ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    19 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    19 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    391
تعداد کل بازدید ها :
    24917247
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,247 كاربر
بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 5.54 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 119 صفحه
تعداد بازدید : 708 مرتبه


قیمت: 7,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -2

فروشنده ی فایل

ghamgin
سایر فایل ها
توضیحات :

این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

ضمنا این پایان نامه دارای پرسشنامه نیز می باشد.

موضوع:

بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی

 

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

فصل اول : کلیات تحقیق

 

مقدمه  ................................................................................................

2

1-1 بیان مسئله....................................................................................

 

3

1-2اهداف تحقيق ...................................................................................

 

5

1-3 ضرورت و اهمیت موضوع ..............................................................

6

1-4 سوالات و فرضیه های تحقيق......................................................

7

- سوالات تحقیق..............................................................................

7

- فرضیه های تحقیق....................................................................

8

1-5 مدل تحقیق .......................................................................................

9

1-6تعریف مفاهیم.....................................................................................

9

1-7روش تحقیق ............................................................................

10

1-8 قلمرو تحقیق  ....................................................................

10

1-9 جامعه آماری و حجم نمونه .........................................................

10

1-10 محدودیت ها و مشکلات تحقیق .................................................

11

 

 

فصل دوم: ادبيات تحقيق

 

مقدمه ...............................

14

 

 

2-1مفهوم و تاریخچه تبلیغات .....................................................

15

2-1-1 تبلیغ چیست................................................................

15

2-1-2 تاریخچه تبلیغات در جهان و ایران....................................

17

- نشانه های تبلیغات در آثار باستانی ...............................................

17

- تبلیغات بازرگانی در جهان........................................................

19

2-1-3 تاریخچه تبلیغات در ایران ...........................................

20

 

عنوان

 

صفحه

- تبلیغات فروشندگان سیار تبلیغ در بازارهای محلی  ..........

20

- اجرای آگهی های تجاری در جراید و توزیع اوراق چاپی  ................

20

- شروع تبلیغات به معنای واقعی  .....................................

21

- سالهای 1327 تا 1337  ....................................................

22

- وضعیت تبلیغات تجاری ایران از سال 1335 به بعد ................

22

-وضعیت­تبلیغات­تجاری در ایران پس­از انقلاب­تا پایان­جنگ­ایران­وعراق 1357-1367 

23

- وضعیت تجاری پس از جنگ  ....................................................

23

 

 

2-2 اهداف و انواع تبلیغات .................................................

26

2-2-1 اهداف تبلیغ  ..................................................................

26

- آگهی اطلاع دهنده .......................................................................

26

- آگهی متقاعد کننده......................................................................

26

- آگهی یادآوری کننده..............................................................

26

2-2-2 تمهیدات تبلیغ  ..........................................................

28

2-2-3 انواع تبلیغ   .......................................................................

33

- انواع تبلیغات براساس منبع   ...................................................

33

- انواع تبلیغ براساس اثر و نتیجه آن   ......................................

37

- انواع تبلیغ براساس محدوده و تحت پوشش  ..................................

38

 

 

2-3 فنون تبلیغات و جاذبه­های آن  .................................................

43

2-3-1فنون تبلیغات  ..................................................................

43

- فن حیثیت   .....................................................................

44

- فن تحریف   .............................................................

44

- فن ناامنی (نا ایمنی)  ................................................

45

2-3-2 انواع جاذبه های تبلیغ ............................................

46

- جاذبه منطقی ..........................................................................

46

 

عنوان

 

صفحه

- جاذبه احساسی ............................................................

46

- جاذبه خنده و طنز ........................................................................

47

- جاذبه ترس ..................................................................................

49

-        جاذبه اخلاقی ........................................................................

51

- جاذبه یک جنبه ای و دو جنبه ای .............................................

51

 

 

2-4  شیوه ها و عناصر تبلیغات .....................................................

54

2-4-1شیوه های اجرایی تبلیغات بازرگانی  .....................................

54

- موزیکال ......................................................................................

54

- ارائه تاییدیه ............................................................................

54

- داستان­گویی .................................................................

54

- مستندات علمی .....................................................................

54

- تبلیغ دو تکه .................................................................

55

- شایستگی فنی .............................................................

55

- نمای نزدیک  .........................................................................

55

- رتوسکوپ  .............................................................................

55

- مقایسه ..............................................................................

55

- حل مشکل  ....................................................................

55

- فرد سخنگو .......................................................................

56

- سبک زندگی .........................................................................

56

- برش از زندگی روزمره .......................................................

56

- انیمیشن  ..............................................................................

56

- مصاحبه با مشتری ...............................................................

56

- سریالی  .............................................................................

57

- خیال پردازی  .....................................................................

57

2-4-2 عناصر موجود در تبلیغات بازرگانی  .....................................

57

- موسیقی ............................................................................

57

- رنگ  .................................

57

 

 

2-5 ابزارهای تبلیغاتی  ........................................................

60

2-5-1 طبقه بندی ابزار تبلیغاتی...............................................

60

- ابزار انسانی .........................................................................

60

- ابزار غیر انسانی ...........................................................

60

- ابزار انسانی-غیرانسانی .........................................

60

2-5-2 نوع دیگر طبقه بندی ...............................................

61

- ابزار تبلیغی چاپ شونده ..............................................

61

- ابزار تبلیغی برقی و فرستنده ای ........................................................

61

- ابزار تبلیغی نصبی-ثابت و متحرک  ...............

61

2-5-3 تفکیک انواع ابزارهای تبلیعاتی .........................

61

- نامه های پستی   .......................................

61

- پوستر، تراکت، کاتولوگ  ............................

61

- روزنامه­ها   .................................................

62

- مجله­ها  

62

- کتابهای اطلاعاتی  ..................................

62

- رادیو   ........................................................

63

- تلویزیون   .......................................................

63

- تلویزیون در ایران   ......................................................

64

- فیلمهای ویدئویی و دیسکتهای کامپیوتری  ..............................

65

- سینما   ...................................................................

65

- شبکه های ماهواره ای  ......................................................................

65

- اینترنت   .......................................................................

66

2-5-4- ابزارهای تبلیغی نصبی – ثابت و متحرک  .....................

66

- آگهی های نصبی ثابت   .............................................

66

- تبلیغ در ایستگاههای قطار، مترو، فرودگاهها و ورزشگاهها .........

67

- تبلیغ در تابلوهای سوپرمارکتها ..................................

67

- دیوارنویسی یا نقاشی روی دیوار .............................................................................

67

- تابلوهای پشت بامی  ....................

68

-        آگهی های نصبی متحرک  .............................................

68

-        آگهی در هوا ...........................................................

68

2-5-5  تبلیغ در مسابقات ورزشی توسط ورزشکاران و در کناز زمین های ورزشی

69

 

 

2-6 شناخت مخاطب  .........................................................

71

2-6-1 اهمیت و ضرورت شناخت مخاطب .................................

71

2-6-2دسته بندی مخاطبان .......................................

72

 - دسته بندی مخاطبان بر مبنای ویژگی­های زیستی- اجتماعی  ....

72

- دسته بندی مخاطبان بر حسب باورها و اعتقادات  ....................

72

- دسته بندی مخاطبان براساس نگرش و طرز تلقی  .............

73

2-6-3 دسته بندی مخاطبان از لحاظ پذیرش پیامهای ارتباطی ...............

73

2-7  چارچوب نظری  .........................................................................

77

2-7-1تئوری­های مطرح شده پیرامون رسانه و تبلیغات بازرگانی  

77

- تئوری رسانه  .......................................................

77

- تئوری تبلیغات  ....................................................................

79

 

 

2-8 مطالعات پیشین  ...............................................

83

 

 

فصل سوم- روش شناسی تحقیق

 

مقدمه  ............................................

86

3-1 روش تحقیق...........................................................................

86

3-2 جامعه آماری و حجم نمونه ......................................................

87

3-3 ابزار جمع آوری اطلاعات  .....................................................

87

3-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها .........................................................

87

 

 

فصل چهارم- یافته های تحقیق

 

مقدمه  ................................

89

4-1 تجزیه و تحلیل توصیفی..........................................

92

- جداول یک بعدی ..........................................................

92

4-2 تجزیه و تحلیل استنباطی...............................................

115

- جداول دو بعدی...........................................................................

115

 

فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادها

 

مقدمه .........................................................................................

121

5-1خلاصه یافته ها و نتیجه گیری .......................................................

121

5-2 پیشنهادها.........................................................................

126

ضمائم  ...............................................................................

127

فهرست منابع و ماخذ ...........................................................................

133

چکیده انگلیسی

 

 

 


 

فهرست جدول­ها

 

عنوان

صفحه

تجزیه و تحلیل توصیفی – جداول یک بعدی

 

4-1-1جدول توزیع فراوانی و درصد جنس پاسخگویان  ............................................

92

4-1-2جدول توزیع فراوانی و درصد گرایش تحصیلی پاسخگویان .............................

93

4-1-3 جدولتوزیع فراوانی و درصد میزان شغل پاسخگویان ......................................

94

4-1-4 جدولتوزیع فراوانی و درصد وضعیت تاهل پاسخگویان .................................

95

4-1-5 جدولتوزیع فراوانی و درصد میزان تماشای برنامه های شبکه پنج ..................

96

4-1-6 جدولتوزیع فراوانی و درصد مدت زمان تماشای شبکه پنج ............................

97

4-1-7 جدولتوزیع فراوانی و درصد تماشای تبلیغات شبکه پنج .................................

98

4-1-8 جدول توزیع فراوانی و درصد کارآمدی شیوه های ارائه تبلیغات ......................

99

4-1-9 جدول توزیع فراوانی و درصد  کارآمدی شیوه های بصری تبلیغات ..................

100

4-1-10 جدولتوزیع فراوانی و درصد  کارآمدی شیوه های کلامی .............................

101

4-1-11 جدولتوزیع فراوانی و درصد دنبال کردن تبلیغات به علت گیرایی برنامه ها ..

102

4-1-12 جدولتوزیع فراوانی و درصد تماشای برنامه های پربیننده .............................

103

4-1-13 جدولتوزیع فراوانی و درصد خرید کالاها بعلت تکرار تبلیغات ....................

104

4-1-14جدول توزیع فراوانی و درصد  میزان اعتماد به محتوای پیام ها ........................

105

4-1-15جدول­توزیع فراوانی­و درصد­ میزان اعتماد مخاطبان به­علت معتبربودن پیام تبلیغ

106

4-1-16جدولتوزیع فراوانی و درصد ارائه اطلاعات کافی در مورد کالاها و خدمات .

107

4-1-17 جدول­توزیـع فراوانی و درصـد  میزان آگاهی تهیه کنندگان تبلیغات از شیوهای ارائه تبلیغ...........................................................................................................

108

4-1-18 جدول­توزیع­فراوانی­و­درصد­علاقه­مندی­به خرید کالاهای تبلیغ شده از تلویزیون

109

4-1-19 جدولتوزیع فراوانی و درصد  مطلوبیت ساختار پیام های تبلیغی ..................

110

4-1-20 جدول توزیع فراوانی و درصد  تغییر کانال در زمان پخش آگهی ....................

111

4-1-21 جدول توزیع فراوانی و درصد  کارآمدی شیوه های اجرای تبلیغ ....................

112

4-1-22 جدول توزیع فراوانی و درصد عوامل توجه به پیا م های تبلیغی .....................

113

عنوان

صفحه

تجزیه و تحلیل استنباطی – جداول دو بعدی

 

4-2-1 جدول توزیع دو بعدی متغیرهای فرضیه 1 .......................................................

115

4-2-2جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 1.............................................

115

4-2-3جدول دو بعدی متغیر های فرضیه 2 .............................................................

116

4-2-4جدولنتایج آزمون خی دو برای فرضیه 2  .....................................................

116

4-2-5جدول توزیع دو بعدی متغیر های فرضیه 3  ...................................................

117

4-2-6 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 3   ...........................................

117

4-2-7 جدول توزیع دو بعدی متغیر های فرضیه 4  ......................................................

118

4-2-8 جدول  نتایج آزمون خی دو بررسی فرضیه 4  ...................................................

118

4-2-9  جدول توزیع دو بعدی متغیرهای فرضیه 5  ......................................................

119

4-2-10 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 5  ..........................................

119

 
 
  Folded Corner: فصل اول
کلیات تحقیق

مقدمه

رسانه­های جمعی به شکل­ها و چهره های متفاوتی با گروههای مختلف اجتماعی، قومی، شغلی و سنی ارتباط برقرار می­کنند و به ایفای نقش های متفاوتی در سطح جوامع می­پردازند. با گسترده­تر شدن رسانه­ها دامنه­ی وظایف آنها نیز گسترش یافته است. در هر دوره­ای متناسب با فعالیت و وسایل ارتباط جمعی برای آنها نقش­هایی را قائل بوده­اند فرضا" هارولد لاسول سه نقش خبری، همبستگی اجتماعی و انتقال میراث فرهنگی را برای رسانه­ها در نظر می­گیرد. کمی بعد چارلز رایت نقش سرگرمی را نیز به آن اضافه می­کند.

یکی از انواع بسیار مطرح تبلیغات، تبلیغات بازرگانی است که با آگاهی دهی به مردم ضمن یاری رساندن به آنها در تصمیم­گیری و انتخاب باعث ایجاد رقابت سالم بین تولید کنندگان شده و چرخش اقتصادی را تسهیل می کند.

بايد به خاطر داشت كه تبليغات عنصر مهمي از فرهنگ ما است زيرا زندگي روزمره ما در اجتماع يا خانواده را منعكس مي كند و سعي در تغيير آن دارد. تبليغات بازرگاني در هر رسانه اي ، بيانگر اوضاع و شرايط اقتصادي سياسي و فرهنگي و الگوي مصرف ، رونق توليدات داخلي ، سمت سوي روابط و تجارت خارجي و نيز تحولات تكنولوژيك جهاني و داخل است . لذا به راحتي مي توان دريافت معنايي كه در تبليغات گنجانده مي شود به طور ضمني بيانگر ساختار بازار ، ارزش هاي فرهنگي و باورهاي اجتماعي هر جامعه و تحولات آن است.

بدون شك تصور دنياي بدون تبليغات ممكن نيست. در شرايطي كه جهان با توليد انبوه و روز افزون كالاها و عرضه نامحدود خدمات روبروست، توليد كنندگان ناگزيرند براي تداوم حيات خود و براي رقابت با سايرين، به انواع شيوه­ها متوسل شوند و موثر­ترين شگردها تبليغات تجاري است.

در دنيایی كه نيروهاي عظيم اقتصادي در صدد هستند تا بازارهاي كوچك را ببلعند و سيطره خود را فراتر از مرزها بگسترانند، در دوراني كه پيام هاي بازرگاني ، مرزهاي سياسي را پشت سر مي­گذارند

و توليدات و خدمات داخلي كشورها را كم رنگ جلوه مي­دهد، آيا مي توان به تبليغـــات بازرگاني پشت كرد؟

اندكي تدبير و دور انديشي به ما ياد آور مي­شود كه راه حل چيزي جزء « شناخت» و« درك بهتر» تبليغات نيست و اين امر جز با پژوهش و جز با بازنگري حاصل نمي شود.

1-1 طرح مسئله

امروزه تبليغات با بشر امروزي عجين گشته و به سختي مي توان زندگي بدون تبليغات را در جهان امروز تصور کرد. از دیدگاه ارتباط شناسی تبلیغ همانند ارتباط فراگردی است مقید به شرایط زمانی و مکانی که با ویژگی­های اجتماعی قابل شناخت است. دو تن از صاحبنظران ارتباط شناسی تعریف جامع زیر را از تبلیغ داده­­اند، تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دست کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبــان با نیت مورد نظر مبلغ صــورت می گیرد(سیدحسینی 1377 ص.96)

تبلیغات یکی از پنج عامل اساسی در ارتباط است که بوسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده می­شود تا بوسیله نفوذ در آنها مردم را وادار به خرید کالا یا خدماتی نموده، تمایل و علاقه آنها را نسبت به افکار، نظرات، اعتبار و اشخاص مورد نظر است جلب نماییم. (محمدیان 1379 ص.19)

در واقع بیشتر کتب ارتباطات و تبلیغات در تعریف نهایی تبلیغ  آورده­اند که هدف تبليغات ترغيب مخاطب به پذیرش یک فکر و یا مصرف كالا با توليد انبوه است. به همين علت تبليغات بايد به روشي صورت گيرد كه بتواند مخاطب را جذب نمايد و نه به گونه اي كه اثر بازگشتي منفي داشته باشد.

برای ارسال پیامهای بازرگانی از وسایل تبلیغاتی گوناگون نظیر بورشورها، آگهی های مطبوعاتی (روزنامه، مجله)، وسایل نصبی (پوستر، انواع تابلوها، نصب آگهی بر روی وسایل نقلیه)، هدایا تبلیغاتی، استفاده از ویترین­ها جهت نمایش؛ وسایل دیداری و شنیداری (رادیو، تلویزیون و سینما) و ... می­توان استفاده نمود تا از این طریق پیامهای بازرگانی را به مخاطبان رساند. البته صاحبان آگهی معمولا" با بررسی و مطالعه دقیق بر روی طرق مختلف تبلیغاتی یک یا چند تا از آنها را انتخاب می­نمایند. اما یکی از وسایل تبلیغاتی که امروزه مخاطبان عام و خاص بسیاری را به خود جلب نموده

است رسانه تلویزیون است که این رسانه به عنوان یکی از پرمخاطب­ترین وسایل ارتباط جمعی علاوه بر پخش برنامه های مختلف مسئولیت پخش پیامهای بازرگانی را نیز برعهده دارد.

تلویزیون با جاذبه های صدا، تصویر و حرکت قصد دارد مخاطبان را نسبت به خرید کالا تشویق و ترغیب نماید و در فرآیند تصمیم گیری آنها جهت خرید دخالت نماید. اما گاهی این تبلیغات نه تنها جذاب نیست و مخاطب را به خود جلب نمی­کند بلکه سبب کسالت و ناراحتی او می­شود به نحوی که بینندگان عکس­العمل­هائی را نظیر کم کردن صدا، تعویض کانال و حتی در موارد شدیدتر خاموش کردن تلویزیون را از خود نشان می­دهند که شاید یکی از مهمترین دلایل آن عدم شناخت مخاطب، نیازها و نظرات اوست. لذا با شناخت مخاطب، علایق او و شناخت تاثیرگذاری پیام می­توان شرایط مناسبی برای تبلیغات ایجاد کرد.

يكي از شرايط تاثير گذاري تبليغات در رسانه­هاي عمومي به ويژه تلويزيون رضايت مخاطب از برنامه است، برنامه بايد چنان جذاب و گيرا باشد كه مخاطب را ترغيب به ديدن برنامه و در نهايت تبليغات نمايد.

باید گفت که در كشورهای غربی تبليغات عامل رونق تجارت، صنعت و ارتقاي كيفي توليد و كاهش قيمت قلمداد مي شود و منطبق با اصول و سياست هاي اقتصادي ، فرهنگي و سياسي آن كشورهاست در حالي كه در ايران جايگاه تبليغات در عرصه هاي اقتصادي ، فرهنگي و سياسي برای بسیاری از افراد نامشخص است به صورتي كه صدا و سيما به بخش آگهي تبليغي كالاهاي خارجي نيز مي پردازد و با انتخاب سياست هاي جديد مبني بر پخش آگهي هاي ميان برنامه اي و زير نويس عملا ميزان تبليغات را افزايش داده است.

تلويزيون يكي از وسايل بسيار معتبر و حساس تبليغاتي است بويژه در كشور ما كه تلويزيون دولتي است و نزد مردم از اعتبار و اطمينان بالايي برخوردار است، تلويزيون با پخش آگهي هاي تبليغاتي قبل، بعد و بين برنامه هاي پر بيننده مي­تواند توجه ميليون ها نفر را به خود جلب كند و از اين نظر حائز اهميت است.

با توجه به موارد بیان شده، باید گفت که محقق در این پژوهش سعي خواهد كرد، تا میزان توجه دانشجویان ارتباطات را به پیام های بازرگانی پخش شده از شبکه پنج رسانه ملی مورد بررسی قرار دهد و همچنین این امر که آنان تا چه حد به كيفيت و صداقت در پيام هاي بازرگاني پخش شده از سيماي محلي اعتقاد دارند.

1-2 اهداف تحقيق

گسترش روز افزون تبليغات در عصر صنعتي شدن و گسترش حوزه نا محدود تاثير گذاري بر مخاطبين باعث شده كه تحقيق در اين خصوص اهميت داشته باشد. تبليغات امروزه با زندگي بشر گره خورده است و محققان سعي مي كنند با روش هاي علمي و تجربي تاثير تبليغات را با توجه به نقشي كه در زندگي بشر دارد را تحليل و بهترين شيوه را براي تبليغات ارائه نمايند.

در ميان وسايل ارتباط جمعي تلويزيون از اهميت بالايي برخوردار است زيرا تلويزيون رسانه عمومي و همگاني است. تلويزيون دیوارها را از بين برده و به داخل حريم منازل افراد وارد شده است و مخاطبين نيز به صورت غير ارادي آماج اهداف پيام هاي اين رسانه قرار گرفته اند، به ويژه در رسانه هايي كه از طرف دولت حمايت مي شوند مخاطب با حجم بيشتري آماج اين پيام ها قرارمي گيرد. بنابراين هدف عام به اين معنا كه تحقيق انجام شد وسيله اي خواهد بود براي رسيدن به يك هدف كلي تر، دستيابي به يك سلسله دستاوردها كه بر اساس آن به‌توان به راه حل هاي مطلوب در زمينه مورد نظر دست يافت.

در اين مطالعه بررسی ميزان توجه دانشجویان ارتباطات به پيام هاي بازرگاني پخش شده از شبکه پنجم رسانه ملی به ما كمك مي كند كه در مورد چگونگي تبليغات، كيفيت و محتواي آنها گزارشي به دست آوریم. به طور كلي اهداف اين بررسي در سطوح عام و خاص زير قابل بيان است.

- سنجش ميزان توجه دانشجویان ارتباطات در زمينه پيام هاي بازرگاني، كه آيا اصولا دانشجویان به تبليغات بازرگاني شبکه پنج توجه دارند

- بررسي جذابيت پيام هاي بازرگاني پخش شده از شبکه پنج، يعني اينكه پيام هاي بازرگاني پخش شده از جذابيت و قابليت تاثير گذاري بر مخاطبين را دارند. يا اينكه جذاب بودن يا نبودن پيام موجب دفع يا جذب مخاطب به سوي پيام مي­شود.

بررسي اينكه برنامه هاي تلويزيوني به چه ميزان جذابيت دارند. يعني اينكه آيا برنامه اي كه از شبکه پنج پخش مي­شود و پيام بازرگاني كه قبل از برنامه، یا در ميان برنامه و بعد از آن پخش مي­شود

 چقدر در تاثير گذاري پيام بر مخاطب مهم هستند يعني بررسي رابطه مطلوب بودن برنامه توليدي با تاثير گذاري پيام بازرگاني .

- بررسي اينكه افراد فارغ از جذابيت، كيفيت، پيام بازرگاني و جذابيت و كيفيت برنامه توليدي چقدر به صورت غير ارادي به پيام هاي بازرگاني پخش شده از تلویزیون توجه مي­كنند يعني اينكه افراد بدون توجه به ساير برنامه هاي پخش شده از تلویزیون صرفا به پيام بازرگاني توجه دارد.

و آخر اينكه بررسي ميزان تاثير گذاري برنامه پر بيننده و شاخص پخش شده از شبکه پنجم چقدر در توجه دانشجویان ارتباطات به پيام هاي بازرگاني موثر است.

1-3 ضرورت و اهميت موضوع

فناوری­های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، جامعه­ی اطلاعاتی را شکل داده است و ظهور این جامعه شرایطی را پیش روی مخاطب قرار داده است یکی از زمینه های مطرح تبلیغات بازرگانی است که با امکانات و فن آوری­های جدید دارای ویژگی خاص برای تبلیغ کالا و معرفی پدیده های تولیدی جدید شده است.

در دنياي امروز آمارهاي تبليغات نشان دهنده كاربرد روز افزون و تعيين كننده پيام هاي مطبوعات، راديو و تلويزيون در زمينه هاي مختلف است. می توان گفت که ضرورت پخش آگهي هاي تبليغاتي نمايانگر حمايت از صاحبان كالا و خدمات مورد نياز جامعه است.

بنابراین کارگزاران تبلیغات بازرگانی تلاش می کنند با استفاده از شیوه های مختلف تبلیغات از آخرین فن آوری های ارتباطی و رسانه ای برای معرفی کالا بهره گیرند.

اعتبار صدا و سيما به عنوان رسانه فراگير و مورد اعتماد مردم ايجاب مي كند كه در پخش آگهي­هاي تبليغاتي دقت و توجه ويژه اي به محتوا، زبان و ساختار پيام منطبق با معيارهاي جامعه داشته باشد. لذا در اين امر اصل بر صداقت، راستگويي و معرفي دستاوردهاي جديد در ايجاد زمينه رقابت مناسب براي رقابت سالم است. بنابراين، به خاطر اهميت موضوع تبليغات تلويزيوني و ارتباط آن با مخاطب انتخاب اين موضوع ضروري است. تمایل به گسترش تبلیغات بازرگانی به سبب سودآوری بالای آن فعالیتی اقتصادی محسوب شده و امروزه بیشترین درآمد اقتصادی کشورها تابع تبلیغات بازرگانی آنها می­شود بنابراین تبليغات موجب تقويت اقتصاد كشور و اشتغال زايي مي­شود و توجه مخاطب به اين پيام هاي بازرگاني نيز اهميت دارد.

ضرورت رعايت ايجاز و اختصار، موثر بودن پيام و توجه پخش پيام، سازندگان اين گونه پيام ها را ملزم مي سازد كه از حداكثر دانش و تكنولوژي بهره گيري نموده و با زبان هنر و با پشتوانه ارزشمند انساني به تحقق اهداف فوق كمك كنند و همچنين با برخورداري از بهترين امكانات فني و تجهيزات توليد و پخش صدا و تصوير زمينه توليد و پخش پيام­هاي تبليغاتي و ارائه آن به مخاطبان خود را فراهم كنند.

1-4 سوالات و فرضيه های تحقيق

سؤالات تحقيق

تبليغات كوششي است كم و بيش نظام مند براي تاثير گذاري بر عقايد نگرش ها و رفتار مخاطبان.

با توجه به اينكه هدف تبليغات تغيير نگرش مخاطب مي­باشد . بعضي از تبليغات بازرگاني سيما باعث تغيير نگرش و رفتار مخاطب در جهت مطلوب يا غير مطلوب مي­شوند و اين سؤال پيش مي­آيد كه دانشجویان ارتباطات به چه ميزان به تبليغات بازرگاني پخش شده از شبکه پنجم توجه مي­كنند اين امر به عوامل و دلايل خاصي مربوط  مي­شود كه خود به دو دسته تقسيم مي شوند يكي خود پيام و ديگري خود مخاطب است، يعني گاهي پيام داراي نقاط ضعفي است كه باعث تغيير نگرش مخاطب در جهت مطلوب نمي شود و نيز گاهي مخاطب ويژگي هاي خاصي دارد كه پيام را نمي­پذيرد و ما در اين تحقيق سعي مي كنيم كه ميزان توجه مخاطب را نسبت به پيام هاي تبليغاتي پخش شده از شبکه پنج را بسنجيم. ما در اين تحقيق سعي خواهيم كرد به چند سؤال اصلي پاسخ دهيم.

1- آيا پخش آگهي­هاي بازرگاني در شبکه پنج سوء استفاده از علاقه و كنجكاوي مخاطب نسبت به برنامه هاي شهری و منطقه ای نيست؟

2- آيا برنامه هاي شبکه پنج گيرايي لازم را دارد كه بيننده براي تماشاي ادامه برنامه، پخش آگهي­هاي تبليغاتي را نيز تحمل كند؟

3- آيا بيننده نسبت به تبليغات بازرگاني اعتماد دارد كه به عنوان منبع آگاهي دهنده استفاده نمايد؟

4- آيا هدف از پخش آگهي هاي بازرگاني آگاهي دهي به مخاطب و تقويت اقتصاد كشور است؟

5- آیا محتوای تبلیغ بازرگانی در میزان مصرف کالاها و یا ارایه یک ایده و فکر تاثیر دارند؟

6- عوامل تاثیر گذار در جلب اعتماد مخاطب در تبلیغ کدامند؟

فرضيه هاي تحقيق

1- پخش پيام بازرگاني در زمان پخش برنامه پر بيننده از شبكه پنج سیما موجب توجه بيشتر مخاطبان به پيام بازرگاني مي شود.

2- شيوه هاي تصويري مناسب در ارائه پيام بازرگاني در ميزان توجه مخاطب به پيام بازرگاني تاثير دارد.

3 ـ ساختار مطلوب درارائه پیام بازرگانی در میزان توجه افراد به این پیام­ها نقش دارد.

4-  بین شیوه های کلامی مناسب در ارائه پیام بازرگانی و میزان توجه افراد رابطه وجود دارد.

5- هر چه به محتوای پیام بازرگانی اعتماد بیشتری باشد میزان توجه مخاطب نیز بیشتر می شود.

1-5 مدل تحقيق :

در این پژوهش نظریه هایی از اندیشمندان پیرامون رسانه و تبلیغات مطرح گردیده و مورد توجه قرار گرفته که در فصل دوم بطور کامل بیان شده است.

       
   
 
   

1-6 تعريف مفاهيم :

رسانه : دارای مفاهیم بسیاری است اما بطور کلی می توان گفت رسانه ابزار و روشی است که بتوان برای انتقال پیام بکار رود. (محمدی فر، 1377 : 80)

تبليغ:  یک اقدام برنامه ریزی شده و همه جانبه برای جلب اعتماد افراد در راه رسیدن به مقصود معینی است و هدف اصلی آن ارائه اطلاعات درست و دقیق به مخاطبان است که به منظور ترغیب و متقاعد سازی یا امتناع مردم به کار می­رود. (محمدی فر،  :80)

تلويزيون­:یکی از موثرترین وسایل ارتباط جمعی است که علائم و اطلاعات را بوسیله موج الکترومغناطیسی از ایستگاه فرستنده اصلی از راه دور دریافت می­کند.(سازگار، 1355 : 22)

تبلیغات بازرگانی: تبلیغات بازرگانی به معنی اطلاع رساندن، پیام دادن و آگاه کردن مشتریان احتمالی یک کالا یا خدمت در مورد صفت و ویژگی­های آن کالا یا خدمت و اثر­گذاری برفرآیند تصمیم گیری اوست به طوری که او را به خرید کالا یا استفاده از خدمات معین راغب سازد.(اسدی،­1377­: 23)

1-7 روش تحقيق:

در این تحقیق از روشهای بررسی اسناد و مدارک علمی (Documents)و روش تحقیق پیمایشی (Survey)بهره گرفته شده است.

1-8 قلمرو تحقيق:

تحقیق حاضر در فاصله زمانی بهمن 1387 لغایت شهریور 1388 به روش پیمایشی انجام شده و با استفاده از ابزار پرسش­نامه از دانشجویان مقطع فوق لیسانس که مشغول به تحصیل در رشته ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مجتمع ولیعصر(عج) پرسش بعمل آمده است .

1-9 جامعه آماري و حجم نمونه :

در اين بررسي جامعه آماري عبارتست از دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در مقطع تحصیلی فوق لیسانسورودی سال 1386 که در رشته ارتباطات اجتماعی مشغول به تحصیل  می باشد.

حجم نمونه در این تحقیق با جامعه آماری برابر می باشد. یعنی تمام شماری انجام خواهد شد، که این تعداد برابر با 133 نفر در دو گرایش روزنامه نگاری و تحقیق در ارتباطات اجتماعی می باشد.

1-10 محدويت ها و مشکلات تحقيق

قطعا" در هر تحقیقی دست محقق برای انجام آن کاملا" باز نخواهد بود. در مراحل مختلف هر تحقیق از شکل گیری طرح اولیه مورد بررسی در ذهن گرفته تا تعمیم نتایج حاصله به کل جامعه مورد نظر مشکلاتی گریبانگیر مجری خواهد بود. در این جا همانند هر تحقیق دیگری مشکلاتی وجود داشت از جمله :

- از آنجا که انجام این پژوهش بصورت تمام شماری بوده دسترسی به تمام افراد جامعه مورد نظر کار بسیار مشکلی بود.

- عدم استفاده از نتایج این تحقیق در دیگر شهرها، و دیگر مناطق کشور به جز جامعه آماری این پژوهش

- غنی نبودن منابع در زمينه موضوع مورد پژوهش در کتابخانه های قابل دسترس برای دانشجويان

 
   

 

 
   

مقدمه

تبلیغات تجاری نوعی از ارتباط است که از سوی شخصی حقیقی یا حقوقی معینی با هدف معرفی، جلب  توجه و تشويق نسبت به کالا، خدمت، نیاز، موسسه و یا آموزه ای با استفاه از وسایل گوناگون خطاب به توده، گروه و یا فرد صورت می­گیرد. ( همایون 1379: 263)

محمود محمدیان درکتاب مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی می­گوید تبلیغات یکی از پنج عامل اساسی ارتباط است که بوسیله ان پیامهای دیدنی و شنیدنی باطلاع مردم رسانده می­شود تا بوسیله نفوذ آنها مردم را وادار به خرید کالا یا خدمات نموده و تمایل و عقاید آنها را نسبت به افکار، نظرات و اعتبار و اشخاصی که مورد نظر است جلب نمائیم.

تلویزیون از رسانه هایی است که مخاطب عام و خاص بسیاری داشته و پر مخاطب ترین رسانه شناخته شده است که پخش پیامهای بازرگانی را نیز بعهده دارد. در این فصـل ضمن بیان تاریخچـه و مفهـوم تبلیغات اهداف و انواع تبلیغات و همچنین فنون و جاذبه­های تبلیغات به بیان شیوه­ها و عناصر تبلیغات و ابزارهای تبلیغاتی پرداخته می­شود و از آنجائیکه در آگهی­های بازرگانی هدف جلب نظر مخاطب و تشویق او به خرید کالا است شناخت یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که هنگام تهیه پیام بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد و عدم شناخت کافی نسبت به مخاطب و دیدگاه­های او نسبت به پیامهای تبلیغات بازرگانی منجر به پخش ناموفق پیام می­گردد. بنابراین در این فصل بخشی نیز به شناخت مخاطب اختصاص داده شده است و پس از بیان چارچوب نظری مطالعات پیشین نیز مطرح گردید.

2-1 مفهوم و تاريخچه تبليغات

2-1-1 تبليغ چيست

- تبلیغ در کلام از مصدر بلغ و به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن می باشد و به کسی که در این راه فعالیت می­کند مبلغ یا تبلیغ چی گفته می­شود.(راستگو، 1380 : 19)

- یک واژه عربی بر وزن تفعیل و مصدر متعدی از ریشه بلغ می باشد. از نظر لغوی به معنی رسانندگی است و مبلغ به معنای «رساننده» می­باشد. (خندان، 1369 : 10)

- در واژه نامه­های غربی، تبلیغ به معنای نشر عقاید اطلاعات، شایعات، به منظور کمک کردن و یا لطمه وارد ساختن به شناخت نهاد یا اعتقاد یا شخصیت معین و یا عقاید، حقایق یا اتهاماتی است که بطور مشخص جهت پیشبرد هدفهای شخصی یا عقیم ساختن پیشرفت هدفهای دیگراان انتشار می­یابد آمده است. (رزاقی، 1377 : 6)

- تبليغ عبارت است از:انتشار حقایق و اخبار و افکار و ارایی با وسایل تبلیغاتی مختلف (مانند مطبوعات و رادیو و ...). (سکری، 1370 : 97)

- تبلیغات، کوششی کم و بیش نظام مند، برای تحت تاثیر قرار دادن عقاید، نگرش ها و یا اعمال دیگران با استفاده از نمادهایی چون کلمات و اشارات، پلاکاردها، بناهای یادبود، موسیقی، لباس، آرایش مو، نشان­ها، طرحهای روی سکه­ها، تمبرهای پستی و نظایر آنهاست. وجه تمایز عده تبلیغات با گفتگوهای معمولی و تبادل آزادانه عقاید، تاکید زیادی بر هدفمندی و قابلیت نفوذ فعالیت های تبلیغاتی است. (رستمی، 1379 : 404)

- «ابلاغ» در لغت به معنی «رساندن» است، و «تبلیغ» از نظر لغوی «رسانندگی» است و مبلغ «رساننده» است، رساننده پیامها و آموزه های ویژه تبلیغی. (زورق، 1368 : 39)

- لاسول 1972 تبلیغات را چنین تعریف می­کند: «تبلیغات، عبارت است از مدیریت نگرشهای جمعی از طریق دستکاری نمادهای مهم.» در واقع می­توان گفت: تبلیغات کوشش، کم و بیش، عمدی و سنجیده ای است که هدف نهایی آن، نفوذ بر عقاید یا رفتار افراد برای تامین مقاصد از پیش تعیین شده است»، (دادگران،1377 : 49)

- دوب، چنین توضیحی درباره تبلیغات ارائه می­دهد: «اقدامات منظمی که فرد یا افراد ذینفع از راه تلقین، برای نظارت بر وضع های روانی گروهایی از افراد و در نتیجه، نظارت بر اعمال آنها، به عمل می­آورند.» (تاثیر تبلیغات بر فرهنگ، 1377 : 6)

- تبلیغ جریانی است که فرد در یک فراگرد یا فراشد اجتماعی آن را انجام میدهد و برای رساندن یا رسانیدن افکار و اندیشه های ذهنی یک فرد به شخص دیگر. به عبارت دیگر تبلیغ یعنی رساندن یک تفکر، اندیشه، رفتار یا یک اعتقاد به اذهان اشخاص دیگر به منظور هماهنگ کردن و همنوا ساختن تفکر، اندیشه، رفتار و اعتقاد آنان به آرمان های خود به طوری که آنان را تحت تاثیر قرار دهد که گویی خود اوست و یا نماینده اوست.( رستگار مقدم، 1379 : 108)

- تبلیغ تجاری، عبارت است ا برانگیختن تقاضای یک محصول یا خدمت از طریق خبر، یا ایجاد جو مساعد برای کالا از طریق رادیو و ... که بابت آن، پولی توسط تهیه کننده یا فروشنده پرداخت نمی شود.( کاهلر، 1370 : 312)

- مهندس بلوریان تهرانی در مقاله خود «آموزش و تخصص در تبلیغات بازرگانی» در تعریف تبلیغات می­گوید:

تبلیغات بازرگانی به معنی اطلاع دادن، ابلاغ کردن، پیام دادن و مطلع کردن است. امروزه، در بسیاری از کتابهای علمی مدیریت، از لفظ تبلیغات، کمتر استفاده می­شود و به جای آن واژه «ارتباطات (Communications) به کار می­رود. ارتباط، فرآیندی رفتاری در علوم اجتماعی است و به معنی ارسال پیام از جانب یک فرستنده از طریق یک رسانه، و به قصد اثرگذاری بر اعمال و رفتار و عقیده یک یا چند گیرنده است. در حقیقت، ارتباط به معنی کوشش­های دیداری، نوشتاری، شنیداری، گفتاری و حرکتی است، که به قصد تفهیم و اثرگذاری بر اعمال ، رفتار، ذهنیات، تفکرات و قضاوت­های گیرنده صورت می­گیرد و از طریق رسانه­های عمومی یا خصوصی، صوتی یا تصویری و کتبی یا شفاهی به مخاطب ارسال می­شود.

اما تبلیغات بازرگانی، با توجه به مولفه های فوق کوشش­های سازمان یافته و منظم عنصری مشخص و مسئول، به منظور ارسال پیام، ذکر مشخصات و نکات مثبت، قیمت، کیفیت، خدمات و سایر ویژگی­های سازمان، کالا یا خدمت است و به قصد اثرگذاری بر رفتار خرید، ترجیحات یا تمایلات مصرف کننده در برابر دریافت حق الزحمه، از طریق رسانه­های موثر انجام می­شود. بدیهی است که چنین فرآیندی، از هر عامل یا فعال غیر متخصصی برنمی­آید، و یا در این صورت، به نتیجه مطلوب نمی رسد.(بلوریان تهرانی، 1379 : 352)

- تبلیغات تجاری یا بازرگانی(Advertising) اصطلاحی است که به طور معمول برای فروش عمده کالا، ارائه وسیع خدمات، فروش اطلاعات و مشاوره به کار می­رود و امروزه تقریبا" همه اینها با بهره­گیری از ظرفیت رسانه های جمعی انجام می­گیرد. در حال حاضر تبلیغات تجاری بیشترین و وسیع­ترین نوع فعالیت تبلیغاتی را در بر می­گیرد.( حکیم آرا، 1379 : 98)


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.