ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    1 نفر
مجموع :
    15 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    76
تعداد کل بازدید ها :
    24908786
اعضاي آنلاين :
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی رابطه بین کمرویی و استرس در بین دانشجویان دختر
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 74.9 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 62 صفحه
تعداد بازدید : 1,199 مرتبه


قیمت: 5,400 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 43

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت  word   و قابل ویرایش می باشد.
 
این فایل دارای  پرسشنامه  می باشد.
 
 
 
موضوع: بررسی رابطه بین کمرویی و استرس در بین دانشجویان دختر
 
 
 
فصل اول: کلیات تحقیق
 
مقدمه
 
بيان مسئله
 
اهميت و ضرورت مسئله
 
فرضيه تحقيق
 
تعریف کمرویی
 
فصل دوم: پيشينه و ادبيات تحقيق
 
تعريف استرس:
 
مدل تحريك بيش از حد
 
ارزیابی شناختی
 
برانگیختگی استرسورها
 
مدل های استرس
 
انواع استرس
 
روش های پیشگیری از ایجاد استرس:
 
گام هایی که در واکنش های استرس وجود دارد:
 
(ارزیابی وضعیت چگونگی استرس)
 
سازگاري با استرس:
 
موقعیت های استرس زای روانی:
 
اصول کلی واکنش های استرسی
 
استرس و مقابله آن
 
اختلال شخصیت اجتنابی
 
کناره گیری
 
کمرویی
 
عوامل کمرویی
 
علل اجتماعی کمرویی:
 
علل زیستی کمرویی
 
روش های درمانی کمرویی:
 
تحقیقات انجام شده خارج از کشور
 
نتیجه گیری
 
فصل سوم: روش تحقیق
 
جامعه:
 
ابزار اندازه گیری تحقیق
 
آزمون کمرویی
 
روش تحقیق
 
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
 
مقدمه (فصل چهارم)
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
 
بحث و نتیجه گیری
 
محدودیت ها
 
پیشنهادات
 
منابع و مآخذ
 
 
 
مقدمه
 
از روزي كه افراد بشر زندگي فردي را رها كرده و گرد هم جمع شدند تا در پرتو زندگي اجتماعي از امنيت و آسايش بيشتري برخوردار شوند همواره در راه ايجاد روابط بين فرد و سازگاري اجتماعي با مشكلاتي مواجه بوده اند.چه بسا كساني كه بدليل ناتواني در ايجاد روابط اجتماعي با سرخوردگي و يِِِأس از پيوندهاي عاطفي به انزوا و تنهايي روي مي آورند.
 
بدون ترديد در دنياي پيچيده ي امروز، فراواني ناراحتي ها در بخش هاي ناشي از مشكلات ارتباطي و سازگاري اجتماعي، به مراتب بيشتر از بيماري هاي قلبي است!در واقع بسياري از موارد ناراحتي هاي قلبي، خود نتيجه ي فشارهاي رواني-عاطفي و روابط ناسالم و ناموفق بين فردي است ("افروز 1376" 1376، ص-119)
 
يكي از مسائل و معضلات موجود در ايجاد روابط عاطفي و بين فردي كه در سال هاي اخير مورد توجه متخصصان تعليم و تربيت، روان شناسان و مشاوران خانواده قرارا گرفته است، پديده ي كمرويي است.در گذشته پديده ي كمرويي يك صفت پسنديده ي مرزي بود كه معمولا آن را با صفت پسنديده ايي چون شرم و حيا اشتباه مي گرفتند.اما امروزه كمرويي و داشتن احساس ناخوشايند در موقعيت هاي بين فردي مشكلي است كه مي توان از آن به عنوان يك معلوليت اجتماعي نام برد.
 
"افروز-1376)
 
معمولا در هر جامعه اي درصد قابل توجهي از افراد، با اين اختلال رفتاري و عامل بازدارنده ي رشد شخصيت اجتماعي مواجه هستند. در بسياري از مواقع، كمرويي اصلي ترين مانع شكفايي قابليت ها و خلاقيت ها و ايفاي مسئوليت هاست("افروز 1376)
 
در جامعه ما نيز كمرويي يكي از مشكلاتي است كه بسياري از افرا بوي‍ه نوجوانان دچار آن هستند.در بررسي هايي كه از تنوع مشكلات رفتاري گزارش شده است، در افرادي كه به هسته هاي مشاوره مراجعه كرده اند روشن مي گردد كه مشكل رفتاري انزواطلبي و كمرويي، رقم بالايي را به خود اختصاص داده، در حالي كه در سنین نوجواني تمايلات اجتماعي در نوجوانان رشد بيشتري پيدا مي كند و آنها دوست دارند كه با جمع بجوشند(غريب،1372).
 
جذب گروهي و پذيرفته شدن در جمع دوستان، براي نوجوانان اهميت فراواني دارد لذا هر گونه انزوا و كناره گيري در دوره ي نوجواني مخصوصا زماني كه اين حالات طولاني گردد بايد به دقت مورد بررسي قرار گرفته و ريشه يابي گردد.كمرويي رفتاري ست كه معمولا در نوجواني فراوان است.نوجوان جرات نمي كنند كه با يك ناشناس صحبت كند، در مقابل گروهي از افراد سخن بگويد، در يك فعاليت فرهنگي يا ورزشي مورد علاقه اش شركت كند و يا تلفن كند.و گاهي اين كمرويي جنبه ي انتخابي دارد، مثلا نوجوان فقط در مقابل نوجوان جنس مخالف، در چارچوب آموزشگاهي و يا رد مقابل بزرگسالان دچار كمرويي مي شود، در زيربناي اين كمرويي معمولا يك زندگي خيال پردازانه ي غني را مشاهده كرد.ترس وافر نوجوان اين است كه خيالبافي هايش توسط شخص ديگر كشف و يا حدس زده شود، بخصوص هنگامي كه شخص كار موضوع اصلي خيال پردازي هايش باشد.(مارسلي وبراكونيد، 1984، به نقل از دادستان، 1376)
 
كمرويي نوجوانان بيشتر به احساس گنهكاري يا شرمساري توام است.گنهكاري معمولا از اميال جنسي پرخاشگرانه اي كه بسوي يكي از اطرافيان جهت دارند ناشي مي شود و شرمساري از ترس هايي برمي خيزد كه با شخص نوجوانان مرتبط اند. بعنوان مثال «بدشكلي هراسي» با كمرويي همراه است و اين «بدشكلي هراسي» ها از نظر نوجوان توجيه كننده كمرويي وي هستند(مثلا به دليل جوش هاي صورت با ديگري حرف نمي زنند).
 
 
 
تعريف استرس:
 
اصطلاح استرس از زبان انگليسي گرفته شده است و معادل آن در فارسي كلمه فشار است كه بسته تضاد وسيع و طيف گسترده آن را نمي رساند.
 
اين اصطلاح حداقل از قرن پانزدهم در زبان انگليسي مورد استفاده قرار گرفته است در اين زبان كلمه استرس را به معناي فشار يا كشش فيزيكي بكار مي بردند.تا قرن هفدهم كاربرد آن در حوزه هاي هندسي و معماري تعميم يافته و از آن پس اين كلمه در مفهوم سختي و فلاكت در مورد انسان نيز مورد استفاده قرار گرفت.بعبارت ديگر فشار وارده بر فرد جايگزين فشار وارده بر شيء شده بود در اوايل قرن بيستم سليه و بعضي ديگر استرس را در ارتباط با اختلال روان تني و بعنوان يك عامل بيماري هاي جسمي و رواني مطرح نمودند(بلورچي،1376).
 
بعدا در سال 1930 هانس سليه تمايز بين علت اختلالات بدني و اثرات آن را مطرح نموده و علل يا محرك هاي خارجي را تحت عنوان عامل استرس و حالت عدم تعادل بدن را تحت عنوان استرس معرفي كرد(بلورچي،1367).
 
براي شناسايي بيشتر واژه استرس بايد به تاريخچه آن برگرديم.يعني زمانيكه اين واژه براي رسانيدن مفهوم فشارفيزيكي بكار برده مي شد فيزيك دانان طبق فرمول P ثابت مي كنند هرچه نيروي وارده بر سطح بيشتر فشار حاصله بيشتر خواهد بود.Pيا فشار و واحد آن پاسكال Fيا نيرو و واحد آن نيوتن و Aيا سطح واحد آن متر مي باشد.حال اگر يك نيوتن نيرو بر روي يك متر مربع سطح وارد كنيم يك پاسكال فشار خواهيم داشت.هرچه نيرو افزايش يابد در صورتيكه سطح ثابت باشد فشار به همان نسبت افزايش مي يابد.باتوجه به اين مسئله كلودبرنارد فيزيولوژيست قرن 19 خاطر نشان مي سازد كه قسمت هاي مختلف بدن موجودات زنده بوسيله محيطي مايع مانند خون احاطه شده كه براي ادامه زندگي بايد به طور مستمر وجود داشته باشد به نظر او هدف تمام ساختارهاي فيزيولوژيك تنها حفظ اين ثبات ست.
 
گام هایی که در واکنش های استرس وجود دارد:
 
مغز انسان تمایل دارد که در پردازش استرس کامپیوتر بسیار موثری  باشد.ولی مغز هم اشتباه می کند،و چنین اشتباهاتی ممکن است به رفتار ناسازگارانه جدی منجر شود.اگر به گام های معمولی که در سازش با موقعیت های استرس زا برداشته می شود توجه کنیم ماهیت و توالی حوادث بیشتری را به خود جلب می کنند تا جزئیات مخصوص مربوط به آنها.
 
این گام ها عبارتند از: الف) ارزیابی وضعیت استرس
 
ب) بررسی و تصمیم گیری برای برطرف ساختن استرس
 
ج)اقدام به عمل
 
(ارزیابی وضعیت چگونگی  استرس)
 
کارشناسان ارتباط جمعی برآورد کرده اند که یک فرد در هر ثانیه چندین ده هزار اثر حسی دریافت می کند(کلمن به نقل از ميعادي 1384) بدین ترتیب، یک جریان غربال کردن و از صافی گذراندن کار آمد لازم است تا مغز از انباشته شدن اطلاعات بی ربط در امان باشد و اطمینان حاصل شود که ضرورت های سازشی بی ربط ادراک شده اند.این جریان شامل طبقه بندی کردن حالات استرسی و ارزیابی کردن میزان تهدید آن است.
 
1-طبقه بندی کردن حالات استرس: وقتی که ضرورت سازگاری جدید ادراک شده شخص سریعا در جهت تعیین طبقه خاص آن مسئله براساس شباهت ها و تفاوت های آن با مسائل قبلی اقدام می کنند.این طبقه بندی کردن بسیار مفید بوده، عمل و وظیفه ارزیابی را بسیار آسان می سازد.هرچند ممکن است منبعی برای خطا نیز محسوب شود، زیرا این احتمال وجود دارد که شخص مسئله ای را بجای آنکه براساس ویژگی های خاص خود تجزیه و تحلیل نماید به دلیل شباهت با موقعیت های گذشته خویش در طبقه ای قرار دهد و این ساده اندیشی منتهی به سهل انگاری بیش از اندازه درباره آن مسئله شود.
 
2-ارزیابی میزان تهدید استرس
 
چنانکه می دانیم تهدید عبارت است از:پیش بینی خطر در آینده و شدت آن متناسب است با میزان آسیب و زیانی که در ذهن شخص تصور می شود.به طور کلی، ارزیابی تهدید بستگی به ادراک موازنه نیروی استرس، میزان خطر آن، و آن چه فرد رد برابر این خطر می تواند انجام دهد یا منابع سازشی و قابل دسترسی وی، دارد.ارزیابی صحیح یا غیر صحیح تهدید، نکته بی اندازه مهمی است زیرا ارزیابی غلط و ادراک نادرست آن اشکارا می تواند به عمیق تر کردن حتالات استرس منتهی گردد.
 
کمرویی
 
کمرویی یعنی توجه بیش از حد به خود، اعمال، گفتار ویا حتی رفتار خود ترس از روبرو شدن با دیگران، ترس و نگرانی از مورد تایید قرار نگرفتن و یا نگرانی از مورد استهزا قرا گرفتنف جرات اظهار نظر و بیان احساسات نداشتن، زیاد به قضاوت دیگران اهمیت دادن و مرور افکار غیر منطقی و اتوماتیک منفی هنگام مواجه شدن با یک موقعیت تازه ویا افراد ناآشنا و صرف نظر کردن از پرسسش، صحبت و یا حتی پاسخ گفتن به سوالات مطرح شده البته گاهی هم افراد کمرو هول و هراس خود را زیر پوشش نوعی استهزا و تمسخر مخفی می کند (پارسا1383).
 
کمرویی یک نا توانی و معلولیت فراگیر اجتماعی است و در هر جامعه ای درصد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان با این اختلال رفتاری و عامل بازدارنده رشد شخصیت اجتماعی مواجه هستند.در بسیاری مواقع کمرویی اصلی ترین مانع شکوفایی قابلیت ها، خلاقیت ها و ایفای مسئولیت ها است. (افروز، 1374).
 
عوامل کمرویی
 
کمرویی یک پدیده روانی- اجتماعی پیچیده است که بر اثر روابط نادرست بین فردی و سازش نایافتگی های اجتماعی در مراحل اولین رشد، در خانه و مدرسه پدیدار می گردد.(افروز، 1376) مجید رشید پور علل کمرویی را به شرح زیر بیان کرده است:
 
1-کودکانی که در محیط خانه از امنیت خاطر برخوردار نمی باشند و دائما بین پدر و مادرشان جنگ وجدل وجود دارد، تعادل روحی خود را از دست داده و به انزوا و کمرویی روی خواهند آورد و از اعتماد و صلابت کودکان سالم محروم خواهند ماند.
 
2-کودکانی که بر اثر ضعف هوشی توسط پدران و مادران تحقیر و کوبیده می گردند و به تدریج دچار دلسردي و ناامیدی می شوند.دچار افسردگی شده، نمی توانند از نیروهای درونی و روحی به خوبی استفاده نمایند چنین کودکانی در برخورد با واقعیت های زندگی در خود احساس خجالت و شرمندگی می نمایند و نمی توانند همانند دیگران به پویایی و تحرک بپردازند.
 
3-یکی از عواملی که شدیدا روحیه کمرویی را در انسان به وجود می آورد توبیخ وملامت کردن در حضور دیگران است.بدیهی است کسی که شخصیتش لطمه دیده باشد جرات و شهامت طبیعی را زا دست می دهد و دچار کمرویی می گردد و در انجام کارها همیشه دچار شک و تردید خواهد بود.
 
4-استهزا و مسخره کردن کودکان موجب می گردد که طرف مقابل دچار خود باختگی شود.بدیهی است شخص خود باخته قادر نخواهد بود ار ذخائر وجودی خود بهره بگیرد در نتیجه راه انزوا در پیش گرفته شهامت و شجاعت زندگی کردن را از دست خواهد داد.
 
در مواردی برخی از پدران و مادران تمامی هدف خود را روی درس خواندن فرزندان خود معطوف داشته، آنان را از شرکت در بسیاری از امور باز می دارند.در نتیجه، چنین کودکانی پس از گذشت زمان افرادی کمرو و کم جرات بار خواهند آمد
 
 
 
منابع و مآخذ
 
 آزاد، حسین، آسیب روانی (1)، انتشارات رشد، 1385 ، تهران.
 
آزاد، حسین، آسیب روانی (2)، انتشارات رشد، 1385 ، تهران.
 
افروز –علامعلي –روان شناسي فردي –انتشارات پيام 1374- تهران
 
بیانی، احمد، روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات فرهنگ، 1384 ، تهران.
 
بلورچي –محمد روش هاي درماني استرس انتشار استاني 1376 .تهران
 
پارسا، اصغر، استرس و عوامل ایجاد کننده آن انتشارات باران، 1383 ، تهران.
 
شعاری نژاد، علی اکبر، روان شناسی رشد، انتشارات سمت، 1382 ، تهران.
 
شريعت ملايي ، احمد روان شناسي باليني 1381 .تهران
 
سعادتی، موسی، استرس و راهکارهای آن، انتشارات بهار، 1384 ، تهران.
 
رضایی، رامین، ورزش و سلامت جسمی، انتشارات ارجمند، 1384 ، تهران.
 
رشد پور ، محمد سلامت رواني و فردي انتشارات نور 1384 - تهران
 
زیرری، بنفشه، ورزش و سلامت جسمی، انتشارات ارجمند، 1384 ، تهران.
 
كوتايت محمد علي روان شناسي باليني انتشارات رشد 1385 تهران
 
دلاور ، علي ، آمار استنباطي ، انتشاارات رشد 1385 تهران
 
دلاور علي روش تحقيق در علوم تربيتي ، انتشارات رشد 1384 تهران
 
دادستان ، پريرخ ، روان شناسي مرضي ، انتشارات رشد 1385 تهران
 
 
 
لطف آبادي ، حسين ، روان شناسي شخصيت ، انتشارات سمت 1384
 
 
 
این فایل دارای  پرسشنامه  می باشد.

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.