2-4- هندسه................................................................................................ 61

2-1-2-5- ابعاد نمادين........................................................................................ 62

2-1-2-6- رنگ.................................................................................................... 64

2-1-3- خصوصيات كالبدي باغ ايراني................................................................ 66

2-1-3-1- باغ واقع در محيط هاي هموار........................................................... 66

2-1-3-2- باغ واقع در روي تپه.......................................................................... 67

2-1-3-3- باغ آبي................................................................................................ 68

2-1-3-4- باغ- خانه............................................................................................ 68

2-1-3-5- باغ واقع در كنار رودخانه.................................................................. 69

2-2- آب و طبيعت در معماري............................................................................. 71

2-2-1- آب و معماري......................................................................................... 71

2-2-2- طبيعت و معماري.................................................................................... 91

2-2-1-1- طبيعت بستري براي معماري............................................................. 92

2-2-1-2- طبيعت عنصري از معماري................................................................ 94

2-2-1-3- طبيعت آرايه اي بر معماري............................................................... 95

2-2-1-4- طبيعت رهنمودي در معماري............................................................. 96

2-3- رمانيسم، بنيان هاي معرفت شناختي و نمود آن در هنر و معماري........... 103

2-3-1- بنيان هاي معرفت شناسانه رمانتيسم و اهميت ذهني هنرمند................. 104

2-3-2- نقش تخيل درمعرفت شناسي رماتيسم و تأثير آن در زيبايي‌شناسي..... 107

2-3-3- عاطفه و احساسات هنر رمانتيك............................................................ 112

2-3-4- گرايش به گوتيك در معماري و برانگيختگي احساسات......................... 114

2-3-5- طبيعت و نگرش تازه رمانتيك‌ها به آن ونمود آن در هنرومعماري....... 115

2-3-6- طبيعت گرايي رمانتيك هاي انگليس و تحول باغ سازي.......................... 117

2-3-7- جنبش نئوگوتيك در هنر و معماري فرانسه........................................... 119

2-3-8- بررسي اجمالي فرم و محتوا در هنر رمانتيك........................................ 121

2-3-9- نتيجه....................................................................................................... 124

2-4- توريسم و گردشگري در ايران

 

1-1- باغهاي جهان

1-1-1- بين النهرين (3500 سال قبل از ميلاد)

بين النهرين يا ميان دو رود، جلگه حاصلخيزي بين رودهاي فرات و دجله است و يكي از نخستين بهنه هاي تمدن انساني شناخته مي شود.

در دوران باستان اين سرزمين،‌«رابطه ستايش آميزبا طبيعت»، مبين نوع ارتباط انسان با طبيعت پيرامونش بوده و ويژگي‌هاي اين رابطه را عناصر زير تشكيل مي‌داده است.

احترام به محيط طبيعي و تقديس آن، انسان را موظف مي‌ساخت كه تماي فعاليتش را با طبيعت هماهنگ سازد.

تقديس طبيعت، موجب مي‌شد كه انسان خود را نگهبان آن بپندارد و تمامي عملياتش را با عناصر آن ( خطوط، نور و رنگهاي طبيعت ) همگون و هماهنگ سازد.

زمين به عنوان “زمين - مادر” منبع و منشاء تمامي خوبي‌ها و زايش‌ها و بقاي هستي تلقي مي شد.

آب نيز عنصري براي توليد و بقا محسوب مي شد و براي روياندن و ايجاد خنكي به كار مي رفت واهميتي تمثيلي و معنوي داشت.

نگرش و اعتقادات موجود در اين زمينه، در باغهاي معلق يا پرديس هاي بابل تجلي يافته كه در امتداد ديوارهاي شهر بابل در زمين‌هاي حاصلخيز به صورت يك سري از تراس‌هاي مشجر روي يكديگر ساخته شده بود و از فراز آن، جلگه و بيابانهاي اطراف ديده مي شد. روي هر يك از تراس‌ها گونه‌هاي گياهي متفاوت كاشته شده بود.(شكل)

اين باغ ها داراي محوري بودند كه با دو رديف درخت احاطه مي شده و از ميان آنها جويي از آنها مي گذشت.

سيماي اين باغها از طريق كشفيات باستان شناسي مشخص شده كه كروكي Laconآن را نشان دهد. باغهاي معلق بابل از قديمي‌ترين باغهاي كهن جهان مي‌باشد، اين باغ در سال قبل از ميلاد مسيح و همزمان با شروع سلسله پادشاهان پارسي احداث شده است. اين باغ يكي از عجايب هفتگانه جهان محسوب مي شود. باغ مذكور رابه شكل هرم ساخته اند. اين هرم را تراس بندي كرده و طبقات و تراسها را از وسط پلكانهاي عظيم به يكديگر مربوط ساخته بودند. در هر تراس درختان و درختچه ها و درختان گلدار فراوان كشت نموده بودند تا باغ به شكل يك كوه پردرخت در آيد. در اين باغ نه تنها به طور زيبائي بلكه بخاطر پيچيدگي ساختمان و نحوة آبياري آن حائز اهميت به سزا مي‌باشد.

1-1-2- مصر (3500 سال قبل از ميلاد )

جلگه حاصلخيز مصر نيز در امتداد رود پرآب نيل همزمان با تمدن بين النهرين جايگاه يكي از تمدن‌هاي بزرگ دوران باستان بوده كه از كشاورزي يافته‌اي نيز برخوردار بوده است.

دراين سرزمين، رابطه انسان مبتني بر “الهام از طبيعت” و “آميختگي معماري با طبيعت” قرار داشت و ويژگي آن بدين شرح قابل جمع بندي است:

طبيعت پايه الهام معماري بناي معابد مصري بشمار مي‌رفت. به نحوي كه مونومان ها ( اهرام، معابد و ) تقليدي از كوه وجهت نزديكي به خورشيد است، ستون ها تقليدي از نخل و سرستون ها تقليدي از گلهاي نيلوفر (Lotus)و پاپيروس (Papirus).

معبد ديرالبحري، نمونه بارزي از معماري اين دوره است كه تراسهاي آن با آمفي تئاتر طبيعي آميخته شده است و آخرين تراس آن به عنوان المان نهائي بنا به كوه متصل مي‌شود.

سيستم باغسازي در مصر باستان، قطعات مسطح مستطيل شكلي بودند و گياهان در آن با فرم منظمي كاشته مي‌شدند و ديوارهاي بلندي آنها را احاطه مي‌كردند (شكل‌هاي 8 و9)

اين باغ ها با كانالهاي آبي كه نخل‌هاي كوتاهي كنار آنها كاشته شده بود، به قسمت‌هاي متعدد بصورت شطرنجي تقسيم مي‌شدند.

در كناراين كانالهاي آب، گذرهايي نيز براي ارتباط قسمتهاي مختلف در نظر گرفته مي‌شد.

داربست‌هاي مو نيز در اين باغها از در ورودي تا آستانه محل اقامتگاه امتداد مي‌يافت.

در مواردي وسط اين باغها حوض آبي تعبيه مي‌شد كه عمدتاً از زهكش آبهاي زميني تغذيه مي‌شدند و محل پرورش گياهان آبزي بشمار مي‌رفتند و در خنك ساختن محيط نقش داشتند.

در اطراف اين باغها يك رديف درخت در كنار ديوار باغ كاشته مي‌شد تا از نفوذ بادهاي صحرا به داخل آن جلوگيري بعمل آيد.

در مجموعه، طراحي اين باغها تحت تأثير عوامل اقليمي و محيطي آنها قرار داشت و باغها مكاني براي زندگي خصوصي محسوب مي‌شدند.

اغلب تصاوير اين دوره، تعويض فصول، بذرافشاني، ميوه چيني، دامپروري، پرندگان مختلف، مرداب ، رود نيل و ديگر محيط‌هاي طبيعي را نشان مي‌دهند كه بيانگر وابستگي مصريان باستان به عناصر طبيعي پيرامون خويش هستند.

باغ مصري دوران باستان، الگوي مشخصي براي باغسازي در غرب بوده است.

1-1-3- يونان ( از قرن پنجم تا چهارم پيش از ميلاد)

تمدن يونان باستان درجنوب شبه جزيره بالكان شكل گرفت كه سرزميني كوهستاني، كم باران، با خاكي نه چندان حاصلخيز و سواحلي بينهايت صخره‌اي و كوهستاني بود. اين سرزمين تنها در بعضي مناطق جدا افتاده مانند “لاكوني” و “بثوتي” در مركز و “ستالي” در شمال داراي دشت‌هاي حاصلخيز و مناسب براي كشاورزي بود و هر چند كه دريا در تكامل جامعه آن نقش عمده است، اما در سراسر اين شبه جزيره، رودخانه اي موجود نبوده است.

بطور خلاصه يونان كشوري است با جغرافيا و آب و هواي متغير خطوط ساحلي آن عميقاً تو رفته و بريده بريده است. در اين دوران براي يونانيان طبيعت مكاني مقدس بود ونظم هندسي معماري در نظم طبيعت ادغام مي‌شد. ويژگي ارتباط انسان با عناصر طبي


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.