ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    938
تعداد کل بازدید ها :
    24899021
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
تاثیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 180.34 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 230 صفحه
تعداد بازدید : 557 مرتبه


قیمت: 9,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -5

فروشنده ی فایل

sibsib
سایر فایل ها
توضیحات :
این مقاله با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد
 
موضوع مقاله: تاثیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
 
پیشگفتار
 
وجود انقلاب در هر كشوري دلالت بر فاكتورهاي منفي سران آن كشور را دارد كه به نوعي بي‌عدالتي و فشار عرصه را به مردم تنگ كرده و موجب برپايي اعتراضات و مخالفت هاي شديد و در نتيجه انقلاب مي شود , كه انقلاب اسلامي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. انقلاب اسلامي ايران كه ريشه هاي آن به سال 1342 برمي گردد به رهبري امام خميني در سال 1357 به بار نشست، و دولتي اسلامي بنام جمهوري اسلامي ايران جاي آنرا گرفت سياست جمهوري اسلامي ايران در خارج هم تاثيرات بسياري در دوره انقلاب و پس از آن بوجود آورد، كه تاثيرات و بازتابهاي بسياري در منطقه و جهان داشته است از آنجايي كه سياست خارجي جمهوري اسلامي هميشه مدافع حقوق حقه و گروههاي مبارز اسلامي نيز بوده است، در نتيجه تاثير و نفوذ گسترده اي در منطقه و جهان گذارده است كه به صورت هاي گوناگون نمايان شده است مانند تشديد مقاومت گروههاي مبارز افغانستان عليه نيروهاي متجاوز شوروي، روحيه بخشيدن به گروههاي مقاومت اسلامي مصر و اخوان المسلمين، تقويت يافتن گروههاي اسلامي الجزاير و ترس كشورهاي غربي از گسترش سياستهاي انقلابي جمهوري اسلامي ايران و تاثیر آن به كشورهاي ديگر، حمايت و تقويت گروههاي جهادی لبنانی و فلسطين و جبهه گيري علني ايران براي مبارزه با اشغالگري رژيم صهيونيستي –از جمله حمايت از گروه هاي مبارز لبنانی، امل و تشکیل گروه جهادي حزب الله تحت نفوذ حمايت ايران –و تقويت و تحكيم مواضع گروههاي فلسطيني بخصوص جهاد اسلامي و حماس و همچنین حمايت از رژيم ضد نژاد بدست آفريقا جنوبي و مبارزه با استكبار جهاني را  مي تواند از سياست هاي خارجي جمهوری اسلامی ایران  نام برد.
 
سياست خارجي جمهوری اسلامی ایران  كه با تكيه بر ايدئولوژي بسيار قوي اسلامي و انقلاب موضع خود را آغاز كرد، پيام آور این بود كه اسلام نه تنها قادر به تشكيل حكومتي بنيادين و استوار است بلكه در سايه عدالت و حقانيت آن مي تواند سرمشق و آغازي براي صدور آن نيز باشد و ثابت نمود كه اسلام داراي امكانات، ايدئولوژي و پويايي، قدرت انقلابي و مبارزات لازم براي مقاومت در برابر زور و سلطه و استعمار است، و مي تواند با ابر قدرتها و عوامل آنها مبارزه كند و به پيروزي برسد و تنها اسلام است كه مي تواند حيثيت از دست رفته مسلمانان را از طريق مبارزه با سلطه گران و استعمارگران به آنان باز گرداند.
 
مقدمه:
 بطور كلي در قالب طرح پژوهش كه معرف روشي و ماهيت پژوهش مي باشد, محقق و خواسته به محتوا و شكل پژوهش احاطه پيدا مي كنند و در نتيجه ارزيابي و قضاوت در توفيق و بخش نتايج علمي تحقيق براساس هدف و روش اعلايي آسان مي گردد. بنابراين لازم است در بخش مقدمه اين تحقيق به منظور بيان بهتر و دقت موضوع موارد ذيل مورد بررسي قرار گيرد.
 
بيان مساله و تفكيك آن , پيشينه موضوع، هدف و قلمرو پژوهش، بيان فرضيه, روش گردآوري داده ها و تجزيه و تحليل آنها, سازماندهي پژوهش.
 
بيان مسأله و تعريف آن
 
انقلاب اسلامي ايران به عنوان يكي از رخدادهاي مهم نيمه دوم قرن بيستم نه تنها تغييرات بنياديني را در جغرافياي سياسي ايران بوجود آورد، بلكه دامنه هاي آن بسي فراتر از يك كشور رفته و به ويژه در ساختار سياسي و اجتماعي جوامع اسلامي اثر شگرفي گذاشته است. در اين راستا سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و عملكردهاي خارجي انقلاب اسلامي ايران بازتاب و جلوه‌هايي از اين تاثير قلمداد مي گردد –از اين رو، بررسي تاثير سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران كه خود برگرفته از آموزه ها و گفتمان انقلاب اسلامي به شمار مي آيد ما را در جهت فهم بيشتر و بهتر تاثيرات انقلاب اسلامي ايران رهنمود مي سازد. يكي از اين تاثيرات، بررسي تاثير رفتارهاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در شكل دهي و هدايت مقاومت اسلامي فلسطين است. بدون ترديد با سقوط گفتمان ناصریسیم و عدم  موفقيت جريانهاي چپگرايانه در خاورميانه، و در جريان مساله فلسطين گرایشهای  اسلامي تاثير يافته از انقلاب اسلامي ايران جايگزين آن گرديد البته اين موضوع به جايگاه خاصي مساله فلسطين در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برمي گردد، بدون شك مساله فلسطين يكي از موضوعات بسيار مهم و نهادينه شده, در مناسبات خارجي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي آيد, كه بخش قابل توجهي از ظرفيتهاي نظام جمهوري اسلامي ايران را به خود اختصاص داده است.
 
نتیجه گیری
 
پس از پايان جنگ عراق عليه ايران و به قدرت رسيدن آقاي هاشمي رفسنجان، جمهوري اسلامي ايران فرصت پيدا كرد با انتخاب گزينه هاي سياسي بسيار گسترده تري نسبت به آنچه كه جنگ ميسر مي ساخت خط مشي واقع بينانه تري را انتخاذ نمايد. ظاهراً اين جريان در قالب دكترين ام القراي جهان اسلام متجلي گرديد. در اين مقطع اين اتفاق نظر بوجود آمد كه جمهوري اسلامي بدون گسترش انقلاب اسلامي در خارج از مرزهايش قادر به ادامه حيات نيست. شعارهايي همچون آرمان آزادي كربلا و قدس و نابودي اسرائيل به مثابه خط مشی اصلي در سياست خارجي جمهوري اسلامي تلقي مي شد، بدين خاطر مي توان در اين سالها نظريه اصلي سياست خارجي ايران را همان ام القراي اسلامي دانست.
 
حمايت ها و كمكهاي ايران به گروههاي مبارز طرفدار ايران بيشتر گرديد و گروههايي كه به ديدگاه جمهوري اسلامي ايران نزديك بودند، مورد حمايت و كمكهاي بيشتر قرار گرفتند، بخصوص در فلسطين اشغالي كه همواره مساله جهاني اسلام تلقي مي شد. گروههاي حزب الله لبنان، جهاد اسلامي، حماس كه معمولاً ديدگاهي همگام با ايران داشتند، مورد حمايت قرار گرفتند، و بحث آزاد سازي فلسطين در محافل داخلي و خارجي از سوي ايران تقويت گرديد، و نقش بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران در صلح اعراب و اسرائيل موجب خشم و تهديدات بيشتر آمريكا و اسرائيل نسبت به ايران را فراهم آورد.
 
كمكهاي معدود كشورهاي عربي و كمكهاي مادي، اقتصادي و …ايران كه بيشتر از طريق سوريه و حزب الله…لبنان صورت مي گرفت، به گفته رهبران اين جنبشها نقش بسياري در شكوفايي و بسيج توده ها به سوي مبارزات عليه اسرائيل ايفا نمود، و موجب تقويت و گسترش دايره نفوذ اين جنبشهاي مبارز در داخل و خارج فلسطين اشغالي گرديد.
 
با روي كار آمدن دولت آقاي خاتمي در سال 1376، و مشكلات متعدد روابط خارجي ايران با كشورهاي بزرگ و منطقه، ايشان به بازنگري در سياست خارجي و روابط بحراني ايران با ديگر كشورها پرداخت. در اين دوره بيشتر به تنش زدايي و ارتباطات بسيار با كشورهاي مختلف از جمله غرب توسط فعالان ديپلماسي ايران صورت پذيرفت، اين دوره كه تقريباً همزمان با كنفرانس سران كشورهاي اسلامي در تهران صورت گرفت، در رابطه با منطقه و فلسطين بيشترين رويكرد ايران به مسائل عمومي و منطقه اي و فرامنطقه اي در مورد حقوق ملت فلسطين صورت پذيرفت. سياست ايران در منطقه براساس مصالح ملي و حمايت ها از آزاد سازي فلسطين اشغالي ادامه يافت، و چرخه آن بيشتر به سوي حمايت هاي سياسي و بين المللي گرديد.
 
در اين دوره سعي ايران بر اين شد كه مساله فلسطين با مشاركت هرچه بيشتر كشورهاي عربي و سازمانهاي بين المللي براي احقاق حقوق فلسطين اشغالي انجام پذيرد. كه مجموع حمايت ها و كمكها باعث به باد نشستن مقداري از تلاش ها گرديد، كه همانا پيروزي حماس در انتخابات با پشت سر گذاشتن سازمان آزاديبخش فلسطين كه خود را به عنوان نماينده مدعي فلسطين مي دانست انجاميد. بي شك حمايت هاي ايران را مي توان بيشترين فاكتور در اين پيروزي ها دانست.
 
فهرست مطالب
 
پیشگفتار
 
1
 
فصل اول (کلیات)
 
3
 
مقدمه
 
4
 
بیان مسئله و تعریف آن
 
4
 
بررسی سوابق و ادبیات موضوع «پیشینه موضوع»
 
5
 
هدف پژوهش
 
6
 
پرسش اصلی پژوهش
 
7
 
فرضیه ها
 
8
 
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها
 
8
 
روش تحقیق و گردآوری داده ها
 
9
 
حدود قلمرو پژوهش
 
10
 
موانع، مشکلات و محدودیتهای تحقیق
 
10
 
سازماندهی پژوهش
 
11
 
فصل دوم: مباحث نظری و تئوریک تحقیق
 
12
 
سیاست
 
13
 
سیاست در معنای عام
 
14
 
سیاست در معنای خاص
 
14
 
سیاست از دیدگاه ریمون آرون
 
14
 
سیاست خارجی
 
15
 
سیاست خارجی از دیدگاه اسلام
 
16
 
سیاست خارجی ایران در بدو انقلاب
 
16
 
اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در بدو انقلاب «از دیدگاه امام خمینی»
 
18
 
سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران
 
18
 
اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع جهانی
 
20
 
اصول و مبانی سیاست خارجی، موانع منطقه ای
 
22
 
اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع نهضت های آزادی بخش
 
22
 
اصول و مبانی سیاست خارجی، مواضع گروههای مبارز فلسطین
 
23
 
دیدگاه امام خمینی در رابطه با اسرائیل
 
24
 
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره حکومت آقای هاشمی رفسنجانی
 
24
 
تغییر الگوی رفتاری سیاست خارجی به مصالحه و همزیستی
 
26
 
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره حکومت آقای خاتمی
 
26
 
تنش زدایی، اصول مطرح در سیاست خارجی
 
27
 
فصل سوم – بخش اول
 
29
 
تاریخچه فلسطین
 
30
 
قدمت فلسطین
 
30
 
مهاجرت یهودیان – طرح صهیونیست
 
31
 
کنگره استعماری 1907
 
33
 
جنگ جهانی اول
 
36
 
قیمومیت انگلیس بر فلسطین
 
37
 
جنبش اعراب و سرکوب انگلیس
 
38
 
کمیته فلسطین و طرح تقسیم
 
40
 
قطعنامه 181 مجمع عمومی
 
41
 
اعلام تشکیل دولت یهود و حمله اعراب
 
43
 
فصل سوم – بخش دوم
 
46
 
انگیزه ها و اهداف
 
47
 
اهداف
 
47
 
اساس نامه یا میثاق نامه حماس
 
48
 
روش های جنبش حماس برای دستیابی به هدفهای استراتژیک
 
50
 
وجوب جهان برای آزادی فلسطین
 
57
 
همبستگی اجتماعی حماس
 
58
 
جهان شمولی دایره مبارزات فلسطین از دیدگاه حماس
 
60
 
حمایت های حماس
 
63
 
طرح حماس برای اتحاد گروه ها
 
63
 
مساله اسراء هدف حماس
 
64
 
رد راه حل های سازش با صهیونیسم
 
67
 
آتش بس مشروط حماس «خروج اسرائیل از نوار غزه»
 
68
 
مواضع جدید حماس، پس از شهادت شیخ یاسین رهبر حماس
 
69
 
نابودی رژیم صهیونیستی از سرکوب حماس آسانتر است «خالد مشعل»
 
73
 
عدم ادغام حماس و دولت خودگردان
 
74
 
فصل سوم – بخش سوم
 
76
 
مخالفت شدید حماس با تشکیل دولت فلسطین
 
77
 
تشکیلات خودگردان و مواضع حماس
 
79
 
مواضع تشکیلات خودگردان و حماس در رابطه با گفتگو با اسرائیل
 
80
 
اقتدار حماس، انزوای عرفات
 
83
 
از شعار تا عمل (عقب نشینی گام به گام سازمان آزادیبخش فلسطین)
 
84
 
توطئه نقشه راه
 
85
 
جنبش های اسلامی و ملی فلسطین و موضع حماس
 
86
 
کنفرانس عقبه مخالفت حماس و فتح «عبدالعزیز رنتیسی»
 
91
 
فصل چهارم – بخش اول
 
 
 
جهاد اسلامی فلسطین
 
93
 
از ظهور تا شهادت شیخ عزالدین قسام
 
94
 
قیام عزالدین قسام
 
94
 
اخوان المسلمین از جنبش جهاد اسلامی
 
96
 
زمینه های ظهور جنبش جهاد اسلامی
 
97
 
تأسیس جنبش جهاد اسلامی
 
98
 
رهبری و اعضای جنبش جهاد اسلامی
 
101
 
فعالیت های جنبش جهاد اسلامی
 
104
 
جهاد مصلحانه
 
106
 
فعالیت های شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی
 
107
 
تدابیر رژیم صهیونیستی برای مقابله با عملیات نظامی حماس
 
110
 
مواضع جهاد اسلامی فلسطین نسبت به مسئله صلح
 
112
 
فصل چهارم – بخش دوم
 
 
 
جهاد اسلامی و گروههای فلسطین
 
115
 
جهاد اسلامی فلسطین و حماس
 
116
 
جهاد اسلامی و دولت مستقل فلسطین
 
117
 
جهاد اسلامی و سازمان آزادی بخش
 
118
 
اختلافات و دیدگاه جنبش اسلامی و سازمان آزادی بخش فلسطین
 
119
 
شهرت حماس بیش از جهاد اسلامی
 
121
 
فصل چهارم – بخش سوم
 
 
 
انتفاضه
 
123
 
انتفاضه معنی و مفهوم
 
124
 
انتفاضه فلسطین
 
125
 
علل انتفاضه
 
126
 
واقعیت های انتفاضه از زبان آمار
 
128
 
اهداف انتفاضه
 
129
 
انقلاب اسلامی ایران مهمترین عامل موثر در شروع و استمرار انتفاضه
 
130
 
نقش جنبش مقاومت حماس و جهاد اسلامی در قیام فلسطینیان
 
132
 
نقش جهاد اسلامی در انتفاضه 1987
 
135
 
انتفاضه از دیدگاه رئیس دفتر سیاسی حماس خالد مشعل
 
140
 
انتفاضه از دیدگاه شیخ ابراهیم القوقا یکی از رهبران حماس
 
145
 
انتفاضه از دیدگاه دکتر حلمی محمد القاعوده نویسنده مصری
 
146
 
فصل پنجم – بخش اول
 
 
 
تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر دو گروه جهاد اسلامی فلسطین و حماس
 
147
 
تأثیرپذیری گروههای اسلامی فلسطین از انقلاب اسلامی ایران
 
148
 
بازتاب انقلاب اسلامی ایران «شکل گیری جهاد اسلامی فلسطین»
 
150
 
پیروزی حزب ا... الگوی مبارزات فلسطین
 
152
 
ایران الگوی مبارزات جهاد اسلامی
 
153
 
ایران و دو حادثه شگفت انگیز برای مقاومت فلسطین
 
156
 
انتفاضه شیوه های مبارزاتی مردم ایران در زمان انقلاب
 
157
 
توانمندی نظامی ایران خطری برای اسرائیل
 
159
 
فصل پنجم بخش دوم
 
 
 
رهبران ايران و مقاومت فلسطين
 
164
 
الف- سياست تصميم گيري رهبران ايران
 
165
 
ب-ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در رابطه با اسرائيل «امام خميني، آيت الله خامنه اي …»
 
166
 
طرح روز جهاني قدس، احياي جنبشهاي اسلامي و بسيج مسلمانان
 
170
 
آيت الله خامنه اي و حمايت از مقاومت فلسطين
 
172
 
آقاي خاتمي و حمايت از مقاومت فلسطين
 
174
 
وحدت نظر جهاد اسلامي فلسطين و رهبران جمهوري اسلامي ايران «زوال اسرائيل»
 
176
 
جنبش جهاد اسلامي و تاثير انديشه هاي امام خميني (ره)
 
177
 
رهبريت ايران و جنبش جهاد اسلامي فلسطين «دكتر رمضان عبدالله دبير كل جنبش اسلامي فلسطين»
 
179
 
فصل پنجم بخش سوم
 
 
 
حمايت ايران از مقاومت فلسطين حماس و جهاد اسلامي
 
180
 
ايران و حمايت از مقاومت فلسطين
 
181
 
ارتباط سازمان جهاد اسلامي فلسطين با جمهوري اسلامي ايران
 
182
 
حمايت هاي مالي، نظامي حماس و جهاد اسلامي
 
185
 
ايران يكي از منابع مالي جهاد اسلامي
 
188
 
آينده منازعه فلسطين و امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران
 
190
 
فصل ششم بخش اول
 
بازدارندگي ايران در روند صلح
 
193
 
واكنش ايران و ديگر كشورها در قبال توافقنامه اسلو «غزه-اريما»
 
194
 
انتفاضه و نقش بازدارندگي ايران در روند صلح
 
195
 
جهاد اسلامي فلسطين و نقش بازدارندگي ايران در روند صلح
 
195
 
حماس و نقش باز دارندگي ايران در روند صلح
 
196
 
فشار غرب و آمريكا بر ايران در پي حمايت از مقاومت فلسطين
 
198
 
فصل ششم –بخش دوم
 
 
 
کنفرانس تهران
 
200
 
کنفرانس تهران در حمایت از انتفاضه فلسطین
 
201
 
تحریف واقعیت ها به وسیله یهودیان
 
202
 
دستاوردهای کنفرانس حمایت از انتفاضه در تهران
 
203
 
کنفرانس تهران و تشکیل دادگاه بین المللی جنایات جنگی
 
205
 
سازمان کنفرانس اسلامی ونقش بازدارندگی ایران در روند صلح
 
205
 
فصل ششم –بخش سوم
 
 
 
پیروزی حماس در انتخابات
 
208
 
پیروزی جنبش حماس در انتخابات شهرداری ها «نوار غزه»
 
209
 
پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی
 
211
 
بررسی علل پیروزی و آینده تشکیلات حماس
 
213
 
علل ناکامی فتح
 
215
 
علل پیروزی حماس
 
217
 
مسئولیتهای حماس
 
219
 
ورود خالد مشعل به تهران و حمایتهای رهبر انقلاب
 
221
 
کمک 250 میلیون دلاری ایران به حماس
 
223
 
نخست وزیر و رئیس مجلس جدید فلسطین
 
224
 
همه پرسی برای برسمیت شناخت اسرائیل
 
225
 
نتیجه گیری
 
227
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.