ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    13 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    13 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    558
تعداد کل بازدید ها :
    24913093
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانشجویان
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 158.13 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 156 صفحه
تعداد بازدید : 834 مرتبه


قیمت: 4,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -1

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت word و قابل ویرایش می باشد.
 
 
 
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و  خلاقیت در بین دانشجویان رشته علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی
 
 
 
فصل اول :كليات                           
 
مقدمه                                  
 
بيان مساله                                  
 
سوال مسئله                                  
 
اهميت و ضرورت تحقيق                         
 
زمينه تحقيق                                
 
فصل دوم :پيشينه و ادبيات تحقيق              
 
مرور سوابق نظري و پيشينه مورد مطالعه              
 
ادبيات و پيشينه تحقيق                       
 
اجزاء خلاقيت                            
 
هوش و خلاقيت                              
 
خلاقيت و پيشرفت تحصيلي                 
 
خلاقيت و جنسيت                            
 
رشد خلاقيت                            
 
نقش معلم در پرورش خلاقيت                 
 
خلاقيت چيست                               
 
شرايط خلاقيت                            
 
انگيزش دروني چيست                       
 
تاثيرات اجتماعي و محيطي                  
 
تاثير محدوديتها بر جنبه هاي مرتبط با خلاقيت در عملكرد     
 
ده گام به سوي تقويت خلاقيت                       
 
روش آموزش خلاقيت                        
 
طبقه بندي مسائل                             
 
آموزش مهارتهاي حل مساله                  
 
اهميت دادن به دستاوردهاي خلاقانه طلادگيرنده          
 
بگذاريد كودكان تجربه كنند                      
 
كشف استعدادهاي ويژه هر دانش آموز               
 
جو كلاسي و خلاقيت                       
 
روش هاي آموزش خلاقيت به دانش آموزان              
 
اسباب بازيهاي مناسب براي كودكان                 
 
استفاده از مواد رنگي                      
 
توصيف عوامل مانع خلاقيت                      
 
كمرويي مانع ايده هاست                       
 
ضرورت توجه به خلاقيت دركودكان و نوجوانان        
 
ويژگي هاي افراد خلاق                         
 
رشد خلاقيت در بچه ها                        
 
عوامل سركوب خلاقيت                        
 
ما و خلاقيت                                
 
نقش معلم                                 
 
وظيفه ي اوليا                            
 
امكانات ما براي ايجاد خلاقيت                   
 
نتيجه گيري                               
 
پشنهادها                         
 
بها دادن به هنر هاي كودكان جهت پرورش خلاقيت        
 
هوش هيجاني را بشناسيم                      
 
چگونه مي توان در هوش هيجاني پيشرفت كرد          
 
مولفه هاي هوش هيجاني                        
 
سنجشي براي هوش هيجاني                    
 
هوش هيجاني                          
 
هوش هيجاني خود را بيازماييد                     
 
اهميت اندازه گيري هوش هيجاني              
 
تعريف و پيشينه هوش هيجاني                       
 
پيشينه مطالعه هوش غير شناختي              
 
فصل سوم :  روش تحقيق                       
 
جامعه مورد مطالعه                     
 
ابزار اندازه گيري تحقيق  
 
معرفي آزمون خلاقيت تورستون                                   
 
اعتبار آزمون                                
 
روش آماري مربوط به فرضيه ها                      
 
روش تحقيق                               
 
فصل چهارم : يافته ها و تجزيه و تحليل داده ها             
 
مقدمه                                       
 
جدول 1-4 نمرات خام آزمودني ها از آزمون خلاقيت            
 
جدول 2-4 نتايج بدست آمده فرضيه اول                
 
جدول 3-4 نمرات خام پسران و دختران                   
 
جدول 4-4 نتايج بدست آمده فرضيه دوم                   
 
جدول 5-4 نتايج بدست آمده فرضيه سوم              
 
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري                      
 
بحث و نتيجه گيري                                
 
پيشنهادات                                   
 
محدوديت ها                                
 
منابع و ماخذ                                    
 
ضمائم                                
 
  
 
مقدمه :
 
مطالعات نشان داده است که بشر اصولاً بکارگیری روشهای خلاق را در یادگیری ترجیح می دد و روشهایی نظیر کاوش ، لمس کردن و پرسش و آزمایش و دنبال مجهول رفتن و نظریه دادن ، معلمین برخلاف متعلمین اغلب طرفدار دیکته کردن دانش و اطلاعات هستند ، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مطالب درسی ، اگر نگوییم همه ی آنها با روشهای خلاق بسیار با صرفه تر و موث تر است روشهای دیکته کردن آموخته می شوند علاوه بر آن بسیاری از افراد واکنشی بسیار قوی نسبت به یادگیری خلاق از خود نشان می دهیم ، آنها روشهایی که این امکان و اجازه را می دهد و از آنها می خواهد که خود دنبال مجهول و کشف پاسخ بروند ، میزان یادگیری بسیار بالا و در روشهایی که اطلاعات به آنها دیکته می شود ، سرعت و میزان یادگیری بسیار پایینی داشته اند. یادگیری از طریق بکارگیری استعدادهای خلاق ، عموماً به شکل های درک مسأله ، یا نواقص ، حدس زدن و ساختن فرضیه درباره راه حل آن، آزمایش کردن این حدسیات ، تجدید نظر و اصلاح حدسیات و استخراج نتایج آزمایش بروز می کند . در این فرایند یکی از غرایض قوی بشری نقش مهمی بر عهده می گیرد و آن تنشی است که بشر در مقابل یک مجهول یا غیر حقیقت احساس می کند . او سعی دارد به صورتی خود را از این تنش آزاد سازد و این انگیزه او را وادار به پرسیدن و حدس زدن و پی گیری مطلب می نماید حتی پس از حدس زدن ، تردید درباره صحت حدس هنوز باعث نارضایتی است . در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع گوناگون برای دستیابی به جدیدترین فناوری و منابع قدرت هستیم افراد تیزهوش و دارای هوش هیجانی که خلاق هستند و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گرانبهاترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار است و در چنین عصری باید برای اداره سازمان های گوناگون اجتماعی –فرهنگی و اقتصادی و آموزش و به نوآوری و نوجویی و نظرخواهی و بهره گیری از دستاوردهای اخلاقی ، علمی و فنی بشر همت گذاشت . امروز جامعه بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد ، هر قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر می شود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده نیز بیشتر و شدیدتر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی ، مسأله خلاقیت از مهمترین مسائل در قلمرو روانشناسی آموزشگاهی است  و همین طور رابطه نزدیکی با هوش به خصوص هوش هیجانی دارد . با توجه به این امر باید مدیرانی مبتکر و خلاق را برای رده های متفاوت مدیریت برگزید ، مدیران توانمندی که قادر باشند با اتخاذ تدابیر و شیوه های بایسته به ویژه در دستگاه آوزش و پرورش و مراکز دانشگاهی زمینه را برای تجلی بروز استعدادها و خلاقیت دانشجویان فراهم آورد . اگر با استناد به نظر ژان کیا ژه هدف اصلی آموزش در مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش را آفرینش و به ویژه آفرینش انسان های توانا به انجام دادن کارهای نو و انسان های خلاق و نوآفرین و کاشف بدانیم . ( سيديحي محمدی –1384 )
 
بيان مسأله :
 
با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری در مراکز دانشگاهی و رابطه آنبا هوش هیجانی موضوع پژوهش در این تحقیق بیان مسأله به این صورت است که بین خلاقیت و روحیه خلاق و هوش هیجانی دانشجویان رشته های علوم انسانی می تواند رابطه وجود داشته باشد و با اینکه دانشجویان رشته علوم انسانی تدبیر و تفکری در رابطه با حل مسأله و یا پیدا کردن راه حل هایی جهت حل مسأله ندارند می توانند خلاق باشند . واژه خلاقیت عمر طولانی ندارد –واژه نامه انکلیسی آکسفورد –ظهور این کلمه را به سال 1875 میلادی در کتابی راجع به ادبیات نمایش و انگلیسی نسبت می دهد . در این کتاب قدرت خلاق شکسپیر سخن رفته است . خلاقیت واژه های بسیار مهم و ارائه تعریض از آن مشکل است و بنابراین با توجه به روحیه خلاق جوانان این قشر مهم جامعه و اینکه هوش بخصوص هوش هیجانی می تواند نقش بسزایی در نوآوری داشته باشد که در اندازه گیری هوش هیجانی بیشتر به توان باالقوه انجام کار توجه می شود تا حاصل کار ، یعنی بیشتر به فرایندها توجه داریم تا پیامدها تأکید نموده است که نتایج پژوهش های انجام شده در خصوص هوش هیجانی انجام داده اند متوجه شده اند مدارس و مراکز عالی موفق هستند که به ایجاد رابطه مناسب بین دانشجویان و اساتید و دانش آموز و معلم کمک می کند هوش هیجانی می تواند در روحیه خلاق جوانان نقش داشته باشد به این صورت که به کارگیری استعداد و رغبت و هوش لازم برای نوآوری لازم و ضروری است . ( جلالی –1384 )
 
مرور سوابق نظري و پيشينة مورد مطالعه:
 
يحيي بيات 1380 در تحقيقي كه با عنوان عوامل درون مدرسه اي موثر بر خلاقيت دانش آموزان انجام داده نشان مي دهد كه بين رفتارهاي حمايتي، هدايتي، و ممانعتي مدير و خلاقيت دانش اموزان رابطة معنادار آماري وجود ندارد ولي بين جنسيت و خلاقيت همبستگي معناداري وجود دارد.پسران در مقايسه با دختران از نظر خلاقيت (مجموع نمرات      و انعطاف پذيري و بسط و ابتكار) نمرات بالايي را كسب نمودند پس در نتيجه اين پژوهش دانش آموزان پسر خلاق تر از دانش آموزان دختر بوده اند.
 
علي رقم رابطه همبستگي كوچك بين نمرات آزمون هاي خلاقيت و آزمون هاي هوش صاحب نظران معتقدند كه نبايد انتظار داشت افراد خلاق در ميان افراد داراي هوش بهر كم يافت شود.گيلفورد و كريستين سن( 1973) دربارة رابطه بين هوش بهر و خلاقيت گفته اند كه تايك سطح معين از هوش بهر، يعني حدود 120 بين هوش و توانايي هاي خلاق قدري همبستگي وجود دارد.اما بالاتر از هوش بهر 120 اين هبستگي ديده نمي شود.هم چنين گفته شده است كه دانش آموزاني كه از لحاظ پيشرفت تحصيلي از ديگران وضع بهتري دارند يا احتمال بيشتري ممكن است داراي ويژگي هاي تفكر خلاق باشند.(سيف، 1372)
 
روان شناسان ، هوش را مهارتي هم گرا يا استعدادي مي شناسند كه به طور كامل به سوي پاسخ متوجه مي شود.در حالي كه خلاقيت را استعدادي واگرا دانسته اند كه پاسخ هاي گوناگوني را مجسم مي سازد.تحقيق هاي انجام يافته پيرامون هوش و خلاقيت نشان داده اند شاگرداني كه در اين دو امر برجسته بوده اند مي توانستند در خود تسلط و آزادي كامل به وجود آورند و هم داراي رفتار بزرگسالان و كودكان باشند آنهايي كه از لحاظ هر دو ويژگي در پايين ترين مرتبه قرار داشتند افرادي گيج و سر درگم به نظر مي رسيدند كه غالباً رفتاري دفاعي يا تلافي جويانه داشتند ، فعاليت هاي شديد دفاعي در پيش مي گرفتند و به انواع بيماريهاي روان تني گرفتار بودند اما كساني كه از هوش بالا برخوردار بوده اند و در خلاقيت در درجة پايين بودند به آن دسته از شاگردان اختصاص داشت كه در درس هاي خود وسواس فراواني به خرج مي دادند و از شكست هاي تحصيلي واهمه داشتند.ولي كساني كه در درجه پايين هوش بودند ولي از جهت خلاقيت مقام والايي داشتند.غالباً از خود و از مدرسه بي زاري نشان مي دادند و به مدرسه و درس و معلم با ديدة خشم و ناراحتي مي نگريستند و زماني كه از كارهاي درسي نگراني نداشتند استعداد و درخشان خود را در خلاقيت و مهارت هاي شناختي به خوبي بروز مي دادند( پارسا، 1371 ص 91).
 
با روز(1966) در مطالعه خود همبستگي بين خلاقيت و معدل نمره هاي تحصيلي را در پسران 40% و در دختران 61% گزارش كرده است.
 
حشمتي (1376) نيز همبستگي معناداري را بين خلاقيت و پيشرفت تحصيلي به دست آورده است و اعلام نموده است كه خلاقيت با درس هاي املاء –انشاء قرائت فارسي، رياضي و هنر همبستگي دارد ولي اين همبستگي با درس علوم مشاهده نشده است.
 
ادبيات و پيشينه تحقيق:
 
هنگامي كه ما عبارت « شخص خلاق» را مي شنويم.احتمالاً به فردي مشهور، خارق العاده و عجيب فكر مي كنيم كه زندگي غيرمعمولي دارد و كارهاي شگفت انگيز و غيرمتقربه زيادي انجام داده است.اين طرز تفكر نشان مي دهد كه تعداد بسيار كمي از افراد مي توانند خلاق باشند.در حالي كه خلاقيت فرد را توصيف نمي كند بلكه ايده ها و توليداتي را كه به طرز مناسبي تازگي دارند تعريف مي كند.
 
خلاقيت چيزي نيست كه در اختيار گروه خاصي از افراد باشد بلكه خلاقيت يك ظرفيت ذهني است كه همگي افراد نسبت يا درجه اي از آن را در اختيار دارند و با ترتيب صحيح مي توانند آن را شكوفا كرده و به فعليت برسانند.
 
خلاقيت يعني رسيدن به نتيجه اي كه آن را از قبل پيش بيني نكرده باشيم، اصطلاح « آهان فهميدم» اصطلاحي است كه همگي ما بارها آن را به كار برده ايم ولي افراد خلاق كساني هستند كه فراوان از اين اصطلاح استفاده مي كنند.مكنيون براي خلاقيت سه شرط را لازم مي داند، وي معتقد است خلاقيت متضمن پاسخ يا مفهومي نو است، بايد مشكل گشا باشد و مبتكرانه صورت گيرد.وي همچنين در گزارش پژوهشي خود نتيجه مي گيرد كه افراد خلاق در تفكر خود مستقل ترند ولي در عين حال از پيشنهادها و داده هاي ارائه شده توسط ديگران با آغوش بازتري استقبال مي كنند؛ آنها موفق پذيرتر و در عين حال خود رأي تر هستند، شوخ تر و در عين حال عبوس ترند( تورنس ، ترجمه قائم زاده، 1372).موريس دبس نيز بيان مي كند كه خلاقيت فرآيندي فكري است كه با هوش معمولي كه بوسيله هوش بهر ارزيابي مي شود تفاوت دارد.خلاقيت به تفكر واگراست كه تحليل را به كار مي برد و نوآوري را در سطوح مختلف افزايش مي دهد.هم چنين خلاقيت مستقيماً در كار خلق و ايجاد شركت دارد و در كودك كم سال ابتدا به شكل متعدد و فراوان ديده مي شودو بعد به تدريج تفكيك مي گردد و ساخت مي يابد تا كه بالاخره به توليد انرژي معيني منتهي مي شود.علاوه بر اين خلاقيت در تمامي فعاليت هاي انساني ، فنون ، اقتصاد، علم و.. ديده مي شود(بودو ، 1385)
 
استاين خلاقيت را فرآيندي مي داند كه نتيجه آن يك اثر شخصي است و توسط گروهي اجتماعي در يك برهه زماني به عنوان چيزي مفيد و ارضا كننده پذيرفته مي شود انرسن نيز معتقد است خلاقيت داراي چند بعد است و عبارت است از عميق تر كندن، دوباره نگاه كردن، خط زدن اشتباه ها و.... و كسي كه مسأله خلاق را حل مي كند بايد قادر باشد مسأله را گسترش داده، آن را باز كند و يا اجزاي آن را تشخيص دهد ( تورنس، ترجمه قاسم زاده، 1372). وي هم چنين بيان مي كند كه خلاقيت در كودكان امري همگاني است ولي در مورد بزرگ سالان تقريباً وجود ندارد، خود به خود اين سئوال پيش مي آيد كه چه بر سر اين توانايي عظيم و همگاني بشر مي آيد( بودو، ترجمه خانزاده، 1385).
 
تورنس معتقد است، فرد خلاق كسي است كه توانايي ديدن اشياء از نظرگاه هاي تجسمي و نگرش به مسايل از نقطه نظرهاي مختلف را دارد.وي بيان مي كند كه فرد خلاق مي تواند به طور مكرر به يك جسم يا وضعيت معمولي برگردد و آن را به طور متفاوت و هيجان انگيز درك كند، نويسنده خلاق كسي است كه بتواند زندگي را به طرق جديدي ببيند و ديده هاي خود را از طريق اشعار، داستان ها، نمايشنامه ها و ساير كارهاي ادبي به نمايش درآورد، هنرمند نقاش و يا عكاس كسي است كه بتواند مسايل را از ديدگاهي متفاوت ببيند و آنچه را مي بيند از طريق يك نقاشي، مجسمه، عكس يا فيلم عرضه كند در هر زمينه از كوشش خلاق پيشرفت هاي بزرگ از افرادي به دست آمده كه به آنچه به طور مكرر خود و ديگران ديده اند به طريق جديدي بنگرد( اسبورن، ترجمه قاسم زاده، 1375).
 
اَش 1975معتقد است افراد خلاق به استقلال و خودمختاري گرايش دارند و اين متضاد فعاليت هم رنگي است.وي همچنين ثابت كرده است كه افراد معيني مجبور مي شوند تحت فشار اكثريت باورهايي را بپذيرند كه با آمادگي هاي ادراكي خود آن ها در تعارض است، در حالي كه عده اي ديگر تسليم فشار گروه نمي شوند و استقلال و قضاوت خود را محفوظ مي كنند.اين تفاوت، افراد را به سازشكار و غيرسازشكار تقسيم مي كند كه دومي از خصوصيات افراد خلاق است( شريعت پناهي، 1373)
 
به طور تقريبي همه وقتي با يك وضعيت ناقص رو به رو مي شوند گرايش به قضاوت فوري دربارة آن دارند كه نتيجه اين رفتار عدم دستيابي به راه حل هاي ابتكاري است كه اين راه حل ها خسته كننده و عاري از هيجان هستند چنان كه از روان شناسي گشتالت به خوبي روشن است يك شكل ناتمام ، در شخص تنش هايي براي وحدت بخشيدن و تكميل بر مي انگيزد.از اين جا كه اين تنش باعث ايجاد گرايش در پخص براي « بستن زودرس» مي گردد كه نشانه آن تكميل شكل به ساده ترين و واضح ترين صورت ممكن است در صورتي كه اين تنش كنترل شود به واكنش ها و پاسخ هاي ابداعي منجر مي گردد.فرد خلاق كسي است كه قادر است جهت ايجاد ايده هاي مبتكرانه ، برخوردي بازداشته و اين گشودگي را به حد كافي ادامه دهد.
 
تعريف جامعي كه از خلاقيت مي توان ارائه داد تعريفي است كه توسط ارليچ ارائه شده است.وي معتقد است خلاقيت عبارت است از تجديد سازمان تجاربي كه منحصر به فرد بوده و متفاوت از دانسته هاي قبلي است.در اين تعريف به چند ويژگي برخورد مي كنيم كه به شرح آن ها پرداخته خواهد شد.
 
« تجديد سازمان اطلاعات» بدين معنا است كه فرد خلاق همان اطلاعاتي كه همگي ما در اختيار داريم، دارد ولي او مي تواند اين اطلاعات و تجارب را در رابطه هاي جديدي قرار دهد و از نو سازمان بندي كند و به نتيجه اي نو برسد.« منحصر به فرد بودن» ويژگي ديگري بدين معني است كه فرايند خلاقيت به دليل شخصي و دروني بودن دوبار تكرار نمي شود فرايندهاي عيني كه دوبار تكرار مي شوند ديگر فرآيندي خلاق نيستند بلكه تبديل به حل مسأله مي شوند.منحصر به فرد بودن  به تنهايي براي يك عمل خلاقه كافي نيست بلكه عمل خلاق بايد در جهت رسيدن به يك هدف ، مفيد واقع شود.
 
ده گام به سوی تقويت خلاقيت
 
يک -به موزيک باخ[1]گوش دهيد . اگر از سردرد رنج می بريد و يا در نيمه های شب دچار توهم می شويد به پزشک مراجعه نماييد.
 
دو- از تکنيک يورش فکری[2] استفاده کنيد.اين تکنيک علاوه بر اينکه مخزنی از ايده ها برای شما ايجاد می کند بلکه به کمک آن می توانيد در امور خود تصميم گيری های بهتری را اتخاذ نماييد
 
سه -هميشه با خود يک دفترچه و مداد يا خودکار به همراه داشته باشيد.هنگامی که ايده ای تازه به ذهن شما می رسد ، آن را ياد داشت نماييد.هنگامی که ايده های يادداشت شده خود را بازخوانی می کنيد ، ممکن است 90 درصد آنها بيهوده جلوه کنند اما نگران نباشيد اين طبيعی است ، 10 درصد از بقيه ايده های يادداشت شده بسيار ارزشمند خواهند بود.
 
چهار- هنگامی که فکر نويی به ذهن شما می رسد، يک فرهنگ لغت را باز کنيد و بطور تصادفی واژه ای را انتخاب نماييد و آنگاه سعی نماييداين فکرنو و آن واژه را با يکديگر ترکيب نماييد و اين روش سبب خواهد شد به نکات جالبی دست يابيد. يک مفهوم شناخته شده ساده ای وجود دارد که هنگامی که ذهن شما در شرايط آزاد بسر می برد قادر به خلاقيت نيست و هنگامی که ذهن شما با محدوديت هايی روبرو می شود،شروع به تفکر خواهد کرد و اين روش سبب می شود ذهن شما دريک محدوديت قرارگرفته و تفکر نمايد.
 
پنج -مشکلی را که با آن روبرو هستيد ، با دقت تعريف نماييد، و يا آن را بر روی يک کاغذ يا دفترچه الکترونيکی و يا در رايانه با جزئيات شرح دهيد.از اين طريق شما به نکات تازه و خوبی در خصوص مشکل خود دست می يابيد.
 
شش -اگر نمی توانيد تفکر کنيد ، بهتر است پياده روی کنيد.يک تغيير آب و هوابرای شما خوب بوده و به آرامی کمک می کند تا سلولهای مغزی شما به تحرک واداشته شوند.
 
روش آموزش خلاقیت
 
آيا می‌توان خلاقيت را آموزش داد؟
 
خلاقیت موضوع جالب و بحث انگیزی هست کهتاثیر آن در موفقیت و پیشرفت افراد ثابت شده است. اما اینکه آیا می‌توان به آموزشخلاقیت پرداخت و آنرا به افراد آموزش داد تا بوسیله آن برنامه‌های دیگر آموزشی خودرا پیش ببرند اکثر صاحبنظران امکان چنین آموزشی را تائید کرده‌اند. اکثر روانشناسانآموزشی چه در مکتب شناختی و چه درمکاتب رفتاریمعتقدند که خلاقیت و آفرینندگیقابل آموزش هستند. در زیر مراحل آموزش خلاقیت آمده است.
 
طبقه بندی مسائل
 
مسائلی را که به یادگیرندگان می‌دهید طبقه بندی کنید. مسائل و موضوعات را بطور کلی می‌توان به دو دستهمسائلیکه شناخته شده هستند ولی راه حل آنها معلوم نیست ومسائلی که در آن هم مساله و هم روش حل مساله برای دانش آموز وکل بشریت ناشناخته است، تصمیم بندی کرد. گفته می‌شود ابتدا مسائل را به دانشآموز داده شود که از دسته اول هستند یعنی مساله شناخته شده است ولی روش حل مسالهبرای دانش آموز ناشناخته است. بتدریج می‌توان دانش آموز را در موقعیتهایی قرار دادکه در آن هم مساله و هم روش حل مساله ناشناخته هستند. هر چه موقعیت برای یادگیرندهناشناخته تر باشد میزانخلاقیتاو بیشتر خواهد شد.
 
 
 
 
 
آموزش مهارتهای حل مساله
 
به یادگیرندگان مهارتهای حل مساله را آموزش دهیدو آنها را به استفاده از این مهارتها ترغیب نمایید. پژوهشهای انجام شده اثر بخشیتعدادی از فنون و مهارتهای حل مساله را در یادگیری تفکر آفریننده نشان داده‌اند. معروفترین آنها روش بارش مغزی است. در این روش معلم مساله‌ای را به دانش ‌آموزانکلاس می‌دهد و از آنها می‌خواهد تا هر چه راه حل به ذهنشان می‌رسد برای مسالهبگویند. پیش از ارائه تمام راه حلها بوسیله همه دانش ‌آموزان کلاس ، هیچگونه اظهارنظری درباره آنها از سوی معلم یا سایر دانش‌آموزان ابراز نمی‌شود این روش شبیه روشتداومی آزاد مورد استفاده روانکاوان است.
 
علاوه بر روش بارش مغزی ، آموزشمهارتهای پژوهشی نیز یادگیرنده را در یادگیری خلاقیت کمک می‌کند. آموزشهای روش صحیحوضع کردن فرضیه و آزمودن آن تواناییهای تفکر خلاق را در یادگیرندگان افزایش می‌دهد..همچنین مطالعه خلاقانه را می‌توان به یادگیرنده آموزش داد. به عبارتی می‌توان بهدانش‌آموز یاد داد تا مطالب را به صورت خلاقانه مطالعه کنند. مثلا می‌توان به دانش‌آموزان گفت: وقتی به خواندن مطالب یک کتاب می‌پردازید به موارد استفاده مختلفاطلاعاتی که در آن کتاب به آنها برمی‌خورید بیندیشید.
 
خیلی اهمیت دارد کهبه راههایی که می‌توانید اطلاعات خوانده شده را در زندگی شخصی و حرفه ای خود بکارببرید فکر کند. تنها به این سوال اکتفا نکنید که مولف چه می‌گوید از خود بپرسید کهچگونه می‌توانم آنچه را که نویسنده نوشته است مورد استفاده قرار دهم. تنها به یکمورد استفاده اکتفا نکنید. تا آنجا که می‌توانید موارد استفاده‌های بیشتری رابیابید و بعضی از آنها را برای معارف آینده خود یادداشت کنید. ممکن است مدتی وقتلازم باشد تا این نوع مطالعه کردن را بیاموزید. با این حال مایوس نشوید بعد از دوسه روز خواهید دید که می‌توانید این روش مطالعه را به راحتی بکار ببرید.
 
 
 
منابع وماخذ
 
1- آزاد -حسين –آسيب رواني –1385 تهران –انتشارات رشد
 
2-- اسبورن –ويژ گي هاي شخصيتي افراد خلاق ترجمه احمد قاسم زاده 1375 تهران –انتشارت ني .
 
3- ارليچ- شخصيت –ترجمه محمد كلانكي 1372 تهران –انتشارات پيام .
 
4 ––پارسا –اصغر –خلاقيت و هوش مهارتي 1371 –تهران –انتشارات نور .
 
5 –پناهي –شريعت –افراد خلاق 1373 تهران –اتشارات نور
 
6- جلالي –محمد –خلاقيت –1384 –تهران انتشارات- نور.
 
7- سيف- علي اكبر –روش هاي اندازه گيري رفتار –تهران –انتشارات ارجمند.
 
8- دلاور –علي –آمار استنباطي –1385 –تهران انتشارات رشد
 
9- دلاور –علي –روش تحقيق در علوم تر بيتي -1385-تهران –انتشارات رشد
 
10 –رهاورد-محمد-خلاقيت- 1384- تهران انتشارات بهار
 
11-.-كرباسي –منيژه –مسايل جوانان-  1384تهران- انتشارات پيام
 
12- محمدي –سيد يحيي –هوش هيجاني –1384 تهران –انتشارات سمت .
 
13 - محمدي –سيد يحيي –نظريه هاي شخصيت- 1384 –تهران-  انتشارات رشد .
 
14- هاشمي –محمو د- هوش هيجاني 1380 –تهران انتشارات فرهنگان.
 
15-ودو- حل مساله و خلاقيت ترجمه محمد خان زاده 1385 تهران –انتشارات فرهنگ.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.