ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    13 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    13 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    484
تعداد کل بازدید ها :
    24906271
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
تاریخچه و ارزش اقتصادی و غذایی انگور
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,فنی مهندسی,کشاورزی
حجم فایل : 55.44 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 71 صفحه
تعداد بازدید : 1,118 مرتبه


قیمت: 5,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -3

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمت  word  و آماده پرینت می باشد.
 
 
 
موضوع: تاریخچه و ارزش اقتصادی و غذایی انگور
 
 
 
تاریخچه و ارزش اقتصادی و غذایی انگور
 
اصل و دیرینگی انگور
 
ارزش اقتصادی انگور
 
ارزش غذایی انگور
 
گیاه شناسی انگور
 
رده بندی گیاهی و گونه های وحشی مو
 
زیر جنس موسکادینه
 
زیر جنس اوی ویتیس
 
1.گونه های وحشی آمریکایی
 
3.گونه های وحشی اروپایی
 
2.گونه های وحشی آسیایی
 
ساختار اندامهای مو
 
ریشه
 
تنه و شاخه
 
برگ
 
گل
 
خوشه و میوه
 
روشهای تکثیر مو
 
ازدیاد بذری (جنسی)
 
خفتگی –خواب(
 
ازدیاد غیر جنسی
 
ازدیاد قلمه ای مو
 
انواع مختلف قلمه ی مو
 
قلمه ی ساده
 
قلمه ی پاشنه دار
 
قلمه ی قند دار
 
قلمه ی جوانه
 
گزینش قلمه
 
طرز تهیه ی قلمه
 
ریشه دار شدن قلمه ها
 
سرمادهی
 
خیس کردن قلمه
 
پوست کنی
 
هورمونهای گیاهی
 
کاشت قلمه
 
ازدیاد مو از طریق خوابانیدن شاخه
 
خوابانیدن ساده ی شاخه ی مو (معمولی )
 
خوابانیدن شیاری ( نهری ) شاخه ی مو
 
ازدیاد پیوندی بوته ی مو
 
گزینش پیوندک
 
چگونگی گزینش پیوندک
 
نگهداری و مراقبت پیوندک
 
شیوه ی اجرای پیوند
 
پیوندک انگلیسی یا نیمانیم
 
آماده سازی پایه
 
آماده سازی پیوندک
 
پیوند شکافی ساده یا ترصیعی
 
شیوه ی اجرای پیوند ترصیعی
 
تهیه ی پایه
 
تهیه ی پیوندک 
 
پیوند شکافی کامل
 
پیوند شکافی پاشنه دار
 
پیوند شکافی میان تهی
 
پیوند شکافی زینی
 
پیوند شکافی جانبی
 
شیوه اجرای پیوند شکافی جانبی
 
تهیه پایه
 
تهیه پیوندک
 
پیوند اسکنه بر روی ریشه
 
مزایای پیوند شکافی جانبی
 
پیوند شکمی
 
شرایط لازم برای گرفتن قلمه های پیوند شده
 
تاثیر پیوند بر تولید و کیفیت میوه
 
شرایط لازم برای گزینش پایه مو
 
مقاومت در برابر بیماری و آفت ها
 
توافق پایه و انواع مختلف خاک
 
گزارش کار 
 
هدف  
 
شرح کار
 
بیدانه 
 
شاهانی 
 
عسگری 
 
فخری
 
انگور پستان گاوی 
 
گزارش کار 
 
هدف  
 
شرح کار
 
بیدانه
 
شاهانی 
 
عسگری 
 
فخری
 
انگور پستان گاوی 
 
گزارش کار 
 
هدف  
 
شرح کار
 
بیدانه
 
شاهانی 
 
عسگری 
 
فخری
 
انگور پستان گاوی 
 
نتیجه گیری 
 
منابع  
 
 
 
 
 
اصل و دیرینگی انگور
 
انگور،یکی از مهمترین میوه هایی است از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بطور کلی ،دو نظریه متفاوت در مورد دیرینگی انگور وجود دارد . عده ای از آگاهان معتقدند که انگور،حتی پیش از پیدایی غلات ،مورد استفاده بشر قرار گرفته است انگور،بطور وحشی و به مقداری فراوان در جنگلها وجود داشته و انسانهای نخستین،از برگ و میوه آن بهره می جستند. عده ای دیگر دیرینگی انگور را در حدود 6تا7 هزار سال تخمین می زنند. بر طبق روایات موجود ،حضرت نوح (ع)نخستی کسی بود که به پرورش انگور پرداخت. در نگاره های موزائیکهای مصری که به 3500سال پیش از میلاد تعلق داشته و به دوران سلطه فنیقی ها و آشوری ها بر مصر مربوط می شوند،می توان  چگونگی کاشت و پرورش تاک را بطور کامل مشاهده کرد . در دوران سلطنت ها موراپی 1 پادشاه بابل ( 1728 -1686پیش از میلاد ) تاکستانها ی فراوانی در منطقه ای پهناور بین رودخانه های دجله و فرات وجود داشته است که بطور مصنوعی آبیاری می شده اند . و بر طبق نظریه ی مورخین شخصی به نام سایبولد 2، بذر انگور های کاشته شده را از منطقه ای نا معلوم ، به جنوب آرارات و شرق دجله ( تقریبا منطقه ی آذربایجان و کردستان ) آورد .
 
 
 
پرورش انگور در آسیای صغیر از حدود 2000 تا 2500 سال پیش از میلاد شروع شده و توسط مهاجرین از طریق دریای مدیترانه به کشورهای بالکان گسترش یافته است بر طبق نشانه های بدست آمده یونانیان در حدود هزار سال پیش از میلاد پرورش انگور را در کشور خود آغاز کردند .عدهای از آگاهان بر این عقیده اند که یونانیان شیوه ی پرورش و تولید انگور را از فنیقی ها که حدود 2 هزار سال پیش از میلاد در مصر  می زیسته اند  فراگرفته اند .در سال 600 پیش از میلاد پرورش انگور در فرانسه از شهر بندری  مارسی 1 آغاز شده و کاشت آن به سوی شمال این کشور گسترش یافت . رومیان نیز در حدود 30 تا 50 سال پس از میلاد کشت انگور را در قسمتهای جنوبی آلمان آغاز کردند و مبدا تاریخی کاشت انگور در ایران متاسفانه بطور دقیق معلوم نیست .اما بر طبق نظر متخصصین کاشت انگور حداقل از 2 هزار سال پیش از میلاد در این کشور متداول بوده است . در مورد انگور حکایات داستانها و روایات بسیار فراوانی وجود دارد که اکثرا در زمینه ی استفاده از انگور برای تهیه ی شراب (دوران پیش از میلاد ) در منطقه ی آسیا صغیر روم و یونان قدیم بوده و بیانگر مصرف آن در بزمهای درباری  لشکر کشی ها و جنگل های مختلف  می باشند . این رسم در میان شاهان ایران و اطرافیانشان رواج داشته و بخشی از ادبیات منظوم منشور فارسی نیز به شراب و می گساری اختصاص یافته است که خمریات نامیده می شود . اما پس از ظهور اسلام در ایران کاشت و پرورش انگور بطور کلی برای تولید فرآورده های غیر الکلی مورد استفاده قرار گرفت.
 
 
 
مهمترین گونه های وحشی آمریکایی عبارتند از :
 
الف- ویتیس استیوالیس Vitis aestivalis
 
ب- ویتیس لابروسکا Vitis labrusca 
 
ج- ویتیس ریپاریا Vitis riparia
 
د- ویتیس روپستریس Vitis rupestris
 
ه- ویتیس سینرآ Vitis cinerea
 
و- ویتیس برلاندری Vitis berlandieri 
 
 
 
ساختار اندامهای مو
 
ریشه
 
ریشه قسمتی از گیاه  است که در خاک قرارگرفته و عمل جذب مواد غذایی ( عناصر کانی ) و آب ذخیره سازی مواد و همچنین استقرار گیاه در خاک را برعهده دارد. بوته های مو دارای ریشه های بسیار قوی طویل بسیار منشعب هستند . این انشعابات از شکلی منظم و خاص برخوردار بوده و برخلاف شاخه فاقد گره و میان گره می باشند.انشعابات ریشه با توجه به نوع تکثیر در فواصل مختلفی از بافت پریسیکل  خارج می شوند در صورتی که انشعابات شاخه در فواصلی منظم از گره ها خارج می شوند.در گیاهانی که از طریق تکثیر جنسی (بذری ) بوجود آمدهاند طول ریشه های اصلی بسیار زیاد بوده و گاهی تا عمق 3 تا 4 متری نیز به درون خاک نفوذ می کنند.در چگونگی گسترش ریشه ی مو خاک و دمای آن ونیز نوع رقمی که کاشته می شود اهمیت فراوانی دارد .بنا به گزارش وودهام و الکساندر  (1966) بهترین دما برای رشد ریشه 20 درجه ی سانتیگراد است. بطور کلی ریشه ها پس از خروج از قلمه به تدریج جهت عمودی گرفته وبعد بطور مایل رشد می کنند. رشد و نمو سطحی و یا افقی مو نیز زیاد بوده و کلا به هر اندازه که نمو طولی ریشه ی اصلی زیاد تر باشد به همان میزان نیز نمو سطحی ریشه های فرعی افزایش می یابد .بر همین اساس ریشه های مو با حجم بیشتری از خاک تماس گرفته و می توانند از آب و مواد غذایی بیشتری استفاده کنند. بطور کلی مواد غذایی خاک که مورد نیاز گیاه می باشند. به صورت املاحی فوق العاده رقیق توسط تارهای کشنده ریشه (ریشه های موئین ) جذب شده و به بافتها و قسمت های داخلی گیاه انتقال می یابند.
 
تمامی املاحی که وارد ریشه می شوند ابتدا میبایستی در آب به صورت محلول در آمده و از غشا سیتوپلاسمی یاخته های ناحیه ی جذب کننده ی ریشه یعنی تار های کشنده دارای یاخته های اپیدرم (بشره ) عبور کنند. سلولز دیواره ی یاخته ای به تمام مواد محلول در آب اجازه ی عبور می دهد. اما غشاء سیتوپلاسمی عبور این مواد را کنترل کرده و فقط در برابر بعضی از آنها تراوا می باشد. فعالیت تارهای کشنده در دوران جوانی زیاد بوده اما پس از سپری شدن مدتی کوتاه یعنی در زمانی که تارهای کشنده ی گیاه به حداکثر رشد خود رسید و پلاسیده شدند ، از فعالیت آنها کاسته می شود. 
 
ریشه دار شدن قلمه ها
 
 ریشه ی قلمه های مو ، از محل برش و بعضی از گره هایی که در داخل خاک قرار دارند همزمان با رویش جوانه های روی شاخه خارج می شوند . گاهی از فاصله بین دو گره نیز ریشه هایی بیرون می آیند . قلمه های بعضی از ارقام آمریکایی مانند ویتیس برلاندری ، بسیار سخت و کند ریشه دار می شوند . برای آسانی و تسریع در ظهور و رشد ریشه ها ، از روشهای متفاوتی استفاده می شود که به شرح زیر است :
 
 
 
 
 
سرمادهی
 
 سرمادهی ، عبارتست از کاشتن قلمه در ماسه مرطوب و در شرایطی مناسب برای ریشه دار شدن . برای این کار ، درون جعبه هایی چوبی ، لایه ای به ضخامت 15 سانتیمتر ماسه شسته شده می ریزند و روی آن را با یک ردیف قلمه می پوشانند . آنگاه روی قلمه ها را دوباره با یک لایه ماسه می پوشانند . این عمل را تا پر شدن جعبه ها چندین بار تکرار می کنند ، سپس آنها را تا مدتی در محلی نسبتاً سرد قرار می دهند . سرما ، باعث کاهش تدریجی از میزان هورمون اسید آبسایزیک ( که باعث خواب رفتگی گیاه می شود ) شده و بر میزان هورمون جبیرالین ( که باعث بیداری گیاه می شود ) می افزاید .
 
خیس کردن قلمه
 
 
 
این روش عبارتست از فروبری قلمه ها در آب جاری ( ارتفاع آب می بایستی حدود 10 تا 15 سانتیمتر باشد ) اگر آب ، جاری نبوده و راکد باشد برای جلوگیری از فساد قلمه ها مقداری خاکه زغال ، چوب ، به آب می افزایند . پس از مدتی قلمه ها را در محل اصلی ، کشت می کنند . از این روش ، به ندرت برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده می شود . 
 
 
 
تاثیر پیوند بر تولید و کیفیت میوه
 
پیوند معمولا زمان میوه دهی درختان میوه را سرعت می بخشد. بطوری که درختان پیوندی در سال دوم یا سوم میوه می دهند اما درختان غیر پیوندی از همان پایه به ندرت پیش از سال چهارم یا پنجم میوه دهی خود را آغاز می کنند اگر پیوندک از نوعی مرغوب گزینش شود وباپایه سازگاری داشته باشد می توان گفت که پیوند زنی در تولید میوه موثر بوده ومقدار آن راافزایش می دهد پیوند برروی کیفیت میوه نیز موثر است مثلا انواع موهای آمریکایی که به عنوان پایه برای موهای اروپایی کاشته می شوند معمولا دارای میوه ای نا مرغوب هستند. اما اگر موهای اروپایی را که دارای میوه هایی مرغوب و خوش طعم هستند روی آنها پیوند بزنند در کیفیت انگورهای یادشده تغییراتی پدید آمده و طعم آنها تا اندازه ای ترش می شود.
 
 
 
منابع:
 
-  بونيون –ف در بسيس . بيولوژى مو –تأليف دكتر على ناظميه –انتشارات دانشگاه تبريز –سال 1374
 
-  تفضلى –عنايت اله –جمشيد حكمتى ، پرويز فيروزه –انگور –انتشارات دانشگاه شيراز –چاپ دوم –سال 1373
 
-  رمضانى –ايرج –عنايت اله تفضلى –مرتضى خوش خوى –اصول باغبانى –انتشارات دانشگاه شيراز –چاپ دوم –سال 1383
 
http://www2.hamshahri.net/hamnews/1384/840427/Irshahr/dakhl.htm
 
http://www.irantarvij.ir/festival/exhibition/hamedan.htm
 
http://www.parsbiology.com/forum/forum_posts

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.