ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    12 نفر
اعضا :
    1 نفر
مجموع :
    13 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    611
تعداد کل بازدید ها :
    24890119
اعضاي آنلاين :
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,243 كاربر
آموزش مجازی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,کامپیوتر
حجم فایل : 124.67 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 100 صفحه
تعداد بازدید : 842 مرتبه


قیمت: 10,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 54

فروشنده ی فایل

doosti
سایر فایل ها
توضیحات :
آموزش مجازی
این مقاله آماده پرینت می باشد
 
این فایل قابل ویرایش است
 
 
چكيده:
 
اینترنت و فضای مجازی[1] منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستندبا تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوری­های نوین ارتباطی در عرصه­های مختلف زندگی انسان­ها رخ داده­است، تعلیم و تربیت نیز از این قاعده­ی تغییرات مستثنی نیستدر عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شده­اند و نمی­توان یکی از این دو رابدون دیگری به راحتی به دست آوردفضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار می­دهد و با ویژگی­هایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن[2] وقابلیت­های زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار می دهداصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی[3] و اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک[4] دارد که در مقابل آموزش سنتی[5] و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستم­های آموزشی کشورهای مختلف استدر آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی،‏‏‏‏ مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل می­شود و به حجم و محتوای دانش اضافه می­شود و یا در آن تغییراتی ایجاد می­شوداین ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور[6] است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در ان عمل می­کند، از ویژگی­های و قابلیت­های فضای مجازی برای عملکردش استفاده می­کند 
 
مسئله اصلي در آموزش امروز دسترسي به اطلاعات بيشتر نيست در حقيقت يکي از چالش­هاي دانشجويان، معني بخشيدن به حجم محتوايي است که با آن روبه رو مي­شوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات استبه خاطر انفجار اطلاعات و پيشرفت­هاي همراه با آن در ارتباطات به رويکردهاي جديد نياز داريم [7]
 
در حقيقت ياد گيري الکترونيکي باعث شده­است که متوجه بعضي از نقص­هاي فعلي آموزش مانند سخنراني­هاي طولاني بشويم يادگيري الکترونيکي توانايي­هاي منحصر به فردي در پشتيباني از ارتباط غير همزمان و مشارکتي در محيط آموزشي پويا و با قابليتسازگاري داردايجاد اجتماع آموزشي نقاد و مشارکتي بخشي جدا نشدني از آموزش عالي استتوانايي ياد گيري الکترونيکي قابليت برقراري ارتباط بين افراد به صورت شخصي و گروهي را دارديکي از ديدگاه­هاي معمول و مورد قبول که به وسيله يادگيري الکترونيکي عملي­تر شده­است، اين است که آموزش مفاهيم سطح بالاتر ناگزير گفتگوهاي زيادي را ايجاد مي­کندپژوهش در محيط آموزشي چهره به چهره و مبتني بر رسانه مزاياي به کار گيري ياد گيري مشارکتي را در پشتيباني از سطوح بالا اثبات مي­کند [8]
 
مسئله و سئوال اصلي در اين مقاله بررسي ميزان تعامل پذيري آموزش از راه دور است و درك اين مطلب كه در محيط آموزشي مجازي به علت اينكه تعاملات از نوع رو در رو نيست آيا اين امر در ميزان يادگيري فراگيرندگان تاثير دارد يا خير؟
 
 
 
فهرست
 
مقدمه 1
 
فصل اول: آموزش الكترونيكي
 
1-1- آموزش الكترونيكي 6
 
1-1-1- تعريف آموزش الکترونيکي6
 
1-1-2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی در تجارت8
 
1-2- مزاياي آموزش الکترونيکي13
 
1-2-1- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه مدير15
 
1-2-2- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه استاد 16
 
1-2-3- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه توليدکنندگان محتواي آموزشي16
 
1-2-4- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه دانشجو18
 
1-3- محدوديت­هاي آموزش الکترونيکي 19
 
1-4- روش­ها و ابزارهاي آموزش الکترونيکي20
 
1-4-1- تلويزيون آموزشي21
 
1-4-2- ويديوکنفرانس تعاملي22
 
1-4-3- آموزش مبتني بر رايانه ((Computer Based Training 24
 
1-4-4- آموزش مبتني بر اينترنت و وب26
 
1-5- سيستم­هاي مديريت در آموزش الکترونيکي (مديريت آموزشي)29
 
1-5-1- تعريف سيستم مديريت آموزشي(SystemLMS ( Learning Management29
 
1-5-2- سيستم مديريت محتوا 32
 
1-5-2-1-استاندارد در سيستم مديريت محتوا 34
 
1-5-2-2- بسته­هاي آموزشي قابل استفاده مجدد (RLO( ReusableLearning Objects 35
 
1-5-3- سيستم مديريت محتواي یادگیری35
 
1-5-4- سيستم­هاي مديريت آموزشي نوين 39
 
1-5-5- انتخاب سيستم­هاي مديريت آموزشي43
 
1-5-6- ابزارهاي توسعه استراتژي مداوم آموزشي 47
 
1-5-7- سيستم پشتيباني عملکرد الکترونيکي 48
 
فصل دوم: استاندارد­سازي
 
2-1- استانداردسازي در آموزش الکترونيکي 50
 
2-1-1 ضرورت استانداردسازي50
 
2-2- استانداردهاي مطرح در آموزش الکترونيک52
 
2-2-1-استانداردهاي متا­ديتاوInteroperability 52
 
 2-2-2- استانداردAICC 53
 
 2-2-3- استانداردIEEE LTSC56
 
2-3- برخي موسسات استانداردسازي 60
 
2-3-1- موسسه IMS( (Instruction Management System60
 
2-3-2- موسسهADLSCORM((Advanced Distributed Learning 61
 
2-3-3- Dublin Core61
 
2-3-4- ARIADNE(اتحاديه آموزش از راه دور و ايجاد مرجع و شبکه­هاي توزيع براي اروپا) 62
 
فصل سوم: پياده­سازي
 
3-1- پياده­سازي و عملياتي کردن آموزش الکترونيکي 65
 
3-2- نيازهاي قابل بررسي در آموزش الکترونيکي 66
 
3-3- مراحل عملي تحقق آموزش الکترونيکي 69
 
3-3-1- انواع روش­هاي ارزيابي71
 
3-4- مراحل پياده سازي آموزش الکترونيکي 73
 
3-4-1- آماده شدن براي آموزش الکترونيکي 73
 
3-4-2- تعيين استراتژي 75
 
3-4-3- انتخاب فناوري و محتوا77
 
3-4-4- معرفي و ارائه آموزشي الکترونيکي به همه افراد سازمان89
 
3-4-5- گسترش پياده­سازي سيستم به همه موسسات وابسته 91
 
3-4-6- ارزيابي و گزارش کردن نتايج پياده­سازي سيستم92
 
فصل چهارم: نتيجه­گيري
 
نتيجه­گيري94
 
مراجع و منابع 95
 
 
مقدمه
 
عصر کنوني را عصر ارتباطات، عصر انفجار اطلاعات، عصر فراصنعتي، عصر دانش و غيره ناميده­انددر اين عصر، قافله دانش و فناوري با سرعتي باورناپذير و شگفت انگيز پيش مي­رود و اگر جوامع بخواهند هم­پاي اين قافله راه بسپارند، بايستي حرکت کُند و سنتي خويش را کنار گذاشته و آهنگي تند و سريع براي گام برداشتن اختيار کنند که اگر جز اين باشد از قافله باز مي­مانند و اين به مفهوم گسستن حلقه ارتباط ايشان با ديگر جوامع و انزواستدر اين چرخه تحولات و پيشرفت فناوري، آنچه بيش از همه جوامع بشري را تحت تاثير قرار داده، ظهور فناوري ارتباطات و اطلاعات (Information &Communication Technology(ICT)) استاين فناوري نظريه مک لوهان را مبني بر کوچک شدن جهان و ايجاد دهکده جهاني محقق کرده و به گونه اي باورنکردني، فاصله­ها را از ميان برداشته و ارتباطات را بسيار سهل­تر از پيش در سطح جهان برقرار ساخته استهم­زمان با تغييرات سريع فنون و مهارت­ها و ظهور پديده­هاي نوين در فناوري اطلاعات و تأثير آنها بر شيوه­ها و روش­هاي زيستن، فرايند آموزش نيز که يکي از ارکان اساسي و بنيادين جوامع است متحول و دگرگون شده­استدر عصر سقراط آموزش به روش استاد و شاگردي بودمهارت­ها و فنون تنوع چنداني نداشت و روش­هاي گوناگون آموزش ناشناخته بودنددر روش شاگرد و استادي ابزار خاصي براي ارزيابي فراگير (شاگرد) وجود نداشت و آموزش کاملاً به شرايط فراگير استاد و محيط بستگي داشتمنطق ارسطويي، مکاشفه و ديالکتيک سقراطي مبناي مباحث بيشتر مدارس بودپس ازاين دوران، آموزش به روش­هاي معمول و متداول کنوني و با تدريس آموزگار در مکاني مشخص و با حضور بيش از يک يا دو شاگرد شکل گرفتبه تدريج با گسترده شدن جوامع و براي ايجاد امکان تعليم و تعلّم در مناطق دورافتاده و غيرقابل دسترس يا براي افرادي که به علل مختلف امکان حضور در جايي مشخص براي يادگيري را نداشتند « آموزش از راه دور » به وجود آمد 
 
آموزش از راه دور سابقه­اي نسبتاً طولاني داردتقريباً در اواسط دهه ١٨٠٠ ميلادي نخستين مدارس مکاتبه­اي در اروپا به وجود آمد که از طريق پست به آموزش تند نويسي و زبان­هاي خارجي مي­پرداختنداين شيوه آموزشي هم­پاي ديگر علوم و فناوري­ها پيشرفت کرده و هم اينک تا حد استفاده از انواع فناوري­ها و محصولاتي چون رايانه، مخابرات و فناوري­هاي شبکه­سازي ديجيتال گسترش يافته و به آموزش الکترونيکي)electronic Learning (e-Learningمنجر شده استآموزش الکترونيکي، همچنان که از نامش بر مي­آيد، شامل همه آموزش­هايي است که با استفاده از ابزارهاي الکترونيکي اعم از صوتي، تصويري، رايانه­اي، شبکه­اي و غيره انجام مي­شودآموزش الکترونيکي پديده­اي جديد و نو در دنياي امروز است که هنوز در بسياري از نقاط جهان ناشناخته است يا شناخت اندک و مبهمي از آن وجود دارددر صورتي که آموزش غيرحضوري يا آموزش از راه دور، سالهاست که به لحاظ تحولات و تغييرات ساختار اجتماعي و فرهنگي جهان معاصر در عرصه آموزش و يادگيري وارد و نهادينه شده­استدر حقيقت آموزش الکترونيکي يکي از شيوه­هاي آموزش از راه دور استبنابراين ابتدا به شناخت تاريخچه آموزش از راه دور يا آموزش غيرحضوري مي­پردازيمتاريخچه اين روش آموزشي نمايانگر اين واقعيت است که توسعه و تکامل فناوري آن به سهولت ميسر نشده و دستيابي به وضعيت فعلي، مستلزم گذار از مسيرهاي تاريخي متفاوتي بوده­استهمان طور که اشاره شد، آموزش غيرحضوري در واقع با آموزش مکاتبه اي در اواسط دهه ١٨٠٠ ميلادي آغاز شده­استهم اکنون نيز در نقاط مختلف دنيا از جمله در ايران از اين شيوه آموزشي براي تحصيل و يادگيري استفاده مي­شود، اما سابقه بهره­گيري از آموزش غيرحضوري مبتني بر فناوري، به اوايل دهه ١٩٠٠ ميلادي باز مي­گرددابزارهايي مانند اسلايد و تصاوير متحرک با توليد و توسعه وسايل سمعي بصري، به عنوان ابزار کمک آموزشي به کلاس­هاي درس راه يافت و ظهور صنعت تلويزيون نقطه عطفي در روند تکاملي آموزش از راه دور پديد آوردبه عبارت ديگر، سبب شد که نظريه­پردازان و متخصصان آموزش، ازفضاي سنتيِ آموزش مکاتبه­اي خارج شده و به موازات آن از تلويزيون براي آموزش استفاده­کنندعلي­رغم اينکه نتيجه مطالعات انجام شده در ١٩٥٦ در امريکا نشان مي­داد که ميزان موفقيت دانش آموزاني که در کلاس درس از تلويزيون استفاده کرده­اند و کساني که با دو روش مکاتبه­اي و تلويزيوني آموزش ديده­اند، تفاوت چنداني نداشتهاست، اما راه­اندازي و تجربه چند برنامه ابتکاري آموزش تلويزيوني در اوايل دهه شصت منجر به تأسیس ايستگاه­هاي جديد تلويزيون آموزشي و استفاده مدارس ازسيستم تلويزيون مدار بسته در امرآموزش شدتا سال ١٩٧٢ در امريکا تعداد ايستگاه­هاي تلويزيوني براي آموزش به ٢٣٣ ايستگاه رسيد و دانشگاه­هاي اوهايو، تگزاس و مريلند نخستين دانشگاه­هايي بودند که موفق شدند با راه اندازي يک شبکه تلويزيوني، تمام دانشجويان را تحت پوشش قرار دهندهمچنين توجه بسياري از دانشگاه­هاي ديگر نيز به تأثیر استفاده از تلويزيون جلب شد 
 
در دهه­هاي اخير، گستره فعاليت در زمينه آموزش و يادگيري نيز چون ديگر فعاليت­هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و غيره، از توسعه و پيشرفت سريع فناوري و ظهور پديده­هايي چون ماهواره، رايانه، اينترنت و غيره متأثر و دگرگون شده­استپيدايش سيستم­هاي پردازشِ داده-رایانه- با سابقه­اي بيش از سه دهه و توسعه صنعت نيمه هادي­ها، سبب شده­است که رايانه از انحصار سازمان­ها و مراکز خاص خارج و در بسياري از عرصه­هاي کاربردي اجتماعي و فردي وارد شود؛ به گونه­اي که در دهه نود، در بسياري از کشورهاي پيشرفته صنعتي، حتي مدارس ابتدايي هم مجهز به امکانات رايانه­اي متناسب شدنداختراع و توسعه رايانه، ايجاد شبکه­هاي رايانه­اي و پس از آن ظهور پديده اينترنت را در پي­ داشتاينترنت که در ١٩٦٩، در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف« آرپانت » پا گرفت، بسيار سريع رشد کردهيچ کس گمان نمي­کرد اين شبکه اطلاع رساني در سال ٢٠٠٠، صاحب ١٨٠ ميليون کاربر باشدسرعت و شتاب اين رشد به گونه­اي بود که به حدود ٥٠٠ ميليون کاربر در سال ٢٠٠٣ بالغ گرديد 
اين توسعه سريع فناوري اطلاع رساني به همراه عوامل ديگري چون تبديل جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي، تغييرات جمعيتي، جهاني تر شدن فعاليتهاي حرفه اي، گسترش نيروهاي بازار در محدوده آموزش و به عبارت ديگر تجاري شدن مقوله آموزش، همه و همه، تأثيرات شگرف و چشمگيري در امر آموزش داشته­انداینترنت، دنياي جديدي است که با دوره هاي مکاتبه اي دنياي آموزش مبتني بر وب (Web Based Training) سال­هاي گذشته تفاوت بسيار دارد و فرصت دوباره­اي براي کساني که امکان دسترسي به آموزش­هاي متعارف را نداشته يا در آن­ها موفق نبوده­اند، فراهم مي­سازددرابتداي امر، هرچند کشورهاي اروپايي وآمريکايي با ديد وسيع­تر و هوشيارانه­تري با اينترنت برخورد کردند و سرعت توسعه اينترنت در اين کشورها بسيار بيشتر از کشورهاي آسيايي بود، اما بالاخره آسيا نيز در ١٩٩٩ با امکانات و توانايي­هاي اينترنت بيشتر آشنا شد و در پي توسعه کاربردهاي آن برآمدافزايش روزافزون فروش رايانه­هاي شخصي و نيز تعداد کاربران اينترنت در آسيا مؤيد اين ادعاستاکنون بهتر است که کمي هم به تاريخچه آموزش الکترونيک در ايران بپردازيمتاريخچه آموزش الکترونيکي در ايران به زمان بهره­گيري از ابزارهاي کمک آموزشي سمعي بصري شامل نمايش اسلايد و فيلم­هاي آموزشي در کلاس درس باز مي­گرددپس از آن، تلويزيون به عنوان رسانه آموزشي مورد توجه قرار گرفت و تلويزيون آموزشي ملي ايران به طور رسمي به امر آموزش همگاني در سراسر کشور پرداختپس از ورود صنعت رايانه به ايران و رشد و نفوذ رايانه­هاي شخصي در ميان اقشار مختلف فرهنگي اجتماعي، فعاليت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه نيز آغاز شداين امر با توليد لوح­هاي فشرده آموزشي آغاز شده و بيش از ده سال است که در اين زمينه فعاليت مي­شوددر حال حاضر، صدها شرکت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه فعاليت مي­کنند که کيفيت محصولات بيشتر آنها تقريباً در حد استاندارد­هاي جهاني استبرخي از توليدکنندگان در نمايشگاه­هاي بين المللي غرفه دارند و حتي فروش آنها در خارج از کشور بيش از داخل استبه علت مشکلات زيرساختي و اينترنتي در کشور، هنوز اقدام جدي در مورد آموزش مبتني بر وب صورت نگرفته­است 
به طور کلي، از نيمه دوم سال ١٣٨٠ به بعد، رويکرد به اين مقوله، جدي­تر و فعاليت­هاي عملياتي درزمينه آموزش اينترنتي و بهره­گيري از پهناي باند مخابراتي براي ارائه دوره­هاي آموزشي در گوشه و کنار کشور آغاز شده­استدر اين زمينه، جمعي از استادان و کارشناسان دانشگاه­هاي مختلف کشور در شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، شيراز و ديگر شهرها گام­هايي برداشته­اند
 
این مقاله آماده پرینت می باشد
 
این فایل قابل ویرایش است
 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.