ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    23 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    23 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    639
تعداد کل بازدید ها :
    24902531
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی و مقایسه سبکهای ابراز هیجان و خود پنداره مثبت و منفی دختران آسیب دیده و دختران عادی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 251.52 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 143 صفحه
تعداد بازدید : 845 مرتبه


قیمت: 6,600 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -4

فروشنده ی فایل

kashef
سایر فایل ها
توضیحات :

موضوع مقاله : بررسی و مقایسه سبکهای ابزار هیجان و خودپنداره مثبت و منفی دختران آسیب دیده و دختران عادی

 

این مقاله دارای فرمت WORD می باشد و شما می توانید آنرا ویرایش کنید.

فهرست مطالب

 

عنوان                                                           

فصل اول : كليات پژوهش

1-1 مقدمه .................................

1-2 بيان مسئله ............................

1-3 ضرورت و اهميت پژوهش ...................

1-4 هدف پژوهش .............................

1-5 فرضيات پژوهش ..........................

1-6 تعاريف نظري و عملياتي مفاهيم و اصطلاحات

 

فصل دوم : پيشينه پژوهش

2-1 قسمت اول ( هيجانها) ...................

2-2 كركردهاي هيجاني .......................

2-3 نظم هيجاني ............................

2-4 هوش هيجاني ............................

2-5 ابراز گري هيجاني ......................

2-6 تفاوتهاي فردي در ابراز گري هيجاني .....

2-7 نقش فرهنگ و قواننين در نمايش ابراز گري هيجاني  

2-7 تفاوتهاي جنسي در ابراز گري هيجاني .....

2-9  سبكهاي ابراز هيجان و خصوصيات شخصيتي ..

2-10 ابراز گري هيجاني و كاركرد اجتماعي .....

2-11 تنيدگي تجارب آسيب زا ، روشهاي مقابله و ابرازگري هيجاني

2-12 اهميت ابراز و افشاي آسيب هيجاني در سلامت    

2-13 كنترل هيجاني ..........................

2-14 كنترل خوش خيم .........................

2-15 كنترل پرخاشگري ........................

2-16 بازداري هيجاني ........................

2-17 نشخوار ................................

2-18 آكلسي تيميا ...........................

2-19 دوسوگرايي در ابزار گرايي هيجاني .......

2-20 دوسوگرايي در ابزار گري هيجاني و سلامت رواني

2-21  دو سوگرايي درابراز گري هيجاني و عملكرد اجتماعي    

2-22 دوسوگرايي در ابراز گري هيجاني و سالمت جسماني   

2-23 خود پندره .............................

2-24 ويژگي هاي افراد داراي خود پنداره مثبت و منفي   

2-25 عوامل موثر در شكل  گيري خود پنداره ....

2-26 مفهوم خود پنداره ......................

2-27 اجزاء  خود پنداره .....................

2-28 انواع خود پنداره ......................

2-29 تعاريف مختلف درباره خود پنداره ........

2-30 رشد خويشتن پنداري .....................

2-31 سلسله مراتب خويشتن پنداري..............

2-32 الگوهاي رشد خويشتن پنداري .............

2-33 خود پنداري هاي جسماني و رواني .........

2-34 ثبات خويشتن پنداري ....................

2-35 اثرات خود پنداره  بر رفتار ............

2-36 چگونگي تشكيل خود پنداره ...............

2-37 تعريف مفهوم و تكامل خود از ديدگاه راجرز    

2-38 فرار ..................................

2-39 انواع فرار ............................

2-40 ويژگي هاي افراد فراري .................

2-41 علل و انگيزه فرار .....................

2-42 نمونه تحقيقات انجام شده ...............

2-43 نتيجه گيري ............................

فصل سوم : روش پژوهش

3-1 طرح پژوهش .............................

3-2 جامعه آماري پژوهش......................

3-3 گروه نمونه و شيوه انتخاب آن ...........

3-4 ابزار و مقياس هاي پژوهش  ..............

3-5 شيوه جمع آوري اطلاعات ..................

3-6 روش تجزيه و تحليل داده هاي آماري ......

 

فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده هاي آماري

4-1 مقدمه .................................

4-2 تحليل توصيفي ..........................

4-3 تحليل استنباطي ........................

 

فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهاد ها ........

5-1 بحث بر اساس يافته هاي  يافته هاي تحقيق

5-2 نتيجه گيري ............................

5-3 پيشنهادها .............................

5-4 محدوديت ها ............................

ضمائم و پيوست ها ..........................

منابع

چکيده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقايسه ای سبک های ابراز هيجان و خود پنداره مثبت و منفی دختران فراری و عادی اجرا گرديد . بدين منظور ، تعداد٥٠ دختر فراری مستقر در مراکز بهزيستی استان تهران و٥٠ دختر غير فراری ، که از لحاظ متغيرهای جمعيت شناختی شامل (سن ، تحصیلات و سطح اقتصادی – اجتماعی ) با گروه دختران فراری همتا شده بودند از ميان مدارس شهرستان ملارد انتخاب و پرسشنامه سبک های ابراز هيجان و خودپنداره - که دارای اعتبار و روايی مطلوب می باشند - بر روی آنها اجرا شد .

داده های بدست آمده با استفاده از آزمون Tمستقل تجزیه و تحلیل شد و نتایج نشان داد که برخی از ابعاد سبک های ابراز هيجان در دختران فراری بيشتر از دختران عادی است . همینطور ، در حالیکه میزان خود پنداره در دختران فراری در سطح پائین بوده و دارای خود پنداره منفی هستند ، این میزان در دختران عادی بالا است و دارای خود پنداره      مثبت هستند .

در مجموع به نظر می رسد که با شناسايی سبک های ابراز هيجان وخودپنداره در دختران فراری و با آگاهی از آنها ،   می توان با ایجاد زمینه های لازم ، شرایط را برای دستیابی به زندگی مناسب تر این افراد فراهم کرد .

واژگان کلیدی

سبک های ابراز هيجان ، خود پنداره ، دختران فراری

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران

مقدمه و بیان مسئله

يکی از مسائل اجتماعی که هم اکنون جامعه با آن دست به گريبان است ، موضوع دختران فراری است ، به طوریکه مسئاله گريز دختران از خانه و خانواده ، مشکلات فراوانی را برای آنها ، خانواده و جامعه ايجاد کرده است ( معظمی،١٣٨٢ ) .

پدیده فرار دختران از خانه یک معلول چند علیتی است و عوامل متعددی در ایجاد آن تاثیر گذارند . یکی از ریشه های این فرار
می تواند تنيدگی بيش از حد زندگی برای يک نوجوان باشد ، ولی ارزيابی فرد از تنيدگی و نحوه مقابله با آن نیز بسيار متفاوت است . به عبارت دیگر ، انسانها از نظر نحوه کنترل و تحمل مشکلات  با هم فرق دارند و عوامل تنيدگی زا و شيوه های مقابله با آنها در سراسر زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است و دوره نوجوانی يکی از مراحل مهم زندگی استکه با عوامل تنيدگی زای فراوانی همراه است و احتمال بيشتری دارد که به طور منفی تحت تأثير هيجان ها قرار گيرند ، زيرا آنها هيجان خواهی بيشتری را نسبت به نوجوانان غير فراری در سطوح گسترده زندگيشان متحمل می شوند . ( بازياری ميمندی، ١٣٨١ ) .

مسئله مهم در اين امر ، برقراری رابطه فکری و عاطفی با نوجوانان است و آن نيز در گروه آشنايی با اسرار و رموزی است که اگر پدر ، مادر و مربی با آنها آشنا نباشند نمی توانند به عالم نوجوان راه پيدا کرده و پيوند فکری و عاطفی با او برقرار کنند .

بدون تردید ، اگر خانواده نتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد فرزندان از حوزه و جاذبه خانواده خارج می شوند و در معرض جاذبه های محیطی قرار گرفته و به سادگی راه انحراف را پیش می گیرند .

خانواده به عنوان یک مرکز اوليه و اصیل تربيتی و يادگيری و پايگاه مهم عاطفی و ايمنی و حمايتی ، نقش ريشه ای تری دارد ؛ خانواده با تصديق های بجا و به موقع از همان دوران کودکی و ادامه آن تا دوران نوجوانی موجب شکل گيری خود پنداره مثبت در آنها می شود و خود پنداره فرد تعيين کننده اهداف انتخابی ، چگونگی ارزيابی او از پيشرفت در رسيدن به اين اهداف و تأثير موفقيت و شکست بر رفتار هدفمند اوست . (سادات، 1383 ) .

برنان١1(١٩٨0) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که دختران فراری بعلت داشتن آستانه تحمل پائین در مواجهه با رویداد های تنیدگی زا از راهبرد های هیجانی زا کارآمد استفاده می کنند . همینطور ، این افراد دارای افکار غیر منطقی و تحریف هایی شناختی بوده و از هیجان خواهی بالایی برخوردارند . آنها ، با تفکرات غیر منطقی خود شرایط مساعد را غیر قابل تصور کرده به همین دلیل در برابر ناکامی ها و سختی ها خیلی زود تحمل خود را از دست می دهند .

مکسول21(1992) در مورد خصوصیات فردی این افراد عنوان می کند که زنان و دختران فراری دارای افسردگی بیشتری هستند و نسبت به مردان فراری اعتماد به نفس کمتری دارند .

همچنین ، ترمن و بروس (1998) عنوان کردند که زنان و دختران فراری به طور چشمگیری بیشتر از مردان فراری افسرده شده و خودکشی می کنند ( طهباز حسین زاده، 85 ) .

بنا به اظهارات اسپرینگر31(2000) دختران فراری ، افرادی سرکش ، منع شده ، ناهمرنگ با جماعت ، ريسك پذيري   بالا ، کنترل هیجان پائین ، عزت نفس پايين ، گرايش به همجنس بازي و دارای افسردگي و علاقه مند به خود كشي هستند .

گرین ، انت و رینگوالت41(1995) رفتار های مشکل زای دختران را از عوامل موثر در فرار آنها از منزل می دانند . بدون تردید ، مشکلات دختران فراری تنها مربوط به محیط اجتماعی و فرهنگی پیرامون آنها نیست ، بلکه در رابطه متقابل با عوامل شخصیتی آنها نیز قرار دارد

این دختران خود پنداره ای ضعیف دارند و به راحتی تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند ؛ آنها از منبع کنترل بیرونی برخوردارند و از اسنادهای بیرونی استفاده می کنند ( کوهکلانی، 1387 ) .

بدین ترتیب ، با توجه به افزایش آمار فرار دختران در ایران که شامل 742 نفر می باشد ، نیاز مبرمی به تحقیق و بررسی روی این پدیده و تلاش در جهت شناسایی و رفع علل موثر در آن احساس می شود . شکی نیست که در بروز فرار این افراد ، عوامل مختلفی موثر بود و هر محقق می تواند از زوایه منظر خاص به بررسی و علت یابی آن بپردازد . در این پژوهش نیز مشخص کردن تفاوت بین سبک های ابراز هیجان و خود پنداره دختران فراری مورد نظر است .

اهداف تحقیق

هدف کلی : شناسایی وجود یا عدم وجود تفاوت بين سبک های ابراز هيجان و خود پنداره دختران فراری و عادی است .

اهداف خاص :

١- مشخص کردن تفاوت  بين ابراز گری هيجانی در دختران فراری و دختران عادی

٢- مشخص کردن تفاوت بين کنترل هيجانی در دختران فراری و دختران عادی

٣- مشخص کردن تفاوت بين دوسو گرايی ابراز گری هيجانی در فراری و دختران عادی

٤- مشخص کردن تفاوت بين خود پنداره در دختران فراری و دختران عادی

فرضیه های تحقیق

١- بين ابرازگری هيجانی دختران فراری و دختران عادی تفاوت وجود دارد .

٢- بين کنترل هيجانی دختران فراری و دختران عادی تفاوت وجود دارد .

٣- بين دوسو گرايی در ابرازگری هيجانی دختران فراری و دختران عادی تفاوت وجود دارد .

۴- بين خود پنداره دختران فراری و دختران عادی تفاوت وجود دارد .

روش شناسی پژوهش

روش پژوهش از نوع طرح های علي- مقايسه اي است و در آن به منظور آزمون فرضيه درباره روابط علت و معلولي بین گروهها استفاده می شود .  جامعه پژوهش شامل کلیه دختران فراری مراكز بهزيستي استان تهران و دختران عادی مستقر در مدارس دبیرستان دخترانه شهرستان ملارد در سال تحصیلی 1388 می باشد . نحوه نمونه گیری از نوع تصادفی است ، به این صورت که از میان مراكز نگهداري دختران فراري شهر تهران به مدت 4 ماه ، تعداد۵٠ نفر به صورت تصادفی انتخاب و بعد از همتا سازی از نظر متغیرهای جمعيت شناخت با دختران عادی ، تعداد۵٠ نفر نیز به صورت تصادفي انتخاب شدند . سپس از هر گروه ، 4 آزمون به صورت جداگانه بعمل آمد .

آزمون های مورد نظر شامل :

1- آزمون های ابراز هیجان است که توسط كينگ و١ امونز (١۹۹٠) طراحي شده است . این پرسشنامه  سه زير مقياس و 16 ماده دارد . پايايي اين مقياس از طريق روش همساني دروني و با استفاده از ضريب آلفاي كرانباخ توسط رفيعي نيا بررسي شد و مقدار آن براي كل مقياس ها و زير مقياس هاي ابراز هيجان مثبت ، ابراز صميميت و ابراز هيجان منفي به ترتيب ۶۸/٠، ۶۵/٠،۵۹/٠،۶۸/٠است كه بسيار رضايت بخش و درسطح ٠۵/٠ معنادار است . به منظور بررسي     روايي همگرا ، بين پرسشنامه ابرازگري هيجاني و اندازه ( پرسشنامه شخصيت چند بعدي ) (MPQ، تلگين،1١۹۸۲)     و ( مقياس عاطفه مثبت برادبرن )2همبستگي مثبتي با يكديگر یافتند .

2- آزمون کنترل هیجان که  توسط راجر و نشوور١ (١۹87) ساختار اوليه اش تنظيم و راجر و نجاريان2 (١۹۸9) اين پرسشنامه را تجديد نظر كرده اند . این پرسشنامه چهار زير مقياس و۵۴ ماده دارد . پايايي اين مقياس با استفاده از روش همساني دروني و ضريب آلفاي كرانباخ بررسي شد و مقدار آن براي كل مقياس ها و زير مقياس هاي ابزار هيجان    مثبت ، ابراز صمیمیت و ابراز هیجان منفی به ترتيب ۶۸/٠، ۷۶/٠،۷۷/٠،۵۸/٠ بدست آمد .

3- آزمون دوسوگرایی ابرازگری هیجانی توسط كينگ و امونز(١۹۹٠) طراحي شده است . این پرسشنامه ۲۸ ماده دارد . پايايي این مقياس با استفاده از روش همساني دروني و ضريب آلفاي كرانباخ بررسي شد و مقدار آن براي كل مقياس و زير مقياس هاي دوسو گرايي در ابراز هيجان مثبت و دوسوگرايي در ابراز استحقاق به ترتيب ۸۷/٠، ۸۳/٠، ۷۷/٠ بدست آمد كه بسيار رضايت بخش و در سطح ٠٠١/٠ معنادار است .

4- آزمون خودپنداره توسط پيرز _هريس ساخته شده است و شامل۸٠ سؤال مشتمل بر۷ موضوع مي باشد ، پايايي اين مقياس ۷۶/٠ بدست آمد .

Abstract

This research has done for inspect comparison styles to show excitement self steem about run away girls . For porpuse number fifty run away girls located in center of hygienic Tehran province and fifty unrun away girls point of view change of knowledge of crowd , age , educations , job , level of economic with group of run away girls compare  , between schools of malard town , choiced have done questionnaire of styles of to show excite ment  self steem with unige credit result showed some styles show excitement about run away girls is move than unrun away girls and point of view self steem amount in run away girls is low .

Amount is high in the unrun away girls and run away girls owner negative self steem and unrun away girls owner positive self steem .in addition results of research showed with knowledge and recognition styles show excitement run away girls we can provide fields for reach them for better life

Key of words: run away , styles of show excitement , self steem .     

 

 

 

 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.