حجم فایل : 158 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 206 صفحه
تعداد بازدید : 366 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
این پایان نامه با فرمت word و آماده پرینت میباشد
این پایان نامه دارای پرسشنامه میباشد
موضوع پایان نامه: بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی سبک داخلی خارجی
فصل اول
طرح تحقيق
بيان موضوع يا تعريف مسأله:
كشور ايران به دليل داشتن انواع پوست بز و گوسفند از توليد كنندگان عمده پوست و چرم سبك محسوب ميشود و به علت آب و هواي نيمه خشك پوست گوسفند و بز ايران از مرغوبيت بالايي برخوردار است ولي متأسفانه دامداران كشور به دليل كم ارزش قلمداد نمودن پوست و پشم و اينكه نوع تغذيه در ايران بيشتر به گوشت گوسفند اختصاص دارد و همچنين به علت نداشتن آگاهي و انگيزه لازم جهت حفظ و حراست از اين ثروت ملي، توجه لازم را مبذول نميدارند و از ساليان گذشته انواع پوست، سالامبور و محصولات نيمه ساخته چرمياز كشور ما با ديدگاه سنتي صادر گرديده است كه عمده صادرات ايران بر حسب آمار موجود مختص به صدور سالامبور و كراست بوده است و اين در حالي است كه ميتوان ارزش افزوده زيادي را از طريق توليد محصولات ساخته شده چرميبه وجود آورده و به تبع آن درآمد ارزي بالايي را تحصيل نمود. بويژه اينكه محصولات چرمياز تنوع بالايي برخوردار بوده به نحوي كه تنوع اين محصولات بالغ بر 60 نوع ميگردد و هر ساله در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي نمايشگاههاي محصولات چرميبه نمايش گذاشته ميشود كه متأسفانه نقش كشور ما علي رغم امكانات بالقوه و بالفعل در اين نمايشگاهها بسيار كم رنگ ميباشد، براي مثال در سال 1376 در نمايشگاههاي جهاني چرم و البسه چرميدر پاريس و بولونيا ايتاليا و بارسلون اسپانيا و دوسلدورف آلمان در كنار كشورهاي پيشرفته جهان، كشورهاي تركيه، هندوستان، پاكستان، بنگلادش، اتيوپي و بوركينافاسو داراي چندين غرفه بودند ولي هيچ اثري از محصولات و صنعتگران ايران و پرچم مقدس جمهوري اسلاميايران نبود.
قطعاً وجود چنين نقيصه اي برايند عوامل متعددي است كه شناخت آنها و بويژه حركت در جهت رفع موانع، اين امكان را فراهم خواهد ساخت تا به گونه اي شايسته استعداد و ظرفيت هاي خود را در صحنه بين الملل عرضه نماييم.
پژوهشگر در اين تحقيق، به دنبال تبيين و تحليل متغيرها و عواملي است كه صادرات محصولات كشور را چه به صورت مثبت و چه منفي، تحت تأثير قرار ميدهند و از اين طريق ضمن بيان اين عوامل، راه كارهاي مناسب جهت بهبود و ارتقاء صادرات محصولات چرميرا پيشنهاد خواهد كرد. در واقع مسأله اصلي تحقيق اين است كه موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات چرميسبك شناسايي شده و گامهايي را كه در جهت رفع اين موانع ميتوان برداشت تعيين كرد.ضرورت انجام تحقيق:
متأسفانه پوست به عنوان يك ماده اوليه ارزشمند مورد بي لطفي قرار گرفته است و قرنها توسط افراد خواص با ديدگاه سنتي و صرفاً براي منافع كوتاه مدت و بدون توجه به ارزش افزوده زيادي كه ميتواند ايجاد نمايد صادر گرديده است و به تبع آن صنعت چرم ايران نيز عليرغم امكانات بالقوه و بالفعل نتوانسته است جايگاه خود را تثبيت نمايد.
ايران با پرورش 48 ميليون رأس گوسفند (84/3% گوسفند جهان) و 16 ميليون رأس بز (3% بز جهان) سهم كمياز صادرات را عهده دار ميباشد[1]. كشتار سالانه انواع دام سبك و سنگين در كشور ايران 30 ميليون رأس ميباشد كه بعبارتي روزانه 82000 رأس را شامل ميشود كه 70000 رأس آن سبك ميباشد و با احتساب روزهاي كار در سال، معدل روزانه 92000 جلد پوست سبك ميباشد[2]. همانطور كه گفته شد عمده صادرات ايران بصورت سالامبور و چرم نيمه تكميل شده ميباشد و اكثراً مرغوبترين پوستها به خارج صادر ميگردد. و توليد كننده چرم و البسه چرميداخلي مجبور است از پوست و چرم با كيفيت پايين تر استفاده نمايد.
صادرات سالانه 19-20 ميليون جلد سالامبور، حدود يكصد ميليون دلار ارزآوري را در بر خواهد داشت و اگر تبديل به لباس و محصولات چرميشود تا يك ميلياد و چهارصد ميليون دلار ارزآوري دارد. تحقق چنين دستاوردي جز با اعمال مديريت صحيح و استفاده از تكنولوژي پيشرفته و در فضاي توليد مناسب ممكن نميباشد در حاليكه در صورت تغيير بينش و فعاليت علميميتوان محصولات متنوع و قابل رقابت در بازارهاي جهاني توليد نمود و از طريق توسعه اين صنعت علاوه بر ارزآوري فراوان، براي تعداد زيادي از افراد جامعه اشتغال نيز ايجاد نمود كه اين گام با سياست هاي نظام جمهوري اسلاميدر جهت توسعه صادرات غير نفتي و اولويت ايجاد اشتغال در جامعه جوان كشور ايران هم راستا بوده و ضرورت پرداختن به آن از اولويت هاي اقتصادي-بازرگاني كشور قلمداد ميگردد[3].
[1]مشرقي- مجيد رضا (مدير عامل شركت پوست و چرم خراسان) «با حمايت جدي از صنعت پوست و چرم، آرزوي ديرينه صادرات بدون نفت را تحقق بخشيم». ماهنامه جاده ابريشم-سال اول-پيش شماره-اسفند 76- ص 65
[2]حميدي- رضا (رئيس هيأت مديره شركت چرم مشهد)- سخنراني جلسه افتتاحيه كارخانجات اين شركت با حضور وزير محترم صنايع- 9/3/77
[3]هدايت-عبدالعزيز(مدير كل صنايع خراسان) «با حمايت جدي از صنعت پوست و چرم، آرزوي ديرينه صادرات بدون نفت را تحقق بخشيم». ماهنامه جاده ابريشم-سال اول-پيش شماره-اسفند 76- ص 67 و 68.
منابع:
1- ابراهيمي–عبدالحميد، جزوه بازاريابي کارشناسي ارشد، دانشکده علوم اداري واقتصادي دانشگاه فردوسي مشهد –1375.
2- ابراهيمي–عبدالحميد، جزوه طراحي استراتژيها براي بازار جهاني، دانشکده علوم اداري واقتصادي دانشگاه فردوسي مشهد –1375.
3- احمدي –بهزاد، سامي–سعيد، شيميپوست و چرم- بانک صنعت و معدن –جلد 2 –1366.
4- احمدي –بهزاد سامي- سعيد، شيميپوست و چرم- بانک صنعت و معدن –جلد 1 –1366.
5- اخوي –احمد، تجارت بين الملل، استراتژي بازرگاني وتوسعه اقتصادي، موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني –1373.
6- اي وال پول- دونالد، مقدمه اي بر احتمالات و آمار کاربردي، آريانژاد –مير بهادر، ذهبيون –محمد، دانشگاه علم و صنعت ايران –1370.
7- باتاچاريا- گوري ک، جانسون –ريچاردا، مفاهيم و روشهاي آماري، ابن شهر آشوب –مرتضي، ميکائيلي- فتاح، مرکز نشر دانشگاهي، جلد اول –چاپ دوم-1369.
8- بر اين کويين –جيمز، مينتس برگ- هنري، جيمز- رابرت ام، مديريت استراتژيک –فرآيند استراتژي، محمد صائبي، مرکز آموزش مديريت دولتي 1373.
9- روستا- احمد ،ونوس –داورف ابراهيمي- عبد الحميد، مديريت بازاريابي، سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاهها(سمت) چاپ دوم –1376.
10-شيباني –احمد علي، اصول علم مارکتينگ، مدرسه عالي بازرگاني، جلد اول، 1349.
11-عاصميپور- محمد جواد، مقدمه اي بر روش تحقيق –دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائي –1365.
12-نادري –ابوالقاسم، اخوي- احمد، حکيمي- شيرين، بررسي مسايل و مشکلات صادرات غير نفتي –1369.
13-نصيري- شهين، بازار جهاني پوست، چرم و کفش چرمي- موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني –1370.
14-ونوس –داور، بازاريابي و مديريت بازار، دانشکده علوم اداري و مديريت بازرگاني دانشگاه تهران -1372.
فهرست مطالب
فصل اول طرح تحقيق... 1
فصل دوم ادبيات تحقيق.. 13
تاريخچه استفاده از پوست، چرم و چرمسازي:14
تكنولوژي (فن آوري) در صنعت چرم. 21
عوامل مؤثر بر كيفيت پوست و چرم 30
انواع چرم و موارد استفاده از آن:35
بخش دوم مباحثي در باب صادرات و ابعاد مديريتي آن.. 39
تجارت بين الملل و كشورهاي روبه توسعه 40
جايگاه صادرات غير نفتي در اقتصاد كشور. 42
آثار جانبي افزايش ظرفيت هاي توليدي... 42
نقش صادرات غير نفتي در ايجاد اشتغال.. 43
نقش و جايگاه صادرات غير نفتي در استراتژي هاي توسعه اقتصادي... 45
الف- استراتژي جايگزيني واردات... 45
انواع استراتژي هاي رقابتي عام. 48
استراتژي هاي عمده تقسيم بندي بازار. 58
1- استراتژي بازاريابي يكسان.. 59
2- استراتژي بازاريابي تفكيكي... 59
3- استراتژي بازاريابي تمركزي... 60
ارزشيابي و انتخاب استراتژي تقسيم بندي بازار. 61
تقسيم بندي بازار هاي بين المللي... 63
استراتژي توسعه آميخته بازاريابي 65
اهميت قيمت در آميخته بازاريابي 68
توزيع فيزيكي در آميخته بازاريابي 72
تصميمات عمده در بازاريابي بين المللي... 73
1- ارزيابي اوضاع و احوال و محيط بازاريابي بين الملل.. 74
2- تصميم به فعاليت در سطح بينالملل (Deciding wether to go abroad)83
3- تصميم در مورد انتخاب بازارها در سطح بينالملل (Deciding Which market to enter)85
4- تصميم در مورد چگونگي وارد شدن به بازار بينالمللي (Diciding how to enter the market)87
5- تصميم در مورد برنامه هاي بازاريابي بينالملل (Deciding on the markting program)96
6- تصميم در مورد نوع سازمان بازاريابي بينالملل (Diciding on the marketing organizition)103
فصل سوم - روش تحقيق... 107
نحوه توزيع سوالات پرسشنامه. 114
روشهاي آماري مورد استفاده. 116
فصل چهارم - جمع آوري اطلاعات و تجزيه و تحليل داده ها119
اطلاعات مربوط به ويژگيهاي مديران مراكز نمونه گيري شده. 120
جداول آزمون فرض گروه نمونه مراكز صنعتي... 129
جداول آزمون فرض گروه نمونه مراكز صنعتي... 139
فصل پنجم - نتيجه گيري و پيشنهادات... 161
نتايج بدست آمده در ارتباط با فرضيه 1:162
نتايج بدست آمده در ارتباط با فرضيه 2:163
نتايج بدست امه در ارتباط با فرضيه 3:165
نتايج بدست آمده در ارتباط با فرضيه 4:167
نتايج بدست آمده در ارتباط با فرضيه 5:169
پيشنهادات در ارتباط با فرضيه 1:171
پيشنهادات در ارتباط با فرضيه 2:173
پيشنهادات در ارتباط با فرضيه 3:177
پيشنهادات در ارتباط با فرضيه 4:178
پيشنهادات در ارتباط با فرضيه 5:180
پيشنهادات در ارتباطات با فرضيه 6:182