ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    19 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    19 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    551
تعداد کل بازدید ها :
    24902443
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بهزیستی شخصیتی دختران فراری با دختران عادی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 342 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 88 صفحه
تعداد بازدید : 530 مرتبه


قیمت: 5,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -1

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word  و همچنین پرسشنامه می باشد.
 
 
 
موضوع: بهزیستی شخصیتی دختران فراری با دختران عادی حدود 20-18 ساله
 
 
 
چكيده 1
 
فصل اول(كليات تحقيق) 
اهميت و ضرورت تحقيق  
فصل دوم(پيشينه و ادبيات تحقيق)
پيشگيري در بهداشت روان 
جهت گيري مذهبي دروني20 شاخه هاي مختلف روانشناسي
عوامل تاثير گذاري در شكل گيري شخصيت
 
فصل سوم (روش تحقيق ) 
روش تحقيق
 فصل چهارم(يافته ها و تجزيه و تحليل)
 جداول 
فصل پنجم (بحث و نتيجه گيري
پيشنهادات 
ضمائم
منابع و مآخذ
 
 
 
چكيده
 
هدف از تحقيق حاضر مقايسه بهزيستي شخصيتي دختران فراري با دختران عادي حدود سني 20-18ساله شهرستان ابهر  است كه فرضيه عنوان شده در تحقيق حاضر عبارتند از اينكه بين دختران عادي وفراري از لحاظ بهزيستي شخصيتي تفاوت وجود دارد كه جامعه مورد مطالعه در تحقيق حاضر عبارتند از دختران فراري ودختران عادي است كه 100 نفر مي باشد كه 50 نفر از دختران عادي و50 نفر از دختران فراري هستند و آزمون سلامت رواني وعمومي گلدنبرگ كه داراي 28 سئوال 5 گزينه اي است بر روي آنها اجرا گرديده كه نمره گذاري آن بر طبق كليد مي باشدكه جهت آزمون فرضيه تحقيق از روش آماري tمتغيير مستقل در سطح آمار استنباطي وتوصيفي استفاده گرديده كه نتايج حاكي از آن است كه بين بهزيستي شخصيتي دختران فراري ودختران عادي تفاوت وجود دارد ودر سطح معني داري 5./. هم قرار دارد . 
 
مقدمه :
 
هر كس شخصيتي دارد وشخصيت شما به مشخص كردن ميزان موفقيت وخشنودي ورضايت خاطر در زندگي كمك مي كند كه مي توان به نوعي بهزيستي عنوان كرد . بدون اغراق بايد بگوييم كه بهزيستي شخصيتي ورسيدن به شخصيت سالم يكي از مهمترين نعمت هاي شماست وشخصيت ونوع زندگي كمك كرده است تا زندگي خود را شكل بدهد ودر آينده نيز همين كار را خواهد كرد . هر چيزي كه بدست آورده ايد هر چيزي كه انتظار داريد در شغل خود بدست آوريد خواه همسر يا والد خوبي وحتي وضعيت سلامت كلي شماتحت تأثير بهزيستي شخصيت شماست وشخصيت كساني كه با آنها در تعامل هستير قرار دارند شخصيت شما گزينه هايي را كه در زندگي داريد محدود كرده يا گسترش مي دهد . شخصيت يه شما اجازه نمي دهد تجربيات خاصي را با ديگران در ميان بگذاريد يا شما را قادر مي سازد بيشتر آنها را با ديگران در ميان بگذاريد البته سعي در جمع بندي كردن مجموعه اي از ويژ گيهاي بهزيستي وشخصيت يك نفر با استفاده از واژ ه هاي مهّمي چون عالي ووحشتناك كار آساني است وشخصيت به قدري پيچيده است كه نمي توان آن را به اين سادگي توصيف كرد زيرا انسانها در موقعيتهاي مختلف ودر ارتباط با افراد متفاوت بسيار پيچيده وتغيير پذير هستند براي اينكه شخصيت وبهزيستي آن را درست توصيف وتعريف كنند . وعواملي در بهزيستي شخصيتي نقش بسزايي دارند مانند جبر واراده وطبيعت وتربيت كه در نوع سلامت مي توانند تأثير گذار باشند ماهيت انسان به كشمكش قديمي بين اراده وجبر گرايي مربوط مي شود واينكه آيا ما آگاهانه اعمال خود را هدايت مي كنيم وآيا اين هدايت كردن باعث بهم خوردن شخصيت آدمي مي شود كه برخي از روان شناسان معتقدند كه برخي رفتارها را رويدادهاي گذشته تعيين مي كنند وبرخي مي توانند خودانگيخته وتحت كنترل باشند وصفات ويژگيهاي ارثي شخصيت مارا تعيين مي كند يا شرايطي در زندگي به ما مي رسد كه مي توانيم به سلامت آن دست يابيم .
 
(محمدي، ص 39 ،1385)
 
 
 
بيان مسأله
 
چون بررسي شخصيت براي شناخت ماهيت انسان بسيار اهميت دارد شايد تصّور اينكه كه هميشه جايگاه برجسته اي را درروان شناسي اشغال كرده ورسيدن به بهزيستي شخصيتي از مسائل مهّم آن به شمار مي رود كه روان شناسان بعد از گذشت زماني افزون بر نيم قرن از تاريخ روان شناسي به عنوان يك علم توجه نسبتاً كمي به شخصيت داشته اند واين باعث شده است كه فرد در ايجاد بهزيستي شخصيتي هم دچار نوسان شود وبه عبارت ديگر علائمي در راستاي اين شخصيت وجود دارد مانند مشكلات خانوادگي وروحي وجسمي كه باعث مي شود سلامت شخصيتي فرد دچار نوسان گرديده وبهزيستي شخصيت وتوجه به آن از جمله مسائل مهمّي است كه مورد توّجه قرار گرفته است واين مي تواند در انسانها كاهش دهنده تنش وموجوداتي لذت جو باشند ودر تحقق بخشيدن به استعداد كامل خود ورسيدن به سطوح بالاتر خود شكوفايي ورشد با انگيزه تر مي شوند تحقق بخشيدن در زندگي ومشكلات وخوشي هاي آن مي تواند راهكاري براي رسيدن به اوج باشد وگاهي اوقات عواملي باعث بهم ريختن شخصيت آدمي مي شود كه بر انسان است راه درست آن را جهت ترميم انتخاب گرديده ودر بهزيستي آن تلاش كند .                            (دادستان ،1382،ص29)
 
 
 
اهداف تحقيق
 
هدف از تحقيق حاضر مقايسه بهزيستي شخصيتي وسلامت روحي جوانان دختران فراري ودختران عادي حدود سني 20-18است واينكه آيا دختران عادي داراي بهزيستي شخصيتي متفاوتي نسبت به دختران فراري هستند يا نه تفاوتي ندارند وآيا علائم خانوادگي مانند مشكلات عاطفي خانواده نسبت به دختران ويا عدم توجه والدين در بهزيستي شخصيتي تأثير بسزايي دارد . 
 
بهداشت روانی:
 
بهداشت روان در گرو آرامش و امنيت رواني است . افرادي كه نمي توانند فشارهاي وارده از امواج صوتي را تحمل كنند به پرخاشگري و عصبانيت با ديگران روي مي آورند . امواج صوتي ، مقصر دانستن ديگران را در مردم القا كرده و احساس كمك به همنوع را كمرنگ مي كند . وجود امواج صوتي ، پرخاشگري و عصبانيت را بين كارگران و كارفرمايان را نيز افزايش مي دهد . امواج صوتي به نوبه خود بيماري رواني را موجب مي گردد . به عبارتي ديگر استرسهاي حادث شده با امواج صوتي ، اختلالات عاطفي را به وجود مي آورند . رفتارهاي ضد اجتماعي كه به علت آلودگي صوتي پيش مي آيد به مراتب بيش از آن است كه در باور بگنجد .
 
 
آموزش بهداشت رواني
 
تلاش براي بوجود آوردن سلامت روان در افراد جامعه و حفظ و ارتقاء آن را مراقبتهاي بهداشت روان گويند .
 
 
 
پيشگيري در بهداشت روان:
 
   پيشگيري از بيماريهاي رواني و عصبي سه نوع است :
 
1)                       پيشگيري نوع اول
 
2)                       پيشگيری نوع دوم
 
پيشگيري نوع اول:
 
هر فعاليتي كه براي جلوگيري از مبتلا شدن افراد به بيماري رواني انجام گيرد را پيشگيري نوع اول گويند .
 
·       مراقبت از مادران و كودكان
 
·  تشويق مردم به برقراري ارتباط دوستانه و زندگي محبت‌آميز با يكديگر
 
·       جلوگيري  از ايجاد ضربه به سر و عفونتهاي مغزي
 
 
 
پيشگيري نوع دوم :
 
در صورت ابتلا به بيماري رواني تشخيص زودرس بيماري و درمان مناسب كمك  مي كند تا ضمن جلوگيري از پيشرفت بيماري سلامت دوباره بازگردد و بتواند به زندگي و كار روزانه خود ادامه دهد .
 
آموزش در پيشگيري نوع سوم :
 
در بيماريهاي مزمن رواني و عصبي كه بيمار دچار معلوليتهاي جسمي و ذهني مي شود و قادر نخواهند بود كه كارهاي شخصي و روزمره خود را انجام دهد و يا ارتباط صحيحي با افراد خانواده يا جامعه خود برقرار كنند .
 
به كمكهايي كه به اين قبيل بيماران مي شود تا بتوانند توانايي هاي از دست رفته خود را بدست آورند توانبخشي يا پيشگيري نوع سوم مي گويند . مانند كمك به بيماران در جهت كارآموزي و اشتغال و تشويق آنان  به انجام امورروزمرهزندگي.
 
 
 
آموزش بهداشت روان:
 
ساده ترين آموزش بهداشت روان و دادن پاسخهاي ساده و روشن به پرسشهاي بيماران رواني و خانواده آنهاست .
 
در برنامه بهداشت روان وظايف زير را انجام دهيد :
 
·        آموزش : به مردم بيمار و خانواده او آموزش دهيد.
 
·       بيمار يابي : افراد مشكوك به بيماري را شناسايي كنيد .
 
·  ارجاع : موارد شناسايي شده را به پزشك مركز بهداشت درماني ارجاع دهيد .
 
·  پي گيري : دستورات داده شده از طرف پزشك مركز بهئاشت درماني را پيگيري كنند .
 
توجه :
 
 اگر حمله بيشتر از 5  دقيقه طول بكشد حتما پزشك راخبر كنيد يا ارجاع فوري دهيد .
 
آموزش بهداشت روان در عقب ماندگي ذهني :
 
به خانواده بيمار عقب مانده ذهني توصيه كنيد :
 
از داشتن چنين كودكي احساس ناراحتي نكنند و خجالت نكشند .
 
·       كودك را تحقير و تنبيه نكنند و اجازه ندهند ديگراان او را مسخره كنند يا به او آزادر برسانند .
 
·       انتظار زيادي از دانش آموزان عقب مانده نداشته باشند و در آموزش آنها سعي و كوشش بيشتري نمايند .
 
 
توجه :
 
موثرترين روش مراقبت از اين بيماران آموزش به مردم و خانواده بيمار و خود بيمار است .
 
آموزش بهداشت روان :
 
در برخورد با اين مشكل به خانواده كودك توصيه كنيد :
 
از كودك بخواهيد آهسته صحبت نمايد .
 
با كودك با حوصله و محبت رفتار كنند .
 
عواملي كه اضطراب و ترس در كودك را بوجود مي آورند را رفع كنيد .
 
كودك را تشويق كنيد و اورا مطمئن سازديد كه بزودي حل خواهد شد .
 
ناخن جويدن و شست و مكيدن
 
ناخن جويدن و شست و مكيدن رفتارهاي غير طبيعي مي باشند كه كم كم به صورت عادت در مي آيند و نشان دهنده و وجود اضطراب در كودك مي باشند .
 
آموزش بهداشت روان :
 
در برخورد با اين مسئله موارد زير را به خانواده ها  توصيه دهيد :
 
نسبت به اين عادت بي تفاوت باشند و از تنبيه و تحقير كودك خودداري كنند .
 
كودك را به خاطر بلند شدن ناخنها يا كوتاه كردن ناخن هايش تشويق كنند .
 
در اوقات فراغت كودك را به كارهاي دستي مثل نقاشي و كاردستي مشغول كنند .روانشناسي شادي 
 
شادي يكي از نيازهاي اساسي انسان و لازمه ي زندگي اوست و اساسا خلقت هستي و انسان به گونه اي است كه خود به خود شادابي هايي براي آدمي فراهم مي آورد . بهار طرب انگيز وآبشارهاي زيبا _ گلهاي رنگارنگ  ـ منظره ي طلوع خورشيد . پرندگان زيبا و نغمه خوان ـ رويش گياهان ‌ـ عشق و مهرباني و بسياري ديگر از پديده هاي جهان كه براي انسان شادي آفرين است . با اين همه يكي از غريب ترين نشانه هاي مشخص عصر ما غفلت انسانها از نشاط و شادي و در نتيجه افزايش بيماري هاي رواني همچون اضطراب مي باشد جامعه اي زنده و پويا است كه عناصر شادي آفرين در آن فراوان باشد و اضطراب غم در آن كمتر به چشم آيد .
 
 
روانشناسي چيست؟
 
روان شناسي عبارت است از مطالعه و شناخت علمي چگونگي و چرايي ابعاد مختلف رفتار موجود زنده، به ويژه انسان. در اين تعريف بيشترين توجه به رفتار و جنبه هاي مختلف آن است. به ديگر سخن، به يك معنا مي توان روان شناسي را رفتار شناسي ناميد، چرا كه موضوع اصلي روان شناسي به عنوان يك علم رفتاري ، مطالعه فعاليت ها و واكنش هاي حيوان وانسان در شرايط و موقيعت هاي مختلف است.
 
و اما منظور از " رفتار" آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعاليت ها، كنش ها و واكنش هاي نسبتاً پايداري است كه از انسان سر مي زند و همواره قابل مشاهده، اندازه گيري ، ارزيابي و پيش بيني است.
 
رفتارهاي انساني را مي توان به انواع مختلف تقسيم كرد، از جمله:
 
رفتار شخصي: رفتاري است كه كاملاً جنبه شخصي دارد، مثلاً فردي همواره لباس قهوه اي رنگ مي پوشد و يا عادت دارد روزي سه مرتبه مسواك بزند.
 
رفتار شغلي: يعني رفتار خاص يا عادتي كه انسان در كار و حرفه از خود نشان مي دهد، مثلاً هميشه بعد از نماز صبح كارش را شروع مي كند ويا همواره با دو انگشت تايپ مي نمايد.
 
رفتار تحصيلي: عبارت است از رفتار كودك يا بزرگسال در ارتباط با امور تحصيلي، في المثل دانش آموزي هميشه قبل از تدريس معلم درس مورد نظر را مطالعه مي كند و يا اين كه براي يادگيري بهتر خلاصه نويسي كرده، با صداي بلند درس مي خواند.
 
رفتار اجتماعي:رفتار فرد در تعاملات بين فردي  و معاشرت هاي اجتماعي است، به عنوان نمونه خوش قول بودن و تقدم درسلام داشتن.
 
در ارزيابي رفتار بايد توجه كرد كه رفتار چه كسي، در چه شرايط  و موقعيتي و با چه فراواني و شدتي مورد بررسي قرار مي گيرد؛ چرا كه زماني مي توانيم برداشت وتفسير جامعي از رفتار يك فرد داشته باشيم كه شرايط زماني و مكاني، موقعيت بروز رفتار و ويژگي هاي زيستي ، ذهني و رواني وي را مورد توجه كافي قرار دهيم.
 
 
شاخه هاي مختلف روان شناسي
 
از زماني كه روان شناسي به عنوان يك علم مستقل مطرح شده است، روان شناسان در زمينه موضوعات خاص، پژوهش هاي فراواني به عمل آورده اند، به گونه اي كه امروزه شاهد شعب و شاخه هاي مختلف روان شناسي هستيم.
 
متداول ترين شاخ هاي روان شناسي عبارت است از:
 
1- روان شناسي رشد و كودك
 
روان شناسي كودك به مطالعه مستمر رشد از زمان تشكيل نطفه تا دوران بلوغ و نوجواني مي پردازد.
 
 
موضوعاتي از قبيل نقش وراثت و محيط در شكل گيري شخصيت كودك، چگونگي رشد بدني، ذهني،عاطفي، كلامي، اجتماعي ، حسي و حركتي، همچنين نحوه بازي، خويشتن داري، تقليد و همانند سازي كودك و نوجوان و تحولات دوران بلوغ در اين شاخه از روان شناسي مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرد. 
 
 
بحث ونتيجه گيري
 
همانطور كه مي دانيم سلامت روحي ورواني يكي از عواملي است كه انسان را مي تواند به سرخوشي وخوشحالي برساند كه براي رسيدن به سلامت رواني وعمومي فرد بايد يك سري تمايلات خود واقف وبه يك سري پشت كند تا بتواند مسير روشني را براي هدف خود انتخاب كند وبراي رسيدن وبهتر زيستن بايد در رسيدن به هدف خود بايد سنجيده وبرنامه ريزي شده اقدام كند واين بر عهده خانواده ونزديكان جوانان كه مي توان گفت مهمترين قشر جامعه است ،همّت به اين علّت كه جوانان مابتوانند در بهتر زندگي كردن ورعايت قوانين آن گام مهمّي بر دارند كه هدف از تحقيق حاضر مقايسه بهزيستي شخصيتي در بين دختران فراري وعادي حدود سني 20-18 ساله شهر ابهر كه فرضيه تحقيق عبارتند از اينكه بين بهزيستي شخصيتي در بين دختران عادي ودختران فراري تفاوت وجود دارد كه هدف از اين تحقيق اين است كه آيا بين اين دو گروه از لحاظ بهزيستي شخصيتي وسلامت رواني تفاوت وجود دارد يا نه وجامعه مورد مطالعه عبارتند ازدختران حدود سني 20-18 ساله كه 50 نفر از دختران عادي و50نفر از دختران فراري انتخاب گرديده اند كه آزمون سلامت عمومي وبهزيستي بر روي آنها اجرا گرديده  كه داراي 28 سئوال است وجهت آزمون فرضيه 5 از روش آماري tمتغيير مستقل استفاده گرديده كه نتايج آن به اين صورت بوده است كه بين دختران عادي ودختران فراري از لحاظ بهزيستي شخصيتي تفاوت وجود دارد كه تحقيق حاضر با تحقيق احمدي فر در سال 1370كه تحت عنوان بر رسي رابطه بهزيستي وسلامت عمومي واضطراب در بين زنان داراي كودكان عقب مانده حدود سني 30 ساله شهرستان ملاير كه نتايج حاكي از آن است كه بين بهزيستي وسلامت عمومي واضطراب زنان داراي كودكان عقب مانده رابطه وجود دارد .
 
همين طور تحقيق اصغر زاده در سال 1370كه تحت عنوان مقايسه سلامت عمومي ورواني در بين دانش آموزان ضعيف ودانش آموزان باهوش حدود سني 12 ساله شهرستان تنكابن كه نتايج حاكي از آن است سلامت رواني وعمومي در بين دانش آموزان ضعيف وباهوش داراي تفاوت است .
 
تحقيق بكتاش در سال 1369كه تحت عنوان مقايسه سلامت عمومي در بين خانواده هاي دختران فراري وخانواده هاي داراي دختران عادي حدود سني 18 ساله كه نتايج حاكي از آن است كه سلامت عمومي در خانواده هاي دختران عادي بيشتر از دختران فراري است .
 
         

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.