ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    533
تعداد کل بازدید ها :
    24919933
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,248 كاربر
مقایسه باورهای غیر منطقی در بین ماداران دارای فرزند عقب مانده و مادران دارای فرزند عادی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 206.02 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 111 صفحه
تعداد بازدید : 647 مرتبه


قیمت: 3,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -4

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word می باشد.
مقایسه باورهای غیر منطقی در بین ماداران دارای فرزند عقب مانده و مادران دارای فرزند عادی شهرستان رشت
 
فهرست
فصل اول
مقدمه 
اهداف تحقیق 
اهمیت و ضرورت مسئله 
فرضیات و سوالات تحقیق 
متغير هاي تحقيق 
تعاریف عملیاتی
 
فصل دوم: پيشينه و ادبيات تحقيق 
مقدمه
بیماری های فرض 
بیماری های حاد
معلولیت کودکان 
مقابله با بیماری
آموزش و یادگیری مبارزه با آسیب های خانواده
اهداف آموزشی 
تفکر سنتیدر مقابل تفکر جدید 
مصاحبه خانوادگی 
آشنایی با برخی از فنون عملی خانواده درمانی 
تحلیل ویدئویی
ایفای نقش 
درمان شبکه ای 
اختلالات تفکر 
اختلال در فرم و جریان تفکر 
اختلال در محتوی فکر
توجیه کوششی و جدیت
توجیه بیرحمی 
روانشناسی چاره ناپذیری
اهمیت عزت نفس 
اثرات فیزیولوژیکی و انگیزشی ناهماهنگی 
نگاهی به نظریه ناهماهنگی به عنوان یک نظریه
 
فصل سوم: روش تحقيق
روش تحقیق 
جامعه
ابزار گرد آوری اطلاعات 
روش جمع آوری اطلاعات
روش آماری
 
فصل چهارم
خلاصه يافته هاي مصاحبه اي 
نمودارها 
عمليات آماري را استفاده از فرمول T
نتيجه گيري
منابع و موآخذ 
 
مقدمه
تشکیل خانواده در نزد مردم بخصوص جوانان و ایجاد کانون گرم خانواده توسط زوج و استقلال یافتن در کنار همسر به همراه تهیه و تدارک امکانات زندگی و از همه مهم تر تولد فرزند از زوجین به عنوان یکی از آرزوها و امیدهای اصلی و مهم زندگی آدمی است .
یعنی اگر فرض بر این باشد که افراد فقط برای خورد و خوراک و خواب زندگی بکنند و هیچ آینده و امیدی برای تشکیل خانواده و تولد فرزند برای آنها وجود ندارد . اولاً این فرض محال است زیرا بالاخره باید افراد از خانواده ای به وجود آمده باشند و اگر فرض همین نسل حاضر باشد همه آرزوها و خواسته ها و اعتماد و دلخوشی ها از بین می رود و دوست دارند چند روز بقیه زندگی را در خود فرو برند و از اینکه بدنیا آمده هند در رنج باشند ، در مورد زنان و مادرانی که در بدو و اوایل ازدواج دارای فرزند عقب مانده می شوند این وضع بسیار نامطلوب تر است زیرا حداقل اگر بچه ای نداشتند فقط غصه نبود بچه را می خوردند ولی حاصل علیرغم فرزند از عقب ماندگی او رنج می برند .
چون مادران انتظار چنین وضعی را ندارند و یا حداقل خود چنین فکری نمی کردند . با افکار و باورهای غیر منطقی خود و دیگران هم روبرو می شوند . نه فکر نمی کنم بچه من سالم است . حتماً خواب می بینم ، اگر یکی دو بار به پزشک ببرم بهتر می شود . حتماً در اوایل بچه ها اینجوری هستند . مگر ندیدی پسر بچه فلانی 4 سال طول کشید تا راه برود . شاید مرا هنگام حاملگی چیز خورم کرده اند . همسایه ها جادو و سحر ... کردند . اگر شوهرم آن مسافرت را با من انجام نمی داد الان اینگونه نبودم . اگر هنگام بارداری ادر شوهرم فلان غذاها را به من تحمیل نمی کرد حتماً اینگونه نبود . شاید از خوردن زیادی فلان غذا بوده و اگر فلان غذاها را به او بدهم بهتر می شود . این انکار غیر منطقی در روبرو شدن با مادران دارای فرزند عقب مانده بسیار به چشم می خورد که در این تحقیق قصد بررسی این انکار و باورها و مقایسه آن باورها و افکار را با مادران دارای فرزند سالم هستیم حتی باورهای غلط مادران آنچنان بر شخصیت آنها تأثیر می گذارد که خود مادران را دچار اضطراب و نگرانی می کند و آن را به شرایط محیطی منسوب می کند ( رحیمیان 1384 ص 96 )
در این تحقیق ضمن بررسی اهمیت فرزند و تشکیل خانواده در زندگی زوجین و لذت عشقی که از ایجاد خانواده ، پس از ازدواج حاصل می شود به حضور فرزند در خانواده و تأثیر آن در استحکام خانواده اشاره کرده ایم . و بازبه اهمیت این مسئله که اگر این فرزند دارای مشکلات و نقص هایی باشد مادران چگونه با آن اختلال و فرزند ناقص کنار می آیند . آیا هر مادری به محض دیدن فرزند عقب مانده با خوشرویی و شکرگزاری از در استقبال وارد می شود . و هیچ رفتار غیر منطقی در مقایسه با سایر فرزندان سالم از خود بروز نمی کند ، حتی اگر این تفاوت نگرش در دختر یا پسر بودن و جنسیت فرزند تأثیر دارد چه برسد به وضعی که یک عمر باید فرزند عقب مانده خود را در جامعه و مشکلات ناشی از آن تحمل کند .
 
 
اهداف تحقیق
در این تحقیق اهداف زیر دنبال می گردد:
1-آيا باورهایی غير منطقي در نزد مادران دارای فرزند عقب مانده وجود دارد ؟
2-آيا باورهایی غير منطقي در نزد مادران دارای فرزند وجود دارد ؟
3-مقایسه باورهای مادران دارای فرزند عقب مانده و مادران دارای فرزند سالم در رشت
اهداف جزئی
1- آيا ذهنیت مادران از مسئله عقب ماندگی فرزند خود غير منطقي است؟
2- آيا رفتار مادران در مقابل فرزندان عقب مانده خود منطقي است؟
3- آيا افكار مادران در برابر داشتن فرزند عقب مانده منطقي است؟
4- تحمل محیط دارای فرزندان عقب مانده منطقي است؟
5-خود را چگونه در مقابل این تولد تحمل می کنند.
 
اهمیت و ضرورت مسئله
شاید اگر این سوُال را از همه مادران بپرسند که مثلاً قرار است همه زندگی شما را از از شما بگیرند و تمام امکانات زندگی که در طول ده ها سال با زحمت بدست آورده اید از شما بگیرند ولی اگر راضی باشید که یکی از فرزندان شما عقب مانده گردد این چیزها را از شما نمی گیرند یقین بدانید که همه مادران و حتی پدران ترجیح می دهند که همه ثروت و دارائی و داشته ها را بپردازند ولی فرزند آنها سالم باشد .
آیا موضوعی که این همه اهمیت دارد و اصولاً اساس و ارکان زندگی بخاطر آن بنا شده و اگر خدای ناکرده و بنا به دلایلی که فعلاً از حوصله این بحث خارج است فرزند عقب مانده به دنیا آمده و عمر و جوانی و امید و آرزوها و مسافرت ها و عاطفه ها و عروسی و آینده ازدواج فرزند دچار مشکل شده و مادر بقیه عمر خود را علیرغم تحمل و اداره فرزند هر لحظه خود را گناهکار و در کوتاهی و تولد آن احساس گناه و کوتاحی می کند اهمیتی بالاتر است و آیا باورهای غیر منطقی و کودکانه در تولد چنین فرزندانی در مقایسه با مادران عادی یکسان است ؟
 
فرضیات و سوالات تحقیق
آیا فرضیه پژوهش بین مادران دارای فرزندعقب مانده و مادران دارای فرزند سالم از لحاظ باورهای غیر مطقی تفاوت وجود دارد ؟
پس در این تحقیق کودک عقب مانده متغییر مستقل و نگرش و باورهای منطقی و غیر منطقی متغیر وابسته به شمار می رود.
 
متغير هاي تحقيق
كودكان عقب مانده : متغير مستقل
باورهاي منطقي و غير منطقي : متغير وابسته
كودكان سالم : متغير مستقل با باورهاي منطقي و غير منطقي وابسته
تعاریف عملیاتی
عقب مانده : فرزندانی که نسبت به سایر فرزندان دارای ناتوانی حرکتی و ذهنی و ... هستند و در مقایسه با هم سالان از توانایی و رشد کمتری برخوردارند .( آلن، راس، 1370 ص 476 )
باور : افکار و اندیشه هایی که در برابر یک مضوع و پدیده به ظهور میرسد . ( گنجی، 1380 ص 67)
منطقی : رفتار و افکاری که در فرم و هنجار جامعه مورد پسند است . ( گنجی 1380 ص 38 )
غیر منطقی : رفتارها و هیجاناتو احساسات و افکاری که در عرف ( گنجی 1380 ص 39 ) عمومی بر ناهنجاری منسوب شده و یا به جنون و یا بیماری و ... نسبت می دهند . (گنجی 1380 ص 67 )
مادران : همه بانوان و دختر شما که پس از ازدواج دارای فرزند ( عقب مانده –سالم ) شده اند.
عادی : فرزندانی مه در مقایسه با سایر افرادو کودکان سالم بوده و از نظر عمومی هیچ مشکلی در ادامه زندگی و کار و شغل و تحصیل و راه رفتن و غذا خوردن و خوابید نو ... ندارند. (آلن، راس، 1370 ص44 )
عقب مانده جسمانی : فرزندانی که پس از تولد در حرکت و تناسب دست و پا و بدن و چشم و ... جسمانی شکل دارند . ( آلن، راس 1370 ص 477 )
عقب مانده ذهنی : فرزندانی که پس از تولد در حرکت و تناسب دست و پا و بدن و اعضای بدن شکل داشته و از قوای عصبی و ذهنی ناقص برخوردار هستند.
در اين پژوهش عقب مانده به چه كساني اشاره شده است؟
در اين پژوهش عقب مانده به كساني اشاره مي كند كه همره هوشي و يا بهره هوشي آنها از 70 كمتر بوده است و از لحاظ حركتي و حسي داراي مشكلات متعددي مي باشند.
نگاهی به نظریه ناهماهنگی به عنوان یک نظریه
بدیهی است که نظریه ناهماهنگی شناختی یک نظریه خیلی مفید بوده است در واقع در پانزده سالی که از آغاز پیدایش آن می گذرد بیش از هر نظریه دیگر در روانشناسی پژوهش به وجود آورده و درباره رفتار اجتماعی انسان دانش و اطلاعات کشف کرده است ، در عین حال ، باید خاطر نشان شود که فاقد ظرافتی است که معمولاً به بیانات علمی دقیق منسوب می شود ، نقطه ضعف مهم این نظریه ناشی از این واقعیت است که کاربرد آن محدود به موقعیت هائی نیست که تنها از لحاظ منطقی ناهماهنگند بلکه تناقضهائی که ایجاد ناهماهنگی می کنند تناقضهائی روانشناختی هستند و این همان چیزی است که این نظریه را مهیج می سازد متأسفانه همین موضوع باعث شده است که این نظریه از دقت کامل بهره مند نباشد : ارائه بیاناتی دقیق درباره قلمرو این نظریه اگر پیش بینی های آن محدود به موارد تناقض منطقی می شد نسبتاً آسان بوددر منطق رسمی قواعد دقیقی برای تعیین اینکه آیا نتایج از صغری و کبری تبعیت می کنند وجود دارد . مثلاً همه انسانها فانی هستند . سقراط انسان : پس سقراط فانی است . اگر کسی معتقد باشد که سقراط فانی نیست . در صورتیکه صغری و کبرای این قیاس صوری را بپذیرد . این مورد روشنی از ناهماهنگی خواد بود . در مقام مقایسه موقعیت معمولی ناهماهنگی را در نظر می گیریم . من معتقدم که سیگار کشیدن باعث سرطان می شود .من سیگار می کشم : این شناخت که من سیگار می کشم با شناخت سیگار کشیدن باعث سرطان می شود از لحاظ منطق رسمی متناقض نیست : بلکه از جهت زمینه های روانشناختی متناقض است یعنی اینکه مضامین این دو بیان ناهماهنگند چه ما میدانیم که اکثر مردم نمی خواهند بمیرند لیکن گاهی دشوار است مطمئن باشیم که برای یک فرد خاص چه چیزی از نظر روانشناختی متناقض است . به عنوان مثال فرض کنید شما ارزش و اعتبار زیادی برای فرانکلیس ولانو روزدلت قائل باشید آنگاه مطلع شوید که وی در تمام طول زندگی زناشوئیش دارای روابط عاشقانه مخفیانه بوده است . آیا این اطلاع ایجاد ناهماهنگی می کند ؟ دانستن این موضوع مشکل است اگر به وفاداری در ازدواج ارج بسیار می نهید و معتقدید که مردان بزرگ نباید از این قانون تخلف کنند آنگاه احساس قدری ناهماهنگی می کنید . برای کاهش این ناهماهنگی یا باید نگرشهای خود را درباره روزدلت تغییر بدهید و یا نگرشهای خود را مورد بی وفائی در زناشوئی نرمتر سازید اما چون تعداد کثیری از مردم همزمان به این دو ارزش معتقد نیستند . احساس ناهماهنگی نمی کنند به علاوه ( ومهمتر از همه ) ، ناهماهنگی حاصل در مقایسه با مقدار آ ن اگر خود شما ارزشهایتان را زیرپا می گذاشتید مطمئناً کمتر است ، همانطور که در مورد آزمایش جورنس میلز با نوجوانانی که در امتحان تقلب کردند صحتداشت . نکته مهم این است همانطور که قبلاً متذکر شدم ، نظریه ناهماهنگی واضحترین وقویترین پیش بینی های خود را در موقعیت هایی به عمل می آورد که ناهماهنگی تابع رفتار شخص است که از خود پنداره خویش تخلف می کند اگر خود را باهوش بدانید وعملی احمقانه انجامدهید ، اگر خود را مهربان بدانید و رفتاری نامهربانانه از شما سر بزند ، اگر خود راپیر واصول اخلاقی بدانید وکاری خلاف این اصول انجامدهید این ها موقعیت هایی هستندکه درآ ن نظریهناهماهنگی قویترین و روشنترین پیش بینی ها را به عمل می آورد ، واین ها موقعیت هایی هستندبه آنها تأکید شده است انساننمی تواند فقط با هماهنگی زندگی کند .
مردمهمه قادر به رفتار بخردانه و سازگارند هم رفتار ناهماهنگی . اگر شخصی همه وقت خود را صرف حفاظت از من خود کند . هرگز رشد نخواهد کرد برای اینکه رشد کنیم باید از خطاهای خود درس عبرت بگیریم ، لیکن اگر شخص مصصم به کاهش ناهماهنگی باشد بهخطاهای خوداعتراف نمی کند ، بلکهدرعوض خطا های خود را می پوشاند و یا ازآن بدتر آنهارا بهصورت فضایل جلوه می دهد . یاداشتهای مندرج در زندگینامه های شخصی روسای جمهوری سابق از این گونه بیاناتدر خدمت خویش توجیه خود مشهون هستند، که می توان بهبهترین وجه آنها را بدینگونه خلاصه کرد : اگر مجبور شوم که باردیگر از اول آغاز کنم هیچچیز را تغییر نمی دهم . ازسوی دیگر مردم معمولاً رشد می کنند . مردم معمولاً از خطاهای خود بهره بر میدارند چگونه ؟ تحت چهشرایطی؟ برای شخص آرمانی است اگر بتواند بگوید من اشتباه کردم ازاین تجربه چه می توانمبیاموزمتا دوباره به درد سر نیفتم این جریان به جند صورت میتواند رخدهد . 1 –از طریق فهم حالت دفاعی وتمایلات ناهماهنگی کاه خود2 –از طریق تشخیص اینکه انجامیک عمل ابلهانهیا غیر اخلاقی لزوماً بدین معنا نیست که ما به طور تغییر ناپذیری ابلهه یا غیر اخلاقی هستیم . 3 –از طریق ایجاد قدرت نفس کافی برای تحمل خطاهای خود . 4 –از طریق افزایش توانستن خود در بازشناسی سودمند اعتراف به خطا . البته درجاین روشها بهمراتب آ سانتر از کسب آنهاست . چگونه شخص باید با حالت دفاعی خود با تمایلاتناهماهنگی گاه خود ارتباط برقرار کند ؟ چگونه می توانیم بفهمیم که افراد باهوش وپیر و اصول اخلاقی همچون خود ما می توانند گه گاهی مرتکب عملی ابلهانه وغیر اخلاقی شوند ؟ کافی نیست که شخص به طور سطحی ازاین موضوع آگاه باشد برای اینکه شخص بتواند این دانش رابه کار ببرد نیاز به تجره وتمرین دارد.روانشناسی چاره ناپذیری
جورج برنارد شاو از الکلی بودن پدرش لطمه بسیار دید ، لیکن کوشید تا اثر آن را خفیف سازد . یک وقت چنین نوشت اگر نمی توانید از اسکلت خانواده رهایی یابید ، می توانید آن را به رقص وادارید . از یک جهت نظریه ناهماهنگی راه هائی را توصیف می کند که مردم اسکلت های خود را به رقص وا می دارند ، و سعی می کنند تا با رویدادهای ناخوشایند کنار بیایند وقتی موقعیتی پیش آید که هم منفی و هم چاره پذیر است این موضوع به ویژه مصداق پیدا می کند . در واقع مردم می کوشند از طریق کمیته کردن ذهنی ناخوشایندی موقعیت ، بهترین نتیجه را عاید خود گردانند . در یک آزمایش جک برم کودکان را واداشت تا به خوردن سبزیجاتی اقدام کنند که قبلاً اظهار داشته بودند اصلاً دوست ندارند پس از اینکه سبزیجات را خوردند ، آزماینده به نیمی از آنها گوشزد کرد که باید در آینده خیلی بیشتر از این سبزیجات مصرف کنند ، به بقیه کودکان چنین اطلاعی داده نشد ، کودکانی که معتقد شده بودند که ناچار در آینده باید از آن سبزیجات بخورند موفق شدند خود را متقاعد سازند که آن سبزیجات چندان هم بد نیستند . خلاصه این شناخت که من آن سبزیجات را دوست ندارم با این شناخت که من در آینده آن سبزیجات را خواهم خورد مغایرت دارد . برا کاهش ناهماهنگی کودکان معتقد شدند که سبزیجات آن اندازه هم که قبلاً تصور بد نیستند . جان دارلی والن برشاید نشان دادند که همین پدیده در مورد مردم هم صحت دارد . در آزمایش خود ، دختران دانشجو داوطلب شرکت در چندین جلسه شدند تا در آنها هر دختر دانشجو رفتار جنسی و معیارهای جنسی خود را با دانشجو دختر دیگر که او را نمی شناخت مورد بحث قرار داد . پیش از آغاز این جلسات مباحثه دو پوشه در اختیار هر دختر قرار گرفت ، هر پوشه شامل توصیفی از شخصیت دختری بود که داوطلب شرکت در همان آزمایش بود . این توصیف ها هم خصال پسندیده و هم صفات نکوهیده را در بر می گرفت . نیمی از آزمودنیها معتقد شدند که باید با دختر وصف شده در پوشه الف تعامل کنند و بقیه آزمودنیها تصور می کردند که باید با دختری که در پوشه ب توصیف شده است تعامل کننده پیش از آغاز این جلسات از آزمودنیها خواسته شد تا دختران توصیف شده را بر اساس مطالعه توصیفهای شخصیتی آنها ارزیابی کنند . آزمودنیهائی که احساس کردند به ناچار باید آن دختر توصیف شده در پوشه الف شریک رازهای محرمانه خود گردانند او را خیلی بیشتر جالب یافتند تا دختری که در پوشه ب توصیفشده بود ، در حالیکه آنهائی که معتقد شدندباید با دختر توصیف شده در پوشه ب مصاحب شوند او را خیلی جالب تر یافتند ، درست مانند آزمایش مربوط به سبزیجات در این جا هم ناچاری باعث ایجاد علاقه شد . این آگاهی که فرد باید مدتی را با شخصی دیگر به سر آورد . جنبه های مثبت او را افزایش مدهد . خلاصه مردم تمایل دارند تا با رویدادی که به ناچار رخ می دهد کنار بیایند .
اهمیت عزت نفس
تعهد یک شخص به اقدام بخصوصی می تواند نگرشهای او را تحکیم بخشد یا آنها را تغییر دهد . ادراک او را تحریک کند و نوع اطلاعی را که در جستجوی آن است معین سازد . افزون بر آن شخص می تواند نسبت به موقعیتی به طرق گوناگون متعهد شود . از طریق اتخاذ یک تصمیم ، با کار سخت جهت میل به یک هدف ، باپیدا کردن اعتقاد به اینکه وقوع رویدادی اجتناب ناپذیر است ، با درگیری در عملی که پی آمدهای جدی دارد. (از قبیل آسیب رساندن به کسی) و جز اینها همان طور که قبلاً خاطرنشان ساختیم . عمیق ترین شکل تعهد در موقعیتهائی روی می دهد که عزت نفس شخص در معرض خطر قرار گیرد . بدین سان اگر من مرتکب عملی بیرحمانه و ابلهانه شوم عزت نفس من مورد تهدید قرار میگیرد . چه آن عمل ذهن مرا متوجه این امکان میسازد که من شخصی بیرحم و ابلهم ، از میان صدها آزمایش که از نظریه ناهماهنگی ملهم شدهاند . روشنترین نتایج در یوتستهائی حاصل شدهاند که به عزت نفس شخص مربوط بودهاند . وانگهی همان طور که انتظار می رود افرادی که عزت نفس دارند اگر به نحوی ابلحانه و بی رحمانه رفتار کنند بیشتر از دیگران احساس ناهماهنگی می کنند . حال اگر شخص عزت نفس اندکی داشته باشد چه پیش می آید ؟ از دیگاه نظری اگر چنین شخصی مرتکب عملی ابلهانه یا غیر اخلاقی شود ، احساس ناهماهنگی زیادی نمی کند . این شناخت که من مرتکب عملی خلاف شده ام ، با این شناخت که من آدمی لاابالی هستم هماهنگ و سازگار است . مختصر اینکه کسی که خود را شخص لاابالی بداند ، انتظار دارد که کارهای ناشایست هم انجام بدهد . به دیگر سخن ، برای شخصی که در عزت نفسش پائین است خیلی مشکل نیست که مرتکب عملی غیر اخلاقی گردد ، چه ارتکاب یک عمل غیر اخلاقی با خود پنداره او ناهماهنگ نیست . از سوی دیگر ، اگر شخصی عزت نفس بالائی داشته باشد احتمالاً بیشتر در مقابل وسوسه ارتکاب یک عمل خلاف مقاومت می کند ، چه رفتار خلاف ناهماهنگی بسیاری در او پدید می آورد . این مطلب مورد آزمایش قرار داده شد. افرادیکه خود را دست کم می گیرند به احتمال قوی تر به تقلب مبادرت می ورزند تا افرادیکه خود را دست بالا می گیرند . این نکته باید روشن باشد که پیش بینی ما این نبود که کسانی که خود را غیر این می دانند بیشتر تقلب کرد تا کسانی که خود را امین و درستکار می پندارند . اگر به عزت نفس شخصی بهنجار لطمه وارد آید و در نتیجه احساس بی ارزشی کند ، احتمال بیشتر می رود که در ورق بازی تقلب کند مگش ر لگد بزند ، پیشرانه نامناسبی بپوشد یا هر کاری دیگر که تناسب با داشتن دیدی پائین نسبت به خود است . مردم در نتیجه این احساس که افرادی زبون هستند مرتکب اعمال پست می گردند . در آزمایش خود عزت نفس دانشجویان را ( موقتاً ) با دادن اطلاعات کاذب درباره شخصیتشان تغییر داده شد پس از گرفتن یک آزمون شخصیت به یک سوم دانشجویان اطلاعی ثبت داده شد ، به ویژه به آنها متذکر شده که آزمون حاکی از این است که آنها افرادی رشید ، جالب عمیق و غیره هستند . به یک سومدیگر دانشجویان اطلاعاتی نفسی داده شد، به آنها گفته شد که آزمون حاکی از این است که آنها نسبتاً نابالغ ، غیر جالب سطحی و جز اینها هستند . به یک سوم باقیمانده دانشجویان اطلاعاتی درباره نتایج آزمون داده نشد. بلافاصله پس از این دانشجویان در آزمایشی شرکت کردند که توسط روانشناس دیگری انجام می گرفت که ظاهراً هیچ رابطه ای با آزمون شخصیت نداشت قسمتی از آزمایش دوم این بود که آزمودنیها در یک بازی ورق با سایر همشاگردیهای خود شرکت کردند . این یک بازی قمار بود که در آن دانشجویان اجازه یافتند تا برای پول بازی کنند و به آنها گفته شد که می توانند آنچه را برده اند برای خود نگه دارند . در حین باز آزمودنی ها فرصتی یافتند تا در شرایطی که امکان گرفتن آنها بسیار اندک بود تقلب کنند . موقعیت طوری ترتیب داده شده بود که اگر دانشجوئی تصمیم می گرفت تقلب نکند . یقیناً می باخت در حالیکه اگر تصمیم به تقلب می گرفت حتماً مبلغی پول برنده می شد نتایج کاملاً نشان داد که دانشجویانی که قبلاً اطلاعات مربوط به عزت نفس پائین دریافت کرده بودند خیلی بیشتراز آنهائی که اطلاعات به عزت نفس بالا دریافت کرده بودند مرتکب تقلب شدند . گروه گواه یعنی آنهائی که اصلاً اطلاعی دریافت نکرده عیناً در میانه این دو گروه جای گرفتند این یافته ها بر این نکته اشاره دارند که برای والدین و معلمان خیلی ارزشمند است که از پی آمدهای آن رفتار خود که عزت نفس کودکان و دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد ، آگاهی یابند به ویژه اگر حقیقت داشته باشد که عزت نفس اندک یکی از علل مهم رفتار بی رحمانه و مجرمانه است . آنگاه ممکن است مایل به هر اقدامی باشیم تا افراد را در یادگیری احترام و علاقه به خود یاری دهیم. 
 
خلاصه يافته هاي مصاحبه اي
ردیف
عنوان مصاحبه
مادران دارای فرزند عقب مانده
مادران دارای فرزند عادی
باورهای غلط و غیر منطقی ژنتیکی در تولد فرزندان
باورهای غیر منطقی شرایط کاری و شغلی مادران
باورهای غیر منطقی تاثیر تغذیه در تولد فرزندان عقب مانده
باورهای غلط و غیر منطقی سحر و جادو و چیز خوری از سوی مردم و حسودین
باورهای غلط و غیر منطقی درباره خود باور غلط
باورهای غلط و غیر منطقی درباره تاثیر محیط و دیگران و گناه و جرم
جمع
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.