ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    13 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    13 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    732
تعداد کل بازدید ها :
    24920132
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,248 كاربر
بررسی تاثیر نگرشهای صمیمانه والدین بر تایید و عزت نفس فرزندان مقطع سوم دبیرستان
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 108.02 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 73 صفحه
تعداد بازدید : 592 مرتبه


قیمت: 5,600 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 4

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word  و همچنین پرسشنامه می باشد.
 
 
 
موضوع:بررسی تاثیر نگرشهای صمیمانه والدین بر تایید و عزت نفس فرزندان مقطع سوم دبیرستان
 
 
 
فصل اول
 
مقدمه  
 
بيان مسئله
 
اهداف تحقيق   
 
فصل دوم
 
انگيزه هاى فيزيولوژيائي در سطح تحقق نفس  
 
تفاوت عزت نفس با خود پنداره               
 
ريشه ها و ابعاد عزت نفس  
 
عزت نفس بالا و پايين 
 
شيوه پرورش                               
 
بدرفتاري جسماني يا جنسي  
 
ظاهر جسماني    
 
تغييرات در خود پنداره 
 
تغييرات در عزت نفس 
 
راههايي بسوي هويت                        
 
عواملي كه بر رشد هويت تأثير مي گذارند 
 
فصل سوم
 
جامعه تحقيق       
 
روش نمونه گيرى     
 
اعتبار و رواني ابزار تحقيق
 
روش آمارى 
 
فصل چهارم
 
جداول پرسشنامه 
 
يافته ها و تجزيه و تحليل داده ها         
 
يافته ها و تجزيه و تحليل آنها 
 
فصل پنجم
 
بحث و نتيجه گيرى 
 
پيشنهادات                                
 
پرسشنامه عزت نفس                         
 
مقياس تأييد خويشتن راتوس
 
منابع                          
 
 
 
مقدمه :
 
شخصيت و اخلاق كودك تنها در ارتباط با والدين رنگ نمي گيرد بلكه افراد ديگري هم وجود دارند كه در برخي موارد نه تنها تاثير فوق العاده اي در كودك مي گذارند بلكه بسيار از يافته هاي والدين را در طريق تربيت نابود و زحمات و تلاشي آنها را خنثي مي سازند بدين نظر ضروري است كه نقش آنها و ميزان اهميت شان را در تربيت شناخت و تاثير مثبت يا منفي كه آنان در ساختن يا ويران كردن بتاي اخلاقي و ديگر ابعاد وجود و شخصيت كودك دارند بدانيم بتدريج كه طفل رشد مي كند و پرورش مي يابد با كسان و بستگان ووالدين نزديك خويش و دستي با آنها و فرزندانشان در سنين بالاتر با دوستان و همسالان كوچه و محله خويش و همينطور بعد ما با افراد ديگر همه مي تواند در تاييد خويشتن تاثير بسزايي داشته باشد به حقيقت بايد اعتراف كرد كه افراد محيط زندگي كودك يعني همان ها كه بر شمرده شدند در زندگي او نقش مثبت يا منفي مي تواند داشته باشد كودك با فطرت پاك و با اندك مسامحه اي مي توان گفت بي رنگ و بي تفاوت به دنيامي آيد اين خانواده است كه او صالح و با اعتقاد ببار مي آورد و حتي روابط دوستانه و سنجيده شده والدين هم مي تواند موثر باشد ما اهميت نقش وراثت و صفاتي را كه از اجداد به كودك منتقل مي شود را ناديده نمي گيريم ولي قائليم كه تربيت مخصوصا در خانواده اين خصايص و صفات را تحت الشعاع قرار مي دهد و حتي در برخي موارد اثرآن را خنشي مي كند كودك مانند دفتري است كه چيزي روي آن نوشته نشده و اين خانواده است كه در آن دفتر جملات افتخار آميز يا ذلت آفرين مي نويسد و چيزهاي نا خوانا را خوانا مي كند خانواده شخصيت كودك را رنگ مي دهد حال بارفتار مناسب خود كه آن را در درك از خويشتن به حد خود شكوفايي مي رساند و اعتقاد را در آن بالا مي برد و خواء با رفتار نا مناسب خود باعث يك كودك بدون عزت نفس و اعتماد به نفس بالا مي شود براساس روش تربيتي والدين است كه طفل در آينده آرام و متعادل مي شود و يابي قرار آزاد بار مي آيد با چاكر ، غلام و بالاخره خوش فكر و خوش مرام ، عقيده كودك عقيده والدين است زيرا فكر و انديشه اش هنوز آنچنان رشد و كمال نيافته كه شخصا به تحليل مسائل بپردازد در حقايق ماوراء ماده را كشف واز منابع استخراج نمايد روي اين نظر در سخني از پيامبر آمده كه هر مولودي بر منباي اساس فطرت به دنيا مي آيد واين والدين او هستند كه او را يهودي ، نصراني و.... بار مي آورند ( علي قائمي اميري –1382)
 
 
بيان مسئله :
 
خانواده نخستين محلي است كه در آن طفل خاطره اي مطبوع يا نا مطبوع پيدا مي كند احساسات و عواطف قوي يا ضعيف بدست مي آورد محلي ايده آل براي تمرين مهر و عاطفه وانس و الفت و صميمانه بودن و مهرورزي است كه محبت هاي صادقانه مادر ، بوسه هاي پرمهر و بي رياي پدر ، دستگيرهاي بدون چشمداشت و خالصانه والدين در آغوش گرفتن ، نوازش كردن ها و دلسوزي ها و غم خوري ها براي او همه و همه زمينه هائي جهت عاطفي بار آوردن كودك است خانواده از سوي ديگر وسيله ايي است براي انتقال آداب و اخلاق رسوم و سنت صحيح يا غلط است كودك در خانه اخلاق . اعتماد به نفس ، پاكدلي و مقررات را مي آموزد واين همه مسائل از طريق والدين صورت مي گيرد كه مي تواند تاثير مثبت برروي درك از خود داشته باشد يا نه و بدين سان نقش خانواده در اين جنبه ها نيز داراي اهميت فوق العاده است و والدين هستند كه به كودكان محبت فكري و عملي مي دهند پس براين اساس زندگي خانوادگي و رابطه والدين بايد مقدمه حيات اجتماعي باشد ( ستوده 0 هدايت الله –1383 )
 
 
سوال مسئله :
 
1- آيا بين نگرشهاي صميمانه والدين و عزت نفس رابطه معني داري وجود دارد ؟
 
2- آيا بين نگرشهاي صميمانه والدين و تاييد خويشتن رابطه معني داري وجود دارد ؟
 
اهداف تحقيق :
 
هدف از تحقيق حاضر بررسي رفتار والدين و نگرش آنها نسبت به رفتار صميمانه والدين و اينكه آيا نوع رفتار و عزت نفس ودرك از خويشتن مي تواند نقش بسزايي داشته باشد يا نه و اينكه هر چقدر رابطه والدين و فرزندان سنجيده و برنامه ريزي شده باشد كودك به اعتماد به نفس بالا دست مي يابد.
 
اهميت و ضرورت تحقيق :
 
خانواده بايد از يك سو مركز تندرستي . بهداشت جسمي . عقلي واز سوي ديگر مركز پرورش ، پرورش تن ، رشد روان واز سوي سوم محلي براي آماده كردن فرد جهت زنگي اجتماعي باشد نتيجه ديگري كه از اين بحث عايد مي شود اين است خانواده اولين و مهمترين كانون پرورش صحيح ، احيا ء و شكوفائي استعداد هاست هر گونه تحول و تغيير اجتماعي بايد از آغاز شود وهر اقدام اصلاحي نخست بايد خانواده راشامل گردد و حتي كه در خانواده هاي كودكي به دنيامي آيد چهر ه زندگي عوض مي شود و هدف زندگي از پدر و مادر بسوي سومي جهت مي گيرد والدين نه تنها براي خود بلكه براي كودك هم كه شده بايد الگوي مهر و صفا باشند سعادت و آسايش خود را براي سعادت و آسايش ديگري مخصوصا كودك خويش بخواهد
 
( شعاري نژاد . حسين 1380 )
 
فرضيه تحقيق :
 
1- بين نگرش صميمانه والدين و عزت نفس رابطه معني داري وجود دارد
 
2- بين نگرش صميمانه والدين و تاييد از خويشتن رابطه معني داري وجود دارد .
 
تعاريف واژه و مفاهيم :
 
عزت نفس . عبارت است اعتماد و اعتقادي كه فرد نسبت به خوددارد وادراك و برداشتي كه توام با نياز به احساس ارزش به نحو سالم و متعادل آن واين حس باعث سلامت و تعادل رواني بالا و حتي تكامل وجودي در او مي شود و بالاخره عبارتند از نمره اي است كه از آزمون عزت نفس بدست آورده است . تاييد خويشتن . عبارتند از احساس ارزش ، درجه تصويب ، تاييد و پذيرش وارزشمندي است كه شخص نسبت به خويشتن احساس مي كند اين احساس ممكن است به فرد نزديك بوده واحساس ارزش فرد را بيشتر و متعادل تر مي كند و مهمترين تصوير خود و ارزش درك خويشتن از دادن كه ديگران نسبت به فرد و بويژه كودك است و بالخره نمره اي است كه آزمودني از آزمون درك از خويشتن را جرز بدست آورده است
 
رفتار صميمانه : عبارت است رفتار و كردار سنجيده و مهربان در عين حال برنامه ريزى شده والدين محبت تربيت و شكوفايي فرزندان
 
تعاريف عملياتي واژه ها و مفاهيم :
 
عزت نفسي . نمره اي كه در آن آزمون عزت نفس بدست مي آيد.
 
 تاييد خويشتن : نمره اي كه از آزمون تاييد خويشتن بر مي آيد .
 
 رابطه صميمانه : عبارت از نمره اي است كه آزمودني از آزمون رابطه صميمانه والدين بدست مي آورد.
 
انگيزه هاي رواني در سطح بقاي نفس
 
انگيزه ه هاي رواني مربوط به بقاي نفس عبارت است از 1- نظم ، فهم و پيش بيني 2- كفايت ، شايستگي و امنيت 3- محبت ووابستگي 4- عزت نفس ، ارزش داشتن و همسان سازي 5- تعلق ، پذيرش و تاييد 6- اميد ، ارزش و هدف
 
انگيزه نظم ، فهم ، پيش بيني
 
 انسان فطر تا كنجكاو است او براي فهميدن و رسيدن به تصويري معني دار از دنياي خويش همواره در تلاش است اگر فرد نتواند نظم و ترتيب را در محيط خويش بيايد قادر نيست كه پاسخهاي مناسب و هوشمندانه اي نسبت به آنها داشته باشد آداب و رسوم و قوانين اجتماعي تا حدودي انعكا سهائي از انگيزه نظم و فهم و پيش بيني هستند كوشش بشر براي نظم ، فهم و پيش بيني در كنجكاوي وي درباره خويش و جستجوي دانش درباره دنياي اطرافش آشكار مي شود براي اين مقصود همواره تجارت جديد براساس پيش فرضهاي موجود و قديمي مورد تعبير و تفسير قرار گرفته غربال مي شوند چنان كه فستينگر 1 در 1962 نشان داده است وقتي اطلاعات جديد با اطلاعات و پيش فرضهاي قبلي و موجود مغاير باشند شخص نا هماهنگي شناختي تجربه مي كند و تا زماني كه اختلافات را تا حدي باهم وقف ندهد يا خود را متقاعد نسازد كه اين اختلافات وجود ندارند ناراحت باقي خواهد ماند .
 
 
 
2- انگيزه كفايت ، شايستگي وامنيت
 
هر فرد نياز دارد كه احساس كند قادر است در رفع مسائل خويش اقدام كند. احساس كفايت تا حد زيادي به رشد شايستگيهاي فرد بستگي دارد نياز امنيت به نياز شايستگي و لياقت وابسته است و با آن رشد مي كند احساس عدم امنيت تا حد زيادي به رفتار فرد تاثير مي گذارد و بصورت مزمن و توسعه يافته غالبا منتهي به ترس . تشويش و قصور در شركت كامل فرد باد نياي خود مي شود هر قدر شخص بيشتر احساس كفايت نمايد وهر قدر سطح شايستگي وي بالاتر باشد نياز به امنيت را كمتر احساس مي كند و براي كشف راههاي نا آشنا و آزادي براي خود جهت يابي 1يابي ارزش مي نهد .
 
 
3- انگيزه محبت و وابستگي
 
انگيزه محبت كردن و مورد محبت واقع شدن براي رشد شخصيت و عمل سالم فرد قطعي و مسلم انگيزه همبستگي نزديك با افراد ديگر در سراسر زندگي ادامه مي يابد و به ويژه درمواقع با استرسهاي شديد اهميت بيشتري پيدا مي كند در تحقيق كه بارد 2 در 1966 روي بيماران سرطاني انجام داد دريافت كه بتدريج كه مرگ آنان نزديكتر مي شود انگيزه وابستگي و محبت افزايش مي يابد . يك تجربه جالب درباره انگيزه محبت ووابستگي تحقيقي است كه توسط بميارد 3 در 1954 صورت گرفته است وي به تنهائي مدت 65 روز با يك قايق پاورئي4 كه براي نجات غرق شدگان كشتي مورد استفاده واقع مي شود روي دريايي آتلانتيك گردش كرد . هدف بميارد از اين عمل آن بود كه ثابت كند افرادي كه در اثر سانحه كشتي غرق مي شوند تا مدت زماني طولاني مي توانند زنده بمانند اوهيچ غذايي با خود نداشت ودر اين فقط با غذائي كه از دريا مي توانست بدست بياورد سركرد بمبارد در باره اين دوره تنهائي چنين اظهار مي دارد سن شديدا" مي خواستم كه كسي را داشته باشم.... كه احساسات مرا تاييد كند يا حتي بهتر از آن درباره آنها بحث نمايد
 
 
ريشه ها وابعاد عزت نفس :
 
انسان مانند يك درخت است درختي با همه اجزا آن ريشه . تنه. شاخه ها. برگها. شكوفه ها و ميوه ها. هر درختي براي زنده ماندن . تازه وسرسبز بودن . رشد و نمو كردن وبارورشدن نياز به ريشه هاي قوي و سالمي دارد كه مواد غذايي مورد نياز را از زمين اطراف بدست آورد عزت نفس ريشه هاي درخت انسان است كه وظيفه تهيه مواد غذايي لازم را به عهده دارد پدر ومادر در اولين منبع قابل دسترسي جهت تقويت ريشه هاي عزت نفس هستند آنها با اولين تماس بانوزاد خود قبول او به همان صورتي كه توليد يافته . قبول همه عكس العملهاي او يادر آغوش كشيدنهاي بي شمار با نوازشهاي ممتد و بعدها با تحسين ها و تشويق هاي شفاهي و عملي با ملايمتها ، توجهات ، مراقبت ها و خلاصه با قبول صددرصدو بي چون چرا مواد غذايي اوليه را در اختيار ريشه ها قرار مي دهند اما متاسفانه همه فرزندان اين مواد حياتي لازم را از والدين خود دريافت نمي دارند ودر نتيجه ريشه آنان محكوم وقوي نمي شود اين افراد ياد مي گيرند به خود اعتماد نكنند به خود اميد نداشته باشند با خود صميمي و همراه نگردند و بهبارت ديگر با كلمه «نه » رشد نمايند .
 
بدين ترتيب به افرادي متزلزل و سست مبدول مي شوند كه قادر نيستند به روي پاي خود استوار بمانند و براي زندگي كردن به اطذافيان . دوستان . همسر و حتي فرزندان خود نياز دارند. براي گروهي داشتن كمال و فضيلت . كار و موفقعيت . خلاقيت و ابتكار موجب تقويت ريشه هاي جهت تقويت اعتماد به نفس ضروري است همه اينها موادي تقويتي براي محكم ساختن ريشه هاي عزت نفس هستند و هيچكس حق ندارد بگويد كه كدام يك از اين مواد بيشتر مورد نياز يا مقوي است هر فردي مي تواند درمورد خود شخصا" تشخيص دهد كه چه چيز براي تقويت عزت نفس او موثر است عزت نفس با داشتن احساس مثبت نسبت به خود و قبول و پذيرش خود . رشد ونما مي يابد و براي استحكام و پايداري به يك سيستم حمايتي ثابت و قابل انكار نيازمندند كه موجب شده مردم بدنبال گروهها و اجتماعاتي باشند كه با پيوستن بدانها پشتيباني و پشت گرمي لازم را بدست آورند ( نينوايي . 1372) عدم اعتماد به نفس مادرزادي نيست اين كيفيت در جريان و طول زندگي كم كم تضعيف مي شود اين امر چگونه صورت مي گيرد ؟ خيلي ساده محروميت هاي ناشي از تجارت گمراه كننده اي كه انسان تحمل مي كند روي هم متراكم شده و اطمينان خاطر او را كم كم به تحليل مي برند منظور از تجارت گمراه كننده فقط موقعيت هايي نيست كه انسان در آن قرار مي گيرد بلكه تجربه مخصوص است كه انسان درمورد خودش ودر طول سالها بدست مي آورد كمبودهاي شديد شخص شكست اجتماعي ويا عدم موفقيت شخصي ( پترلستر1 )
 
تاييدخود
 
كساني كه براي خود عزت و اعتبار زيادي قايلند اساسا به خود اعتماد دارند چنين حالتي آنها را علاقمند مي سازد كه باتمام وجود به استقبال مسائلي بروند وابزار وجود نمايند اين امر به آنها شجاعت مي دهد تا در مقابل تهديد ها اسيتادگي نمايند چنين افرادي گوشه گير و تنها نبوده انتقادرا مي پذيرند ناكاميها را تحمل مي كنند و شكست آنها را از پادرنمي آورند 
 
 
 
منابع :
 
-       اعتماد به نفس راه خوشبختي ، نينوايي –ژيلا ، تهران (1373) انتشارات گلشن .
 
-       عزت نقس –sheehan.elaine–ايلين شيهان ، مترجم : مهدي گنجي –تهران (1378) نشر ويرايش .
 
-       عزت نفس و سلامت روان –دكتر قربانعلي اسدالهي و دكتر غفور موسوي اصفهان –انتشارات اركان .
 
-       روانشناسي رشد (از نوجواني تا پايان زندگي)- لوراي . برك ، مترجم : يحيي سيد محمدي –تهران (1385) انتشارات ارسباران .
 
-       آسيب شناسي رواني –آزاد حسين ، تهران –انتشارات بعثت .
 
-       بررسي و مقايسه سطح عزت نفس زنان داراي فرزند و فاقد فرزند –كد (368) –دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر .
 
 
 
-       بررسي و مقايسه ميزان عزت نفس دانش آموزان دختر رشته هاي مخطلف تحصيلي سال دوم مقطع متوسطه شهرستان تاكستان –كد (365) –دانشگاه آزاد اسلامي واحد ابهر .
 
 
 
     

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.