ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    494
تعداد کل بازدید ها :
    24917350
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,247 كاربر
بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در حل مسئله جهت ارتقا و توانایی حل مسئله در عرصه زندگی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 38.69 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 54 صفحه
تعداد بازدید : 1,275 مرتبه


قیمت: 4,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 12

فروشنده ی فایل

ghamgin
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد

موضوع:

بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در حل مسئله جهت ارتقا و توانایی حل مسئله در عرصه زندگی


فهرست مطالب

فصل اول: كليات پژوهش

مقدمه

بيان مسئله

اهميت مسئله

فرضيه ها

متغيرهاي پژوهش

فصل دوم: پيشينه پژوهش

مقدمه

هشياري از ديدگاه كاركرد گرايي

هشياري از ديدگاه رفتارگرايان

هشياري از ديدگاه گشتالت گرايان

هشياري از ديدگاه نظريه هاي شناختي

اجزاء فراشناخت

فراحافظه

تحويل فراشناخت

آموزش فراشناخت

آموزش دو جانبه

باز آموزي اسنادي

حل مسئله

درمان حل مسئله

فراشناخت و حل مسئله

روش اجراي پژوهش

جامعه آماري

نمونه آماري

روش نمونه گيري

ابزار پژوهش

طرح تحقيق

آزمون هاي آماري

فصل چهارم : ارائه نتايج آماري

نتايج توصيفي

نتايج استنباطي

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

نتايج استنباطي و بحث

پيشنهادها

منابع


چكيده پايان نامه

1- هدف پژوهش: بررسي تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي در حل مسئله جهت ارتقاء و توانايي حل مسئله در عرصه زندگي

2- روش نمونه گيري: با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از بين مدارس تهران و دانش‌آموزان پايه سوم راهنمايي 62 دختر با ميانگين سن 13 سال و پنج ماه انتخاب شدند

3- روش پژوهش: با توجه به اينكه هدف پژوهشگر بررسي تاثير يك متغير مستقل (آموزش راهبردهاي فراشناختي) بر روي يك متغير وابسته (عملكرد حل مسئله) مي‌باشد در نتيجه اعمال كنترل متغيرهاي ناخواسته با نمونه گيري تصادفي آزمودني ها

اين پژوهش در زمره پژوهش هاي آزمايشي يا تجربي حقيقي قرار مي گيرد

4- ابزار اندازه‌گيري: الف- پرسشنامه سبك اسناد كودكان ب- مسئله آونگ ج- پرسشنامه فراشناختي

5- طرح پژوهش: طرح پژوهش طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل از طرح هاي آزمايشي

6- متغير مستقل: آموزش فراشناختي، متغير وابسته: عملكرد حل مسئله

متغيرهاي كنترل: سن و جنس

نتيجه كلي: نتايج پژوهش به طور كلي نشان داد آموزش راهبردهاي فراشناختي از هر يك از طرق مورد بررسي، عملكرد حل مسئله را بهبود مي بخشد

(cognitive consciousness and unconsciousness)

فصل اول

مقدمه:

با نهضت شناختي كه تحت تاثير روانشناسان گشتالتي به وجود آمد، مفاهيم شناختي مانند هوشياري مجدداً مورد توجه قرار گرفتند و محور تحقيق هاي بسياري واقع شدند پياژه به عنوان يكي از پيش تازان اين نهضت در پژوهش هاي خود در زمينه ساختار شناختي، موضوع «هوشياري و ناهوشياري شناختي»1 را مورد بررسي قرار داد به نظر او ناهوشياري شناختي عبارتند از مجموعه ساختها و كنش وري هايي كه آزمودني از آنها آگاه نيست و تنها چيزي كه از آنها مي داند نتايج آنهاست (به نقل از منصور دادستان، 1367)

پياژه عنوان مي‌كند، انديشه اي نارسا نسبت به هوشيار در اذهان موجود است و ==== آن نيز اين است كه آن را نوعي === مي پندارند كه در واقعياتي كه تا قبل از آن در تاريكي بوده اند، روشني بخشد بدون آنكه هيچ نوع تغييري در آنها بدهد اما هوشيار شدن بسيار بيشتر از اين حد است، چون عبارتند از سوق دادن پاره اي از عناصر از يك سطح زيرين ناهوشيار به يك سطح زيرين هوشيار كه اين دو سطح نمي تواند هم سان باشد بنابراين هوشيار شدن يك بازسازي در سطح عالي تر است (از منصور دادستان، 1367)

به نظر پياژه هوشياري اشاره به نوع آگاهي شخصي از فرآيندهاي تفكر خويش و توزيع كلامي آن دارد پس يك فرد هوشيار نه تنها توانايي انجام دادن كاري را دارد، بلكه به وضوح از چگونگي انجام دادن آن نيز آگاه است (پياژه، 1976 ت، به نقل از چينزبرگ و اوپر 1979 ترجمه حقيقي 1371)

فلاول (Felavll) كه در اين زمينه از پيروان پياژه به حساب مي‌آيد با تلفيق نظريه رشد شناختي پياژه و نظريه پردازش اطلاعات به طبقه‌بندي تازه اي از مفاهيم هوشياري اشاره مي‌كند فلاول (1976) براي اولين بار موضوع هشياري نسبت به عدم چگونگي آن را تحت عنوان مفهومي جديد به نام (فراشناخت) مورد بررسي قرار داده تا دانش فرد در مورد فرآيندها و توليدات شناختي يا هرچند مربوط به آن را توصيف كند

فلاول در تعريف مفهوم فراشناخت چنين مي‌گويد: فراشناخت عبارتند از آگاهي فرد نسبت به فرآيندها راهبردهاي شناختي و يا به بيان ديگر هر گونه دانش يا فعاليت شناختي كه موضوع آن شناخت يا تنظيم شناخت باشد به عبارت ديگر فراشناخت آگاهي از نحوه تفكر و كنترل آن يعني برنامه ريزي براي استفاده از راهبرد، توجه، تفكر درباره چگونگي درك يا موضوع يا تصميم به استفاده از شيوه هاي درست براي درك و فهم آن مطلب است (پالينگ paleocsarو براون Brown1984 و وينستن Weinestinو ماير Mayer1986، به نقل از آقازاده 1377)

با تامل در مي يابيم كه تفكر فراشناختي انديشه اي كه فرد براي حل مسئله، استنباط معني و انتخاب راهبرد مناسب انجام مي‌دهد، هدايت و كنترل مي‌كند (ماير 1992، آقازاده 1377) در حقيقت مهارت هاي فراشناختي به صورت مهارت هاي آگاهي دهنده اي عمل مي‌كند كه در طي يادگيري و پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار مي‌گيرند و جريان پردازش را تسهيل مي‌كنند

هرچند فرآيندهاي فراشناختي در طول رشد انسان به مرور رشد مي‌كنند و شناخت لازم نسبت به چگونگي تفكر و استفاده از راهبردهاي مناسب براي يادگيري و كارايي حافظه فراهم مي‌شود، ولي فراشناخت را نمي توان بخشي از فرآيندهاي رشد شناختي به حساب آورد، زيرا تجربه و آموزش مي‌تواند در تكوين چنين مهارت هايي كه در عمال شناختي انسان نقش تعيين كننده اي دارند موثر باشد (گيج و برلاينر 1988 ترجمه خويي نژاد 1374) با توجه به اهميت نقش فراشناخت در زندگي لازم است در مورد راهبردهاي شناختي و فراشناختي توضيح بيشتر داده شود راهبردهاي شناختي به منظور بيان گروه وسيعي از طرح هاي كلي يا روشهاي ذهني به كار مي‌رود كه مردم براي كنار آمدن با حل مسئله يا تكليف يادگيري به كار مي‌برند

راهبردهاي فراشناختي دانش فرا گيرنده درباره نحوه كنترل و هدايت فرآيندهاي شناختي است در اين زمينه بايد بين راهبردهاي شناختي و فراشناختي تمايز قايل شد در حالي كه راهبردهاي شناختي در جهت تسهيل يادگيري و تكميل تكليف به كار مي‌رود، راهبردهاي فراشناختي به منظور بازبيني اين پيشرفت مورد استفاده قرار مي گيرد (فلاول 1976) امروزه با توجه فراواني به آموزشهايي كه هدف شان افزايش مهارتهاي فراشناختي انسان مي‌باشد، شده است تحقيقات لوين و پرسلي و همكارانش و اهميت مجهز ساختن شاگردان با كنترل شناختي بر راهبردهاي يادگيري خود، يعني (ب‍ُعد فراشناختي يك دانش‌آموز بودن) تاكيد دارند چرا كه يكي از موثرترين شكل هاي قدرت فردي از اطمينان مبتني بر دانش كه براي موفقيت ضروري است به وجود مي‌آيد (جويس وويل 1996،‌ترجمه بهرنگي 1376) جان وكله و بارفت 1987، جان وكله و موريس 1990 و نيز نشان دادند كه از طريق آموزش راهبردهاي مناسب خاص تكليف، مي‌توان عملكرد در تكليف دانش‌آموزان داراي نيازهاي ويژه را بهبود بخشيد (جان وكله 1990، ترجمه ماهر 1372)

بيان مسئله

مهارتهاي فراشناختي نقش مهمي در انواع فعاليتهاي شناختي ايفا مي‌كند و به نظر مي‌رسد كه تبادل كلامي اطلاعات، درك مطلب،‌درك كلامي، نوشتن، حل مسئله، شناخت اجتماعي، متاثر از مهارتهاي فراشناختي باشد به همين دليل روانشناسان شناختي به ويژه كساني كه در چهارچوب پردازش اطلاعات كار مي‌كنند عقيده دارند كه فرايندهاي شناختي بر عمليات اجرايي، طراحي عملكرد، بازبيني ==== و تنظيم رفتارها جهت (حل مسئله) دلالت مي‌كند

پس فرآيندهاي فراشناختي با مهارت هاي حل مسئله رابطه بالايي دارند (براون 1983، به نقل از جان وكله چان 1990 ترجمه ماهر 1372) از طرف ديگر با بررسي كليه تحقيق هاي انجام شده در مورد حل مسئله مشاهده مي‌كنيم كه نقش مثبت مهارت هاي فراشناختي در جريان حل مسئله اشاره شده است


تاثير آموزشهاي فراشناختي بر عملكرد حل مسئله

هدف پژوهش:

بررسي تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي در حل مسئله جهت ارتقاء و توانايي حل مسئله در عرصه زندگي

روش پژوهش:

با توجه به اينكه هدف پژوهشگر بررسي تاثير يك متغير مستقل (آموزش راهبردهاي فراشناختي) بر روي يك متغير وابسته (عملكرد حل مسئله) مي‌باشد در نتيجه اعمال كنترل متغيرهاي ناخواسته با نمونه گيري تصادفي آزمودني ها:

اين پژوهش در زمره پژوهش هاي آزمايشي يا تجربي حقيقي قرار مي گيرد

ابزار اندازه‌گيري: الف- پرسشنامه سبك اسناد كودكان

ب- مسئله آونگ ج- پرسشنامه فراشناختي

طرح پژوهش: طرح پژوهش طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل از طرح آزمايشي

فرضيه ها:

آموزش راهبردهاي فراشناختي بر عملكرد حل مسئله دانش‌آموزان تاثير دارد

آموزش راهبرد فراشناختي از طريق بازآموزي اسنادي بر عملكرد حل مسئله دانش‌آموزان تاثير مي گذارد

آموزش راهبرد فراشناختي از تركيب دو طريق بازآموزي اسنادي و آموزش دوجانبه و عملكرد حل مسئله دانش‌آموزان تاثير مي گذارد

آموزش راهبردهاي فراشناختي از طريق آموزش دو جانبه بر عملكرد حل مسئله دانش‌آموزان تاثير مي گذارد

تاثير آموزش راهبرد فراشناختي از طريق بازآموزي اسنادي با آموزش از طريق آموزش دو جانبه متفاوت است

تاثير آموزش ويژه فراشناختي از طريق بازآموزي اسنادي با آموزش تركيبي (بازآموزي اسنادي و آموزش دو جانبه متفاوت است)

تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي از طريق آموزش دو جانبه با آموزش تركيبي (بازآموزي اسنادي و آموزش دو جانبه) متفاوت است

متغيرهاي پژوهش:

متغير وابسته: توانايي حل مسئله

عملكرد دانش‌آموزان در مسئله آونگ

عملكرد دانش‌آموزان در مسائل فراشناختي

متغير مستقل : آموزش راهبردهاي فراشناختي در اين پژوهش عبارتند از:

آموزش دوجانبه: نوعي آموزش راهبرد فراشناختي كه به وسيله پالينگسار در زمينه خواندن معرفي شده است

بازآموزي اسنادي: نوعي آموزش راهبرد فراشناختي كه بر اساس پژوهش هاي بروكرسي و كار اجرا شده است

آموزش تركيبي فراشناختي: آموزش دو جانبه و بازآموزي اسنادي

متغيرهاي كنترل:

سن آزمودني: بين 13 تا 15 سالگي

جنسيت: مونث

پايه تحصيلي: سوم راهنمايي

سطح اجتماعي: متوسط

روش نمونه گيري:

با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از بين مدارس تهران و دانش‌آموزان پايه سوم راهنمايي 62 دختر با ميانگين سن 13 سال و 5 ماه انتخاب شدند

امروزه در موقعيتهاي باليني و براي بهبود پاسخ هاي عاطفي و تغيير رفتار نيز از مهارت هاي حل مسئله استفاده مي‌شود اهميت آن در موقعيت درماني و پيشگيري از آسيب رواني، از انجام آشكار مي‌شود كه فرد مي‌تواند به طور مستقيم يا با استفاده كم از كمك ديگران به مسائل خود بينديشد و آنها حل را حل كند (ماهوني 1974) در يك مطالعه نشان دادند كه افراد داراي اختلال هاي يادگيري در مقايسه با افراد عادي، علي رغم همتا شدن از نظر مهارت هاي شناختي در مهارت هاي مربوط به حل مسئله رياضي عملكرد متفاوتي از خود نشان دادند يعني اين دو گروه از دانش‌آموزان در مهارت هاي فراشناختي با يكديگر تفاوت داشته اند بنابراين به نظر مي‌رسد كه فراشناخت به عنوان يك فرايند سطح بالا با «حل مسئله رابطه داشته است»

(براون و پالينگ 1984 به نقل از جان وكله 1990 ترجمه ماهر 1372)در يك مطالعه از طريق آموزش دو جانبه، به دانش‌آموزان سال سوم دبيرستان كه داراي اختلال هاي يادگيري بوده اند چهار نوع راهبرد: تلخيص، سوال كردن روشن و واضح كردن موضوعات و پيش بيني را آموزش دادند نتايج نشان داد كه دانش افزايش يافته


این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد

 

دانلود پایان نامه تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در حل مسئله


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.