حجم فایل : 250.45 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 219 صفحه
تعداد بازدید : 717 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد
موضوع پایان نامه : بازاریابی و بازارسازی زیره و زرشک
فهرست مطالب
فصل اول
تحقيقات انجام شده در زمينه بازاريابي و بازار رساني محصولات كشاورزي9
فصل اول
3-2 خصوصيات گياهشناسي زيره سبز18
1-4-2 مصارف خوراكي و ارزش غذايي25
5-2 ساير كاربردهاي زيره سبز26
6-2 ويژگيها وروشهاي كشت زيره سبز27
10-2 خصوصيات گياهشناسي و پراكنش جنس زرشك35
11-2 مصارف خوراكي، ارزش غذايي و اهيمت دارويي زرشك39
1-11-2 مصارف خوراكي و ارزش غذايي:40
13-2 ويژگيها و روشهاي پرورش زرشك بيدانه42
2-2 طبقه بندي بازارهاي مختلف51
1-2-2 طبقه بندي بازار بر اساس موضوع مبادلات:51
2-2-2 بازارها بر اساس وضعيت مكاني:52
5-2 عناصر قابل كنترل و موثر بر بازاريابي59
2-2-8-2 واحدهاي توزيع فيزيكي64
3-2-8-2 آژانسهاي خدمات بازاريابي65
1-10-2 تئوري اقتصاد خرد (Microevonmic theory)68
2-10-2 تئوري روان شناسي (psychogical)69
1-2-10-2 مراحل تصميم گيري خريدار69
2-1-2-10-2 جستجو براي اطلاعات70
3-1-2-10-2 ارزيابي كردن خط مشيهاي مختلف (عمل تصميم گيري)71
11-2 مفهوم بازاريابي محصولات كشاورزي72
12-2 اهميت بازاريابي محصولات كشاورزي73
15-2 فعاليتها و وظايف بازاريابي محصولات كشاورزي80
3-15-2 درجه بندي و استاندارد نمودن محصولات82
4-15-2 بسته بندي و تبديل محصولات83
17-2 اهداف بازاريابي محصولات كشاورزي89
1-17-2 آنچه به عهده دولت ميباشد89
2-17-2 آنچه بر عهده توليد كننده ميباشد90
18-2 نقش شركتهاي تعاوني در بازاريابي91
23-2 مدلهاي حاشيه بازاريابي96
1-23-2 الگوي مارك- آپ (Mark up Model)96
2-23-2 الگوي حاشيه نسبي (Relative Model)97
3-23-2 الگوي هزينه بازاريابي (Marketing Cost. Model)97
4-23-2 الگوي انتظارات عقلايي (Ration Expectation Model)98
25-2 برخي مشكلات اساسي موجود در بازاريابي محصولات كشاورزي99
فصل سوم
فصل چهارم
1-2-4- كشورهاي وارد كننده و صادر كننده زيره110
2-2-4- روند توليد و صادرات زيره110
3-4 مشخصات جامعه مورد بررسي و مشخصات تحقيق114
4-4 ويژگيهاي نمونه مورد بررسي توليد كنندگان زيره115
5-4 ويژگيهاي نمونه مورد بررسي عمده فروشان زيره118
1-3-9-4 مواد خارجي موجود در زيره133
2-3-9-4 ويژگيهاي زيره استاندارد شده بايد به شرح زير باشد:134
5-9-4 اطلاعات زير بايد بر روي هر بسته يا بر چسب شود:135
1-11-4 مسيرهاي اصلي بازاريابي زيره138
20-4 ويژگيهاي نمونه مورد بررسي توليد كنندگان زرشك149
21-4 ويژگيهاي نمونه مورد بررسي عمده فروشان زرشك152
22-4 ويژگيهاي نمونه مورد برري خرده فروشان زرشك153
36-4 مشكلات بازاريابي و صادرات زيره و زرشك184
فصل پنجم
3-5 پيشنهادات جهت بهبود بازاريابي زيره و زرشك198
مقدمه
تحقيق براي افزايش صادرات غيرنفتي كه در كشور ما امري الزامياست. دراين مورد گرچه در مقاطعمختلف زماني چه قبل و چه بعد از انقلاب تحقيقاتي انجام شده است اما اقدامات مؤثري آنچنانكه بايد و شايدهنوز صورت نگرفته است. تجربه كشورهاي موفق در امر توسعه اقتصادي نشان داده كه تجارت خارجي نقشبسيار مهم و تعيين كنندهاي در فرايند توسعه اين كشورها ايفا كرده و به طور قطع ميتوان گفت كه هيچكشورتوسعه يافته و تازه صنعتي شدهاي را نميتوان يافت كه بدو توسعه تجارت و تكيه بر صادرات خود به اينامر نايل شده باشد. الگوي توسعه متكي به صادرات امروزه تقريباً در ميان اكثر كشورهاي در حال توسعه بهصورت مدل غالبي درآمد است و از اين رو مشاهده ميكنيم كه طي 1980 بسياري از اين كشورها بسويخصوصي سازي و كاهش دخالتهاي دولت در اقتصاد، مقررات زدايي، آزادسازي تجاري، تلاش در جهتجلب سرمايههاي خارجي و به طور كلي در جهت حاكميت عناصر اقتصاد بازار اهتمام كردهاند. نظريه تجارتبه عنوان متور رشد اقتصادي داراي مخالفين و موافقين زيادي است. پر بيش و سنيگر از جمع مخالفان ايننظريه بويژه در كشورهاي درحال توسعه بودهاند و دليل اين امر را تخريب رابطه مبادله تجاري اين كشورهاميدانند زيرا اين كشورها صادر كننده مواد خام و وارد كننده محصولات نهايي ميباشند و قيمت مواد خامنسبت به محصولات نهايي روز به روز در حال كاهش است برخي ديگر از نظريهپردازان اقتصادي همانندريكاردو، هگچر اهلين و كروگمن از موافقين رابطه مثبت بين رشد اقتصادي و تجارت خارجي بوده و دليل اينامر را عمدتاً در مزيتهاي نسبي و فراواني نسبي عوامل توليد در بين كشورهاي مختلف ميدانند اما نكته ايناست كه به مرور زمان و بويژه پس از جنگ جهاني دوم از تعداد مخالفين كاسته شده و بر تعداد موافقين افزودهشده است به ديگر سخن ديدگاه صاحبنظران در مورد نقش مثبت و مؤثر تجارت خارجي در رشد اقتصاديروز به روز خوشبينانهتر شده و آنرا به يك اصل تبديل مينمايند.
ضرورت و اهميت مسئله
بخش كشاورزي به عنوان يكي از بخشهاي قديميو اصلي در اقتصاد كشورهاي در حال توسعه از جملهايران ميباشد گرچه در فرآيند توسعه كشور از اهميت اقتصادي اين بخش كاسته شده است اما هنوز سهمعمدهاي از توليد ناخالص داخلي، اشتغال و تجارت خارجي بدون نفت را تشكيل داده و نيز بدلايل تأميننيازهاي غذايي كشور و ضروري جامعه و داشتن مساعدتهايي در رشد اقتصادي كشور از جايگاه خاصيبرخوردار است. نظر به اينكه حدود يك سوم صادرات غيرنفتي ايران از بخش كشاورزي است و با توجه بهارزبري پايين اين بخش نسبت به ساير بخشهاي اقتصاد كشور و وابستگي كم آن به تكنولوژي پيچيده ميتوانبا توسعه صادرات محصولاتي كه از نظر شرايط اقليمي، اقتصادي و فرهنگي داراي مزيتن سبي ميباشند باتوجه به بحث عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO) بخشي از ارز مورد نياز كشور را تأمين ومساعدت قابل توجهي به ساير بخشهاي اقتصاد در جراين توسعه اقتصاديا نجام گيرد به منظور افزايش كارآييو بهبود نظام بازاررساني محصولات كشاورزي در كشرو ايران و نيز توسعه صادرات آنها با توجه به رقابتهايجهاني در زمينه بازار محصولات كشاورزي نياز به تحقيقات اقتصاد كشاورزي در مورد محصولات و مناطقيكه داراي مزيتن سبي از نظر توليد، بازاريابي، صادرات هستند روز به روز محسوستر ميشود.
اهداف تحقيق
1- بررسي وشناخت عمليات بازار رساني زيره و زرشك.
2- تعيين مسير، حاشيه، سود، كارايي وضريب هزينه بازازيابي زيره و زرشك.
3- برآورد هزينه خدمات بازاريابي و بررسي عوامل موثر بر حاشيه بازاريابي زيره و زرشك.
4-بررسي و شناخت وضعيت رقباي بالقوه صادراتي در بازارهاي نهايي وهدف.
5- تعيين شفافيت يا عدم شفافيت بازار زيره و زرشك.
6- ارائه راهكارهاي مناسب جهت بهبود وضعيت بازاريابي زيره و زرشك.
7- برآورد توابع عرضه داخلي، تقاضاي داخلي وعرضه صادراتي زيره و تعيين عوامل موثر بر آن.
منابع
1. ابراهيمي، م (1375)، استراتژي توسعه صنعت قاليبافي، پايان نامه كارشناسي ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شيراز.
2. اسماعيلي، ع (1377)، كاربرد تكنيك بازارهاي مرتبط در قيمت گذاري ماهي ساردين، مجموعه مقالات دومين كنفرانس اقتصاد كشاورزي ايران، تهران، ص 38-25
3. اعلمي، م (1376)، بررسي تعيين مهمترين عوامل موثر بر ركود صادرات فرش دستباف ايران، دانشگاه تهران، دانشگاه مديريت، پايان نامه كارشناسي ارشد، ص 121
4. باقري، الف و الف، چيذري (1379)، بررسي صادرات فرش دستبافت عوامل موثر بر ركود آن در ايران، مجموعه مقالات سومين كنفرانس اقتصاد كشاورزي و توسعه، ج، 2 ص 291
5. باقري، م و ج، تركماني (1379)، بررسي پيوستگي بازار گوشت مرغ در ايران، مجموعه مقالات سومين كنفرانس اقتصاد كشاورزي و توسعه، ص 88.
6. بالندري الف (1371)، اثرات اسيد جيبرليك و اتفون بر خصوصيات ميوه و سهولت برداشت زرشك بيدانه، موسسه پژوهشهاي علميو صنعتي ايران، پژوهشكده خراسان.
7. بالندري الف (1370)، گرد آوري و بررسي خصوصيات بوتانيكي تودههاي محلي زيره سبز، سازمان پژوهشهاي علميو صنعتي ايران، پژوهشكده خراسان .
8. بريم نژاد و وج، تركماني (1379)، تمايل اقتصادي عوامل موثر بر صادرات فرش ايران، مجموعه مقالات سومين كنفرانس اقتصاد كشاورزي و توسعه، ص 571
9. بهشتي، س (1376)، جايگاه حمل و نقل در بازاريابي محصولات كشاورزي، صالحين روستا، شماره 14، ص 17-15
10.پور افضل، ح، ب نجفي، غ سلطاني، م منشادي، زرنگار، ح كوثر و غ حسيني (1364)، بررسي مسائل بازاريابي ميوه و تره بار در شيراز و چگونگي بهبود آن، گزارش پژوهشي شماره 3، دانشكده كشاورزي، دانشگاه شيراز، شيراز
11.پوريزدان پرست، م (1374)، بررسي تاريخ پيروي از استراتژي توسعه صادرات در برخي كشورهاي جهان سوم، اطلاعات سياسي- اقتصادي، شماره 5 و 6
12. پيام صادرات (1374)، تازه ترين نرخ كالاها صادراتي، شماره 26
13.تركماني، ج (1378)، توليد و بازاريابي و عوامل موثر بر صادرات زعفران، موسسه پژوهشهاي علميو صنعتي ايران، پژوهشكده خراسان
14. ترمه، ف و متين ، ف (1361)، انواع زرشكهاي ايران، موسسه آفات و بيماريهاي گياهي، مجله شماره 16
15. توكلي، الف (1375)، تاثير رشد كالاهاي صادراتي بر رشد محصولات كشاورزي كشور، مجموعه مقالات اولين كنفرانس اقتصاد كشاورزي ايران، ج 1، ص 269-260
16. ثابتي، ح (1355)، جنگلها، درختان و انواع درختچههاي ايران، انتشارات سازمان تحقيقات كشاورزي.
17.حسن پور، الف (1379)، بررسي رفتار قيمت سيب زميني، گوجه فرنگي و پياز با استفاده از سيستم تقاضاي معكوس، مجموعه مقالات سومين كنفرانس اقتصاد كشاورزي، ص 362.
18.حسن پور، ب (1379)، بررسي رفتار قيمت سيب زميني، گوجه فرنگي و پياز با استفاده از سيستم تقاضاي معكوس، مجموعه مقالات سومين كنفرانس اقتصاد كشاورزي، ص 362
19.حسن پور، ب (1376)، بررسي اقتصادي توليد و بازاريابي انجير در استان فارس، پايان نامه كارشناسي ارشد اقتصاد كشاورزي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه شيراز.
20.خلاصه مقالات دومين گردهمايي زعفران و زراعت گياهان دارويي (1373)، سازمان پژوهشهاي علميو صنعتي ايران، پژوهشكده خراسان
21.خليليان، ص و م، حفار اردستاني (1379)، بررسي رابطه صادرات كالاهاي كشاورزي و رشد بخش كشاورزي در ايران، فصلنامه علميو پژوهشي اقتصادي كشاورزي و توسعه، سال هشتم، شماره 32، ص 19
22. خزاعي، ع (1376)، بررسي تحولات بازار زعفران ضرورت ايجاد صندوق اقتصاد كشاورزي و توسعه، شماره 19
23.دانشور، م و م مظهري (1376)، نگرشي اقتصادي- اجتماعي بر جايگاه محصولات راهبردي ويژه خراسان، مطالعه موردي محصول زرشك، اقتصاد كشاورزي و توسعه، سال هشتم، شماره 30، ص 108-89
24.دهقانيان، س و م، كهنسال (1375)، سياست قميت گذاري و تاثير صادرات زعفران بر سطح زير كشت، قيمت و عملكرد در هكتار، اقتصاد كشاورزي و توسعه، شماره 14.
25.رحيميان، ح (1369)، اثر تاريخ كاشت و آبياري در عملكرد زيره سبز، سازمان پژوهشهاي علميو صنعتي ايران، خراسان.
26.رنجبريان، ب و ع، نبويهاشمي(1379)، بررسي روشهاي بازاريابي و ترويج محصولات شيري مطالعه موردي محصول پنير، فصلنامه علمي، پژوهشي اقتصاد كشاورزي و توسعه، سال هشتم، ص 217
27. روستا، الف (1375)، بازاريابي، تهران، انتشارات سازمان مديريت صنعتي
28. رئيسي، م (1377)، بازاريابي برنج در استان مازنداران، شهرستان بابل، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه شيراز، شيراز
29.زارع، الف (1375)، بررسي مسائل بازاريابي و بازاررساني پياز در استان فارس با تكيه بر دو شهرستان شيراز و كازرون، مركز تحقيقات كشاورزي فارس.
30.زارع، شفعه و ب، نجفي (1378)، بررسي مسيرهاي بازاريابي و عوامل موثر بر عرضه گندم آبي و ديم در استان فارس، فصلنامه علمي- پژوهشي اقتصاد كشاورزي، شماره 28
31. سالم، ج (1379)، بررسي بازار رساني انار در استان يزد، اقتصاد كشاورزي و توسعه، سال هشتم، شماره 32، ص 273
32.سلطاني، غ، ج تركماني و د. زرنگار (1365)، چگونگي تعيين سود خرده فروشي ميوه، تره بار و برخي محصولات اساسي در شيراز، مجله علوم كشاورزي ايران، جلد (17).
33.سكوتي فر، ر (1376(، اهميت نقش بسته بندي در بازاريابي آبزيان، مجموعه مقالات ششمين كنفرانس شيلات ايران، تهران، ص 446-440
34.سعادت اختر، ع (1372)، بازاريابي محصولات دريايي و ارائه الگوي مناسب حمل و نقل و توزيع، پايان نامه كارشناسي ارشد اقتصاد كشاورزي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس.
35.سعادتمند، ح (1372)، خصوصيات زيره سبز و محصولات جاني آن در تغذيه دام، گروه كشاورزي و صنايع غذايي، سازمان پژوهشهاي علميو صنعتي ايران، پژوهشكده خراسان
36.سيداني، م (1379)، بررسي بازاريابي و صادرات سير در استان همدان، مجموعه مقالات سومين كنفرانس اقتصاد كشاورزي، ص 530
37- Thompson،H. (1997)،Globalization and economic international review of economis and finance ،vol6(2) . pp ،181-92.
38- Warr ،P and Wolimer (1996)،The demand or LDC Exports of Primary Commodities : The Case of the Philippines ،Australia's Journal of Agricultural Economics ،Vol . 40،No . 1،pp. 37-49.
39- Williamson،R.b. (1996)،The Role of Exports and foreign in Latin American Economic Growth،Shothem Economic Journal 45،pp. 410-20.