ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    603
تعداد کل بازدید ها :
    24918355
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,248 كاربر
بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 62.1 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 81 صفحه
تعداد بازدید : 380 مرتبه


قیمت: 4,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 7

فروشنده ی فایل

ghamgin
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

موضوع:

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

 

فهرست مطالب

عنوان

پيشگفتار

چکيده

فصل اول : مقدمه

1-1 مقدمه

2-1 بيان مسئله

3-1 هدف پژوهش

4-1 اهميت موضوع پژوهش

5-1 سؤالات تحقيق

6-1 تعاريف عملياتي

فصل دوم : پيشينه تحقيق

1-2 تاريخچه

2-2 نظريه ها و تعاريف

3-2 تحقيقات داخلي

4-2 تحقيقات خارجي

فصل سوم : روش اجراي پژوهش

1-3 مقدمه

2-3 جامعه آماري

3-3 نمونه و روش نمونه گيري

4-3 ابزار اندازه گيري

5-3 روش جمع آوري داده ها

6-3 روش آماري

فصل چهارم : تحليل يافته هاي پژوهش

1-4 مقدمه

2-4 نگرش و احساسات والدين (حيطه اول)

3-4 تأثير کودک ناتوان هوشي بر جنبه هاي اجتماعي خانواده (حيطه دوم)

4-4 تأثير کودک ناتوان هوشي بر جنبه هاي اقتصادي خانواده (حيطه سوم)

5-4 تأثير کودک ناتوان هوشي بر روابط زن و شوهر (حيطه چهارم)

6-4 تأثير کودک ناتوان هوشي بر خواهران و برادران (حيطه پنجم)

فصل پنجم : تحليل و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش

1-5 تحليل يافته هاي پژوهش (حيطه اول)

2-5 تحليل يافته هاي پژوهش (حيطه دوم)

3-5 تحليل يافته هاي پژوهش (حيطه سوم)

4-5 تحليل يافته هاي پژوهش (حيطه چهارم)

5-5 تحليل يافته هاي پژوهش (حيطه پنجم)

6-5 بحث و نتيجه گيري (حيطه اول)

7-5 بحث و نتيجه گيري (حيطه دوم)

8-5 بحث و نتيجه گيري (حيطه سوم)

9-5 بحث و نتيجه گيري (حيطه چهارم)

10-5 بحث و نتيجه گيري (حيطه پنجم)

11-5 محدوديتهاي پژوهش

12-5 پيشنهادات

فهرست منابع

پيشگفتار

انسان به عنوان اشرف مخلوقات ايزد منان خلق شده تا از فرصتهاي بدست آمده کمال استفاده را ببرد و به کمال نهايي که همان قرب خداست، دست يابد. همين انسان ابتدا در خانواده خود را پيدا مي کند، خانواده بايد شرايطي آماده کند تا شخص بسوي هدف نهايي گام بردارد. بر اساس تعاليم عاليه همه انسانها از حقوق يکساني برخوردارند تا خود را به قله رفيع انسانيت برسانند.

حال اگر شخصي بنابر هر علتي ناقص متولد شد دال بر اين نيست که حقوق او نيز ناقص خواهد بود. بلکه همان شرايط مساوي برايش مهيا خواهد شد.

پس باز خانواده هست که بايد اين شرايط را براي فرزند معلول و ناتوان خود فراهم کند تا بتواند از حداکثر توانايي خود نهايت استفاده را ببرد و سربار خانواده نشود و تأثير سوء بر خانواده نگذارد. در تحقيق حاضرسعي شده تا تأثيرات کودک ناتوان هوشي بر خانواده مورد بررسي قرار گيرد.

ارائه چکيده:

1-عنوان چکيده: بررسي تأثير فرزند ناتوان هوشي بر کارکردهاي مختلف خانواده

2- بيان مسئله: خانواده بعنوان يک نظام اجتماعي و فرزند ناتوان هوشي نيز بعنوان يکي از اعضاي اين نظام و سيستم اجتماعي مي باشند. حال اين پرسش پديد مي آيد که آيا خانواده هاي داراي فرزند ناتوان هوشي را تا چه حد پذيرفته اند؟ و اين فرزند چه تأثيري بر خانواده دارد؟

3-سؤالات تحقيق:

الف: نگرش و احساسات والدين درباره فرزند ناتوان هوشي چگونه است؟

ب : تأثير فرزند ناتوان هوشي بر جنبه هاي اجتماعي خانواده چگونه است؟

ج :تأثير فرزند ناتوان هوشي بر جنبه هاي اقتصادي خانواده چگونه است؟

د : تأثير فرزند ناتوان هوشي بر روابط زن و شوهر چگونه است؟

هـ : وجود فرزند ناتوان هوشي چه تأثيري بين ساير فرزندان خانواده مي گذارد؟

4- ابزار گردآوري اطلاعات: پرسشنامه F.I.Qساخته دونبرگ و بيکر در سال 1993 و داراي 49 آيتم مي باشد که اين پرسشنامه تأثيري را که کودک ناتوان هوشي بر والدين و خانواده مي گذارد را مي سنجد و داراي پنج حيطه مهم مي باشد.

1-نگرش و احساسات والدين

2-حيطه اجتماعي

3-حيطه اقتصادي

4-روابط زن و شوهر

5-تأثير بر ساير فرزندان

5- خلاصه نتايج تحقيق: فرزندان ناتوان هوشي آموزش پذير تأثير نامطلوبي بر جنبه هاي اجتماعي خانواده ندارند. از لحاظ اقتصادي اين فرزندان در مقايسه با همسالان عادي هزينه بيشتري را مصرف مي کنند. روابط والدين با هم تأثيرپذير از اين فرزند نيست.

خواهران و برادران فرزند ناتوان هوشي مشکل چنداني با وي ندارند. ولي نگرش کلي والدين حاکي از تأثير نسبتاً منفي کودک ناتوان هوشي بر خانواده است. (63% والدين)

1-1) مقدمه

يکي از ويژگيهاي مهم انسان، قواي ذهني رشد يافته و عقل هوشي است که در وجود او به عنوان يک موهبت الهي به وديعه نهاده شده و همين ويژگي او را از ساير موجودات متمايز ساخته و به دليل دارا بودن اين نعمت، خداوند او را اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان و خليفه خود بر روي زمين قرار داده است.

اما بنا به دلايل متعددي، معدودي از افراد انسان از داشتن چنين توانايي و ظرفيتي يا محروم بوده و يا از حد طبيعي متناسب با سن خود پايين تر مي باشند اين محروميت يا کمبود و نقصان آنان را از ساير افراد متمايز ساخته و براي آنان نيازها و محدوديتها و ناتواني هايي را تحميل مي نمايد که اين افراد با توجه به ويژگيها و خصوصيات خاصي که دارند در گروه افراد استثنايي قرار مي گيرند.

البته بايد توجه نمود که واژه استثنايي به طور اعم و به معناي دقيق علمي خود نمي تواند فقط به گروههاي خاصي از افراد جامعه اطلاق شود، چرا که حد حقيقت همه افراد از نظر خصوصيات مختلف جسماني، ذهني، رواني، عاطفي و اجتماعي و غيره يکسان نبوده و نسبت به همديگر داراي تفاوت هاي خاص مي باشند لذا بدين ترتيب هر فرد نسبت به افراد ديگر استثنايي مي باشد.

آنچه که اصطلاحاً کودک استثنايي مي گوييم غالباً بدين معناست که کودک از نظر هوشي و جسمي و رواني و اجتماعي به ميزان قابل توجهي نسبت به ديگر همسالان خود متفاوت مي باشد که ناگزير، نيازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده مي باشد. استثنايي بودن مشکل است نه فقط براي افراد استثنايي، بلکه مشکلي است که زندگي همه را تحت تأثير قرار مي دهد.

وقتي کودکي بر اثر برچسب منفي که به او زده مي شود باعث جدا شدن او از ديگر کودکان مي شود، وقتي کودکي که در اثر معلوليتي که دچار آن است در برخورد با نيازهاي اجتماعي همچنان به کمک ديگران نيازمند باشد، در تمام اين موارد ساير افراد جامعه تحت تأثير قرار مي گيرند، چه از جهت اقتصادي و چه از جنبه عاطفي.

بنابراين بايد گفت که افراد استثنايي قبل از هر چيز يک انسانند، اما با يک سري کمبودها و ناتوانائيها.

که وظيفه تک تک افراد جامعه است که در جهت خدمت به اين قشر،عزم خود را جزم کرده و در راه رسانيدن آنان به حداکثر توانمنديهايشان تلاش نموده و خدمت به اين قشر عزيز جامعه را براي خود سعادت و نيک بختي قلمداد نمايند.

يکي از گروههايي که در تقسيم بنديهاي مختلف که از طرف محققين و صاحب نظران در مورد افراد استثنايي شده است و داراي جايگاه خاص ويژه اي مي باشد گروه «عقب مانده ذهني» و کساني که از نظر عملکرد هوشي پايين تر از حد متوسط عمل مي کنند،مي باشند. عقب ماندگي ذهني را مي توان از يک طرف بعنوان يک مشکل تربيتي، رواني و پزشکي مورد بررسي قرار داد و از طرفي ديگر به عنوان يک مشکل اجتماعي به حساب آورد. مشکل اجتماعي بودن آن ، اين حقيقت را آشکار مي سازد که در طول تاريخ عقايد و نظريات مردم نسبت به کساني که عقب افتادگي رواني، ذهني داشته اند، منعکس کننده نظريات اجتماعي آن زمان بوده و فرهنگ خاص آن ملت در شکل گيري آن عقايد و نظريات تأثيري شگرف داشته است و چگونگي برخورد با اين گروه متأثر از شرايط اجتماعي و سطح فرهنگ و تمدن هر جامعه بوده و اين رابطه متقابل تا به آن حد ملموس و دقيق است که به باور برخي از محققان مي تواند به آئينهنماي فرهنگ و تمدن يک جامعه باشد (هاشمي، 1380).

عقب ماندگي ذهني همانطوري که يک مشکل اجتماعي به حساب مي آيد، شايد قبل از هر چيز يک مشکل و معضل خانوادگي باشد که خانواده را با مشکلات رواني، اجتماعي ، اقتصادي، عاطفي و غيره مواجه مي سازد.

2-1) بيان مسئله

در جامعه اي که در آن موقعيت ها و پيشرفت هاي هوشي و ذهني از ارزش بالايي برخوردار است، توسعه يک کودک عادي و طبيعي اغلب به عنوان اساس اوليه در عملکرد صحيح والدين تلقي مي شود. اما تولد يک فرزند عقب مانده ذهني، خانواده را در يک معماي فرهنگي و بحران اخلاقي و روحي قرار مي دهد.

آيا کودک مي تواند در کنار خانواده از رابطه صلح آميز و شادي بخش برخوردار باشد؟ يا قرباني نااميدي، عصبانيت و گناه و رنج والدين خواهد شد؟

خانوادۀ يک کودک عقب مانده ذهني بويژه کودکاني که بهرۀ هوشي پايين تري دارند با ناملايمات اجتماعي و شخصي بسياري در برخورد با اين مشکل مواجه هستند، چه عواملي بوسيله خانواده در اين موقعيت تجربه مي شود؟ از چه کسي يا کساني طلب کمک مي کنند؟


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.