ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    9 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    9 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    781
تعداد کل بازدید ها :
    24917637
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,247 كاربر
تاثیر جو روانی و اجتماعی کلاس بر پیشرفت تحصیلی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 66.74 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 88 صفحه
تعداد بازدید : 916 مرتبه


قیمت: 7,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 1

فروشنده ی فایل

kordestani
سایر فایل ها
توضیحات :

این مقاله ورد و آماده پرینت میباشد
تاثیر جو روانی و اجتماعی کلاس بر پیشرفت تحصیلی

فهرست مطالب

قالب بندی
DOC
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات
مقدمه
عنوان پژوهش
بیان مسئله
سؤالات پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه های اصلی پژوهش
تعارف مفاهیم و واژه ها
جو روانی
جو اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
متغیرهای پژوهش
متغیر مستقل
متغیر وابسته
متغیر تعدیل کننده
متغیر مورد کنترل
متغیر مداخله گر

فصل دوم
ادبیات تحقیق
مقدمه
مروری به تحول و پیشرفت تحقیقات در زمینة موضوع
پیشینه تحقیق
جایگاه علمی موضوع
بررسی مؤلفه های جو روانی _ اجتماعی کلاس
مؤلفه مشارکت
مؤلفه دلبستگی متقابل بین دانش آموزان
مؤلفه برخورداری از پشتیبانی معلم
مؤلفه اهمیت دادن به کار و تکالیف
نظم وسازماندهی مطالب
بکار بستن مقررات
مؤلفه نوآوری آموزشی
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

فصل سوم
روش پژوهش
جامعه پژوهش (آماری )
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار پژوهش
روش اجرا
ویژگیهای گروه های نمونه
روش های تجزیه و تحلیل آماری

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
تجزیه و تحلیل داده های آماری
ارائه نتایج کمی تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم
نتیجه گیری
خلاصه و نتایج
نتایج فرعی تحقیق
محدودیتها
پیشنهادات

 

مقدمه

بنابر نظرات ، متخصصان تعليم وتربيت دورة ابتدايي يکی ازمهمترين سطح آموزشی است که درحقيقت ارکان وبنيان آموزشهای کلاسيک برآن استواراست . گفته شده است که سوادارتباط مستقيمی بافرهنگ داردوفرهنگ خودبه دوطبقه خاص وعام ويافرهنگ شخصی واجتماعی تقسيم می شود.

آنچه به نظرمی رسد فرهنگ غيرازسواداست امابايد توجه داشت که جهان بينی وبينش انسان به وسيله آن شکل ونشأت می گيرد هيچ کس رانمی توان بدون فرهنگ دانست . زيراروانشناسان ، جامعه شناسان وزيست شناسان براين عقيده اندکه حتی جانوران هم برای خودفرهنگی دارند که درمراحل پايين قراردارند .

بايد توجه داشت که تحصيلات درمدرسه که خود يک محيط اجتماعی است فرهنگ شخص راارتقاء می دهد وطبعا" وقتی آحادملت دارای فرهنگ وبينش بالاتری باشندمنحنی فرهنگ اجتماعی قوس صعودی رامی پيمايد .وقتی می گوييم مدرسه مکانی است که بابرنامه مشخص وزمان تعين ومعلم تعيطن شده درتعليم وتربيت وآموزش تحصيل نقش اساسی دارد واين بدان معناست که درآن تغييررفتاريايادگيری ايجادمی شود ، بنابراين بايداذعان نمودکه خودجامعه سبب آموزش می شودومدرسه نيزيک محيط اجتماعی است ووقتی که تغييررفتاردراوليای محصلين انجام شدوباسوادشدند،دارای فرهنگ وبينشی خواهندشدکه نسبت به سرنوشت فرزندان خودبي تفاوت نباشندوهمکاری وهمياری بااولياء مدرسه ومعلمين راسرلوحه کارشان قرارمی دهند وازاين ارتباط يکی ازراههای مهم پيشرفت تحصيلی است ( سيف ، 1365 )

پيشرفت تحصيلی دريک واحدآموزشی موجب می گردد تاحس رقابت درسايردانش آموزان برانگيخته شودمسايلی ازاين قبيل درمجموعه باعث می گردد تاجوحاکم برمحيط آموزشی دارای روند پياباشدودروضعيت زمينه های لازم برای رشد روحيه کنجکاوی ودقت دربين دانش آموزان فراهم می گرددکه درصورت هماهنگی سايرمسائل بااين وضعيت ، آينده نويدبخش ودرخشانی برای دانش آموزان متصوراست ( پورشافعی ، 1370 )

دربعداجتماعی مسئله پيشرفت تحصيلی می تواندموجبات نشاط محيط خانوادگی وابراز رضايت آنان را ازنهادآموزشی جامعه فراهم سازد واطمينان بيشترآنان رابه دست اندرکاران امرآموزشی جامعه بيشترکنداين امرنيز به نوبه خودموجب می گرددتاپيشرفت تحصيلی دانش آموزان که دراصل به معنای ايفای نقش محول به آنان است ، می توان درتعادل نظام اجتماعی نيز مؤثرواقع شود.وپيشرفت تحصيلی دانش آموزان يکی ازشاخص های مهم درارزشيابی آموزش وپرورش است وتمام کوشش ها وکشش های اين نظام ، درواقع جامة عمل پوشاندن،بدين امرتلقی می شودبه عبارتی جامعه به طورويژه نظام آموزش وپرورش نسبت به سرنوشت کودک ، رشدوتکامل موفقيت آميز وجايگاه او درجامعه علاقمندونگران است وانتظاردارد، ازپيشرفت تحصيلی به عنوان يکی ازابعادپيشرفت درنظام آموزش وپرورش ، مفهوم انجام تکاليف وموفقيت دانش آموزان درگذراندن دروس يک پايه تحصيلی مشخص ياموفقيت دانش آموزان درامريادگيری مطلب درسی مستفادمی شود(پورشافعی ، 1370 )

موضوع موردبررسی ماادراک انتظاردانش آموزان (دختروپسر) ومعلمان شان ازجوروانی _ اجتماعی موجوددرکلاس وهمچنين جوروانی _ اجتماعی موردتمايل درکلاس است که چقدرارتباط باپيشرفت تحصيلی داردبنابراين درصدد بررسی آن هستيم که معلمان به ويژه دانش آموزان چه برداشتی ازجوروانی _اجتماعی کلاس باجوآموزشی کلاس داردبه نظرآنان اين جوچگونه بايد باشد؟ اين مسئله درجايگاهی موردبررسی قرارمی گيرد که دارای اهداف آموزش وپرورش است .

1) عنوان پژوهش : تأثيرجوروانی _ اجتماعی کلاس درپيشرفت تحصيلی ( پايه پنجم ابتدائی )

2) بيان مسئله : بنابراين درپهنه موردمطالعه يک طرف معلم ودانش آموزان وازطرف ديگر آموزش مطرح است دراين موردمی توان گفت آموزش به هرگونه فعاليت ياتدبيرازپيش طرح ريزی شده گفته که هدف آن ايجاد يادگيری در ياد گيرندگان است .آموزش مستلزم فعاليت متقابل بين حداقل دو نفر معلم و متعلم است .(سيف ،1375 )

در آموزش ،بر قراری رابطه با شاگردان مهم است و برای اينکه شاگردان خبر ما را دريافت کنند لازم است که به چند نکته توجه شود واين به طور اجمال عبارتند از :خبر متناسب باشد :در بیانيه قابل فهم و معنا را ذکر شود و واکنش های دانش آموزان در مقابل آن متناسب و مثبت باشد و بين معلم و دانش آموزان رابطه متقابل وجود داشته باشد .

3)سؤالات پژوهش

سؤالات مورد مطالعه در اين تحقيق بارتند از :

1) آیا بین ادراک و انتظار ،دانش آموزان و معلمين از جو روانی _اجتماعی تفاوتی وجود دارد؟

2)آيا رابطه بين ادراک و انتظار دانش آموزان از جو روانی _اجتماعی کلاس با پيشرفت تحصيلی وجود دارد ؟

3)آيا رابطه ای بين ادراک و انتظار معلمين از جو روانی _اجتماعی کلاس ،با پيشرفت تحصیلی وجود دارد ؟

هر قدر متغيرها يا ادراک و انتظار که عوامل سازنده جو کلاس درس هستند به هم نزديکتر باشند جو مناسب تر است و در نتيجه پيشرفت تحصيلی بهتر خو اهد بود بنابراين در اين مورد می توان گفت :در محيط آموزشی ،شناسايي اين متغير ادراک و انتظارات دانش آموزان و معلمين از جو _اجتماعی کلاس ،معلمان را در رسيدن به اهداف آموزشی و تفکر دربارة شيوه های فعاليت آنها ما ياری می دهد واين پرسشنامه به نحوی مؤثر بازده دروس مختلف را بنابر کار برد مؤلفه های جو پيش بينی کند و يک ابزار معتبری برای پيشگيری بازده آکادميک دروس مختلف همانند تست ها بهره هوشی است .اين پرسشنامه می تواند به تنهايي همانند تستها ی بهره هوشی مورد استفاده قرار گيرد و يا اگر می خواهيم پيشگويي رابهبود بخشيم می توانيم آن را ه را ،با تستهای بهره هوشی بکار بريم .

4)اهداف پژوهش

برای اينکه مسئله ممکن باشد لازم است که مؤلفه های سازنده ادراک و انتظار جو کلاس معين گردد سه مؤلفه کلی برای جو روانی _اجتماعی کلاس تعيين می کنند .1- بعد تعامل افراد مشارکت ،ارتباط معلم شاگرد و ارتباط شاگرد با شاگرد .2_ بعد تحولی و به پيشرفت تحصيلی توافق شده به کار و به هدف 3_ بعد نگهداری مستقيم چيزی که به سازمان دهی مقررات و تغيير وابسته است (سير کمالی ،1372 ).مؤلفه های که برای گروه بندی جزئيات مشمول جو روانی _ اجتماعی کلاس ذکر کرد به قرار زير است مشارکت ، دلبستگی مقابل شاگرد _ شاگرد ، برخورداری از پشتيبانی معلم ، اهميت به کار و تکليف ،نظم و سازندهی ،مقررات ،نو آموزی ،و بر ضرورت تحقيق در اين نهفته است که آموزش بر اساس علاقه به دنبال خود موفقيت و کسب لذت همراه دارد و اين موفقيت به دنبال خود موجب پيشرفت تحصيلی می گردد و پيشرفت تحصيلی موجب علاقه دانش آموزان به تحصيل و ادامة آن می شود .

5)فرضيه های اصلی پژوهش

فرضيه های مورد مطالعه در اين تحقيق عبارتست از :

1_ بين ادراک و انتظار دانش آموزان و ادراک جو روانی _ اجتماعی و انتظار معلمين اين دانش آموزان جو روانی _اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد.

2)بين ادراک و انتظار دانش آموزان (از جو روانی _ اجتماعی کلاس ) با پيشرفت تحصيلی رابطه وجود دارد .

3)بين ادراک و انتظار معلمين از جو روانی _ اجتماعی کلاس با پيشرفت تحصيلی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد .

6) تعارف مفاهيم و واژه ها

الف _ تعارف نظری يا مفهو می

1-6)جو روانی[1] :عبارت است از رابطه عاطفی بين معلم و شاگرد در چارچوب کلاس (ميرکمالی ،1372 ).

2-6)جو اجتماعی[2] :عبارت است از محيطی که در آن محيط شاگردان به فراگيری علم و درک روابط اجتماعی می پردازند ( مير کمالی ،1372 )

3-6) پيشرفت تحصيلی :به رتبه و راندمان کار دانش آموزان به صورت معيار عددی در هر سه ماهه دوره تحصيلی و به خصوص در انتهای سال اطلاق می شود (بهاری ،1372 ).

7)متغیرهای پژوهش

1-7) متغير مستقل :متغير مستقل مورد بررسی اين تحقيق جو روانی _ اجتماعی کلاس است و به عبارت ديگر ادراک و انتظارات دانش آموزان و معلمينشان از جو روانی _ اجتماعی کلاس است .

2-7)متغير وابسته :

متغير وابسته در مطالعه با پيشرفت تحصيلی است .واژه پيشرفت يعنی تغييرات ايجاد شده در جهت مطلوب و مساعد در رابطه با مسائل آموزشی پيشرفت و درجه موفقيت دانش آموزان در رسيدن به اهداف آموزشی از پيش تعيين شده بر روی رفتار دانش آموزان اعمال می شود و جنبه هايي از آنها قابل مشاهده و قابل اندازه گيری است تغييرات حاصل شده می تواند در هر کدام از سه حيطه شناختی عاطفی و يا روانی _حرکتی جايگزين می شود با اينکه اين سه حيطه اجزاء جدا نشدنی از همديگر ند ولی به دليل فقدان از ابزار های دقيق اندازه گيری برای تمام وسايل عاطفی عملا" قادر به بررسی هر گونه تغييربوجود آمده در رفتار دانش آموزان نيستم تا از شدت وضعف ويا در واقع از کيفييت تغييرات بوجود آمده آگاه باشيم .(صالحی حسينی ،1993 )

3) متغير تعديل کننده :

3-7)متغير تعديل کننده در مطالعه ما چنين است که شامل دانش آموزان دختر و پسر است .

4-7) متغير مورد کنترل :در مطالعه حاضر پايه تحصيلی دانش آموزان سال پنجم ابتدايي است

5-7) متغير مداخله گر :متغير مداخله گر در مطالعه حاضر امر يادگيری است.

مقدمه

پيشرفت تحصيلی دانش آموزان يکی از شاخص های ههم در ارزشيابی آموزش و پرورش است و تمام کوشش ها و کشش های اين نظام ،در واقع جامة عمل پوشاندن ،بدين امر تلقی می شود .به عبارتی ،جامعه به طور ويژه نظام آموزش و پرورش ،نسبت به سرنوشت کودک ،رشد و تکامل موفقيت آميزوجايگاه او در جامعه ،علاقمند و نگران است و انتظار دارد از پيشرفت تحصيلی به عنوان يکی از ابعاد پيشرفت در نظام آموزش و پرورش ،مفهوم انجام تکاليف و موفقيت دانش آموزان در گذراندن دروس يک پايه تحصيلی مشخص يا موفقيت دانش آموزان در امر ياد گيری مطلب درسی مستفاد میشود و وجه مخالف آن افت تحصيلی است که يکی از معضلات نظام آموزشی است می باشد که به شيوه های گوناگون همچون عدم موفقيت دانش آموزان در دستيابی به هدف های مقاطع تحصيلی مربوط ،مردودی و تکرار پايه های تحصيلی ،ترک تحصيل زودرس و بيکاری و بلاتکلیفی خود را نشان می دهد .ميزان پيشرفت تحصيلی ،يکی از ملاک های کار آيي نظام آموزشی است .پيشرفت تحصيلی ،در گرو عوامل بيشمار است که می توان آنها در دو مقولة کلی عوامل مربوط به تفاوت های فردی و عوامل مربوط .به تفاوت های فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش بررسی نمود به عبارتی پيشرفت تحصيلی ،گاه به علت خصايص ويژگی های شخصيتی و شاخص ذهنی ،اجتماعی عاطفی ،خود دانش آموزان است که می تواند متأثر از عوامل مربوط به خانواده نيز باشد و گاه به علت کارکردهای مدرسه و نظام آموزش و پرورش البته اين دو تا حدی با يکديگر در تعامل اند (پور شافعی ،1370 )
مروری به تحول و پيشرفت تحقيقات در زمينة موضوع

پيشينه تحقيق

کلاس به عنوان جامعه کوچک و فرعی تشکيل از شرکت کنندگانی از جامعه اصلی هر شهر يا کشور است که از نظر فرهنگی رفتاری ،اجتماعی و شخصيتهای با هم متفاوتند و تمامی اين خصوصيات را با خود به درون کلاس می آورند .

بنابراين فرهنگی که هر کلاس در خود جا می دهد ارتباط تنگاتنگ با افرادی دارد که در آن کلاس فعالند وجود تفاوت های فردی بين افراد در کلاس باعث بوجود آمدن تعاملات روانی ،فکری ،اجتماعی و اخلاقی در آن کلاس می شود که اين تعاملات حکايت از جو روانی _اجتماعی کلاس دارد و از طرف ديگر چون افراد کلاس متفاوتند در نتيجه جوهای متفاوتی در کلاسها داير است لذا تعاريف متفاوتی برای جو بايد موجود باشد (به نظر بلوم (1)و به نقل از صالحی حسينی 1393 .

جو عبارتست از شرايط نيرو ها و محرکهای خارجی که در انسانها تأثير می گذارد و يا محرکهای خارجی را در عوامل فيزيکی ،اجتماعی و فکری خلاصه کرده است و دامنه متغير جو را از درونی ترين فعل و انفعالات اجتماعی تا نيروهای خيلی دور فرهنگی و سازمانی بيان کرده است و به نظر تاگيوری (1968 به نقل از صالحی حسينی )جو مجموع کيفيت محيطی داخل هر سازمان است چهار بعد بوم شناسی و قلمرو يا محيط و سيستم اجتماعی و بعد فرهنگی را بدان نسبت داده است .در اين زمينه بوم شناسی ارتباط مستقيم با وجود عوامل فيزيکی مواد و يا وسائل دارد. قلمرو در بر گيرندة افراد و گروهها ست بعد سيستم اجتماعی روابط الگو شده افراد و گروههاست بعد فرهنگی افراد و گروههاست بعد فرهنگی شامل سيستم های اقتصادی ارزشها ساختارهای تشخيص معانی است ،(موس[5] ،1973 )

جو اجتماعی شامل سه بعد است :

1_ روابط مشخص کننده نوع و شدت روابط انسانی در درون محيط است و این بعد حدودی را که افراد با محيط در گيرند و به يکديگر کمک می کنند و يا همديگر را کمک می کنند و يا همديگر هدايت می کنند،ارزيابی می کند .

2_ نظام نگهداری و نظام تغيير بر گيرنده حدی است که محيط در انتظارات و با توقعات خويش ،منظم ،صريح و روشن است از کنترل و نظارت حمايت می کند متوجه و علاقمند به تغييرات و اصلاح آن است

 

دانلود پایان نامه تاثیر جو روانی و اجتماعی کلاس بر پیشرفت تحصیلی


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.