ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    489
تعداد کل بازدید ها :
    24900281
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
شیشه گری
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,متفرقه
حجم فایل : 127.77 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 79 صفحه
تعداد بازدید : 1,067 مرتبه


قیمت: 5,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 8

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت  word  می باشد.
 
 
 
موضوع: شیشه گری
 
پروژه در مورد شیشه گری
 
مقاله درباره شیشه گری
 
 
 
 
 
فصل اول
 
تاريخچه ايجاد اين شغل در ايران
 
نوع شغل
 
عمده فروشي يا خرده فروشي
 
نوع توليدات
 
فصل دوم
 
مهارتها و استانداردهاي لازم براي صنعتگران شيشه
 
ايمني و بهداشت در محيط كار
 
فصل سوم:
 
بازارهاي هدف كالا
 
كانالهاي بازاريابي
 
مشتريان ونحوه اجراي CRM
 
مولفه هاي اقتصادي اين صنعت
 
 
نوع تبليغات
 
فصل چهارم
 
روشهاي فروش محصولات
 
خدمات پس از فروش
 
نحوه طراحي فروشگاه
 
فصل پنجم:
 
نتيجه گيري و پيشنهادات
 
مقدمه:
 
قديمي ترين نمونه ها از شيشه هاي دست ساز درخاورميانه پيدا شده است. باستان شناسان معتقدند که سومريها در هزاره سوم قبل ازميلاد با شيشه، آشنايي داشته اند. گيرشمن بطريهاي شيشه اي زيادي از حفاريهاي معبدچغازنبيل به دست آورده است. از زمان هخامنشيان، شواهد اندکي براي استفاده کلي ازشيشه در دست است. آثار شيشه اي کهن نشان مي دهد که تا قبل از سده اول پيش از ميلاد،از شيشه فقط يه حالت توده اي استفاده مي کرده اند. با کشف اشياي شيشه اي زمانپارتها و ساسانيان مي توان گفت صنعت شيشه سازي در ايران رواج کامل داشته و از دوروش ساخت «دميدن در قالب» و «دميدن آزاد» استفاده مي شده است. از دوره سلجوقيان تادوره مغول ظرفهاي شيشه اي بسيار زيبا با تزئينات مختلف به صورت مينايي، تراشيده يابا نقوش افزوده از کوره شيشه گران شهرهاي مختلف ايران بيرون مي آمد.
 
شیشهماده‌ای است که به دلیل آرایش اتمی/ملکولی خاص خود حالت جامد دارد ولی بر خلاف دیگر جامدها بلوری نیست. این حالت هنگامی رخ می‌دهد که ماده مذاب قبل از رسیدن به نقطه انتقال به شیشه به سرعت سرد می‌شود.
 
تعاریف مختلفی برای شیشه وجود دارد که هنوز توافق کلی بر روی آنها حاصل نشده‌است:
 
تعریف کلی: شیشه یک جامد آمورف است.
تعریف انجمن آزمون و مواد آمریکا: شیشه ماده‌ای معدنی است که از حالت مذاب طوری سرد شده‌است که بدون تبلور به حالت صلب درآمده‌است.[۱]
تعریف آکادمی ملی علوم آمریکا: شیشه ماده‌ای است که در پراش اشعه ایکس آمورف بوده و و از خود رفتار انتقال به حالت شیشه نشان بدهد.
تاريخچه توليد شيشه و كريستال درايران
 
چنين به نظر مى‌رسد که توليد شيشه در صدر اسلام داراى اهميت فنى و هنرىخاصى بوده است. پژوهشگران ابتدا جايگاه توليد اصلى شيشه را در مصر وسوريه مى‌دانستند؛ اما بعدها عراق و ايران نيز مبدأشيشه‌گرى ذکر گرديدند.   يکى از مراکز توليد و شيشه، در شرق ايران و به‌ويژه ايالت خراسان بود. البته در اين مورد اشياء باقى‌مانده به صورت تکه‌تکه هستند و بيشتر اين قطعات هيچنوع زمينه‌اى براى ارتباط با منطقه‌ٔخاصى را ارائه نمى‌دهند و تضمينى وجود نداردکه آنها در محل‌هاى مکشوف خود توليد شده باشند. تزيين نيز در شيشه‌ها باروش‌هاى خاصى انجام مى‌شد؛ اما مهم‌تر از همه فن شيشه‌برى بوده است، که با تکنيکسادەتراش قاشقى صورت مى‌گرفته و يا به صورت برجسته نماکار مى‌شده است.  
 
کابرد طلا و ميناى رنگين در ظروف شيشه‌اى به منظور جلوه دادن به آنها رواجعمومى داشت و به‌وسيلهٔصنعتگران مسلمان تکامل يافت و به صورت يکى از مهم‌ترينشاخه‌هاى هنرهاى تزيين درآمد. از انواع شيشه‌گرى در ايران آثار زيادىبدست آمده که بعضى در اکتشافات علمى نيشاپور بوده است. شيشه‌گرى بهاحتمال زياد در نواحى ديگر ايران نيز متداول بوده است. فلزکارى در ايرانمبناى توليد سرتاسر جهان اسلام را در خلال قرون وسطامى متأخر شکل مى‌دهد. هنرمندان مسلمان فلز، چوب، شيشه و عاج را به گونه‌اى هنرمندانه حکاکى وتزيين مى‌کردند و در مکان‌هاى مذهبى و خانه‌ها استفاده مى‌کردند.
 
نوع توليدات و شرحي از اين توليدات
 
معروف‌ترین شیشه‌هایی که در مقیاس صنعتی تولید می‌شوند، عبارتند از شیشه‌های سودالایم (شیشه جام)، شیشه‌های بوروسیلیکاتی و شیشه‌های کریستال.
 
شیشه سودا لایم
 
بیشتر از ۹۵ درصد از میزان کل شیشه تولیدی در جهان، شیشه سودالایم است. شیشه‌های در و پنجره ساختمان، شیشه‌های خودرو، بطری‌ها و بسیاری دیگر از محصولات شیشه‌ای روزمره از جنس شیشه سودالایم هستند. [۲] مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده این نوع شیشه عبارتند از اکسید سیلیسیوم، اکسید کلسیم و اکسید سدیم.
 
شیشه بوروسیلیکاتی
 
شیشه بوروسیلیکات
 
این نوع شیشه‌ها ضریب انبساط حرارتی کم تا متوسط داشته، رفتار ویسکوزیته-دمای بلند و چگالی کمی دارند. بسیاری از ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی، صنعتی و خانگی با استفاده از این نوع شیشه ساخته می‌شوند. این شیشه‌ها در بازار با نام‌های تجارتی مانند پیرکس، سیماکس، ترکس و ... شناخته می‌شوند.
 
 
 
شیشه کریستال
 
شیشه کریستال یا شیشه سرب‌دار یکی از انواع شیشه‌های سیلیکاتی است که در ترکیب خود حاوی اکسید سرب است. این نوع شیشه‌، دارای ظاهری درخشنده و شبیه به کریستال‌های کوارتز است و به نظر می‌رسد علت نامگذاری آن نیز همین شباهت باشد. این شیشه‌ها همچنین سختی کمی دارند و امکان تراشکاری این شیشه‌ها وجود دارد. بنابراین ظروف تزیینی موسوم به ظروف کریستال از این جنس ساخته می‌شوند. [۵]
 
سایر انواع
 
سایر انواع شیشه عبارتند از: شیشه فتوکرومیک، شیشه اپال و شیشه سیلیسی. همچنین انواع مختلفی از شیشه نیز وجود دارد که در مقیاس صنعتی تولید نمی‌شوند.
 
روش‌های تولید شیشه
 
 
 
سرد کردن از حالت بخار (PVD)
رسوب شیمیایی فاز بخار (CVD)
آبکافت شعله‌ای
سل-ژل
شيشه سكوريت:
 
روش و ماشين آلات شيشه هاي نشكن سازي شده (tempered) اولين بار توسط شركت فرانسوي سنت گوبين طراحي و ابداع شد و اين نوع شيشه با نام تجاري سكوريت وارد بازار گرديد. از اين زمان به بعد شيشه هاي سكوريت مصارف بسياري از جمله در صنايع خودرو سازي ، ساختمان ، قطار ها، هواپيماها ، ... پيدا كرد. شيشه هاي سكوريت داراي استحكام 5 الي 8 برابر شيشه هاي معمولي هستند . بنابر پس از شكستن به تكه ها و ذرات كوچك و ريزي تبديل مي شوند كه داراي لبه هاي تيز و خطرناك نمي باشند. اين شيشه ها همچنين در مقابل تغييرات دمائي DT=175°Cدرجه سانتيگراد نيز مقاومت مي كنند ، در صورتي كه شيشه هاي معمولي در اثر اين اختلاف دما ترك مي خورند. در اين قسمت ، شيشه هاي سكوريت را در دو طبقه بندي شامل اتومبيل و ساختماني بطور جداگانه بررسي مي كنيم:
 
 الف-شيشه سكوريت اتومبيل:
 
استفاده از اين نوع شيشه براي قسمت عقب (backlite) و جانبي (sidelite) اتومبيل مي باشد و متناسب با حالت آيروديناميكي ، خم مناسب نيز به آن داده مي شود. اين نوع شيشه در كوره هاي مخصوص در دماي حدود 700 درجه خم مي شود و با عمليات دمش ناگهاني هوا ،‌تنش سطحي بالائي در شيشه ايجاد مي گردد كه سبب افزايش استحكام سكوريت شدن مي شود.
 
ب-شيشه سكوريت ساختماني:
 
استفاده از شيشه معمولي (غير سكوريت) در ساختمانهاي بلند مرتبه در صورت بروز حادثه اعم از طبيعي مانند زلزله يا حوادث ناشي از دخالت بشر ، خطر آسيب ديدگي جدي و حتي مرگ به همراه دارد، چرا كه شيشه شكسته شده به صورت قطعات بزرگ در هوا شناور مي شود و شعاع زيادي را در معرض خطر قرار مي دهد . بكار گيري شيشه هاي سكوريت بعلت شدن شيشه در صورت شكست و ريزش پاي ساختمان خطرات احتمالي را به حداقل ممكن كاهش مي دهد.
 
2- شيشه طلقي
 
اين نوع شيشه شامل دو نوع اصلي مي شود :
 
الف –شيشه طلقي اتومبيل :
 
براي تهيه شيشه جلوي اتومبيل ، از دو لايه شيشه و يك لايه طلق مياني (PVB) استفاده مي گردد كه علت اين عمل پايدار ماندن شيشه پس از شكستن مي باشد. با استفاده از طلق هاي رنگي مي توان سايه باني در شيشه جلو ايجاد كرد كه از آزار چشم راننده توسط تابش خورشيد جلوگیری می کند.
 
 
 
منابع:
 
مارقوسیان، واهاک. «فصل اول». شیشه، ساختار، خواص و کاربرد. اول. چاپ اول، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۸۱، ISBN964-454-423-4. ‏
شیشه و انواع آن (فارسی) (مدخل). دانشنامه رشد.
شیشه سودالایم (انگلیسی) (مدخل). دانشنامه بریتانیکا.
‎ASTM Standard C 162, 2003, Standard Terminology of Glass and Glass Products, ASTM International, West Conshohocken, PA, www.astm.org.
 
·         Robert H. Doremus, Glass Science, John Wiley & Sons, Ltd,
 
پانویس
 
1.                       ↑ ASTM C162
 
2.                       ↑ دانشنامه رشد، شیشه و انواع آن
 
3.                       ↑ دانشنامه بریتانیکا، شیشه سودالایم
 
4.                       ↑ مارقوسیان، ۱۳۸۱، ص ۱۴۸
 
5.                       ↑ مارقوسیان، ۱۳۸۱، صص ۱۷۵ و ۱۷۸
 
6.                       ↑ دانشنامه رشد، شیشه و انواع آن
 
 
7.                       ↑ مارقوسیان، ۱۳۸۱، صص ۶ و ۷

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.