ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    11 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    11 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    27
تعداد کل بازدید ها :
    24899062
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
گزارش کارآموزی در نمایندگی مجاز ایران خودرو
screenshot
دسته بندي : گزارش کارآموزی
حجم فایل : 41.47 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 64 صفحه
تعداد بازدید : 836 مرتبه


قیمت: 5,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 2

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل دارای فرمت word و آماده پرینت می باشد.

 

 

موضوع: گزارش کارآموزی در نمایندگی مجاز ایران خودرو

 

 

فهرست مطالب

 

 

مقدمه                                                                                                               

نمودار سازماني و تشكيلات                                                                              

ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته كارآموز                                                         

عيب يابي                                                                                                          

چرخ دنده هاي جلو موتور و طرز تنظيم آنها                                                

تعمير شاتون ، ميل لنگ و ياتاقان                                                                     

 

 

 

آشنايي كلي با مكان كارآموزي

 

1- تاريخچه سازمان :

تكنولوژي درجهان امروزاز ويژگي خاصي برخوردار است و اگر به بخت واقبال معتقد باشيم مي توانيم بگوييم تكنولوژي از واژه هائيست كه با اقبال خوبي مواجه است .

چرا كه دارندگان آن به آساني ميتوانند بر طالبين آن حكومت كنند. امروز نه تنها احتياج به اقدامي جدي براي استثمار ندارند بلكه كشورهاي جهان سوم خود به استقبال استثمار ميروند . چون درخواست تكنولوژي بدون توجه به مسائل دانش فني آن چيزي جزئ اسارت و استثمار نخواهد بود . متاسفانه كشور ما اين اسارت را تجزيه كرده است چرا كه پيش از دويس ميليارد در سي سال گذشته براي صنعت سرمايه گذاري كرده اما تقريباً از صنعت چيز قابل توجهي نداريم در حاليكه كشورهاي ديگر با سرمايه گذاري خيلي كمتراز اين به صورت يك كشورصنعتي درآمده اند.

در ميان صناع مختلف صنعت خودرو داراي اهميت بيشتري است زيرا ان را معمولاً مادر صنايع ديگر مي نامند . دليل عمده اهميت اين صنعت عبارتند از : كاربرد وسيع ، پچيدگي، گستردگي قطعات مورد نياز و در نتيجه وسيع بودن كارخانجات مرتبط با اين صنعت، ارزش افزوده در صنعت خودرو است .نگاهي گذرا به وضعيت اين صنعت در كشورهاي پيشرفته صنعتي ما را با اهميت اين صنعت بيشترآشنا مي سازد . از كليه اتومبيلهاي توليد شده در جهان در سال 2000 ميلادي 85 % آن در سه بخش عمده صنعتي جهان توليد شده است . از اين رقم حدود 28% مربوط به كشورهاي اروپايي ، 29 % مربوط به آمريكا و 28 % مربوط به ژاپن است . ژاپن در فاصله سالهاي 76 تا 85 ميلادي 52% و از سال 85 تا 2000 حدود 200% رشد در توليد داشته است و اين رقم افزايش براي توليد آن هم در حد توليدات ژاپن بسيارزياد است . در نتيجه تعيين سياست در مورد اين صنعت از تصميم گيري هاي مهمي است كه مسئولان نظام بايد بدان به صورت عميق توجه كنند چرا كه مسئولان نظام بايد بدان به صورت عميق توجه كنند چرا كه اين موضوع نقش مهمي در استقلال يا به عكس وابستگي دارد . ميان خودروها نيز خودروي سواري بعلت مصرف فوق العاده آن نسبت به خودروهاي ديگر نقش مهمتري را ايفا مي كند در اين جا تاريخچه خودروي سبك در ايران را  بررسي  و هم چنين تاريخچه كارخانه ايران خودرو.

اولين اتومبيل در سال 1280 هجري شمسي براي استفاده مظفرالدين شاه واردايران شد  اين اتومبيل جنبه تشريفاتي داشت و در خيابانهاي نامناسب آن زمان گاه گاه تردد  مي نمود . اما بيشتر مواقع به دليل اشكالات فني (وگاهي به دليل عدم پرداخت حقوق راننده آن) در گوشهاي از قصر شاه متوقف بود . در حدود بيست سال بعد ورود اتومبيل براي مصارف شخصي توسط اعيان و اشراف آغاز شد و به تدريج نيز تعدادي براي مصارف عمومي وارد گرديد به طوريكه بر اساس آمار موجود در سال1307 هزار و پانصد دستگاه خودرو شخصي و هزار دستگاه نيز كرايه وجود داشت . در سال 1321 حدود 130 دستگاه اتومبيل سواري به طور يكجا وارد شد . ورود اتومبيل هر سال افزايش يافت تا سال 1326 حدود 3000 دستگاه در سال وارد كشور شد . در سال 1324 حدود 10000 دستگاه اتومبيل وارد ايران شد . در طي اين سالها تنها كار توليدي كه در زمينه خودرو در ايران انجام مي شد توليد اطاقهاي چوبي آن هم بيشتر براي قسمت بار كاميون ها بود . در سال 1366 اولين كارخانه مونتاژخودرو جهت مونتاژ جيپ دو ديفرانسيل توسط شركت سهامي جيپ ايران بادريافت شش ميليون ريال وام از وزارت اقتصاد افتتاح شد . در سال 1340 شركت فيات ايتاليا اقدام به سرمايه گذاري در ايران جهت مونتاژ اتومبيل فيات 1100 نمود اما پنچ سال بعد از توليد آن متوقف شد . در سال 1341 انعقاد قرار دادي با شركت تالبوت جهت توليد اتومبيل در ايران مورد بررسي قرار گرفت . از جمله مدلهاي تالبوت مي توان به مدل Hanterاشاره كرد كه براي كشورهاي آسيايي در نظر گرفته شده بود كه امتياز آن به ايران واگذار گرديد كه نامش همنام تير افسانه اي آرش كمانگير پيكان ناميده شد .در سال 1343 وزارت اقتصاد با اتخاد سياستي جديد از صدور مجوز مونتاژ جلوگيري مي كند و انعقاد قرار داد تالبوت را منوط به توليد قطعات بدنه و شاسي و پرس آنها در ايران مي كند . متاسفانه عدم پيگيري اين سياست در سال 1346 خط مونتاژ اتومبيل هاي آريا و شاهين تحت امتياز شركت آمريكن موتورز ،در كارخانه جيپ آغاز به كار مي كند . در همين سال خطوط مونتاژ ژيان نيز تحت امتياز سيتروئن فرانسه ، د ركارخانه سايپا به راه انداخته مي شود . سال 1348 در تاريخ صنعت خودرو ايران بايد سال وانت ناميد . در اين سال خط مونتاژ وانت پيكان در شركت ايران خودرو وانت مزدا در شركت مزدا وانت در شركت ايران كاوه آغاز بكار نمودند . مونتاژ وانت در شركت ايان كاوه از سال1356 متوقف شد . در طي همين سالها شركت جيپ 45 در صد از سهام خود را به شركت جنرال موتورز آمريكا فروخت به دنبال آن در سال 1352 خط مونتاژ آريا و شاهين تعطيل نمود و خط مونتاژ شورلت مدل هاي 2500 و 2800 را راه اندازي نمود. در همين سال مونتاژ اتومبيل رنو 5 نيز در شركت سايپا آغاز شد . در سال1354 شكت ايران خودرو خط توليد خود را با ساخت سالن رنگ وكارگاه پرس توسعه داد . به اين ترتيب در صد ساخت داخل اتومبيل پيكان افزايش يافت . در سال 1355 شركت جيپ خط مونتاژ شورلت را به خط مونتاژ اتومبيلهاي شورلت نوا، بيوك وكاديلاك تبديل نمود . آخرين بخش قطعات ان اتومبيل ها در سال1364 وارد شد .و از آن پس توليد اين اتومبيل ها در سال1364 وارد شد و از آن پس توليد اين اتومبيل ها نيز متوقف شد .

حال با نگاهي به گذشته مشاهده مي شود كه بجز پيكان كه از ابتدا با قصد توليد و ساخت در داخل و با اين سياست اقدام به ساخت آن شده است از توليد بقيه اتومبيل هاي ذكر شده خبري نيست . سياست اعمال شده در موتور پيكان باعث شده بود كه حتي پيش از انقلاب نيز توليد پيكان به رقم بالايي از خود كفائي دست يابد .

و به همين صورت تنها محصولات توليدي كارخانه ايران خودرو و  اواخردهه 60 و اوايل دهه 70 توليد پيكان وپيكان وانت بود . البته پيكان در ابتدا داراي يك مدل ساده بود . ولي بعد ها در قالب سه مدل پيكان دولوكوس (با چراغهاي پهن تر در جلو وعقب  نسبت به ديگر مدلها و جلو داشبورد و تجهيزات مناسبتر) پيكان كار لوكس (ساده) و پيكان جوانان (با دو كاربراتور روبروي سيلندر ) توليد و به بازار عرضه شد ولي از اواخر دهه 60 تا هم اكنون فقط مدل دو لوكس توسط ايران خودرو توليد      مي شود .

همچنين از اوايل دهه 70 به بعد ابتدا خط مونتاژ و سپس توليد اتومبيل هاي پژو 405 در انواع GL,GLXتحت امتياز شركت پژو فرانسه در ايران خودرو آغاز شد .

در چند سال شركت ايران خودرو مبادرت به توليد اتومبيلهاي پژو پرشيا (پارس) پژو RD 1600و پژو 206  وخودرو ملي سمند نموده است .

همچنين شركت ايران خودرو با توجه به توليد خو.دروهاي جديد در چند سال اخير و با بكار گيري و راه اندازي نمايندگي هاي مجاز و تعمير و فروش محصولات و همچنين عاملين مجاز سرويس دهي خدمات بعد از فروش و تاسيس شركتهاي ايساكو به منظور توليد قطعات يدكي و لوازم جانبي اتومبيلهاي توليدي خودرو و شركت امداد خوردو ايران پايگاههاي ثابت و سيار در سراسر كشور جهت سرويس دهي وكمك .و تعميرات به خريداران محصولات ايران خودرو و شركتهاي مرتبط ديگر با اين كارخانه دامنه فعاليتهاي خود را گسترش داده است . و خود را به عنوان مهمترين قطب صنعتي توليد خودرو در كشورو خاورميانه معرفي نموده است

به طور مثال در جدول زير آماري از محصولات توليدي ايران خودرو را در سال 1380 ارائه مي كنيم .

محصول

پيكان

پيكان وانت

پژو405

پژو RD

پژو استيشن

پژو پارس

پژو 206

سمند

جمع كل دستگاه

توليد در سال1380

128475

20174

23269

29501

117

7841

14511

1345

225233

 

 

2- نمودار سازماني و تشكيلات :

نمايندگي مجاز شماره1036 ايران خودرو واقع در خيابان رودكي انتهاي خيابان جمهوري، از لحاظ ساختماني داراي دو قسمت مي باشد .

1- فروشگاه و نمايشگاه                  2- تعميرگاه

در قسمت فروشگاه و نمايشگاه طبقه همكف مختص جاي پاركينگ و محوطه نمايشگاهي مي باشد و در طبقه اول و دوم مربوط به اتاقهاي كامپيوتر و كارهاي اداري و اتاق رئيس نمايندگي مي باشد . رئيس كل نمايندگي آقاي قادري مي باشند كه مسئوليت نظارت بر قسمتهاي كارگاه و همچنين فروشگاه و امور خريد و فروش و سفارشات و كارهاي اداري مي باشند .مهندس و سرپرست كارگاه آقاي خسرو كيان مي باشند .

قسمت كارگاهي شامل كارگاههاي آهنگري و صافكاري باطريسازي و برق خودرو سراجي (تودوزي) نقاشي و مكانيكي مي باشد.

 

3- نوع محصولات توليدي يا خدماتي و فرايند توليد و خدمات:

خدمات اين نمايندگي شامل پيش فروش و يا فروش محصولات ايران خودرو و تعمير و سرويس دهي و خدمات پس از فروش اين محصولات مي باشد كه به اين منظور شامل دو قسمت نمايشگاه و فروشگاه و قسمت تعميرگاه مي باشد .

در رابطه با مراحل عمليات انجام امور تعميراتي به اين صورت است كه ابتدا اتومبيل مراجعه كننده در قسمت پذيرش كارت ورودي دريافت كرده و بسته به نوع نقص به كارگاه مراجعه مي كند و سپس مسئول قسمت با تشخيص اينكه مشكل و نقص چيست به تعمير آن اقدام مي كند وقبل از انجام كار يا در اواسط مراحل تعمير اگر لازم باشد با اتومبيل مسافتي را طي  مي كند تا راحت تر نقص را پيدا كرده و بر طرف كند . سپس بعد از اينكه نقص و عيب اتومبيل بر طرف شد مسئول كارگاه مربوطه قطعات تعويضي و اجرت كار و ساير اطلاعات را در كارت ورودي نوشته و مشتري آن را به قسمت صندوق ارائه مي كند و با تسويه حساب كار به پايان مي رسد .

 

ب ) ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته عملي كارآموز :

1-  موقعيت رشته كار آموز در واحد صنعتي :

با توجه به رشته تحصيلي ام (مكانيك خوردو)  ارتباط مستقيمي بين رشته من و فرايند خدماتي اين نمايندگي وجود داشت و در واقع كاربردي ترين رشته تخصص درنمايندگي به حساب مي آيد.

2-  بررسي و شرح وظايف كارآموز در واحد صنعتي :

من در اين نمايندگي در قسمت تعمير گاهي و در كارگاه مكانيكي واحد كارآموزي خود را گذراندم .

با توجه به نوع نقص و مشكل اتومبيل ارجاع داده شده به تعميرگاه وظايف با نظر سر مكانيك و كارشناس فني تعميرگاه شكل  مي گرفت . به طور مثال در زمان باز كردن موتور يك اتومبيل پژو 206 جهت تنظيم موتور وظايف من شامل كمك در باز كردن موتور و جدا كردن قطعات جانبي و همچنين تميز كاري و روغنكاري بعضي از قطعات و كمك در بستن و سوار كردن موتور بود .

3-  برنامه هاي آينده ايران خودرو :

برنامه هاي آينده كارخانه ايران خودرو توقف توليد پيكان و بالابردن تعداد محصولات توليدي ديگرش مي باشد . و همچنين طراحي و ساخت خودروهاي ديگر و راه اندازي خط مونتاژ چند اتومبيل خارجي كه هنوز به طور كامل قطعي نشده است . و نمايندگي ها نيز بالا بردن سطح كيفيت خدمات ارائه شده شده به مشتريان و استفاده از نيروهاي با دانش و مجرب در پرسنل خدكاتي از برنامه هاي آينده ايران خودرو         مي باشد .

ج آزمون آموخته ها و نتايج و پيشنهادات :

من با گذراندن واحد كاراموزي در اين نمايندگي توانستم تا حدودي مباحث تئوري را كه در رابطه با اتومبيل در دانشگاه خوانده بودم عملاً ببينم و كار كنم و همچنين از تجربيات افرادي هم كه بيشتردر زمينه عملي نسبت به تئوري تبحرداشتند استفاده كنم تا بتوانم در هر دو بعد تئوري و عملي مهارت پيدا كنم . پيشنهاد من اين است كه در نمايندگي ها به كارآموزان اختيار بيشتري بدهند و به آنها اعتماد كنند و دامنده فعاليت آنها را گسترش دهند .

 ـ عيب يابي

1ـ كاهش كشش موتور

در هر موقع كه احساس شود ،سرعت و شتاب اتومبيل در جاده هاي مسطح كم شده يا در جاده هائي با سراشيبي تند وكوهستاني كه كشش آن ضعيف و احتياج به تعويض دنده پائين داشته باشد ( بفرض اينكه جعبه دنده كاملا سالم بوده و ترمز ها بحالت آزاد وساير قسمت هاي موتور نيز در حالت تنظيم باشد ) ، معلوم ميشود كه قدرت كشش موتور كم شده و علت آن سائيده شدن سيلندر ها وپيستون ها و رينگ هاي پيستون بوده و يا اينكه عيب از مكانيزم سوپاپ ها مي باشد

2 ـ افزايش مصرف روغن موتور

اگر موتور اتومبيل براي مدت طولاني روغن كم كند .در صورتيكه از قسمت هاي مختلف آن از قبيل واشر ها ،كاسه نمد ها ، پيچ هاي تخليه روغن كارتر ، لوله هاي اتصال روغن ، اطراف فيلتر ، محفظه كلاچ ( هوزينگ كلاچ ) نشست روغن مشاهده نشود . دليل روغن سوزي موتور بوده و باين معني كه روغن ديواره سيلندر ها ،از اطراف رينگ هاي پيستون و سيلندر گذشته و به قسمت بالاي سيلندر يا محفظه احتراق ميرسد (در اثر سائيده شدن پيستون ها ، رينگ ها سيلندر ها و زياد شدن فاصله دهانه رينگ ها). اين روغن در محفظه احتراق سوخته و از اگزوز اتومبيل خارج ميشود . واضح است كه از چنين موتوري هميشه دود غليظ از اگزوز آن خارج خواهد شد .

يكي ديگر از علل كم شدن روغن موتور و روغن سوزي ، ورود روغن از فاصله بين ساقه سوپاپ وگايد سوپاپ ( گيت ) به اطاقك احتراق مي باشد . معمولا بوسيله كلاهك هاي لاستيكي فنر دار كه بر روي ساقه سوپاپ قرار مي گيرد و يا اورينگ هاي داخل گايد سوپاپ  ( گيت ) ، به اطاقك احتراق مي باشد . معمولاً بوسيله كلاهك هاي لاستيكي فنردار كه برروي ساقه سوپاپ قرار ميگيرد و يا اورينگ هاي داخل محفظه احتراق ميرسد . اين روغن پس از سوختن در سطح سوپاپ و ساقه سوپاپ بصورت دوده باقي مي ماند .

بطور كلي طرز تشخيص روغن سوزي موتور بدين شرح است كه موتور را روشن كرده ومدتي دردورآرام كار مي كند  ، در اين حالت با فشاردادن پدال گاز ، دوده هاي آغشته به روغن از اگزوز آن خارج ميشود ، كه با گرفتن دست جلو اگزوز بوي روغن سوخته ، استشمام ميگردد .

 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.