حجم فایل : 27.95 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 157 صفحه
تعداد بازدید : 559 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
موضوع پروژه : مرکز داده DATA CENT
این پروژه با فرمت WORD میباشد و شما می توانید آنرا ویرایش نمایید.
و همچنین دارای شکلهایی می باشد برای راحتی فهم مطالب که در زیر فهرست اشکال نیز آورده شده است.
پيش گفتار
با شروع هزاره سوم،بسياري از محققان و انديشمندان به نقش بارز فناوري اطلاعات در توسعه اقتصادي،سياسي،اجتماعي و فرهنگي جوامع اذعان دارند.ايشان با توجه به تحولات شگرف در فناوري ارتباطات در دهه 90 ميلادي اعتقاد به نقش مهم فناوري اطلاعات به عنوان منبع تحولات بنيادين در قرن بيست و يكم در جهان دارند.امروز باور جهاني به نقش مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات در كاهش مشكلات فقر،نابرابري،بي سوادي،بهداشت و غيره اعتقاد دارد.در اين راستا اين فناوري مي تواند بخشي از استراتژي ملي توسعه در هر كشور قلمداد شود.
در حال حاضر با توسعه شبكه هاي ارتباطي اينترنت و رشد نمايي وب سايت ها،امكان ايجاد ارتباط ميان پايگاه هاي داده اي و اطلاعاتي فراهم شده و موجب ايجاد جريان بي سابقه اطلاعات شده است.در اين راستا بسياري از سازمان ها و نهادهاي بين المللي به تحقيق و ايجاد مراكز داده دست زده اند.با ايجاد اين مراكز امكان به اشتراك گذاري مجموعه منابع داده بصورت يكپارچه و پويا به عموم فراهم مي شود.ارائه خدمات اطلاع رساني،تجزيه و تحليل داده ها ودر نهايت نمايه سازي آنها در محيط ايمن از جمله اهداف اوليه اين مراكز مي باشد.در ايران نيز طي دو سال گذشته ضمن توجه به اهميت مراكز داده سعي بر شناخت،طراحي وايجاد چنين مراكزي در سطوح ملي و استاني شده است.برگزاري اولين همايش مراكز داده در سال 1383 در تهران را مي توان به عنوان اولين قدم در آشنايي با فعاليت هاي مرتبط در اين مقوله و هماهنگي مابين نهادها دانست.آنچه كه مسلم است از نقش اين مراكز در ايران و جهان طي دهه جاري ميلادي به عنوان " مراكز توليد ارزش " براي همگان ياد مي شود.
از جمله موارد مهم ديگر در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر كشور،نحوه تعامل دولت و شهروندان در عصر جديد مي باشد.در اين خصوص مفاهيمي چون دولت الكترونيكي مطرح مي باشد كه عمده بحث در اين رابطه به چگونگي ارائه خدمات ملي به شهروندان به بهترين وجه ممكن مي باشد.بكارگيري دولت الكترونيك همانطور كه سبب ارتقاء سطح خدمات مي شود سبب ايجاد كارآيي بالاتر و ايجاد امكانات جديد همچون مشاوره الكترونيك،كنترل الكترونيك و مشاركت عمومي خواهد بود.لزوم شكل گيري دولت الكترونيكي منوط به شناخت دولت مردان از معماري كلان فناوري اطلاعات در حوزه هاي مختلف فرهنگي،اجتماعي،سياسي و اقتصادي آن نظام است.ضمن اينكه مديران فناوري اطلاعات موظف به تهيه معماري سازماني حوزه خويش به منظور ارائه سيستم هاي اطلاعاتي يكپارچه درون سازماني و برون سازماني و بهبود روش ها و فرآيندها مي باشند.
;m�as�f� �� mily:Tahoma;color:black'> ها با در اختيار داشتن اتصالات پرسرعتهای به اينترنت، و همچنين در اختيار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امكان راهاندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممكن ساختند. شركتهای تجاری و مردم میتوانستند با اجاره كردن فضای محدودی در اين سرورها، سايتهای وب خود را معرض ديد عموم قرار دهند. برخی شركتهای بزرگ نيز با توجه به نياز خود، اقدام به اجاره كردن يك سرور در مركز دادهای میكردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص كنترل میكردند. اكنون با توجه به رشد سريع اينترنت، روز به روز به تعداد Data Centerها اضافه میشود به طوری كه در حال حاضر در اكثر كشورهای پيشرفته اين مراكز وجود دارند. تمركز اين مراكز بخصوص در كشور امريكا بسيار زياد است. دليل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اينترنت و همچنين در دسترس بودن سرعتهای بالا میباشد. برخی از اين Data Centerاز طريق خطوط مختلف فيبرنوری، پهنای باندی بيش از Gbps4 را در اختيار دارند و تعداد سرورهای اين Data Centerمعمولا بيش از 1000 است كه بر اساس مشخصات به متقاضيان اجاره داده میشود. پارامترهای زيادی در قيمت اجاره ماهانه يك سرور تاثيرگذار است كه میتوان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAMو اندازه Hard Disk، حداكثر ترافيكی كه ماهانه در اختيار هر سرور قرار میگيرد، سيستم عامل سرور و همچنين سابقه مركز دادهای بستگی دارد.امروزه با رشد نيازهاي كاربران به سرويسهاي مختلف، مراكز داده جهت در بر گرفتن تجهيزات، اطلاعات و برنامههاي كاربردي حساس در فضايي كاملاً مطمئن و داراي قابليت گسترش طراحي شدهاند. برطبق تعريف ارايه شده ازجانبRenewable Energy Policy، مراكز داده متشكل از اجزاي ضروري زير ساختي هستند كه كار پشتيباني از اينترنت و تجارتالكترونيكي و بخشهاي ارتباطات الكترونيكي را به عهده دارند و در نتيجه تمامي سرويسهاي ارايه شده در آنها بايد دقيق، مطابق برنامه و بدون كوچكترين وقفهاي عمل نمايند. به طور كلي مراكز داده به عنوان مكاني جهت فراهم آوردن موارد زير تعريف ميشوند: ذخيره سازي، مديريت، پردازش و تبادل اطلاعات ديجيتال و همچنين فراهم آوردن سرويسهاي كاربردي يا مديريت جهت پردازشهاي اطلاعاتي.
مقدمه
DataCenter چيست ؟
تا قبل از دهه 90 استفاده از اينترنت برای مردم عادی به سادگی امكانپذير نبود، چرا كه استفاده از امكانات اينترنت نياز به دانش خاصی داشت. محيط خط فرماني(Command Line) و ساختار غير گرافيكی اينترنت سبب شده بود كه كاربران عادی علاقه چندانی به استفاده از اينترنت نداشته باشند. در اوايل دهه 90، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اينترنت (سال 1993 ) و پروتكل HTTPكه به سادگی امكان به اشتراك گذاشتن مستندات در اينترنت را در اختيار كاربران قرار میداد، روز به روز بر تعداد كاربران اينترنت افزوده شد. از سوی ديگر با اضافه شدن كاربران اينترنت، حجم مستندات نيز روز به روز افزايش يافت. مسلماً خطوط سابق اينترنتی و سرورهای موجود، توانايی جوابگويی به خيل عظيم كاربران را نداشتند. همچنين با زياد شدن كاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نيز سادگی انتشار اطلاعات در اينترنت، مفاهيم تجاری نيز وارد عرصه اينترنت شدند. شركتهای تجاری نياز به سرورهايی داشتند كه اين امكان را به آنها بدهد كه به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختيار مشتريان و كاربران خود قرار دهند. بالطبع اين امكان وجود نداشت كه هر شركت يا سازمانی كه قصد راهاندازی سايتهای اينترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راهاندازی سرور خود كند، چرا كه با وجود كاربران زياد اين سايتها و حجم بالای ترافيك، نياز به اتصالهايی با سرعتهای بسيار بالا وجود داشت كه مسلما حتی در صورتی كه اين امكان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزينه بالايی را میطلبيد. راهحلی كه برای اين مشكل به نظر رسيد، راهاندازی مراكز خاصی تحت عنوان Data Centerيا مراكز دادهای بود. CenterDataها با در اختيار داشتن اتصالات پرسرعتهای به اينترنت، و همچنين در اختيار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امكان راهاندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممكن ساختند. شركتهای تجاری و مردم میتوانستند با اجاره كردن فضای محدودی در اين سرورها، سايتهای وب خود را معرض ديد عموم قرار دهند. برخی شركتهای بزرگ نيز با توجه به نياز خود، اقدام به اجاره كردن يك سرور در مركز دادهای میكردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص كنترل میكردند. اكنون با توجه به رشد سريع اينترنت، روز به روز به تعداد Data Centerها اضافه میشود به طوری كه در حال حاضر در اكثر كشورهای پيشرفته اين مراكز وجود دارند. تمركز اين مراكز بخصوص در كشور امريكا بسيار زياد است. دليل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اينترنت و همچنين در دسترس بودن سرعتهای بالا میباشد. برخی از اين Data Centerاز طريق خطوط مختلف فيبرنوری، پهنای باندی بيش از Gbps4 را در اختيار دارند و تعداد سرورهای اين Data Centerمعمولا بيش از 1000 است كه بر اساس مشخصات به متقاضيان اجاره داده میشود. پارامترهای زيادی در قيمت اجاره ماهانه يك سرور تاثيرگذار است كه میتوان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAMو اندازه Hard Disk، حداكثر ترافيكی كه ماهانه در اختيار هر سرور قرار میگيرد، سيستم عامل سرور و همچنين سابقه مركز دادهای بستگی دارد.امروزه با رشد نيازهاي كاربران به سرويسهاي مختلف، مراكز داده جهت در بر گرفتن تجهيزات، اطلاعات و برنامههاي كاربردي حساس در فضايي كاملاً مطمئن و داراي قابليت گسترش طراحي شدهاند. برطبق تعريف ارايه شده ازجانبRenewable Energy Policy، مراكز داده متشكل از اجزاي ضروري زير ساختي هستند كه كار پشتيباني از اينترنت و تجارتالكترونيكي و بخشهاي ارتباطات الكترونيكي را به عهده دارند و در نتيجه تمامي سرويسهاي ارايه شده در آنها بايد دقيق، مطابق برنامه و بدون كوچكترين وقفهاي عمل نمايند. به طور كلي مراكز داده به عنوان مكاني جهت فراهم آوردن موارد زير تعريف ميشوند: ذخيره سازي، مديريت، پردازش و تبادل اطلاعات ديجيتال و همچنين فراهم آوردن سرويسهاي كاربردي يا مديريت جهت پردازشهاي اطلاعاتي.
فهرست مطالب
|
مقدمه |
1 |
|
فصل اول:كاستن فاصله بين دولت وشهروند |
3 |
1-1 |
كاستن فاصله بين دولت و شهروند |
3 |
1-2 |
معماري كلان دولت الكترونيك |
4 |
1-3 |
نقش شبكه در ارتقاء سطح كارآيي دولت و شهروندان |
5 |
1-4 |
شبكه ملي پر سرعت |
6 |
1-5 |
تاثير شبكه بر فعاليت هاي تجاري |
7 |
1-6 |
تاثير شبكه بر آموزش وسطح سلامت جامعه |
8 |
1-7 |
دولت ها و شبكه پرسرعت |
12 |
1-8 |
نمونه هاي واقعي از سياست گذاري دولت ها |
12 |
1-9 |
جهت گيري دولت ها به ايجاد دولت الكترونيك |
14 |
1-10 |
تعاريف و فرضيات دولت الكترونيك |
16 |
1-11 |
ارائه سرويس هاي شهروند گرا |
17 |
1-12 |
عوامل موفقيت دولت ها در پياده سازي دولت الكترونيكي |
19 |
1-13 |
اولويت ها در تحقق فاز دوم دولت الكترونيكي |
23 |
|
1-13-1 طراحي سازماني |
24 |
|
1-13-2 آموزش و مهارت |
24 |
|
1-13-3 محرمانه بودن اطلاعات و امنيت |
25 |
|
1-13-4 پورتال دولت |
25 |
1-14 |
سازمان هاي مجازي متصل به هم |
28 |
1-15 |
مزاياي خاصيت تلفيق فرآيندهاي چند سازمان در يك سازمان مجازي |
29 |
1-16 |
تاثير شبكه بر معماري هاي قديمي |
31 |
1-17 |
چند ويژگي مهم در مدل جديد مديريت مراكز كامپيوتينگ |
34 |
1-18 |
محورهاي مديريت ITدر سطح كلان در مدل قديمي |
35 |
1-19 |
مديريت ITو ارتباط آن با مديريت كار |
35 |
1-20 |
جايگاه استاندارد در مديريت جديد زيرساخت هاي IT |
44 |
1-21 |
روش بررسي وضعيت موجود |
47 |
1-22 |
ارتباط Sarbanes-Oxleyبا معماري كلان |
48 |
1-23 |
مدل CMM |
49 |
1-24 |
مدل ISO 15504 |
50 |
1-25 |
مدل CoBIT |
51 |
1-26 |
مدل هاي تعريف و تحليل هدف |
52 |
|
فصل دوم:مقدمه اي بر ايجاد مراكز داده |
53 |
2-1 |
مركز داده چيست؟ |
53 |
2-2 |
تعاريف مختلف مركز داده |
54 |
2-3 |
مقدمه اي بر ايجاد مراكز داده |
56 |
2-4 |
نياز به مركز داده و خواص قابل توجه آن از نظر فني |
66 |
2-5 |
انقلاب بعدي در ITچيست؟ |
68 |
2-6 |
ساختار مراكز داده |
70 |
2-7 |
درك پيچيدگي |
73 |
2-8 |
Utility Computing پاسخ سئوال است |
74 |
2-9 |
مجازي سازي گام اول است |
75 |
2-10 |
ملاحضات فني در طراحي مراكز داده |
76 |
2-11 |
مدل فني استاندارد مركز داده |
80 |
2-12 |
تصوير كلان از مركز داده |
81 |
2-13 |
طرح تجاري مركز داده |
82 |
2-14 |
آشنايي با مفاهيم جديد در حوزه مراكز داده |
85 |
|
2-14-1 Utility Computing يا On-Demand |
85 |
2-15 |
Organic ITو سيستم هاي خودگردان |
87 |
2-16 |
مجازي سازي |
99 |
|
2-16-1 مجازي سازي روي سرويس دهنده ها |
106 |
|
2-16-2 مجازي سازي از طريق كلاسترينگ برروي سرويس دهنده ها |
106 |
|
2-16-2-1 كمي بيشتر درباره Grid |
108 |
|
2 -16-3 مجازي سازي در منابع ذخيره سازي |
109 |
|
2-16-3-1 مجازي سازي در سطح بلاك |
110 |
|
2-16-3-2 مجازي سازي در سطح فايل |
110 |
2-17 |
مدل جديد کار برايSSPها |
110 |
2-18 |
مجازي سازي در سطح شبكه |
112 |
2-19 |
مجازي سازي در سطح برنامه هاي كاربردي |
112 |
2-20 |
مديريت مركز داده |
114 |
2-21 |
خدمات وب |
117 |
2-22 |
تفاوت RDMAبا TOE |
117 |
2-23 |
تاريخچه ي خدمات مبتني بر وب |
119 |
2-24 |
شرکت هاي برتر و فناوري مناسب |
123 |
|
فصل سوم : شرايط محيطي |
126 |
|
شرايط محيطي |
126 |
|
فصل چهارم : آشنايي عميق تر با طراحي ومعماري مراكز داده |
131 |
4-1 |
مركز داده به عنوان انباره ي داده |
131 |
4-2 |
مركز داده به عنوانLOB |
131 |
4-3 |
مركز داده به عنوان مركز گواهي هويت |
132 |
4-4 |
مراكز اطلاعات در آمريكا |
132 |
4-5 |
برون سپاري و مراكز داده |
134 |
4-6 |
مشخصات يكDataCenter |
135 |
|
4-6-1 در اختيار داشتن اتصالات مختلف به اينترنت از طريق ISPو ICPهای مختلف |
135 |
|
4-6-2 وجود سيستم قدرت پشتيبان |
135 |
|
4-6-3 وجود سرورهای متعدد |
135 |
|
4-6-4 مشخصات فيزيكی |
136 |
4-7 |
نحوه در اختيار گرفتن يك سرور وب |
136 |
4-8 |
معيارهاي طراحي مراكز داده |
137 |
4-9 |
ساختار و اجزاء |
138 |
|
4-9-1 لايهAggregation |
139 |
|
4-9-2 لايهFront- End |
139 |
|
4-9-3 لايه برنامههاي كاربرديApplication |
140 |
|
4-9-4 لايهBack-End |
140 |
|
4-9-5 لايه ذخيره سازيStorage |
141 |
|
4-9-6 لايه انتقال |
141 |
4-10 |
سرورها درData Center |
141 |
|
4-10-1 Intranet server farm |
142 |
|
4-10-2Internet server farm |
142 |
|
4-10-3 Extranet server farm |
142 |
4-11 |
DataCenterهاي توزيع شده |
142 |
4-12 |
سرويسهايData Center |
143 |
|
4-12- 1 سرويسهاي زيرساخت |
143 |
|
4-12- 1- 1 سرويسهاي لايه 1 يا سرويسهاي شهري |
143 |
|
4-12- 1- 2 سرويس هاي لايه 2 |
144 |
|
4-12- 1-3 سرويس هاي لايه 3 |
144 |
|
4-12- 2 سرويس هاي هوشمند شبكهاي |
144 |
|
4-12- 3 سرويسهايServer Farm |
145 |
|
4-12- 4 سوئيچينگ محتوا(Content Switching) |
145 |
|
4 -12- 5 سرويسCaching |
145 |
|
4 -12- 6 SSL Termination |
146 |
|
4-12-7 Content Transformation |
146 |
|
4-12- 8 سرويس هاي ذخيره سازها |
146 |
|
4-12- 9 سرويس هاي امنيتي |
147 |
|
4-12- 10 ليست هاي كنترلي دسترسي(Access Control Lists (ACL)) |
147 |
|
4-12- 11 Firewall ها |
147 |
|
4-12- 12 سرويسهاي مديريتي |
148 |
|
فصل پنجم : راه اندازي مركز داده در ايران |
149 |
5-1 |
راه اندازي مركز داده در ايران |
149 |
5-2 |
ضرورت راهاندازی Data Centerدر ايران |
149 |
5-3 |
مزايای راهاندازی Data Centerدر ايران |
149 |
5-4 |
مزايای در اختيار داشتن DataCenterدر آينده |
152 |
5-5 |
بررسي موانع مركز داده ها در ايران |
153 |
|
5-5-1 موانع سخت افزاري |
153 |
|
5-5-2 موانع نرم افزاري |
153 |
5-6 |
ضوابط صدور مجوز ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي |
156 |
|
5-6-1 تعاريف |
156 |
|
5-6-2 مقررات مربوط به واگذاري مجوز مجتمع اينترنتي |
155 |
|
5-6-3 مدارك لازم جهت ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي IDC |
156 |
|
خلاصه ونتيجه گيري |
157 |
|
فهرست منابع |
158 |
فهرست شكل ها
فصل اول
شكل 1-1 |
ويژگي هاي سرويس هاي دولت الكترونيك بر روي بستر اطلاعاتي ملي |
5 |
شكل 1-2 |
تقسيم بندي سيستم آموزشي كشور به منطقه استان و كشور |
10 |
شكل 1-3 |
تبديل مدل خطي اموزش به مدل همپوشاني در مدل جديد |
11 |
شكل 1-4 |
چرخه توسعه دولت الكترونيك |
18 |
شكل 1-5 |
سه مؤلفه فاز دوم پياده سازي دولت الكترونيكي |
22 |
شكل 1-6 |
مدل كلان ارائه خدمات الكترونيكي دولت به شهروندان |
31 |
شكل 1-7 |
اثر شبكه بر ابعاد مختلف IT |
32 |
شكل 1-8 |
ديدگاه جديد مديريت IT |
35 |
شكل 1-9 |
لايه هاي مختلف مديريت كلان مراكز داده |
36 |
شكل 1-10 |
نقشه راه رسيدن به مديريت پويا و انعطاف پذير IT |
37 |
شكل 1-11 |
در مرحله اول،سازمان و زيرساخت ITسعي در عملياتي نگهداشتن زيرساخت دارند. |
38 |
شكل 1-12 |
در مرحله رسيدن به كارآمدي،سازمان ها به ارائه سرويس هاي ITبا كيفيت بالا مي انديشند. |
40 |
شكل 1-13 |
فرآيندهاي لازم در مديريت سرويس هاي IT |
40 |
شكل 1-14 |
ارتباط تعداد پارامترهاي قابل پيكربندي و تعداد مؤلفه ها در سايتي با 100 سرويس دهنده برنامه كاربردي |
41 |
شكل 1-15 |
مديريت بر منابع IT به صورت انباره اي نه به صورت اختصاصي |
42 |
شكل 1-16 |
مدل پرسنلي در مديريت مراكز خدمات داده |
45 |
شكل 1-17 |
نمونه اي از مدل فرآيندهاي مديريتي در مراكز داده |
46 |
شكل 1-18 |
مدل CMM يك مدل مرحله به مرحله اي است. |
50 |
شكل 1-19 |
مدل ISO 15504مبتني بر روش همپوشاني است نه مرحله اي |
50 |
شكل 1-20 |
مدل CoBIT |
51 |
شكل 1-21 |
براي رسيدن به بستر چابك IT نياز به مميزي در كل مسير هستيم. فصل دوم |
52
|
شكل 2-1 |
نقش در اختيارداشتن معماري كلان در همسوسازي اهداف استراتژيك سازمان با واحد IT |
57 |
شكل 2-3 |
مراحل نيل به اهداف سازمان از طريق تعريف معماري كلان |
58 |
شكل 2-4 |
مدل Zackman |
59 |
شكل 2-5 |
نگاهي عميق تر به مدل Zackman |
60 |
شكل 2-6 |
مدل معماري كلان بكار گرفته شده در General Motors |
60 |
شكل 2-7 |
مدل سلسله مراتبي FEA |
62 |
شكل 2-8 |
تقسيم بندي TRMبه لايه هاي مختلف |
63 |
شكل 2-9 |
عناصر محدوده دسترسي و تحويل سرويس در TRM |
63 |
شكل 2-10 |
عناصر زيرساخت در TRM |
64 |
شكل 2-11 |
چارچوب مؤلفه ها در TRM |
64 |
شكل 2-12 |
رابطه و يكپارچه سازي در TRM |
65 |
شكل 2-13 |
تصويري كلي از TRM |
66 |
شكل 2-14 |
تغييرات عمده تقريباً هر 10 سال يكبار رخ مي دهند. |
68 |
شكل 2-15 |
تاثير معماري هاي مختلف كامپيوتينگ بر روي كاروتجارت |
69 |
شكل 2-16 |
تاريخچه ايجاد برنامه هاي كاربردي تاكنون |
78 |
شكل 2-17 |
نگاه جديد سرويس گرا به شبكه هاي نسل بعدي |
79 |
شكل 2-18 |
اسامي مختلف مركز داده،توسط شركت هاي بزرگ دنيا |
80 |
شكل 2-19 |
مدل مركز داده |
80 |
شكل 2-20 |
در تقسيم بندي جديد،دنياي ITبه دو دسته زيرساخت سرويس و زيرساخت دسترسي تقسيم شده است. |
86 |
شكل 2-21 |
اركان اصلي مدل جديد كامپيوتينگ |
87 |
شكل 2-22 |
خواص مدل مديريتي جديد مبتني بر Organic IT |
90 |
شكل 2-23 |
مدل چندلايه اي مديريت بر اساس Organic IT |
91 |
شكل 2-24 |
نمودار رشد ميزان هوشمندي ابزارهاي مديريتي IT |
92 |
شكل 2-25 |
گروه بندي حلقه هاي كنترلي در سيستم هاي خودگردان |
94 |
شكل 2-26 |
روال مديريت واقعه،مديريت مشكلات و مديريت تغيير در زيرساخت |
95 |
شكل 2-27 |
لايه هاي مختلف سيستم خودگردان |
97 |
شكل 2-28 |
مجازي سازي در سه سطح براي استفاده در برنامه هاي مختلف و با قابليت تنظيم اختصاص منابع |
99 |
شكل 2-29 |
مجازي سازي در سطح شبكه و منابع ذخيره سازي موضوع جديدي نيست. |
100 |
شكل 2-30 |
مجازي سازي از نوع تبديل منابع يكپارچه فيزيكي به چندين منبع منطقي مستقل |
100 |
شكل 2-31 |
مجازي سازي از نوع تبديل چندين منبع فيزيكي مستقل به يك منبع منطقي مستقل |
100 |
شكل 2-32 |
مجازي سازي از نوع تبديل چندين منبع فيزيكي به چندين منبع منطقي |
101 |
شكل 2-34 |
استفاده از رك هاي حاوي سرويس دهنده هاي تيغه اي به جاي اتاق هاي مملو از انواع سرويس دهنده ها |
102 |
شكل 2-35 |
هر تيغه مي تواند يك سرويس دهنده باشد |
102 |
شكل 2-36 |
انواع روش هاي پارتيشنينگ بر روي سرويس دهنده هاي مجازي شده |
104 |
شكل 2-37 |
سمت چپ بالا : يك ماشين سخت افزاري معمولي،سمت چپ پايين : دو ماشين مجازي بر روي لايه مجازي،سمت راست : زيرساخت مجازي براي انتقال ماشين هاي مجازي بر روي آن |
105 |
شكل 2-38 |
يكپارچگي باعث استفاده بهينه تر از منابع مي گردد. |
106 |
شكل 2-39 |
رايانه اي به بزرگي دنيا |
108 |
شكل 2-40 |
در بهترين شرايط تنها 65 درصد از زمان پردازنده ها استفاده شده است. |
108 |
شكل 2-41 |
مدل كلان كاربري Grid Computing |
109 |
شكل 2-42 |
كاربران در مدل CoDدر حال سرمايه گذاري هستند ولي در مدل Mtered Planفقط بابت مصرفشان پرداخت مي كنند. |
111 |
شكل 2-43 |
مجازي سازي در سطح برنامه هاي كاربردي با استفاده از خدمات وب |
113 |
شكل 2-44 |
تغيير نحوه نگرش مديريت به مؤلفه هاي ITدر چند سال اخير |
114 |
شكل 2-45 |
ارتباط مجازي سازي با خودكار نمودن فرآيندهاي مديريت بر مركز داده و يكپارچگي برنامه هاي كاربردي |
115 |
شكل 2-46 |
دامنه DCMLدر تعريف فني مؤلفه هاي بكاررفته در مركز داده(كادر سمت چپ)،مدل مرجع درخصوص روش بكارگيري آنها (كادر وسط)وسياست بكارگيري آن مؤلفه ها ونصب آنها مي گنجد. |
116 |
شكل 2-47 |
آناتومي يك سرويس دهنده تيغه اي با كارت هاي TOE-Enableبرروي آن |
118 |
شكل 2-48 |
RDMAبرروي TCPمي تواند داده هاي موردنظر براي انتقال را از روي حافظه فرستنده به روي حافظه گيرنده با حداقل دخالت CPUو كپي هاي مكرر انتقال دهد. |
119 |
شكل2-49 |
نگاهي اجمالي به وضعيت و نوع ارتباط مؤلفه ها،در عرصه هاي مختلف دنياي در حال تغيير مؤلفه هاي توزيع شده |
121 |
شكل 2-50 |
مكانيزم اجرايي خدمات وب برروي اينترنت |
122 |
شكل 2-51 |
معماري و پروتكل هاي مرتبط با خدمات وب |
123 |
شكل 2-52 |
از سه معيار ارزانتر،سريعتر و بهتر،كداميك برايتان اولويت بالايي دارند. |
123 |
شكل 2-53 |
زيربخش هاي مركز داده و شركت هاي ارائه دهنده |
124 |
شكل 2-54 |
رقابت سه شركت پيمانكار در راه اندازي مراكز داده جديد |
125 |
|
فصل چهارم |
|
شكل 4-1 |
|
137 |
شكل 4-2 |
|
138 |
شكل 4-3 |
|
139 |
شكل 4-4 |
|
141 |
شكل 4-5 |
|
143 |
|
فصل پنجم |
|
شكل 5-1 |
وضعيت فعلي سرورهاي وب ايراني |
150 |
شكل 5-2 |
وضعيت فعلي سرورها در صورت راه اندازي مركز داده اي در ايران |
151 |
فهرست منابع
1. computer world-us rabert l.mitchell
2. datacenter:security technology,march 2003
4. datacenter:security server from,morch 2004
5. datacenter infrastructure overview,morch 2004
7. www.hotbot.com/datacenterbook/article/dc.city
9. www.eci.ir
10. مركز داده،تاليف گروه آشنا،تيرماه 84
11. مجله فناوري وتوسعه،خرداد 84
12. مجله علم الكترونيك وكامپيوتر،فروردين،ارديبهشت و دي 82
13. ماهنامه شبكه،دي 83
14. مجله گزارش كامپيوتر،شماره 164
خلاصه و نتيجه گيري
در جهان پرشتاب و پيچيده امروز، در هر تحول وحركت جديدي نيازها و مسايل جديد و بعضاً پيچيده اي به چشم مي خورد كه پاسخگويي و پيدا كردن راه حل آنها بدون بهرهگيري از رويكردهاي جديد و تكنولوژي و ابزارهاي نو امكان پذير نيست.يكي از فناوري هاي جديد كه هر روز بر اهميت جايگاه آن در جوامع بويژه سازمانها و بنگاهها افزوده شده و جنبه استراتژيك و راهبردي پيدا كرده، فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه به اختصار «فاوا» ناميده مي شود. در سالهاي اخير، فاوا نه تنها عامل عمده توانمندسازي سازمانهاست، بلكه ميزان توسعه يافتگي سازمانها در استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات را مي توان به عنوان يكي از شاخصهاي اصلي توسعه يافتگي سازمانها قلمداد كرد.
در عرصه بقاي سازمانها آنچه كه از اهميت خاصي برخوردار است، بحث «رقابت» است؛ زيرا تنها شرايط رقابتي در بازار و احترام به مشتري و سنجيدن نيازهاي مشتري است كه موجب شده است كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمانها و بنگاههاي كشورهاي پيشرفته افزايش يافته و به عنوان عامل قدرت و سازندگي در استراتژي مديران گنجانده شود.با توجه به مطالب عنوان شده در اين تحقيق مشخص است که مديران سازمانها، براي بکارگيري مفاهيم جديد مراکز خدمات داده، ابتدا مي بايست بلوغ کافي در نياز به اين مفاهيم را کسب نمايند و پس از آن به بکارگيري آن بپردازند. علاوه بر آن کسب مهارتهاي نگهداري رويه مند چنين مراکزي از اهميت بالائي برخوردار است که کارشناسان مي بايست خود را براي آن آماده نمايند.
پيش گفتار
با شروع هزاره سوم،بسياري از محققان و انديشمندان به نقش بارز فناوري اطلاعات در توسعه اقتصادي،سياسي،اجتماعي و فرهنگي جوامع اذعان دارند.ايشان با توجه به تحولات شگرف در فناوري ارتباطات در دهه 90 ميلادي اعتقاد به نقش مهم فناوري اطلاعات به عنوان منبع تحولات بنيادين در قرن بيست و يكم در جهان دارند.امروز باور جهاني به نقش مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات در كاهش مشكلات فقر،نابرابري،بي سوادي،بهداشت و غيره اعتقاد دارد.در اين راستا اين فناوري مي تواند بخشي از استراتژي ملي توسعه در هر كشور قلمداد شود.
در حال حاضر با توسعه شبكه هاي ارتباطي اينترنت و رشد نمايي وب سايت ها،امكان ايجاد ارتباط ميان پايگاه هاي داده اي و اطلاعاتي فراهم شده و موجب ايجاد جريان بي سابقه اطلاعات شده است.در اين راستا بسياري از سازمان ها و نهادهاي بين المللي به تحقيق و ايجاد مراكز داده دست زده اند.با ايجاد اين مراكز امكان به اشتراك گذاري مجموعه منابع داده بصورت يكپارچه و پويا به عموم فراهم مي شود.ارائه خدمات اطلاع رساني،تجزيه و تحليل داده ها ودر نهايت نمايه سازي آنها در محيط ايمن از جمله اهداف اوليه اين مراكز مي باشد.در ايران نيز طي دو سال گذشته ضمن توجه به اهميت مراكز داده سعي بر شناخت،طراحي وايجاد چنين مراكزي در سطوح ملي و استاني شده است.برگزاري اولين همايش مراكز داده در سال 1383 در تهران را مي توان به عنوان اولين قدم در آشنايي با فعاليت هاي مرتبط در اين مقوله و هماهنگي مابين نهادها دانست.آنچه كه مسلم است از نقش اين مراكز در ايران و جهان طي دهه جاري ميلادي به عنوان " مراكز توليد ارزش " براي همگان ياد مي شود.
از جمله موارد مهم ديگر در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر كشور،نحوه تعامل دولت و شهروندان در عصر جديد مي باشد.در اين خصوص مفاهيمي چون دولت الكترونيكي مطرح مي باشد كه عمده بحث در اين رابطه به چگونگي ارائه خدمات ملي به شهروندان به بهترين وجه ممكن مي باشد.بكارگيري دولت الكترونيك همانطور كه سبب ارتقاء سطح خدمات مي شود سبب ايجاد كارآيي بالاتر و ايجاد امكانات جديد همچون مشاوره الكترونيك،كنترل الكترونيك و مشاركت عمومي خواهد بود.لزوم شكل گيري دولت الكترونيكي منوط به شناخت دولت مردان از معماري كلان فناوري اطلاعات در حوزه هاي مختلف فرهنگي،اجتماعي،سياسي و اقتصادي آن نظام است.ضمن اينكه مديران فناوري اطلاعات موظف به تهيه معماري سازماني حوزه خويش به منظور ارائه سيستم هاي اطلاعاتي يكپارچه درون سازماني و برون سازماني و بهبود روش ها و فرآيندها مي باشند.