ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    12 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    12 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    586
تعداد کل بازدید ها :
    24909296
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در بین دانش آموزان
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 54.25 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 76 صفحه
تعداد بازدید : 765 مرتبه


قیمت: 4,600 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 3

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :

بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در بین دانش آموزان

 

این فایل دارای فرمت word  می باشد.

چكيده
هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه بين سبكهاي دلبستگي و اضطراب در بين دانش آموزان سال سوم دبيرستا شهرستان ابهر است كه فرضيه عنوان شده اين است كه بين اضطراب و سبكهاي دلبستگي رابطه وجود دارد كه جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع سوم دبيرستان شهر ابهر است كه 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و آزمون اضطراب كتل و سبكهاي دلبستگي بر روي آن اجرا گرديده كه جهت آزمون فرضيه از روش آماري ضريب هم بستگي پيرسون استفاده گرديده و چون tحامل 273/1 از اعتبار جهت پايايي ضريب هم بستگي از tجدول 676/2 در سطح معني داري 5% كوچكتر است پس مي توان گفت كه فرضيه تحقيق مورد تأييد قرار نگرفته و بين اضطراب و سبكهاي دلبستگي رابطه وجود ندارد.

 

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسأله

سئوال مسأله

اهمیت و ضرورت تحقیق

اهداف تحقیق

فرضیه تحقیق

متغیرهای تحقیق

تعاریف نظری و عملیاتی واژها و مفاهیم

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق

تأثیر پذیری روان بر شیوة دلبستگی

نقش سبک های دلبستگی در روابط عاطفی

شیوه های دلبستگی

رابطة احساس اضطراب در سبک دلبستگی اضطرابی

نگرش های مضطربانه دلبستگی توأم با اضطراب

“اضطراب دلبستگی” چیست؟

کردار شناختی دلبستگی

نظریات فروید در مورد دلبستگی

مراحل دلبستگی

مراحب دلبستگی

آشنایی با اضطراب

علائم اضطراب

۱- تعریف اضطراب

۲- علل بروز و ریشه های اضطراب

۳- آثار و علایم اضطراب

۳-۱- علایم جسمانی

۳-۲- علایم روانی

۴-۲- اضطراب بیمارگونه

۴- انواع اضطراب

۴-۱- اضطراب طبیعی

۵- نقش اضطراب

۶- ترس و اضطراب

۷- رابطه اضطراب با جنس

۸- دیدگاههای نظری درباره اضطراب

۸-۱- دیدگاه روان تحلیلگری

۸-۲- دیدگاه رفتارگرایی

۸-۳- دیدگاه وجودی

۸-۴- دیدگاه زیست شناختی

تأثیرپذیری روان برشیوة دلبستگی

نقش سبک های دلبستگی در روابط عاطفی

شیوه های دلبستگی

رابطة احساس اضطراب در سبک دلبستگی اضطرابی

نگرش های مضطربانه دلبستگی توأم با اضطراب

رضایت مندی از ارتباط

“اضطراب دلبستگی” چیست؟

تعریف دلبستگی

نظریه فروید در مورد دلبستگی

کردار شناختی دلبستگی

مراحل دلبستگی

مرحله پیش دلبستگی (تولد تا ۶ هفتگی)

مرحله دلبستگی در حال انجام (۶ هفتگی تا ۸-۶ ماهگی)

مرحله دلسبتگی واضح (۸-۶ ماهگی تا ۱۸ ماهگی -۲ سالگی)

آشنایی با اضطراب

اضطراب طبیعی

تفکیک ترس از اظطراب

تظاهرات محیطی اضطراب

آیا اظطراب انطباقی است ؟

علائم اضطراب

فصل سوم : تعیین روش تحقیق

جامعه مورد مطالعه

حجم نمونه

روش نمونه گیری

ابزار اندازه گیری در تحقیق

روش تحقیق

روش آماری مربوط به فرضیه

فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل دادها

مقدمه

جدول ۱ –۴نمرات خام آزمودنیها از آزمون پرسش نامه اضطراب سبکهای دلبستگی در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان 
جدول ۲-۴بررسی رابطه بین اضطراب و سبکهای دلبستگی دانش آموزان سوم دبیرستان

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات

محدودیت ها

منابع و مآخذ

بحث و نتیجه گیری

مقدمه:

تعامل اجتماعي با والدين در طول مراحل رشد نفس يا خود اهميت بسزايي دارد.آنچه اهميت زيادي دارد رابطه والد –فرزند است كه مي تواند نگرانيها را كاهش يا افزايش دهد اگر مادر يا مراقب اصلي، محبت و امنيت كافي تأمين كند، نفس به تدريج و به طور منظم رشد خواهد كرد و كودك به رشد روان شناختي مثبت كافي دست خواهد يافت انگيزهاي كودكي آزاد خواهند بود تا به تلاشهاي خودمختاري بزرگسالي تبديل شوند و الگوي آمادگيهاي شخصي شكل خواهد گرفت و نتيجه آن بزرگسال پخته و سالم خواهد بود.در صورتي كه نيازهاي كودكي ناكام شده باشند ، نفس به قدر كافي پخته نخواهد شد و كودك ناامن، متوقع ، حسود و خودخواه خواهد شد و از رشد روان شناختي او جلوگيري مي شود كه تمام اين مراحل مي تواند باعث اضطراب شود.سبكهاي دلبستگي نشانگر شخصيت است و اين سبكها نه تنها منشاء اثرات مهمي بر روي روان شناسي شخصيت و روان شناسي تحولي بوده بلكه تأثير غيرقابل اغماضي بر آسيب شناسي رواني و ابعاد مختلف روان درمانگري مانند خانواده درماني و زناشويي و روان درمانگري نوجوان داشته است.امروز اين نظريه الهام بخش هزاران پژوهش درباره نقش نوع دلبستگي به تحول شخصيت، رشد اجتماعي، انواع اختلالهاي رواني مانند اضطراب ، اضطراب جدايي، مدرسه هراسي، اختلالهاي تغذيه اي .... بوده است.

مسألة اصلي در اين پژوهش بررسي رابطه هويت خود، سبكهاي دلبستگي و ويژگي هاي شخصيتي است و براي دست يابي به اين هدف سؤال هايي مطرح شده است سبك هاي دلبستگي نقش مهمي در كنترل روابط نزديك عاطفي و بخصوص روابط زوجين ايفا مي كنند و هم چنين پيشنهاد شده است كه براي فهم بهتر كيفيت رابطه زوجين بررسي سبك هاي دلبستگي در همسران مهم تر است و همين موضوع در بين نوجوانان و سبك هاي دلبستگي كه بين نوجوانان و خانواده ها ايجاد مي شود و گاهي اوقات ممكن است كه وابستگي به اين سبك ها باعث مشكلات روحي و رواني در فرد شود.

آثار و علايم اضطراب

اضطراب هم جسم و هم ذهن انسان را تحت تأثير قرار مي دهد.در واقع ، اعم از اينكه اضطراب به كودك با بزرگسال ، مرد يا زن، انسان شاغل يا بيكار، و مانند آن مربوط باشد، آثار و علايم آن تقريباً در نزد همه يكسان است با اين تفاوت كه هر كس با توجه به ويژگي هاي شخصيت خود در ابراز اين علايم با ديگري تفاوت دارد.بعضي از افراد فقط عكس العملهاي رفتاري نشان مي دهند.مثل مواظبت بيش از حد، تحريك پذيري، بيقراري، وابستگي مفرط، اشتغال خاطر يا محدود شدن فعاليت و تمركز حواس و بعضيها بيشتر واكنشهاي احشايي در يك يا چند دستگاه بدني دارد.(راو به نقل از وهاب زاده، 1380)

يك كودك كم تجربه خيلي ساده تر از يك بزرگسال با تجربه اضطراب خود را آشكار مي سازد علاوه بر تجربه عوالم متعددي در كتمان يا اظهار اضطراب دخالت دارد.براي روان شدن مطلب، آثار و علايم اضطراب را از سه زاويه بررسي مي كنيم.گفته اند اضطراب كودك به شكلهاي مختلف ظاهر مي شود: خوابيدن بدون احساس خستگي، گوشه گيري و پناه بردن به خيالبافي، دست زدن به اعمال كودكانه پايين تر از سن خود، تشويش و ناتواني در تصميم گيري، رنجاندن بي دليل ديگران و احساس عدم شايستگي.

علايم رواني

علايم ادراكي اضطراب شامل نگراني، ترس ، حواس پرتي، بيخوابي، بي حوصلگي، و تحريك پذيري مي باشد( احمدي 1380) و تظاهرات رواني اضطراب عبارتند از: احساس تشويش و درك اين ناراحتي توسط قشر مخ، بنابراين شامل شناخت پاسخهاي فيزيولوژيك و نيز با خبر شدن از تشويق است.(راو به نقل از وهاب زاده 1380)

اضطراب همچنين دگرگوني ادراك را در ارتباط با زمان و مكان و افراد و معاني حوادث تسهيل مي كند.اين دگرگونيها با پايين آوردن سطح تمركز، كاهش فراخواني خاطرات و ايجاد اختلال در توانايي ربط دادن يك عبارت با عبارتي ديگر همراه است.(كاپلان و سادوك به نقل از پورافكاري

ترس و اضطراب

اضطراب يك علامت هشدار دهنده است، خبر از خطري قريب الوقوع مي دهد و شخص را براي مقابله با تهديد آماده مي سازد.ترس، علامت هشدار دهنده مشابه، از اضطراب با خصوصيات زير تفكيك مي شود: ترس واكنش به تهديدي معلوم، خارجي، قطعي، و از نظر منشی بدون تعارض است.اضطراب واكنش در مقابل خطري نامعلوم، دروني، مبهم و از نظر منشأ همراه با تعارض است.تفكيك بين ترس و اضطراب به طور اتفاقي صورت گرفت.مترجمين اولية آثار فرويد1 كلمة آنگست2 آلماني را كه به معني ترس است، به عنوان اضطراب ترجمه كردند.فرويد خود معمولاً اين تفكيك را كه اضطراب با موضوعي سركوب شده و ناخودآگاه و ترس با موضوعي معلوم و خارجي مربوط است، ناديده گرفته است و به وضوح، ترس نيز ممكن است به موضوعي ناخودآگاه، سركوب شده و دروني مربوط باشد كه به شيئي در دنياي خارج انتقال يافته باشد.مثلاً پسر بچه اي ممكن است از سگها بترسد، چون در واقع از پدر خود مي ترسد و به طور ناخودآگاه بين پدر خود و سگها تداعي ايجاد مي كند.(

نقش سبك هاي دلبستگي در روابط عاطفي

تحقيقات ومطالعات روانشناختي نشان داده اند كه سبك هاي دلبستگي نقش مهمي در كنترل روابط نزديك عاطفي و بخصوص روابط زوجين ايفا مي كنند.همچنين پيشنهاد شده است كه براي فهم بهتر كيفيت رابطه زوجين،بررسي زوجي(نحوه جفت شدن )سبك هاي دلبستگي در همسران مهمتر از بررسي سبك هاي دلبستگي آنهابه صورت انفرادي است. نود زوج (180 نفر)متقاضي طلاق كه پرونده طلاق آنها در يكي از دادگاههاي خانواده شهر تهران در جريان بود در اين مطالعه شركت كردند.90 زوج(180 نفر)كه در حال زندگي بايكديگر بودند و به طور كلي با گروه زوج هاي متقاضي طلاق جفت شده بودند،نيز در اين مطالعه شركت كردند.همه شركت كنندگان ،نسخ ترجمه شده مقياس سبك هاي دلبستگي بزرگسالان(هزن و شيور،1389)را تكميل كردند. نتايج: تحليل نشان داد 69% زوج هاي غير طلاق،هر دو داراي سبك دلبستگي ايمن،و فقط 6/5%اين زوجه هر دو داراي سبك دلبستگي ناايمن بودند،در گروه زوج هاي درحال طلاق تنها 1/11%زوج ها هر دو ايمن ،و 2/42% زوج ها هر دو ناايمن بودند.تحلي واريانس اندازه هاي تكرار شده نشان داد كه در مقايسه دو گروه،زوج هاي در حال طلاق نمرات بالاتري در بعد اجتناب و نمرات پايين تري در بعد ايمني داشتند.ميانگين نمرات ابعاد دلبستگي(ايمني،اجتناب،دوسوگرايي)در زوج هاي غير طلاق براي زنان و شوهران بسيار مشابه با يكديگر بود.در حالي كه براي زوج هاي طلاق اين ميانگين ها براي هر يك از دو جنس شكل هاي متفاوتي را نشان مي داد به اين معنا كه زنان با نمرات بالاتري در بعد ايمني،و شوهران نمرات بالاتري در بعد دوسوگرايي داشتند.تحليل واريانس يك راهه نشان داد كه در زوج هاي طلاق،همسري كه متقاضي طلاق بود،نسبت به همسر خود به شكل معناداري نمرات پايين تري در بعد دو سو گرايي داشت

منابع و مآخذ:

آزاد –حسين 1382 - آسيب شناسي رواني - انتشارات رشد، تهران.

احدي –منوچهر 1380 –روان شناسي شخصيت، انتشارات فرهنگ، تهران.

احمدي –اصغر 1379 –اضطراب و دلبستگي آن –انتشارات نور، تهران.

راجرز –كارل 1382 –خويشتن يابي –ترجمه محسن سرمد –انتشارات ني، تهران.

راو –روان شناسي شخصيت - ترجمه علي وهاب زاده –انتشارات ني ، تهران.

تيليش –اردوارد 1380 –اضطراب چندگانه –ترجمه احمد فرهادپور –انتشارات راه، تهران.

دلاور –علي 1383 –آمار استنباطي –انتشارات رشد ، تهران.

دلاور –علي 1381 –روش تحقيق در علوم تربيتي –انتشارات رشد، تهران.

جي –هنت 1385 –نظريه هاي شخصيت ترجمه سيديحيي محمدي –انتشارات سمت، تهران.

كريمي –يوسف 1380 –روان شناسي شخصيت –انتشارات البرز، تهران.

كاپلان و سادوك 1381 - نظريه هاي روان شناسي –ترجمه نصرالله پورافكاري –انتشارات رشد، تهران.

محمدي، سيد يحيي 1382 –اضطراب و راهكارهاي درمان –انتشارات نور ، تهران.

 

دانلود پایان نامه رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در بین دانش آموزان


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.