ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    19 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    19 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    399
تعداد کل بازدید ها :
    24911694
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,مدیریت
حجم فایل : 55.48 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 60 صفحه
تعداد بازدید : 922 مرتبه


قیمت: 4,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -6

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت  word  و همچنین پرسشنامه می باشد.
 
 
 
موضوع:بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
 
 
 
فهرست مطالب
 
عنوان      
 
چكيده
 
مقدمه
 
فصل اول
 
كليات تحقيق
 
بيان مسئله
 
اهداف تحقيق
 
اهميت تحقيق و فوايد تحقيق
 
تعريف مفاهيم
 
پيشرفت تحصيلي
 
فرضيه
 
پيشينة تحقيق
 
حدود و محدوده مطالعاتي
 
فصل دوم
 
چارچوب نظري
 
آراء جامعه شناسان
 
ديدگاههاي فلسفي
 
آراء روانشناسان
 
نظريات روانشناسان در باب پيدايش فراغت
 
عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت
 
كاركردهاي اوقات فراغت از ديدگاه اسلام
 
فصل سوم
 
روش تحقيق
 
درآمد
 
جامعة آماري
 
نمونة آماري
 
ابزار پژوهش
 
روش تحليل داده ها
 
فصل چهارم
 
تجزيه و تحليل داده ها
 
فصل پنجم
 
نتيجه گيري و پيشنهادات
 
پيشنهادات
 
منابع
 
ضمايم
 
 
 
چكيده:
 
تحقيقي كه پيش روي شماست در رابطه با نحوه گذراندن اوقات فراغت دختران مقطع متوسطه شهرستان ابهر مي باشد.
 
كه در فصل اول به طرح و بررسي مسئله اهداف و ضرورت فوايد تحقيق و محدوده و حدود مطالعاتي و فرضيات و تعاريف عملياتي، و پيشينة تحقيق پرداخته شده در فصل دوم اشارهاي به نظريات بزرگان انديشمندان در مورد اوقات فراغت پرداخته شده بر ادبيات تحقيق هم گذري اشاره شده، در فصل سوم، روش تحقيق، ابزار  اندازه گيري جامعه آماري كه جامعه آماري در اين تحقيق 1662 نفر است كه بصورت نمونه گيري تصادفي ساده 100 نفر نمونه انتخاب شده است.
 
در فصل چهارم به تجزيه و تحليل 5 فرضيه زير پرداخته شده است.
 
به نظر مي رسد چگونگي گذران اوقات فراغت با پرداختن به فعاليتهاي ورزشي سپري مي شود.
 
به نظر مي رسد چگونگي گذران اوقات فراغت با اقتصاد خانواده رابطه معناداري وجود دارد.
 
به نظر مي رسد چگونگي گذران اوقات فراغت با تحصيلات پدر رابطه معنا داري وجود دارد.
 
 
 
به نظر مي رسد چگونگي گذران اوقات فراغت با بعد خانوار رابطه معناداري وجود دارد.
 
به نظر مي رسد چگونگي گذران اوقات فراغت با پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود دارد.
 
نتايج زير از اين تحقيق استخراج شد.بين چگونگي گذران اوقات فراغت با پرداختن به فعاليتهاي ورزشي رابطه وجود دارد.
 
بين چگونگي گذران اوقات فراغت با اقتصاد خانواده رابطه وجود دارد.
 
بين چگونگي گذران اوقات فراغت با تحصيلات پدر رابطه وجود دارد.
 
بين چگونگي گذران اوقات فراغت بابعد خانوار زابطه وجود دارد.
 
بين چگونگي گذران اوقات فراغت با پيشرفت تحصيلي رابطه وجود دارد.
 
در نتيجه 5 فرضيه با 95% اطمينان و5% خطاي تأييد شدن
 
 
 
مقدمه:
 
اوقات فراغت را ميتوان مهم ترين و دلپذيرترين اوقات آحاد بشردانست اين اوقات مستعد است كه براي مؤمنان لحظه هاي نيايش با معبود،براي عالمان دقايق تعمق و تفكر، براي هنرمندان زمان ساختن و ابداع باشد.در عين حال براي عده اي نيز اوقات اين اوقات به جاي فراغت ملال آورترين لحظه هاست.
 
با اينكه انسان از همان دوران اوليه حضورش در كره عرض1 براي تأمين مايحتاج خود به ستيز برخاست نوعي اشتغال در زندگي روزمره اش ظاهر شد اما طبيعت اين اشتغال و همينطور ميزان پرداختن به اين اشتغال به شكلي بوده است كه مي توان اظهار نمود نه تنها موجب خستگي، افسردگي و دلزدگي وي نمي شود كه بعضاً خود نوعي تفريح بوده است.در اين دوران نيز به لحاظ ويژگي هاي كارو اشتغال هنوز نمي توان از فراغت به مفهومي كه امروز از آن مقصود است سخن گفت زيرا كشاورزي خود كارفرما و صاحب كار خويش بوده لذا با ميل و رغبت به كار مي پرداخت در تمدن و يونان قديم داستانهاي فيالي و موهوم جشنهاي سالانه و ماهانه انواع ورزشهاي پهلواني بازي هاي المپيك و نمايش نامه هاي تئاتر موسيقي و شعر وجود داشت.در امپراطوري روم نيز با صورتازه اي از اوقات فراغت روبرو مي شويم.
 
 
 
در مصر نيز ورزش مهم ترين عامل گذراندن اوقات فراغت مردم تلقي مي شد، به خصوص كه در موقع تغيير زندگي از نحوه ابتدايي به سمت مدنيت توجه به تربيت بدني بيشتر شد.
 
هر موجود زنده اي براي ادامة حيات خود با توجه به شرايط محيط و وضع جسماني خود بايد تلاش كند.از اين جهت در ميان موجودات انسان وضعيت پيچيده اي دارد به گونه اي كه انسان به اقتضاي شرايط اقليمي نوع توليد ميزان نيازها به شكلي متفاوت از موجودات زنده تلاش مي كند.البته هيچ انساني وجود ندارد كه در تمام فصول به طور شبانه روزي1 كار كند يا بطور كلي كار نكند.با توجه به اين واقعيت است كه پديده اوقات فراغت مطرح مي شود. به عبارت ديگر وقتي انسان در طول روز ساعاتي به كار پرداخت پس از پايان كار تبعيد وقت خود را به گونه اي سپري مي سازد كه برفي آن را براي رشد شكوفايي شخصيت خود جمعي به صورت تفريح و سرگرمي و عده اي ديگر طي اين زمان به استراحت مي گذرانند.
 
 
 
1.براي وضعيت اوقات فراغت جوانان زمستان 1381 از سري كتابهاي سازمان ملي جوانان.
 
1بررسي وضعيت اوقات فراغت زمستان 1381 از سري كتابهاي سازمان ملي جوانان
 
اهميت تحقيق و فوايد تحقيق
 
اهميت تحقيق:
 
آنچه در خصوص اهميت چونگي گذران اوقات فراغت گفته شده چنانچه در محدودة نوجوانان و جوانان مطرح شود طبيعي است كه حساسيت و اهميتي
 
 
 
مضاعف پيدا مي كند.با شناخت نحوه گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هم مي توان به كاركرد اوقات فراغت در تعالي روح و انديشه نوجوانان و جوانان پي برد و هم مي توان نشانه هايي از فرهنگ حاكم اين قشر را شناسايي كرد.
 
چنانچه كاركردهاي فراغت را رفع خستگي و استراحت يا تفريح و سرگرمي1 و بالاخره رشد شكفتگي شخصيت بدانيم.طبيعي است كه نياز به اوقات فراغت مربوط به قشر خاص نيست.ولي از آنجا كه كشور ما در رديف جوان ترين كشورهاي دنيا مي باشد.هدايت و ايجاد امكانات براي گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مي توانند در شكل گيري شخصيت آنان و سازندگي جامعه نقش به سزايي داشته باشد.گفتني است كه يكي از مشكلات پايدار جوامع فعلي فراهم آوردن وسايلي است كه نياز به فعاليتهاي تفريحي سالم و كافي را تأمين مي نمايد.با اين كه فقدان وسايل تفريح به هيچ وجه علت منحصر بفرد كجروي نيست،غالباً يكي از موجبات آن محسوب مي شود.
 
تحقيقات متعدد نشان داده است كه رواج تفريحات انحرافي در بسياري از كشورهاي غربي در برفي از كشورهاي در حال توسعه ناشي از نداشتن امكانات مناسب تفريحي، عدم آگاهي، نداشتن برنامه صحيح نيز اجراي
 
 
 
سياستهاي اجتماعي و اقتصادي نادرست در اين زمينه است، كه موجب شده است بسياري از نوجوانان و جوانان به سوي تفريحات ناسالم كشيده شوند.بسياري در موارد شديد انحرافات در ميان نوجوانان و جوانان نتيجه فقدان برنامه ريزي صحيح جهت گذران اوقات فراغت بوده است.از فوايد اوقات فراغت مي توان افزايش روحيه شادابي در بين دانش آموزان دختر دانست كه موجب بالا رفتن عزت نفس و افزايش پيشرفت تحصيلي مي شود.
 
پيشينة تحقيق:
 
نخستين رساله در طرفداري اوقات فراغت براي كارگران در اروپا توسط پل لاماركو سوسياليست نوشته شد كه حق تنبل بودن نام داشت در آمريكا نوراشتاين و بلن باندرسين كتاب نظريه فارغ از كار جامعه شناسي زمان فراغت را بنا نهاد.درد مستمر وي 1920 و 1930 در اروپا و آمريكا نخستين پژوهشهاي درباره فراغت انجام گرفت، نخستين كنفرانس در سال 1924 دفتر بين المللي را درباره آزاد كارگران برپا كرد كه 300 نماينده از 18 ملت در آن شركت داشتند كه نظر عمومي اهميت دادن به اوقات فراغت بوده است.
 
اما تحقيق محمدمهدي دربارة نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان منطقه بزينه رود كرد در اين پروژه با بررسي پسران و دختران بر نحوة گذران اوقات فراغت كودكان و نوجوانان بزينه رود پرداخته شده محيطي كه پژوهش
 
 
 
در آن صورت گرفته مدارس روستاها بوده اينپژوهش از دانش آموزان 43 روستاي تحت پوشش منطقه بزينه رود به عمل آمده و همچنين سازمان ملي جوانان تحقيق بسيار مفصلي در مورد بررسي وضعيت اوقات فراغت جوانان در زمستان 1381 انجام داده است كه جاي خود پروژه مفصلي است.
 
تحقيق طرح مهري صادقي با عنوان بررسي نحوه گذران اوقات فراغت پسران مقطع متوشطه شهرستان قيدار با تأكيد بر فعاليتهاي ورزشي از سري طرحهاي اداره آموزش و پرورش مي توان اشاره كرد كه در اين پروژه محقق به بررسي چگونگي گذران اوقات فراغت پسران مقطع متوسطه به زير پرداخته است.تحقيق ديگر پايان نامه(كارشناسي ارشد) –دانشگاه علوم پزشكي تهران، دانشكدة پرستاري و مامايي، 1377.مي توان اشاره كرد.هدف آن تعيين ارتباط چگونگي گذران اوقات فراغت تابستاني ميزان علاقمندي نوجوانان دختر با مشخصات فردي آنها در دبيرستنهاي دخترانه منطقه 11 شهرستان مي باشد، نمونه تحقيق از جامعه پژوهش شامل 800 نفر از دختران دبيرستاني مي باشد كه توسط نمونه گيري سيستماتيك انتخاب شده اند ابزارگردآوري داده ما پرسشنامه است كه از سه بخش تشكيل شده است ، بخش اول شامل 17 سؤال در مورد مشخصات دموگرافيك واحدماست بخش دوم، شامل پنج سؤال مربوط به چگونگي گذران اوقات فراغت تابستاني نوجوانان و بخش
 
 
 
سوم شامل 5 سؤال درباره علاقمندي نوجوانان به چگونگي گذران اوقات فراغت تابستاني مي باشد.
 
اطلاعات  كسب شده توسط آمار توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شدند.نتايج شامل موارد زير است نسبت دختراني كه در اوقات فراغت تابستاني خود فعاليت ورزشي، هنري، تفريحي و مطالعاتي مي باشند به ترتيب 37/9 درصد 37/2 درصد 53/8 درصد و 21/7 درصد بوده است.
 
تعريف مفاهيم:
 
واژه اوقات فراغت خود از دو كلمه(اوقات فراغت) اوقات در لغت جمع كلمه وقت يعني هنگام ها، روزگارها، فراغت ، در لغت به معناي آسودگي و آسايش1 است و معمولاً در مقابل اشتغالات و درگيريهاي روزمره كه نوعاً موجب خستگي مي شود به كار مي رود.فراغت در لغت به معناي آسايش و آرامش و استراحت و آزاد بودن از كار روزانه هر گونه مجال و فرصت ديگر نيز معني مي دهد.براي اينكه ورزش زا تعريف كنيم لازم است تا ويژگيهايش را متمايز سازيم و حدود آن را بعنوان عنصري فرهنگي مشخص سازيم.ورزش همواره بازتاب2 اصلي ترين ارزشهاي مجموعه فرهنگي است كه در آن انجام مي
 
 
 
شود.بنابراين به عنوان شعيره (يا منتقل كنندة فرهنگي) عمل مي كند.حتي ورزشي كه خارجي باشد، به سرعت از نو تعريف مي شود به نحوي تطبيق مي يباد تا با هنجارها و ارزشهاي فرهنگي هماهنگ گردد.
 
پيشرفت تحصيلي:
 
- پيشرفت تحصيلي در معناي لغوي يعني: ارتقاء تك تك واحدهاي درسي در مقاطع مختلف تحصيلي. همين تعريف در معناي محلي، افزايش ريشه اي دروس  مورد مطالعه، عوامل زيادي در اين موضوع وجود دارد كه تعدادي از آن شامل(مطالعه كتابهاي كمكي و پايه اي/ استفاده از كلاسهاي تقويتي پايه و.....)پيشرفت تحصيلي يكي از عواملي است كه در اجتماع براي پيشرفت تمام ارگانهاي زندگي است عوامل پايه اي كه باعث پيشرفت مي شود، ديد فرد را نسبت به تمام كارهاي روزمره افزايش مي يابد.چون همين عوامل ارتقاء تحصيلي در رشتة انتخابي كه در آينده وجود دارد، بيابد، حال همين موارد ساختار اجتماعي  و پايه اي فرد را در زندگي اجتماعي افزايش مي دهد.
 
1.چگونگي گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان، از سري كتابهاي سازمان ملي جوانان، پاييز 1379.
 
1.چگونگي گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان جامعة شهري، از سري كتابهاي سازمان ملي جوانان.
 
2.بررسي وضعيت اوقات فراغت جوانان، زمستان 1381، از سري كتابهاي سازمان ملي جوانان.
 
ديدگاههاي فلسفي:
 
مك دول معتقد است: بين فراغت و سلامت در زندگي و مفهوم سلامت بدني –فكري و اساس تندرستي ارتباط وجود دارد.
 
فرانسيس دوگر: فرانسيس دوگر مي گويد: به من بگوييد اوقات فراغت خود را چگونه مي گذرانيد تا بگويم چه كسي هستيد، فرزندان خود را چگونه تربيت مي كنيد.
 
تاش: دكتر جي.بي.تاش در كتاب فلسفه و تفريحات سالم در رابطه با اوقات فراغت چنين مي گويد: فراغت مربوط به اوقاتي از زندگي مي شود كه انسان كار موظف و ديگر وظايف شرعي و اجتماعي خود را تمام كرده باشد.يا در خواب ورزش و تفريحات سالم و مشغول بهره برداري از اين زمان است فعاليت كودكان در اوقات فراغت بازي است حال آن كه اين وقت را بزرگسالان در ورزش و ساير فعاليتهاي فرهنگي و هنري مي گذرانند.
 
 
 
 
 
تاگور: شاعر و فيلسوف هنري اظهار داشته كه تمدنهاي انساني سرمايه هاي جاوداني است كه از كاشت داشت و برداشت صحيح اوقات فراغت متجلي گشته اند.
 
برتر اندراسل: چنين اظهار نظر كرده است، فنون جديد امكان اينرا بدست داده است كه اوقات فراغت را تا حدودي از محدوده امتيازات طبقاتي خارج نموده تمام افراد سرشكن نمائيم.
 
آراء روانشناسان:
 
 در اين قسمت به تئوريهاي مختلف روانشناسان خواهيم پرداخت و همچنين ارتباط اين تئوريها با اوقات فراغت را مورد بررسي قرار خواهيم داد.اريكوفروم روانكاو آلماني ضمن تأكيد بر تفاوت دو جنبة زميني و اجتماعي انسان را در نيازهاي زميني فيزيولوژيك يا حيوان مشترك مي بيند وي نيازهاي مختص انسان را به شرح زير :
 
1-                       نياز به تعالي
 
2-                       نياز به وابستگي
 
3-                       نياز به همانندي
 
4-                       نياز به رجوع به اصل
 
5-                       نياز به وسايل راه يابي
 
 
 
آلدرفر در تئوري نعروف معتقد، انسان داراي سه نياز اساسي مي باشد كه عبارت اند از:
 
1-    نيازهاي زميني مثل نيازهاي جسماني ، فيزيولوژيك وافيست
 
2-                       نيازهاي وابستگي مثل نياز به عشق و تعلق اجتماعي
 
3-                       نيازهاي رشد مثل نياز به پويايي و تحقق خويشتن
 
نظريات روانشناسان در باب پيدايش فراغت:
 
1- اولين نظريه مبني بر اين است كه مبناي تفريح مذهب است.
 
چنانچه در جوامع اوليه عملاً رسوم مذهبي از باور و تفريح جدا نبوده است و رقص آواز نمايش رابطه تنگاتنگ با سنن مذهبي داشته است.
 
2- دومين نظريه فراغت را غريزي بازي و تفريح مي داند.
 
«كارل گروس» در كتاب بازي و مرد معتقد است كه بازي انسان مانند بازي حيوانات از يك نياز فطري سرچشمه مي گيرد.وظيفه اصلي بازي در سنين كودكي آماده سازي طفل براي بزرگسالي است.
 
عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت:
 
فراغت بستگي به عوامل گوناگون دارد، فراغت آنچنان موضوع پيچيده اي است كه عوامل مؤثر در آن بطور كامل قال شناسايي نيست، تغييرات گوناگون اجتماعي كه در سالهاي افير در جوامع صورت گرفته ماهيت فراغت و
 
 
 
همينطور نحوة استفاده از آن را دگرگون كرده است و موجب گرايش بي اندازه مردم به فراغت گرديده است، عوامل عمئه تعيين كننده فراغت را مي توان بدين گونه بيان كرد: عوامل سياسي، عوامل اقتصادي، طبقه اجتماعي خانواده، عوامل فرهنگي كه به بررسي هر يك از اين عوامل مي پردازيم.
 
منابع:
 
1.          بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان . زمستان 1381 از سري كتابهاي سازمان ملي جوانان .
 
2.          چگونگي گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان _جامعه شهري از سري انتشارات سازمان ملي جوانان.
 
3.          سس و ميورد و همكاران،اوقات فراغت،مترجم: دكتر اساني مهر چاپ و كاوش: تابستان 1380 .
 
4.          مجله خانواده سبز. چاپ: 1380.
 
اوقات فراغت در اسلام.
 
 
 
 
 
این فایل بصورت Word می باشد.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.