ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
12 نفر
اعضا :
1 نفر
مجموع :
13 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
611
تعداد کل بازدید ها :
24890119
اعضاي آنلاين :
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,243 كاربر
آموزش مجازی
دسته بندي : پروژه و مقاله,کامپیوتر
حجم فایل : 124.67 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 100 صفحه
تعداد بازدید : 842 مرتبه
حجم فایل : 124.67 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 100 صفحه
تعداد بازدید : 842 مرتبه
قیمت:
10,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
توضیحات :
آموزش مجازی
این مقاله آماده پرینت می باشد
این فایل قابل ویرایش است
چكيده:
اینترنت و فضای مجازی[1] منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستندبا تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی در عرصههای مختلف زندگی انسانها رخ دادهاست، تعلیم و تربیت نیز از این قاعدهی تغییرات مستثنی نیستدر عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شدهاند و نمیتوان یکی از این دو رابدون دیگری به راحتی به دست آوردفضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار میدهد و با ویژگیهایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن[2] وقابلیتهای زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار می دهداصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی[3] و اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک[4] دارد که در مقابل آموزش سنتی[5] و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف استدر آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی، مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل میشود و به حجم و محتوای دانش اضافه میشود و یا در آن تغییراتی ایجاد میشوداین ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور[6] است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در ان عمل میکند، از ویژگیهای و قابلیتهای فضای مجازی برای عملکردش استفاده میکند
مسئله اصلي در آموزش امروز دسترسي به اطلاعات بيشتر نيست در حقيقت يکي از چالشهاي دانشجويان، معني بخشيدن به حجم محتوايي است که با آن روبه رو ميشوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات استبه خاطر انفجار اطلاعات و پيشرفتهاي همراه با آن در ارتباطات به رويکردهاي جديد نياز داريم [7]
در حقيقت ياد گيري الکترونيکي باعث شدهاست که متوجه بعضي از نقصهاي فعلي آموزش مانند سخنرانيهاي طولاني بشويم يادگيري الکترونيکي تواناييهاي منحصر به فردي در پشتيباني از ارتباط غير همزمان و مشارکتي در محيط آموزشي پويا و با قابليتسازگاري داردايجاد اجتماع آموزشي نقاد و مشارکتي بخشي جدا نشدني از آموزش عالي استتوانايي ياد گيري الکترونيکي قابليت برقراري ارتباط بين افراد به صورت شخصي و گروهي را دارديکي از ديدگاههاي معمول و مورد قبول که به وسيله يادگيري الکترونيکي عمليتر شدهاست، اين است که آموزش مفاهيم سطح بالاتر ناگزير گفتگوهاي زيادي را ايجاد ميکندپژوهش در محيط آموزشي چهره به چهره و مبتني بر رسانه مزاياي به کار گيري ياد گيري مشارکتي را در پشتيباني از سطوح بالا اثبات ميکند [8]
مسئله و سئوال اصلي در اين مقاله بررسي ميزان تعامل پذيري آموزش از راه دور است و درك اين مطلب كه در محيط آموزشي مجازي به علت اينكه تعاملات از نوع رو در رو نيست آيا اين امر در ميزان يادگيري فراگيرندگان تاثير دارد يا خير؟
فهرست
مقدمه 1
فصل اول: آموزش الكترونيكي
1-1- آموزش الكترونيكي 6
1-1-1- تعريف آموزش الکترونيکي6
1-1-2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی در تجارت8
1-2- مزاياي آموزش الکترونيکي13
1-2-1- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه مدير15
1-2-2- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه استاد 16
1-2-3- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه توليدکنندگان محتواي آموزشي16
1-2-4- مزاياي آموزش الکترونيکي از ديدگاه دانشجو18
1-3- محدوديتهاي آموزش الکترونيکي 19
1-4- روشها و ابزارهاي آموزش الکترونيکي20
1-4-1- تلويزيون آموزشي21
1-4-2- ويديوکنفرانس تعاملي22
1-4-3- آموزش مبتني بر رايانه ((Computer Based Training 24
1-4-4- آموزش مبتني بر اينترنت و وب26
1-5- سيستمهاي مديريت در آموزش الکترونيکي (مديريت آموزشي)29
1-5-1- تعريف سيستم مديريت آموزشي(SystemLMS ( Learning Management29
1-5-2- سيستم مديريت محتوا 32
1-5-2-1-استاندارد در سيستم مديريت محتوا 34
1-5-2-2- بستههاي آموزشي قابل استفاده مجدد (RLO( ReusableLearning Objects 35
1-5-3- سيستم مديريت محتواي یادگیری35
1-5-4- سيستمهاي مديريت آموزشي نوين 39
1-5-5- انتخاب سيستمهاي مديريت آموزشي43
1-5-6- ابزارهاي توسعه استراتژي مداوم آموزشي 47
1-5-7- سيستم پشتيباني عملکرد الکترونيکي 48
فصل دوم: استانداردسازي
2-1- استانداردسازي در آموزش الکترونيکي 50
2-1-1 ضرورت استانداردسازي50
2-2- استانداردهاي مطرح در آموزش الکترونيک52
2-2-1-استانداردهاي متاديتاوInteroperability 52
2-2-2- استانداردAICC 53
2-2-3- استانداردIEEE LTSC56
2-3- برخي موسسات استانداردسازي 60
2-3-1- موسسه IMS( (Instruction Management System60
2-3-2- موسسهADLSCORM((Advanced Distributed Learning 61
2-3-3- Dublin Core61
2-3-4- ARIADNE(اتحاديه آموزش از راه دور و ايجاد مرجع و شبکههاي توزيع براي اروپا) 62
فصل سوم: پيادهسازي
3-1- پيادهسازي و عملياتي کردن آموزش الکترونيکي 65
3-2- نيازهاي قابل بررسي در آموزش الکترونيکي 66
3-3- مراحل عملي تحقق آموزش الکترونيکي 69
3-3-1- انواع روشهاي ارزيابي71
3-4- مراحل پياده سازي آموزش الکترونيکي 73
3-4-1- آماده شدن براي آموزش الکترونيکي 73
3-4-2- تعيين استراتژي 75
3-4-3- انتخاب فناوري و محتوا77
3-4-4- معرفي و ارائه آموزشي الکترونيکي به همه افراد سازمان89
3-4-5- گسترش پيادهسازي سيستم به همه موسسات وابسته 91
3-4-6- ارزيابي و گزارش کردن نتايج پيادهسازي سيستم92
فصل چهارم: نتيجهگيري
نتيجهگيري94
مراجع و منابع 95
مقدمه
عصر کنوني را عصر ارتباطات، عصر انفجار اطلاعات، عصر فراصنعتي، عصر دانش و غيره ناميدهانددر اين عصر، قافله دانش و فناوري با سرعتي باورناپذير و شگفت انگيز پيش ميرود و اگر جوامع بخواهند همپاي اين قافله راه بسپارند، بايستي حرکت کُند و سنتي خويش را کنار گذاشته و آهنگي تند و سريع براي گام برداشتن اختيار کنند که اگر جز اين باشد از قافله باز ميمانند و اين به مفهوم گسستن حلقه ارتباط ايشان با ديگر جوامع و انزواستدر اين چرخه تحولات و پيشرفت فناوري، آنچه بيش از همه جوامع بشري را تحت تاثير قرار داده، ظهور فناوري ارتباطات و اطلاعات (Information &Communication Technology(ICT)) استاين فناوري نظريه مک لوهان را مبني بر کوچک شدن جهان و ايجاد دهکده جهاني محقق کرده و به گونه اي باورنکردني، فاصلهها را از ميان برداشته و ارتباطات را بسيار سهلتر از پيش در سطح جهان برقرار ساخته استهمزمان با تغييرات سريع فنون و مهارتها و ظهور پديدههاي نوين در فناوري اطلاعات و تأثير آنها بر شيوهها و روشهاي زيستن، فرايند آموزش نيز که يکي از ارکان اساسي و بنيادين جوامع است متحول و دگرگون شدهاستدر عصر سقراط آموزش به روش استاد و شاگردي بودمهارتها و فنون تنوع چنداني نداشت و روشهاي گوناگون آموزش ناشناخته بودنددر روش شاگرد و استادي ابزار خاصي براي ارزيابي فراگير (شاگرد) وجود نداشت و آموزش کاملاً به شرايط فراگير استاد و محيط بستگي داشتمنطق ارسطويي، مکاشفه و ديالکتيک سقراطي مبناي مباحث بيشتر مدارس بودپس ازاين دوران، آموزش به روشهاي معمول و متداول کنوني و با تدريس آموزگار در مکاني مشخص و با حضور بيش از يک يا دو شاگرد شکل گرفتبه تدريج با گسترده شدن جوامع و براي ايجاد امکان تعليم و تعلّم در مناطق دورافتاده و غيرقابل دسترس يا براي افرادي که به علل مختلف امکان حضور در جايي مشخص براي يادگيري را نداشتند « آموزش از راه دور » به وجود آمد
آموزش از راه دور سابقهاي نسبتاً طولاني داردتقريباً در اواسط دهه ١٨٠٠ ميلادي نخستين مدارس مکاتبهاي در اروپا به وجود آمد که از طريق پست به آموزش تند نويسي و زبانهاي خارجي ميپرداختنداين شيوه آموزشي همپاي ديگر علوم و فناوريها پيشرفت کرده و هم اينک تا حد استفاده از انواع فناوريها و محصولاتي چون رايانه، مخابرات و فناوريهاي شبکهسازي ديجيتال گسترش يافته و به آموزش الکترونيکي)electronic Learning (e-Learningمنجر شده استآموزش الکترونيکي، همچنان که از نامش بر ميآيد، شامل همه آموزشهايي است که با استفاده از ابزارهاي الکترونيکي اعم از صوتي، تصويري، رايانهاي، شبکهاي و غيره انجام ميشودآموزش الکترونيکي پديدهاي جديد و نو در دنياي امروز است که هنوز در بسياري از نقاط جهان ناشناخته است يا شناخت اندک و مبهمي از آن وجود دارددر صورتي که آموزش غيرحضوري يا آموزش از راه دور، سالهاست که به لحاظ تحولات و تغييرات ساختار اجتماعي و فرهنگي جهان معاصر در عرصه آموزش و يادگيري وارد و نهادينه شدهاستدر حقيقت آموزش الکترونيکي يکي از شيوههاي آموزش از راه دور استبنابراين ابتدا به شناخت تاريخچه آموزش از راه دور يا آموزش غيرحضوري ميپردازيمتاريخچه اين روش آموزشي نمايانگر اين واقعيت است که توسعه و تکامل فناوري آن به سهولت ميسر نشده و دستيابي به وضعيت فعلي، مستلزم گذار از مسيرهاي تاريخي متفاوتي بودهاستهمان طور که اشاره شد، آموزش غيرحضوري در واقع با آموزش مکاتبه اي در اواسط دهه ١٨٠٠ ميلادي آغاز شدهاستهم اکنون نيز در نقاط مختلف دنيا از جمله در ايران از اين شيوه آموزشي براي تحصيل و يادگيري استفاده ميشود، اما سابقه بهرهگيري از آموزش غيرحضوري مبتني بر فناوري، به اوايل دهه ١٩٠٠ ميلادي باز ميگرددابزارهايي مانند اسلايد و تصاوير متحرک با توليد و توسعه وسايل سمعي بصري، به عنوان ابزار کمک آموزشي به کلاسهاي درس راه يافت و ظهور صنعت تلويزيون نقطه عطفي در روند تکاملي آموزش از راه دور پديد آوردبه عبارت ديگر، سبب شد که نظريهپردازان و متخصصان آموزش، ازفضاي سنتيِ آموزش مکاتبهاي خارج شده و به موازات آن از تلويزيون براي آموزش استفادهکنندعليرغم اينکه نتيجه مطالعات انجام شده در ١٩٥٦ در امريکا نشان ميداد که ميزان موفقيت دانش آموزاني که در کلاس درس از تلويزيون استفاده کردهاند و کساني که با دو روش مکاتبهاي و تلويزيوني آموزش ديدهاند، تفاوت چنداني نداشتهاست، اما راهاندازي و تجربه چند برنامه ابتکاري آموزش تلويزيوني در اوايل دهه شصت منجر به تأسیس ايستگاههاي جديد تلويزيون آموزشي و استفاده مدارس ازسيستم تلويزيون مدار بسته در امرآموزش شدتا سال ١٩٧٢ در امريکا تعداد ايستگاههاي تلويزيوني براي آموزش به ٢٣٣ ايستگاه رسيد و دانشگاههاي اوهايو، تگزاس و مريلند نخستين دانشگاههايي بودند که موفق شدند با راه اندازي يک شبکه تلويزيوني، تمام دانشجويان را تحت پوشش قرار دهندهمچنين توجه بسياري از دانشگاههاي ديگر نيز به تأثیر استفاده از تلويزيون جلب شد
در دهههاي اخير، گستره فعاليت در زمينه آموزش و يادگيري نيز چون ديگر فعاليتهاي علمي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و غيره، از توسعه و پيشرفت سريع فناوري و ظهور پديدههايي چون ماهواره، رايانه، اينترنت و غيره متأثر و دگرگون شدهاستپيدايش سيستمهاي پردازشِ داده-رایانه- با سابقهاي بيش از سه دهه و توسعه صنعت نيمه هاديها، سبب شدهاست که رايانه از انحصار سازمانها و مراکز خاص خارج و در بسياري از عرصههاي کاربردي اجتماعي و فردي وارد شود؛ به گونهاي که در دهه نود، در بسياري از کشورهاي پيشرفته صنعتي، حتي مدارس ابتدايي هم مجهز به امکانات رايانهاي متناسب شدنداختراع و توسعه رايانه، ايجاد شبکههاي رايانهاي و پس از آن ظهور پديده اينترنت را در پي داشتاينترنت که در ١٩٦٩، در دوران جنگ سرد از درون شبکه معروف« آرپانت » پا گرفت، بسيار سريع رشد کردهيچ کس گمان نميکرد اين شبکه اطلاع رساني در سال ٢٠٠٠، صاحب ١٨٠ ميليون کاربر باشدسرعت و شتاب اين رشد به گونهاي بود که به حدود ٥٠٠ ميليون کاربر در سال ٢٠٠٣ بالغ گرديد
اين توسعه سريع فناوري اطلاع رساني به همراه عوامل ديگري چون تبديل جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي، تغييرات جمعيتي، جهاني تر شدن فعاليتهاي حرفه اي، گسترش نيروهاي بازار در محدوده آموزش و به عبارت ديگر تجاري شدن مقوله آموزش، همه و همه، تأثيرات شگرف و چشمگيري در امر آموزش داشتهانداینترنت، دنياي جديدي است که با دوره هاي مکاتبه اي دنياي آموزش مبتني بر وب (Web Based Training) سالهاي گذشته تفاوت بسيار دارد و فرصت دوبارهاي براي کساني که امکان دسترسي به آموزشهاي متعارف را نداشته يا در آنها موفق نبودهاند، فراهم ميسازددرابتداي امر، هرچند کشورهاي اروپايي وآمريکايي با ديد وسيعتر و هوشيارانهتري با اينترنت برخورد کردند و سرعت توسعه اينترنت در اين کشورها بسيار بيشتر از کشورهاي آسيايي بود، اما بالاخره آسيا نيز در ١٩٩٩ با امکانات و تواناييهاي اينترنت بيشتر آشنا شد و در پي توسعه کاربردهاي آن برآمدافزايش روزافزون فروش رايانههاي شخصي و نيز تعداد کاربران اينترنت در آسيا مؤيد اين ادعاستاکنون بهتر است که کمي هم به تاريخچه آموزش الکترونيک در ايران بپردازيمتاريخچه آموزش الکترونيکي در ايران به زمان بهرهگيري از ابزارهاي کمک آموزشي سمعي بصري شامل نمايش اسلايد و فيلمهاي آموزشي در کلاس درس باز ميگرددپس از آن، تلويزيون به عنوان رسانه آموزشي مورد توجه قرار گرفت و تلويزيون آموزشي ملي ايران به طور رسمي به امر آموزش همگاني در سراسر کشور پرداختپس از ورود صنعت رايانه به ايران و رشد و نفوذ رايانههاي شخصي در ميان اقشار مختلف فرهنگي اجتماعي، فعاليت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه نيز آغاز شداين امر با توليد لوحهاي فشرده آموزشي آغاز شده و بيش از ده سال است که در اين زمينه فعاليت ميشوددر حال حاضر، صدها شرکت در زمينه آموزش مبتني بر رايانه فعاليت ميکنند که کيفيت محصولات بيشتر آنها تقريباً در حد استانداردهاي جهاني استبرخي از توليدکنندگان در نمايشگاههاي بين المللي غرفه دارند و حتي فروش آنها در خارج از کشور بيش از داخل استبه علت مشکلات زيرساختي و اينترنتي در کشور، هنوز اقدام جدي در مورد آموزش مبتني بر وب صورت نگرفتهاست
به طور کلي، از نيمه دوم سال ١٣٨٠ به بعد، رويکرد به اين مقوله، جديتر و فعاليتهاي عملياتي درزمينه آموزش اينترنتي و بهرهگيري از پهناي باند مخابراتي براي ارائه دورههاي آموزشي در گوشه و کنار کشور آغاز شدهاستدر اين زمينه، جمعي از استادان و کارشناسان دانشگاههاي مختلف کشور در شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، شيراز و ديگر شهرها گامهايي برداشتهاند
این مقاله آماده پرینت می باشد
این فایل قابل ویرایش است
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.