حجم فایل : 166.52 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 165 صفحه
تعداد بازدید : 847 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد
موضوع پایان نامه : هنجاریابی آزمون افسردگی کودکان ماریاکواس برای کلیه دانش آموزان
مقدمه :
بدون شك نيروي انساني از مهم ترين سرمايههاي جوامع است. سرمايه اي كه امكان بهربرداري از منابع انرژي را فراهم ميسازد و وجود كار آمدش رفاه و امنيت جامعه را تامين ميكند. اهميت نيروي انساني تا جايي است كه منابع مادي همواره يك پله پايين تر از آن قرار ميگيرد اين مساله باعث توجه بيش از بيش جوامع بشري به نيروي انساني گرديده و برنامه ريزيهاي گسترده اي در جهت حفظ و تربيت آن انجام گرفته تا ميزان بهره وري از اين سرمايه ي ناشناخته را ( البته در برخي كشورها ) افزايش يابد.
حفظ و تربيت نيروي انساني علاوه بر اين كه از جهت جسماني مورد توجه است از نظر رواني بسيار مهم است. چرا كه هر گونه دگرگوني روحي، جسم را تحت تأثير قرار داده و فرد را ناكارآمد ميكند.
اگر چه ضرب المثل « عقل سالم در بدن سالم است » در بين مردم باب شده اما بايد اين ضرب المثل بدين گونه اصلاح گردد كه : عقل سالم در بدن سالم و بدن سالم در سايه ي روح سالم است. بديهي است روح و روان ناسالم جسم را پژمرده و تنبل ساخته و قدرت كار و فعاليت را از او ميگيرد. كوتاه سخن اين كه تلاشهاي جوامع در جهت سلامت جامعه به خصوص در سالهاي اخير نشان ميدهد كه سلامت روحي و رواني افراد از اهميت بيشتري نسبت به سلامت جسماني برخوردار است. وجود اين گونه تحليل و نظريهها درباره ي نيروي انساني باعث شده كه جوامع كوچك و بزرگ از خانواده تا مدرسه و از سطح ملي تا سطح جهاني همه و همه توجه بيشتري به سلامت افراد نمايند و فرد را ابتدا از نظر رواني به خوبي بشناسند آن گاه با تدابير مؤثر موانع رشد روحي او را مرتفع سازند تا در سايه روح سالم،جسم سالم پرورش يابد و افراد سالم سلامت جامعه را تامين و تضمين كنند.
بيان مسئله :
سلامت به معني : « بي گزند شدن، بي عيب شدن، رهايي يافتن، نجات يافتن، امنيت، عافيت، تندرستي، خلاص از بيماري، آرامش صلح، سالم، تندرست بودن ميباشد » (معين، 1375 ، ج5، ص 778 ).
مفهوم سلامت رواني به معناي خود آگاهي حل تعارضات و كشمكشهاي دروني و شامل خود شكوفايي يعني بالفعل ساختن تواناييهاي روان شناختي ذاتي و دروني فرد است.
سلامت شامل سلامت جسمي و رواني ميباشد در سلامت رواني بنا به عقيد آلفرد آدلر فرد برخوردار از سلامت روان شناختي توان با جرات عمل كردن را براي رسيدن به اهدافش دارد چنين فردي روابط سازنده اي با ديگران دارد. به اعتقاد او فرد سالم مطمئن و خوش بين است. عملكرد او مبتني بر نيرنگ نيست فرد سالم ضمن پذيرش مشكلاتش در حد توان به رفع آنها اقدام ميكند خلاصه اينكه سلامت روان يعني داشتن اهداف شخصي در زندگي، روابط خانوادگي مطلوب، كنترل عواطف و احساسات و پذيرش اشتباه و كوشش براي حل آنها.
به نظر كارل راجرز نيز شخص سالم انساني است بسيار كارآمد كه از تمام تواناييهايش بهر ميگيرد و به طور خلاصه انسان بر خوردار از سلامت روان شناختي داراي اين خصوصيات است.
1 ـ آمادگي كسب تجربه 2ـ زندگي هستي دار 3 ـ اعتماد به ارگانيزم خود 4 ـ احساس آزادي 5 ـ خلاقيت و آفرينشگري انسان غير سالم فرديست كه مبتلا به اختلال روانشناختي باشد و ويژگيهاي فوق را نداشته باشد ( ارجمند، 1382 ).
براي بيشتر مردم مفاهيم اختلال رواني خيلي گنگ بوده و تصورات آنها در اين خصوص تحريف شده و رنگي از ترس و پيشداوري به خود گرفته است.
اهميت پژوهش :
امروزه نياز به احساس امنيت و آرامش روان از اساس ترين نيازهاي فطري انسان است. احساس امنيت و بهره مندي از آرامش روان، ضروري ترين بستر پديد آيي خلاقيتها، شكوفايي استعدادها، تعالي وجود و توسعه و تحول پايدار در عرصههاي مختلف حيات فردي و اجتماعي است. ما در جامعه زندگي ميكنيم كه از تنش و فشار رواني بدور نيستيم، در نتيجه روز به روز به تعداد افرادي كه دچار بيماريهاي رواني بخصوص افسردگي ميشوند افزوده ميشود همين افزايش نرخ افسردگي دربين كودكان و نوجوانان توجه مسولان را به خود جلب كرده است. اما اولين جايگاه رشد شخصيت و تربيت نوجوانان، محيط خانواده ميباشد. در خانواده است كه او راه و رسم زندگي را ميآموزد. چگونگي برخورد والدين با رويدادها و حوادث مختلف زندگي، در تربيت و بهداشت رواني فرزندانشان نقش بسزايي دارد. اما به دليل ناآگاهي والدين در مورد بيماري رواني فرزندشان نياز به اين است كه به والدين اطلاعاتي در مورد بيماري افسردگي داده شود و آنها را از علائم و نشانههاي اين بيماري آگاه كرده، توجيه و راهنمايي خانوادههاي جوانان افسرده تنها درباره نشانههاي افسردگي، اغلب راهگشا و مفيد واقع ميشود و همچنين والدين جواناني كه احتمال خود كشي در آنها هست نيازمند توصيههايي درباره شيوههاي كاهش خطر هستند. از آنجايي كه اين بيماري رواني روز به روز در حال افزايش ميباشد و به دليل عوارض نامطلوبي كه بر رشد شخصيتي و اجتماعي و همچنين تحصيلي كودكان و نوجوانان دارد نياز به بررسي بيشتري دارد جوانان افسرده معمولا افكار خودكشي دارند و برخي از آنها اقدام به خودكشي ميكنند. براي مثال رييان و همكاران ( 1987 ) دريافتند كه حدود0 6 درصد كودكان و نوجوانان مبتلا به افسردگي شديد فكر خودكشي در سر دارند. به نظر ميرسد در كودكان كه گرايش به خودكشي داشته اند خطر افسردگي بيشتر بوده است. پنفر و همكاران ( 1991 ) دريافتند كه جواناني كه اقدام به خودكشي كرده اند در دوره پيگيري 6 _ 7 سال بعد احتمالا ده بار بيشتر از جواناني كه چنين اقدامي نكرده بودند داراي اختلال خلق و خو بودند (هارينگتون، 1380 ).
فهرست منابع و مأخذ :
1 )آزاد،حسين،« آسيب رواني 1»،چاپ چهارم،انتشارات پيام نور، 1378.
2 )آزاد،حسين،« آسيب رواني 2»،چاپ سوم،انتشارات پيام نور، 1378.
3 )آلن،مري جي؛ ين،وندي ام،« مقدمه اي بر نظريههاي اندازه گيري »، ترجمه دلاور،علي،چاپ اول،تهران، 1374.
4 ) آناستازي،آن، « روان آزمايي»، ترجمه براهني،محمد نقي، چاپ چهارم، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1379.
5 ) اتكينسون،ريتال ؛اتكينسون،ريچارد؛هيلگارد،ارنست،ر،« زمينه روانشناسي»، ترجمه براهني،محمد نقي؛ شاملو،سعيد؛ كريمي،يوسف،جلد دوم،انتشارات رشد، 1381 .
6 ) احمدوند،محمد علي،« بهداشت رواني »،چاپ پنجم، انتشارات پيام نور، 1382.
7 ) افروز، غلامعلي،« بررسي علل افسردگي در نوجوانان »، مجله :پيوند،ارگان انجمن اوليا ومربيان،خردادماه،شماره 260، ازص21تا ص32، 1380.
8 )ارجمند، فرشته،«بررسي رابطه بين اضطراب واسترس با رضايت شغلي دبيران زن شهرستان خواف »، درجه كارشناسي روانشناسي عمومي،دانشگاه پيام نور تربت حيدريه،استاد راهنما سيدان،ابوالقاسم، 1383 .
9 ) برنز، ديويد،« شناخت درماني،روانشناسي افسردگي،فنون وشناخت شخصيت و تغيير آن »، ترجمه قراچه داغي،مهدي، چاپ دوم،نشر خاتون، 1367.
10 ) برونو،فرانك،« فرهنگ توصيفي اصطلاحات روانشناسي »،ترجمه ياسائي،مهشيد؛طاهري،فرزانه،چاپ اول،نشر قيام،1373.
11 ) بهرامي،غلامرضا؛ معنوي،عذالدين،« فرهنگ لغات و اصطلاحات چهارزبانه روان پزشكي »،چاپ و انتشارات دانشگا ه تهران، 1370 .
12 ) بيرامي،منصور،«خانواده و آسيب شناسي آن »، چاپ دوم، انتشارات آيدين،تبريز، 1378.
13 ) دبليو سانتراك، جان،« زمينه روانشناسي سانتراك »،ترجمه فيروز بخت،مهرداد،جلد دوم، چاپ اول، نشر رسا، تهران، 1383 .
14 ) دلاور،علي،« ر وشهاي تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي »، چاپ هشتم،انتشارات دانشگاه پيام نور، 1376.
15 ) دهخدا،علي اكبر، « لغت نامه دهخدا »،جلد دوم، چاپ دوم،انتشارات دانشگاه تهران، 1377.
16 ) رئيسي فرقاني، شهلا،« مشكلات رفتاري در كودكان ونوجوانان »، انتشارات تربيت،1380 .
17 ) زارعي،ابراهيم، «بررسي رابطه بين سلامت رواني و شيوهاي مقابله با تنشهاي رواني دانش آموزان متوسطه شهرستان خواف »،درجه كارشناسي روان شناسي عمومي، دانشگاه پيام نور تربت حيدريه،استاد راهنما سيدان، ابوالقاسم، 1382 .
18 ) ساردوئي،غلامرضا، « هنجاريابي پرسشنامه افسردگي بك »، درجه كارشناسي ارشد روانشناسي عمومي ،دانشگاه علامه طباطبائي،استاد راهنما دلاور، علي، 1373 .
19 ) سيف،علي اكبر، « سنجش و اندازه گيري درعلوم تربيتي » ، چاپ اول، انتشارات پيام نور، 1371
20 ) شاملو،سعيد، « بهداشت رواني » ،چاپ پانزدهم،انتشارات رشد،تهران، 1381.
21 ) شاملو،سعيد، « آسيب شناسي رواني » ،چاپ هشتم،انتشارات رشد،تهران، 1383.
22 )شريفي پاشا، حسن، « اصول روانسنجي وروان آزمائي»،چاپ دوم، انتشارات رشد، 1373.
23 ) ضيائي،نجمه، « بررسي عوامل خانوادگي وشخصيتي موثر بر فرار دختران 20_14 سال از منزل »،درجه كارشناسي روانشناسي عمومي،دانشگاه پيام نور تربت حيدريه،استاد راهنما سيدان، ابوالقاسم،1383.
24 ) عليزاده،مصطفي،« افسردگي،اضطراب،وسواس» ،چاپ دوم، انتشارات هيرمند،تهران،1373.
25 ) عليزاده،مصطفي، « چگونه رواني سالم تري داشته باشيم » ،چاپ سوم ، انتشارات هيرمند،تهران،1382.
26 ) قاسمي، علي اكبر،« بهداشت رواني»، چاپ چهارم، سال دوم دبيرستان، 1375.
27 ) كاپلان،هاروارد؛ سادوك،بنيامين، « واژه نامه جامع روانپزشكي و روانشناسي»، ترجمه دهگانپور،محمد؛ بيگي،خشايار ؛ فيروزبخت،مهرداد ؛چاپ پنجم، انتشارات بدر، 1374.
28 ) كاپلان،هاروارد ؛سادوك،بنيامين،« خلاصه روانپزشكي باليني»،ترجمه پورافكار، نصرت اله،جلد سوم، چاپ اول، نشر آزاده، 1374.
29 ) كاپلان،هاروارد ؛ سادوك،بنيامين،« خلاصه روانپزشكي باليني »،ترجمه پورافكار، نصرت اله، جلد چهارم،چاپ:ذوقي،تبريز،1380.
30 ) كلايتون،پلاجي ؛ بارت،جيمز،اي، « درمان افسردگي،اختلاف نظرهاي گذشته و نگرشهاي جديد»،ترجمه سلطاني فر، حسن، چاپ اول، انتشارات آستان قدس، 1369.
31 ) كمرزرين،حميد، « تاثير ويژگيهاي فردي و خانوادگي در ميزان افسردگي كودكان »، همايش كودك و خانواده، 1377.
32 ) گلدر، گراهام ؛ ميو، مايكل؛ گديس، جان، ريچارد، « روان پزشكي آكسفورد »، ترجمه صادقي، مجيد؛ سبحانيان، خسرو ؛ چاپ اول، انتشارات ارجمند، تهران، 1381.
33 ) گنجي، حمزه ؛ « روان سنجي »، چاپ اول، انتشارات دانشگاه پيام نور، 1370.
34 )گنجي، حمزه ؛ « مباني روان شناسي عمومي »، چاپ دوم،نشر روان، 1380.
35 ) گنجي، حمزه ؛ « راهنماي عملي درمان افسردگي »، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران،1381.
36 ) گنجي، حمزه و همكاران ؛ « روان شناسي سال سوم دبيرستان »، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، 1380.
37 ) معاني،ايرج،« بيماري نامرئي افسردگي رواني »،چاپ سوم، انتشارات چاپبخش، 1371.
38 ) منصور، محمود،« لغت نامه روانشناسي »،ترجمه دادستان،پريرخ ؛ راد، مينا ؛چاپ هنر، 1365.
39 ) ميلاني فر،بهروز،ميلاني فر،بهروز « بهداشت رواني »،چاپ ششم،انتشارات قرموس،تهران، 1370.
40 ) معين، محمد،«قرهنگ لغت »،جلد اول،چاپ دهم، انتشارات سپهر،تهران، 1375.
41 ) وزيري، زهرا،« بررسي سطح استرس واضطراب در بيماران سرطان وافراد سالم »،درجه كارشناسي روانشناسي عمومي، دانشگاه پيام نور تربت حيدريه، استاد راهنما سيدان،ابوالقاسم، 1382.
42 ) وصال،نفيسه،« بررسي و مقايسه سلامت روانشناختي مادران داراي فرزند وفاقدفرزند »، كارشناسي روانشناسي عمومي، دانشگاه پيام نور تربت حيدريه، استادراهنما سيدان،ابوالقاسم، 1383.
43 )هارينگتن، ريچارد،«روشهاي درمان افسردگي در كودكان ونوجوانان »، ترجمه توزنده جاني،حسن ؛كمال پور،نسرين ؛جلد اول، چاپ دوم، انتشارات پيك فرهنگ، تهران، 1380.
44 ) هيلگارد،ارنست،همكاران،« درآمدي بر روانشناسي »، ترجمه براهني وهمكاران،محمد نقي،چاپ سوم، انتشارات آزاده، 1368.
45) w w.w.irandoc. ac.ir.
‹‹ فهرست مطالب ››
عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقيق
تعاريف نظري واژهها و مفاهيم :14
تعاريف عملياتي واژهها و مفاهيم :18
فصل دوم : پيشينه پژوهش
تاريخچه بررسي اختلالات رواني :32
تاريخچه بررسي اختلالات خلقي :43
نظريههاي روان شناختي در مورد افسردگي :48
علايم و نشانههاي اختلال افسردگي :54
روشهاي تشخيص و ارزيابي افسردگي در كودكان :61
انواع آزمونهاي ارزيابي افسردگي :63
پرسشنامه افسردگي كودكان CDI :63
مقياس افسردگي اصلي براي مطالعات همه گير شناسي ( CES _ D) :65
سابقه تاريخي آزمونهاي رواني :67
ب ) روش فرمهاي همتا يا موازي :71
ج ) روش دو نيمه كردن آزمون :72
مفهوم نرم يا هنجار و تعريف آن :82
4 ـ هنجار مربوط به نمرات معيار :85
فصل سوم : روش تحقيق
روايي و پايايي آزمون مارياكواس :95
روايي و پايائي آزمون افسردگي بك :95
روشهاي آماري مورد استفاده در اين پژوهش :96
فصل چهارم : تجزيه و تحليل اطلاعات
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري
ضمائم