ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    12 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    12 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    452
تعداد کل بازدید ها :
    24900244
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
برسی میزان رعایت استانداردهای مدارک پزشکی و بیمارستان ها
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,پزشکی
حجم فایل : 142.8 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 100 صفحه
تعداد بازدید : 799 مرتبه


قیمت: 2,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 26

فروشنده ی فایل

sibsib
سایر فایل ها
توضیحات :
پایان نامه برسی میزان رعایت استانداردهای مدارک پزشکی و بیمارستان ها
 
این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد .
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول
 
1-1 مقدمه 
2-1 بيان مسئله 
3-1 اهميت پژوهش 
4-1 اهداف پژوهش 
5-1 سؤالات پژوهش 
6-1 روش پژوهش 
7-1 محدوديت هاي پژوهش 
8-1 تعاريف واژه ها
فصل دوم 
 
مروري بر متون و مطالعات انجام شده 
1-2 پيشينه تحقيق 
2-2 مطالعات انجام شده در ايران 
3-2 مطالعات انجام شده در جهان 
 
 
فصل سوم 
1-3 - نوع پژوهش
2- 3 – جامعه پژوهش روش نمونه گيري و حجم نمونه 
3 –3 – متغيرها 
4- 3 – روش و ابزار گردآوري داده ها 
5-3 – روش تحليل داده ها 
6- 3 – امكانات پژوهش 
7- 3 – ملاحضات اخلاقي
 
فصل چهارم 
تحليل يافته ها
 
فصل پنجم 
1-5 نتايج پژوهش
2-5 پيشنهادات پژوهشگر
3-5 پيشنهاد براي پژوهش هاي آتي
 
 

چكيده پژوهش

پژوهش حاضر مطالعه اي است توصيفيمقطعي و به منظور بررسي ميزان رعايت استانداردهاي مدارك پزشكي و بيمارستان هاي آموزشي شهر كرمان در نيمه دوم سال 1386 انجام گرفته است . جامعه آماري مورد بررسي بخش هاي مدراك پزشكي بيمارستان هاي افضلي پور ، شفا ، شهيد بهشتي ، باهنر مي باشد . هدف كلي از انجام اين پژوهش بررسي مقايسه اي ميزان رعايت استانداردها در بخش مدارك پزشكي ، بيمارستان هاي آموزش شهر كرمان بوده است كه به منظور دستيابي به 14 هدف جزئي است و همچنين 15 سؤال در مورد موضوع پژوهش مطرح گرديد .

ابراز گردآوري 16 چك ليست مربوط به استانداردهاي بخش مدارك پزشكي بوده است . كه اين استانداردها با استانداردهاي انجمن مدارك پزشكي آمريكا منطبق است . پژوهشگر براي جمع آوري داده ها با مراجعه به بخش هاي مدارك پزشكي با استفاده از روش مصاحبه اقدام به اين امر نموده است .

مقدمه

يكي از بخش هاي مهم بيمارستان كه از نظر اطلاعاتي حقوقي تجزيه و تحليل عملكرد بخش هاي بيمارستان پژوهش هاي پزشكي و مطالعات اهميت بسزايي دارد ، بخش نگهداري اسناد و مدارك پزشكي است . بخش مدارك پزشكي را محور توسعه فرماي ساير بخش ها دانستند .

خدمات اين بخش موجب افزايش كيفيت در خدمات ساير تخصص هاي شاغل در هر مركز و مديريت آن مي شود . پايگاه و نقش مدارك پزشكي به عنوان يك تخصص و ابزار مؤثر در افزايش كيفيت خدمات بهداشتي درماني استفاده بهينه از امكانات و منابع بيمارستاني و حمايت از ساير تخصص هاي بهداشتي و درماني بيمار ، آشكار ساخته است .

امروز مدارك پزشكي ، مجموعه اي جمع آوري شده از اطلاعات حياتي و تاريخچه ي درماني بيمار است . تصميم گيري بر اساس اطلاعات صحيح و درست در محيط هاي بهداشتي درماني موجب ارزش افزوده هاي زيادي در زمينه ي ارتقاي كيفيت خدمات ، استفاده صحيح از منابع كاهش ساير هزينه ها و ارتقاي كيفيت خدمات ، استفاده صحيح از منابع كاهش ساير هزينه ها و ارتقاي ميزان رضايت دريافت كنندگان مي شود .

بيان مسئله

واحد مدارك پزشكي به عنوان گنجينه اطلاعاتي جايگاه خاصي در زمينه ي تحقيقات بهداشتي درماني دارد و چون آن از ضروريات حتمي يك بيمارستان است . پرونده هاي بيمارستان در واحد مدارك پزشكي وسيله اي با ارزش و قابل اعتمادي جهت مديريت و برنامه ريزي هاي خدمات بهداشتي درماني است . اولين هدف از نگهداري مدارك پزشكي ارتقاي سطح كيفيت درمان بيماران است . مدارك پزشكي براي تشخيص فوري ، درمان به موقع ، رفاه بيمار در مراجعات بعدي و در زندگي آينده ي او يك امر حياتي است . ( صدقياني 1377 )

هر كشوري خواه ناخواه داراي استاندارد يا معيار براي ارائه خدمات بهداشتي درماني است . ويژگي اين معيارها از كشوري تا كشور ديگر و حتي بر حسب منطقه متفاوت است . نظام بهداشتي درماني به هر صورتي كه باشند خواه با مشاركت بخش دولتي يا خصوصي وجود استانداردهاي روشن و جامع به منظور ارزيابي ارائه خدمات بهداشتي درماني اجتناب ناپذير مي نمايد . بايد گفت بدون وجود استانداردها امكان ارزيابي مراقبت هاي بهداشتي درماني نيز وجود نخواهد داشت . ( صدقياني 1377)

اهميت پژوهش

مدارك پزشكي براي اقدامات اداري ، فعاليت هاي آموزشي و انجام پژوهش هاي لازم پزشكي - دارويي و نيز دسترسي به آمار و ارقامي كه ارزيابي كمي و كيفي را امكان پذير مي سازد ، كاربرد دارد .

با توجه به نقش مؤثر مدارك و گزارشات پزشكي در پيشبرد برنامه هاي بهداشتي - درماني مي توان گفت هر چه پژوهشي كه به منظور تكامل دانش مدارك پزشكي انجام مي پذيرد از اهميت ويژه اي برخوردار خواهد بود و نكات مطرح شده زير بيانگر اهميت پژوهش است .

اگر استانداردها ، خط مشي ها و دستورالعمل هاي پذيرفته شده در زمينه مدارك پزشكي در سراسر كشور وجود داشت و اين بخش نيز موظف به رعايت آنها شود نه تنها پرسنل بخش قادر                   به انجام صحيح وظايف خود مي باشد ، بلكه معياري نيز براي مقايسه فعاليت هاي آنها يافت مي شود.(حاجوي و همكاران 1382 )

با مشخص شدن محاسن و معايب احتمالي در بخش مدارك پزشكي بيمارستان هاي تحت بررسي توجه مسئولين اين مراكز بيش از پيش به نارسايي هاي موجود معطوف مي گردد كه اين امر در اصلاح و بهبود اين بخش نقش بسزايي خواهد داشت.

نتايج پژوهش

هدف از انجام پژوهش بررسي مقايسه اي ميزان رعايت استانداردها در بخش مدارك پزشكي 4 بيمارستان افضلي پور ، شفا ، باهنر و شهيد بهشتي در سال 1386 و مقايسه آن با استانداردهاي انجمن مدارك پزشكي آمريكا بوده است . داده ها در ارتباط با اهداف پژوهش مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفت كه نتايج زيربدست آمد :

1- داده هاي اين پژوهش در زمينه سؤال پژوهشي (1) بيانگر اين مطلب است كه استانداردهاي مربوط به قوانين و مقررات در بخش مدارك پزشكي بيمارستان هاي مورد پژوهش در مقايسه با ملاك هاي ارزيابي انجمن مدارك پزشكي آمريكا به ميزان 44 درصد رعايت شده است . ضمناً مشخص گرديد بيمارستان شفا با 75 درصد و بيمارستان بهشتي با 50 درصد و بيمارستان افضلي پور و باهنر با 25 درصد در سطح يكساني قرار دارند . قابل ذكر است كه آگاهي از قوانين و مقررات مربوط به مدارك پزشكي شاغلين اين حرفه را در رسيدن به اهداف مدارك پزشكي ياري نموده و فقط مجموعه اي از قوانين مي تواند راهگشايي جهت عملكرد يكسان و ايجاد جايگاهي مناسب براي اين رشته باشد .

2- داده هاي پژوهش مربوط به سؤال پژوهشي (2) حاكي از آن است كه فضاي فيزيكي و تجهيزات در بخش مدارك پزشكي بيمارستان هاي مورد پژوهش به ميزان 42 درصد با استانداردهاي ارائه شده توسط انجمن مدارك پزشكي آمريكا مطابقت داشته ، ضمناً مشخص شده كه بيمارستان افضلي پور با 72 درصد و بيمارستان بهشتي با 42 درصد و بيمارستان هاي شفا و باهنر با 28 درصد در رتبه بعدي قرار دارند .

ذكر اين نكته لازم است كه بخش اطلاعات بهداشتي بايد شامل وسايل و فضاي كافي و مناسب جهت ذخيره و نگهداري مدارك پزشكي بيمارستان باشد ، به طوري كه در هنگام نياز با اسامي در دسترس باشد . تجهيزات بايگاني ، نور ، كنترل درجه حرارت و لوازم كافي و توجه به امنيت محل بايگاني به كارايي پرسنل واحد كمك مي كند .

 
در ضمن این پایان نامه دارای جدول توزیع فراوانی مطلق و نسبی می باشد.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.