ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    25 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    25 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1138
تعداد کل بازدید ها :
    24903030
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی راه های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی در دانش آموزان دبستانی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم انسانی,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 290.05 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 200 صفحه
تعداد بازدید : 1,402 مرتبه


قیمت: 9,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 4

فروشنده ی فایل

kordestani
سایر فایل ها
توضیحات :

                                                 به نام خدا

این پایان نامه ورد و آماده پرینت میباشد

 

موضوع پایان نامه : بررسی راه های آموزش خلاق با رویکرد تعمیق و تقویت باورهای دینی در دانش آموزان دبستانی

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                    صفحه

چکيده 

مقدمه

فصل اول : کليات

1-1 بيان مسئله ................................................................................................................ 2

1-2 اهميت و ضرورت موضوع......................................................................................... 3

1-3 اهداف تحقيق ........................................................................................................... 5

1-4 سوال هاي تحقيق....................................................................................................... 5

1-5 فرضيات تحقيق......................................................................................................... 6

1-6 تعاريف نظري و عملياتي تحقيق................................................................................. 7

1-7 محدوديت هاي تحقيق .............................................................................................. 10

 

فصل دوم : پيشينه ی تحقيق

2-1 مقدمه      ................................................................................................................ 12

2-2 تاريخچه ی باورهاي ديني ......................................................................................... 13

2-3 اديان و نگاه آنها به نماز و نيايش................................................................................ 19

2-3-1 نماز در آيين زرتشت............................................................................................. 20

2-3-2  نماز در آيين يهود................................................................................................ 22

2-3-3  نماز در آيين مسيحيت.......................................................................................... 24

2-3-4  نماز در آيين مقدّس اسلام..................................................................................... 25

2-4 تربيت ديني در دوران كودكي و نوجواني..................................................................... 28

2-5تربيت ديني در دوره ی ابتدايي.................................................................................... 31

2-5-1نقش توجه به نياز های کودکان در تربيت دينی.......................................................... 32

2-5-2نقش آموزش خلاق در تربيت دينی کودک................................................................ 33

2-5-3نقش انگيزش در تربيت دينی کودک......................................................................... 33

2-5-4نقش محبت و ايمنی در تربيت دينی کودک............................................................... 34

2-5-5نقش فرا دهنده در تربيت دينی کودک....................................................................... 34

2-5-6نقش محيط آموزشی در تربيت دينی کودک............................................................... 35

2-5-7نقش تفکر در تربيت دينی کودک............................................................................. 35

2-5-8نقش روان شناسی رشد در تربيت دينی کودک........................................................... 38

2-5-8-أ. رشد و تكامل بدني............................................................................................ 39

2-5-8-ب. رشد و تكامل گويايي...................................................................................... 41

2-5-8-ج. رشد و تكامل عقلي.......................................................................................... 42

2-5-8-د. رشد و تكامل اخلاقي........................................................................................ 43

2-5-8-ه. تفاوت هاي جنسي و ويژگي هاي مختلف آن ها.................................................. 46

2-5-8-و. ويژگي هاي دختران در سنين ابتدايی.................................................................. 48

2-5-9نقش بصيرت گرايی در تربيت دينی کودک............................................................... 51

2-6تربيت بصيرت گرا...................................................................................................... 52

2-7مفهوم بصيرت گرايی................................................................................................... 54

2-7-أ.توانايی فهم زندگی (فهم وتشخيص) ....................................................................... 55

2-7-ب.نقد زندگی (تمييز وداوری) .................................................................................. 55

2-7-ج.تصميم برای زندگی (تصميم گيری) ....................................................................... 56

2-8طبقات و حوزه های يادگيری در رويکرد بصيرت گرا.................................................... 57

2-8-أ. حوزه ی درک مفاهيم............................................................................................. 58

2-8-أ.1- فهم.................................................................................................................. 58

2-8-أ.2- تعقل................................................................................................................ 59

2-8-أ.3- دانش................................................................................................................ 59

2-8-أ.4-تفکر منطقی........................................................................................................ 59

2-8-ب.حوزه ی کسب مهارت.......................................................................................... 60

2-8-ج. حوزه ی به کار گيری مفاهيم ومهارت ها................................................................ 60

2-8-د. حوزه ی تحليل نقادانه وسازمان دهی افکار.............................................................. 61

2-8-ه. يادگيری ، ارتباط حوزه های چهارگانه با هم............................................................. 62

2-9بصيرت ، توانايی تشخيص و تمييز توانايی تصميم گيری................................................ 63

2-10راه برد های تعليم وتربيت بصيرت گرا........................................................................ 64

2-10-1 فرايند محوری..................................................................................................... 64

2-10-2 دانش آموز محوری.............................................................................................. 64

2-10-3معلم ، مدير يادگيری و الگوی رفتار........................................................................ 65

2-10-4 رد رويکرد ذهن گرا............................................................................................ 65

2-10-5اهميت طراز تحول شناختی شاگردان در حوزه ی مفاهيم دينی................................... 66

2-10-6  ارزشيابی کيفی و مستمر...................................................................................... 67

2-11 گام های آموزشی در تعلیم وتربيت دينی کودکان........................................................ 68

2-11-أ.گام اول................................................................................................................ 68

2-11-ب.گام دوم............................................................................................................ 68

2-11-ج.گام سوم............................................................................................................. 69

2-11-د.گام چهارم........................................................................................................... 69

2-11-ه.گام پنجم............................................................................................................. 70

2-11-و.گام ششم............................................................................................................ 70

2-11-ز.گام آخر.............................................................................................................. 70

2-12آموزش خلاق........................................................................................................... 71

2-12-1تفکّر.................................................................................................................... 74

2-12-2تفکّر خلاق.......................................................................................................... 79

2-12-3اصول آموزش خلاق............................................................................................. 82

2-12-3-أ.اصل بازی........................................................................................................ 82

2-12-3-ب.اصل شادی و لذت......................................................................................... 82

2-12-3-ج.اصل سادگی................................................................................................... 82

2-12-3-د.اصل آموختن در آزادی..................................................................................... 82

2-12-3-ه.اصل کنجکاوی................................................................................................. 83

2-12-3-و.اصل ايمنی...................................................................................................... 83

2-12-3ز.اصل انديشه سازی............................................................................................. 83

2-12-3-ح.اصل خلاقيّت................................................................................................. 84

2-12-3-ت.اصل همياری با آموزگار.................................................................................. 84

2-13مفهوم خلاقيت......................................................................................................... 85

2-13-1ديدگاه هاي مختلف در خصوص خلاقيّت............................................................... 88

2-13-2 اهمّيّت و ضرورت پرورش خلاقيّت...................................................................... 93

2-13-3رشد و پرورش خلاقيّت در كودكان........................................................................ 94

2-13-4الگوی پيشنهادی خلاقيّت آموزی در دبستان............................................................ 97

2-13-4-أ.روش مستقيم.................................................................................................... 97

2-13-4-ب.روش غير مستقيم آموزش خلاقيت.................................................................. 98

2-13-4-ب.1 آموزش خلاق............................................................................................. 98

2-13-4-ب.2آميختن عمق درس با هنر.............................................................................. 98

2-13-4-ب.3آموزش های اجتماعی................................................................................... 98

2-13-4-ب.4 ايجاد فضای خنده و بازی در جريان آموزش................................................. 99

2-13-4-ب.5 آميختن آموزش با محرّک بدنی..................................................................... 99

2-13-4-ب.6 پذيرش تخيلات کودکان.............................................................................. 100

2-13-4-ب.7 آموزش فن آوری و روش های حل مسأله.................................................... 100

2-13-4ويژگي ها و صفات افراد خلاق............................................................................. 104

2-14فهم رفتار دانش آموزان در نظام اجتماعي آموزش و پرورش......................................... 109

2-14-1 رفتار اثربخش ، كار آمد و تاثير گذار..................................................................... 113

2-14-1-أ.اثربخشی.......................................................................................................... 114

2-14-1-ب.کارآمدی........................................................................................................ 114

2-14-1-ج. تأثير گذار...................................................................................................... 115

2-15آموزش وروابط نقش ها ........................................................................................... 115

2-16 نظريه ها و تئوری های مرتبط با موضوع.................................................................... 117

2-16-أ. نظريه ی پياژه ..................................................................................................... 117

2-16-ب.نظريه ی هارمز................................................................................................... 120

2-16-ج. نظريه ی گلدمن................................................................................................. 121

2-16-د.نظريه ی فلور...................................................................................................... 123

2-16-د.1 اصل توجه انتخابی............................................................................................ 123

2-16-د.2 اصل ادراک انتخابی........................................................................................... 124

2-16-د.3 اصل يادآوری انتخابی....................................................................................... 124

2-16-د.4 اصل کنش انتخابی............................................................................................ 124

2-16-ه.نظريه ی هاولند  .................................................................................................. 125

2-16-و.نظريه تأثير نگرش بر رفتار.................................................................................... 127

2-17رابطه ی يادگيری با ايمان وعمل................................................................................. 129

2-17.أ ايمان ، عمل يا بصيرت........................................................................................... 131

2-17.ب ارزشيابی يادگيری يا ارزشيابی ايمان وعمل............................................................ 132

2-18آموزه هايی در تعليم وتربيت دينی خلاق با رويکرد بصيرت گرايی ..............................        132        

2-18-أ.اصل اول:تعليم وتربيت برای کمال.......................................................................... 132

2-18-ب.اصل دوم: تعليم وتربيت برای زندگی فردی واجتماعی.......................................... 133

2-18-ج. اصل سوم: تعليم وتربيت برای تحول جامعه.......................................................... 133

2-18-د. اصل چهارم:انتخاب روش های تربيتی.................................................................. 134

2-18-ه. اصل پنجم:اهميت تفکر خلاق............................................................................... 135

2-18-و. اصل ششم:جايگاه والای معلم.............................................................................. 135

2-18-ز. اصل هفتم:معلم هدايتگر....................................................................................... 135

2-18-ح. اصل هشتم:اهميت رابطه ی معلم و شاگرد............................................................ 136

2-18-ت.اصل نهم:برقراری تعادل ميان ذهنيت و عينيت گرايی............................................. 136

2-18-ی. اصل دهم:محوريت کودک در تربيت دينی ابتدايی................................................. 137

2-19نتايج و مطالعات و تحقيقات داخلي مرتبط با موضوع................................................... 138

2-20نتايج مطالعات و تحقيقات خارجي مرتبط با موضوع.................................................... 145

 

 

فصل سوم :روش تحقيق و مراحل اجرای تحقيق

3-1روش تحقيق  ............................................................................................................ 148

3-2 ابزار جمع آوري اطلاعات و تحليل داده ها.................................................................. 149

3-3 شيوه اجرا و انجام پژوهش......................................................................................... 149

 

فصل چهارم : يافته ها وتجزيه و تحليل آن ها

4-1تعليم وتربيت باورهاي ديني (نماز) در مدارس ابتدايي................................................... 152

4-1-أ.ارتباط و نزديکی با مبانی اعتقادی............................................................................. 155

4-1-ب.ايجاد انگيزه و گرايش درونی................................................................................ 155

4-1-ج.تقويت تفکر و معرفت دينی (بصيرت) .................................................................. 155

4-2نقش مدارس در آموزش نماز به کودکان........................................................................ 156

4-2-أ.ايجاد شور واشتياق.................................................................................................. 156

4-2-ب.ارائه ی الگوهای دينی........................................................................................... 156

4-2-ج.نقش ايجاد معرفت وشناخت.................................................................................. 157

4-2-د.نقش نهادينه کردن فرهنگ نماز............................................................................... 157

4-2-ه.نقش ساخت نگرش مثبت در کودکان....................................................................... 158

4-2-و.نقش جهت دهی اخلاقی  ..................................................................................... 159

4-3رابطه ی خلاقيت با رشد و تقويت باورهای دينی (نماز)................................................ 160

4-4رابطه ی نماز و خلاقيت در مدارس ابتدايي................................................................... 165

4-4-أ.توصيف اطلاعات مصاحبه ای.................................................................................. 169

4-4-ب.اطلاعات عمومی پاسخگويان و مصاحبه شوندگان.................................................... 171

     جدول (4-1) ............................................................................................................ 173

     جدول (4-2) ............................................................................................................ 174

     جدول (4-3) ............................................................................................................ 175

     جدول(4-4) ............................................................................................................. 176

     جدول(4-5) ............................................................................................................. 177

4-4-ج.تجزيه وتحليل يافته ها  ........................................................................................ 178

4-4-د.تحليل اطلاعات استخراج شده................................................................................. 181

 

فصل پنجم : نتيجه گيری

5-1خلاصه ی تحقيق  ..................................................................................................... 184

5-2نتيجه گيری................................................................................................................ 185

5-2-أ.نتايج يافته های کتابخانه ای...................................................................................... 185

5-2-ب. نتايج يافته های مصاحبه ای.................................................................................. 190

پيشنهادات........................................................................................................................ 192

منابع و مأخذ: .................................................................................................................. 194

چکيده ی انگليسی

 

چکيده

  يكي از مهم ترين و حساس ترين دوران زندگي كه در شكل گيري اعتقادات و نگرش هاي پايدار فرد مؤثر است ، ‌دوران ابتدايي و دبستان محسوب مي گردد . اهمّيّت آموزش و انتقال مفاهيم ديني خصوصاً نماز كه به عنوان با ارزش ترين نماد هر مكتب و دين محسوب مي گردد ، بر هيچ كس پوشيده نيست ، ‌لذا با توجه به حساسيت موضوع و كاستي هايي كه در برخي از مدارس ديده مي شد پژوهشي در راستاي الگويابي و بررسي راهكارهاي خلاقانه ي آموزش مفاهيم و باورهاي ديني (نماز) ضروري بود . اين پژوهش كه با روش كتابخانه اي و توصيفي صورت پذيرفته درصدد كنكاش در روش هاي خلاقانه ي آموزش نماز در مدارس است . بخش اعظم اطلاعات مورد نظر نگارنده به روش كتابخانه اي و جستجو در نتايج يافته هاي مكتوب ديگران صورت گرفته و به منظور تكميل و تأييد اطلاعات نيز با روش مصاحبه از كارشناسان تعليم و تربيت ديني جنبه هاي مختلف آن مورد بررسي قرار گرفته است . بر اساس يافته هاي اصلي پژوهش هر چند نظام فعلي آموزش نماز در مدارس ، روش هايي كارآمد را به لحاظ ايجاد بصيرت و بينش در دانش آموزان به كار برده ، اما كوتاهي در اجرا و عملياتي كردن روش هاي غير مستقيم و خلاقانه مي تواند ضربه هاي جبران ناپذيري را درآينده بر نگرش و باورهاي دانش آموزان ايجاد كند . طبق يافته هاي پرسشنامه اي كه از 30 نفر از متخصصان تعليم و تربيت صورت گرفته است ،‌ مهم ترين و بارزترين موضوع و راهكار ارائه شده ، ‌استفاده از روش هاي غيرمستقيم ، مثل فيلم ، داستان ، ‌كارتون، CDهاي كامپيوتري و... ذكر شده است . هرچند اكثريت مطلق مصاحبه شوندگان ( 29 نفر ) وضعيت فعلي آموزش نماز در مدارس را نامناسب و بدون كيفيت ارزيابي نموده و معتقدند ، بايد تحولي جدي در نظام آموزش ديني و تعميق باورهاي ديني كودكان دبستاني ايجاد نمود ،‌ امّا با توجه به يافته های پژوهش حاضر پيشنهاد می شود ، كه با نزديك نمودن ارتباط خانواده ها با مدرسه و برنامه ريزي آموزش خلاقانه براي دبيران محترم ، جهت پرورش خلاقيت وتفکّر در دانش آموزان ، وضعيت فعلي را مي توان بسيار مطلوب تر و مفيدتر ساخت .

مقدمه

     انقلاب اسلامي ايران در جهان به عنوان انقلابي فرهنگي و مبتني بر اصول و اعتقادات مذهبي شناخته مي شود . اگر مروري بر كارنامه نظام تربيتي در سطح وسيع بيندازيم ، به وضوح مي توانيم كاستي هاي فراواني را در سطوح مختلف فرهنگ ديني نسل دوم و سوم مشاهده نماييم . علي رغم  كوشش هاي فراوان در جهت احياي فرهنگ ناب اسلامي در زوايايي مختلف آن چنانكه شايسته اين مفهوم و بايسته توجه و اهتمام بوده است ؛ مورد عنايت وسيع و زير بنايي كه داراي عمق باشد ، واقع نشده است . بدون شك فلسفه ي آموزش و پرورش ما مبتني بر منطق احكام و شعائر اسلامي در نظر گرفته شده  و اين مهم هيچگاه ميسر نمي گردد ، مگر آن كه زير بناهاي اين فرهنگ اصيل را به صورت اصولی و صحيح منتقل و انتقال آن را از اوايل دوران كودكي در اذهان و افكار احاد مردم جاي داد .

 يكي از مهم ترين دستگاه هاي فرهنگ ساز كه از قدرت فوق العاده ای برخوردار است ، نهاد آموزش و پرورش مي باشد . پوشش كامل نظام آموزشي كشور در هر نقطه و تداوم برخوردهاي آموزشي و فكري در مدت طولاني حضور فرزندانمان در مدارس ، قدرت اين نهاد آموزشي را در ساخت و تغيير نگرش و فرهنگ دانش آموزان بسيار قدرتمند ساخته است .

محقق دراين پايان نامه سعي داشته با بررسي دقيق روش های آموزش ، مفاهيم ديني را با روش هاي مناسب و روز آمد و در جهت تعميق و تقويت باورهاي ديني  به آن بپردازد ، به طوري  كه فرد با بصيرت و بينش آگاهانه بتواند خلاقانه و متفكرانه ارزش هاي ديني صحيح را پذيرا و در مواجه با سيل تهاجمات فرهنگي كه ممکن است ، در صدد بي ريشه ساختن و سست نمودن پايه هاي ديني نوجوانـان باشد ، استفاده نمايد .

 در طول سال هاي طولاني كه از تثبيت انقلاب اسلامي ايران  مي گذرد ، راه ها و روش هاي بسياري به منظور ترويج فرهنگ نماز خواني به عنوان ابتدايي ترين و در عين حال مهم ترين وظيفه ديني مسلمانان به كار گرفته شده است . اما چيزي كه در طول اين سال ها بر مبلغان و مسئولان امر به اثبات رسيده  ، اين موضوع است كه استفاده از هنر آموزش صحيح و موثر به نحوي كه فعل مورد نظر با اختيار و اراده ی تام و علاقه به انجام رسد ، ثبات و كارايي بيشتري خواهد داشت . موضوع  بينش و بصيرت موضوعي تازه محسوب نمي گردد و روان شناسان بسياري در خصوص اين مفهوم نظريات مختلفي ارائه داده اند . امّا موضوعي كه براي ما از اهمّيّت خاصي برخوردار است آن است ، كه بينش ديني با توجه به سيل تهاجمات فرهنگي و تنوع ارتباطات جمعي بايد به نحوي شكل يابد ، كه داراي ثبات و پايداري باشد . نماز به عنوان نماد ديني و گرايش سياسي –اجتماعي فرد محسوب  مي گردد . از ميان عبادت هاي اسلامي احکام مربوط به نماز بسيار زياد است ، به نحوي كه چهار هزار حكم براي آن آمده است . ( اديب حاج باقري ، 1380) در دو كتاب معتبر وسايل الشيعه و مستدرك الوسائل شصت هزار روايت است كه بيست هزار آن مربوط به نماز است ، يك سوم روايات فقهي مربوط به نماز و مقدمات آن است . پيامبر اكرم (ص ) دعوت به نماز را از خانواده خود آغاز نموده ، تولّد و مرگ انسان با نماز پيوند خورده و در قرآن و احاديث ائمه(ع) نه به خواندن نماز ، كه به اقامه آن تاكيد زيادي شده است .

به طور كل اهميت دادن به ارزش هاي معنوي ديني همچون نماز و آموزش آن ، جهت تربيت نسلي فرهيخته كه مزيّن به ارزش هاي معنوي باشند ، از اهم برنامه هاي مجريان مسائل فرهنگي جهت تربيت كودكان است . امروزه با توجه به آن كه تربيت ديني و نماز يكي از اركان و مصوبه هاي آموزش و پرورش كشور است ، اما احساس مي شود عـلاقه به نماز كاهش يافته و مسـاجد به نحـو مطلوب مـورد استفاده جوانان قرار نمي گيرد . ( باقريان ، 1376 )

 با توجّه به اهمّيّت آموزش نماز در سطح مدارس ، پژوهش حاضر مهم ترين تاكيد خود در تعميق باورهاي ديني را بر نحوه ی آموزش نماز در مدارس گذارده و سعي بر آن دارد تا با توجه به مباني   روان شناسي و اصول فقهي برگرفته از آيات و روايات ، راه هاي خلاقانه ای كه مربيان آموزش دينی  مي توانند مورد استفاده قرار دهند را تبيين نمايد .

 

 
   

فصل اول

1.1.  بيان مسئله

در سال هاي اخير، با توجه به تلاش هاي بسياري كه در آموزش مفاهيم ديني در مدارس صورت گرفته و نيز فعّاليّت هاي بي وقفه اي كه مربيان تربيتي براي آشنايي كودكان با مباني ديني انجام داده اند ، تنها شاهد انبوه سازي مطالب ذهني آنان به عنوان محفوظات هستيم و اين آموزه هاي تعالي بخش كه سبك زندگي و شيوه ی اعتقادات آينده ی فرد را  مي سازد ، اگر با بينش و بصيرت صحيح صورت نگيرد به مرور كمرنگ شده و يا در مواجهه فرد با زرق و برق هاي فرهنگ هاي بيگانه دچار سردرگمي و در نهايت حذف اعتقادات آنها مي گردد . تغييرات برنامه هاي درسي در دوران ابتدايي و نگرش هاي جديد مسئولان آموزش و پرورش در تدوين كتب آموزشي ، حاكي از آن است كه گام هاي مؤثري در اين راه برداشته شده است ، اما هنوز نياز به ارائه ی راهكارها و الگوهاي آموزشي مناسب تر جهت انتقال آموزه هاي ديني خصوصاً نماز در مدارس هستيم.

 تربيت ديني صحيح در طول دوران ابتدايي مي تواند به عنوان يكي از مهم ترين عوامل جلوگيري از ناهنجاري هاي رفتاري و رشد انديشه هاي ديني و تقويت باورهاي اعتقادي در فرد باشد . هنگامي كه از نهادينه شدن تربيت ديني صحبت به ميان مي آيد ، منظور اين است كه كودكان به عنوان نسل فردا بايد سير زندگي و اهداف خود را در بستر نظام اعتقادي جامعه مشخص كنند . دكتر باهنر در  اين باره مي نويسد : تجربيات موجود و تحقيقات انجام شده نشانگر آن است كه مسأله آموزش ديني از وضعيت مطلوبي برخوردار نبوده و گاهي با تأثيرات معكوسي نيز همراه گرديده است . ( باهنر ، 1385 )

در سال هاي اخير در ميان نسل جـوان و نوجـوان ، نوعي ترديد در همه ی باورها و خود باختگي

در برابر نئومدرنيسم[1] ديده مي شود . به گونه اي كه اسلامي كه در كلاس هاي ديني بيان مي شود ،

 نمي تواند پاسخگوي دانش آموزان و مشكلات آنها باشد . ( قائمي ، بی تا )

به نظر مي رسد كه دغدغه هاي فكري بسياري از انديشمندان اسلامي نيز همين موضوع باشد ، كه

چگونه مي توان با توجه به فرصت هاي استثنايي دوران تحصيل باورهاي ديني و اعتقادات زير بنايي مذهبي كودكان را در جهت تثبيت ايمان مذهبي آنها در آينده شكل داد . چون به وجود آوردن و شكل دادن يك بينش صحيح و ارتباط دادن ارزش هاي فرد با  ارزش هاي ديني از طريق روش هاي خلاقانه مي تواند در اين امر مهم بسيار موثر و مفيد واقع شود ، بنابراين پژوهش حاضر سعي دارد معلوم نمايد كه راهكارهای آموزش خلاق در آموزش مفاهيم دينی ( نماز ) به كودكان و نوجوانان و تعميق باورهاي ديني آنان ، چيست ؟  اميرالمؤمنين حضرت علي(ع ) در نهج البلاغه چنين          می فرمايند :

 "لا تقسيروا اولادكم علی آدابكم فانهم مخلوقون لزمان "

 فرزندان خود را بر آن اساس كه خود تربيت شده ايد تربيت نكنيد كه اينان براي زمان غير از زمان شما آفريده شده اند . ( به نقل از قائمي ) به وضوح مي توان از اين سخن مولاي متقيان برداشت نمود ، كه شرايط جديد نياز به خلاقيت هاي جديد و شيوه هاي آموزشي جديد دارد . روان شناسان و جامعه شناسان عصر حاضر نيز حداقل براين نكته اتفاق نظر دارند ، كه انتقال مفاهيم به نسل هاي جديد نياز به روش هاي همخوان با اوضاع و شرايط جديد دارد و تنوع اطلاعاتي در جهان مي تواند در صورت بد عمل كردن و تاكيد بر شيوه هاي سنتي ، به سادگي مورد بی توجّهی نسل جديد قرار گرفته و تمام  تلاش هاي ما را  بي ثمر سازد .

 

2.1. اهمّيّت و ضرورت موضوع :

آموزش مفاهيم و اعمال مذهبي به عنوان اصول اوليه زندگي اجتماعي در جامعه اسلامي محسوب      مي گردد . جامعه اي كه تمام اركان آن از ابتدايي ترين نهادها تا پيچيده ترين بنيادهاي آن ، وابسته به احكام اسلام و برگرفته از اعتقادات ديني شيعه مي باشد ، بايد در انتقال اصول به كودكان ، بهترين   شيوه هاي كاربردي را به كار بندد . انتقال و آموزش رفتارهاي مختلف به كودكان امري بسيار پيچيده و حساس است و يكي از موضوع هاي  مهمي است كه روان شناسان در آن اتفاق نظر ندارند . يادگيري امري پيچيده و در عين حال ساده مي باشد . تئوري هاي مختلف يادگيري و روش هاي انتقال مفاهيم به كودكان داراي تنوع بسياري است . از تئوري هاي يادگيري و پرسش و پاسخ گرفته تا شرطي ابزاري و شرطي كلاسيك تا روش هاي جديدي كه توسط تئوريسين هاي مختلف علوم انساني ارائه شده است .

 امروزه شناخت به عنوان يكي از مورد پسندترين و پركاربردترين مفاهيم روان شناسي محسوب        مي گردد و بسياري از روان شناسان عصر حاضر با ارائه ی الگوهاي مختلف شناختي ، سعي در اثبات نظريات خود از ديدگاه هاي مختلف دارند . اهميت شناخت در آموزش و پرورش و درك پديده ها و را در سيستم هاي مختلف آموزش و پرورش به وجود آورده است .

در جامعه اي كه ما در آن زندگي مي كنيم ، اعمال و رفتارهاي اجتماعي تا حدود زيادی متأثر از     آموزه هاي مختلفي است كه توسط رسانه هاي جمعي ارائه مي گردد . اگر ما نتوانيم در مواجهه با اين سيل اطلاعات مختلف ، اهداف و آرمان هاي اوليه و زير بنايي خود را منتقل و تثبيت كنيم ، بدون شك در آينده ی نزديك با بحراني فراگير روبه رو خواهيم گشت كه در آن شرايط ، ديگر نمي توان با ابزارهاي سنتي و ساده به جنگ آنها رفت. لازم است در ابتداي تشكيل و تكميل  مفاهيم و اصول      زير بنايی اعتقادي افراد ، ما نيز با درايت خاص ، روش هاي مؤثرتر و خلاقانه تري را به كار ببريم و نوع ديدگاه ها و نگرش هاي نوجوانمان را بر پايه ی اعتقادات ديني و ارزش هاي معنوي دين اسلام محكم و استوار سازيم .

 تحولات صنعتي ، بنياد زندگي بشر را تغيير داده و حتّي محيط خانوادگي را نيز متحوّل ساخته است . بنابراين نبايد روش هايي را به كار ببريم كه براي آموزش ما از آن استفاده شده است . اصول دين هميشه ثابت و بدون تغيير است . ( حلال محمد ، حلال الي يوم القيامه ) امّا در نحوه ی آموزش   مي توان از راه هاي جديدي استفاده كرد . سفر حج واجب است ، اما ضرورتي ندارد كه در حال حاضر نيز ، با اسب يا شتر انجام شود . ( قائمي ، بی تا )

 اگر ما زمان شناسي و جريان شناسي را به عنوان يك اصل بپذيريم ، نبايد شاهد اين قضيه باشيم كه در امر آموزش مفاهيم ديني به فرزندانمان از ساير اديان و جوامع عقب تر هستيم . بايد مبناي كاري ما بر اين باشد كه آموزش مفاهيم ديني را با شيوه هاي جديد كه داراي جذابيت ، مقبوليت و سبب ايجاد رغبت كامل در فرد باشد ، ارائه دهيم و بين آموزه هاي ديني و زندگي پيوندهاي ناگستني برقرار نماييم .

 نماز به عنوان ستون دين اسلام در ميان مسلمانان از جايگاه خاصي برخوردار است و به عنوان نماد عيني و اعتقادي مسلمين محسوب مي گردد . اگر ما بتوانيم مسير آموزش صحيح نماز را در مدارس به نحوي پيش ببريم كه فرد بدون تذكر و يا اجبار با بينش و اراده ی كامل آن را به جا آورده و ارزش هاي خود را به طور كامل وابسته به ارزش هاي ديني بداند ، مي توانيم ادعا كنيم كه توانسته ايم در انتقال اين ارزش بنيادي به نسل هاي جديد موفق عمل كرده ايم و در ضمن وابستگي فرد به اين فريضه ، مي تواند جلوي بسياري از ناملايمات و بزهكاري هاي فردی و گروهي را بگيرد .


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.