ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    10 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    10 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    616
تعداد کل بازدید ها :
    24911911
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
پایگاه داده
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,فنی مهندسی,کامپیوتر
حجم فایل : 27.95 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 157 صفحه
تعداد بازدید : 559 مرتبه


قیمت: 13,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -15

فروشنده ی فایل

مدیریت
سایر فایل ها
توضیحات :

موضوع پروژه : مرکز داده DATA CENT

این پروژه با فرمت WORD میباشد و شما می توانید آنرا ویرایش نمایید.

و همچنین دارای شکلهایی می باشد برای راحتی فهم مطالب که در زیر فهرست اشکال نیز آورده شده است.

پيش گفتار

با شروع هزاره سوم،بسياري از محققان و انديشمندان به نقش بارز فناوري اطلاعات در توسعه اقتصادي،سياسي،اجتماعي و فرهنگي جوامع اذعان دارند.ايشان با توجه به تحولات شگرف در فناوري ارتباطات در دهه 90 ميلادي اعتقاد به نقش مهم فناوري اطلاعات به عنوان منبع تحولات بنيادين در قرن بيست و يكم در جهان دارند.امروز باور جهاني به نقش مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات در كاهش مشكلات فقر،نابرابري،بي سوادي،بهداشت و غيره اعتقاد دارد.در اين راستا اين فناوري مي تواند بخشي از استراتژي ملي توسعه در هر كشور قلمداد شود.

در حال حاضر با توسعه شبكه هاي ارتباطي اينترنت و رشد نمايي وب سايت ها،امكان ايجاد ارتباط ميان پايگاه هاي داده اي و اطلاعاتي فراهم شده و موجب ايجاد جريان بي سابقه اطلاعات شده است.در اين راستا بسياري از سازمان ها و نهادهاي بين المللي به تحقيق و ايجاد مراكز داده دست زده اند.با ايجاد اين مراكز امكان به اشتراك گذاري مجموعه منابع داده بصورت يكپارچه و پويا به عموم فراهم مي شود.ارائه خدمات اطلاع رساني،تجزيه و تحليل داده ها ودر نهايت نمايه سازي آنها در محيط ايمن از جمله اهداف اوليه اين مراكز مي باشد.در ايران نيز طي دو سال گذشته ضمن توجه به اهميت مراكز داده سعي بر شناخت،طراحي وايجاد چنين مراكزي در سطوح ملي و استاني شده است.برگزاري اولين همايش مراكز داده در سال 1383 در تهران را مي توان به عنوان اولين قدم در آشنايي با فعاليت هاي مرتبط در اين مقوله و هماهنگي مابين نهادها دانست.آنچه كه مسلم است از نقش اين مراكز در ايران و جهان طي دهه جاري ميلادي به عنوان " مراكز توليد ارزش " براي همگان ياد   مي شود.

از جمله موارد مهم ديگر در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر كشور،نحوه تعامل دولت و شهروندان در عصر جديد مي باشد.در اين خصوص مفاهيمي چون دولت الكترونيكي مطرح مي باشد كه عمده بحث در اين رابطه به چگونگي ارائه خدمات ملي به شهروندان به بهترين وجه ممكن         مي باشد.بكارگيري دولت الكترونيك همانطور كه سبب ارتقاء سطح خدمات مي شود سبب ايجاد كارآيي بالاتر و ايجاد امكانات جديد همچون مشاوره الكترونيك،كنترل الكترونيك و مشاركت عمومي خواهد بود.لزوم شكل گيري دولت الكترونيكي منوط به شناخت دولت مردان از معماري كلان فناوري اطلاعات در حوزه هاي مختلف فرهنگي،اجتماعي،سياسي و اقتصادي آن نظام است.ضمن اينكه مديران فناوري اطلاعات موظف به تهيه معماري سازماني حوزه خويش به منظور ارائه سيستم هاي اطلاعاتي يكپارچه درون سازماني و برون سازماني و بهبود روش ها و فرآيندها مي باشند.

;m� as�f� �� mily:Tahoma;color:black'> ها با در اختيار داشتن اتصالات پرسرعته‌ای به اينترنت، و همچنين در اختيار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امكان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممكن ساختند.  شركت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره كردن فضای محدودی در اين سرورها، سايت‌های وب خود را معرض ديد عموم قرار دهند. برخی شركت‌های بزرگ نيز با توجه به نياز خود، اقدام به اجاره كردن يك سرور در مركز داده‌ای می‌كردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص كنترل می‌كردند.  اكنون با توجه به رشد سريع اينترنت، روز به روز به تعداد Data Centerها اضافه می‌شود به طوری كه در حال حاضر در اكثر كشورهای پيشرفته اين مراكز وجود دارند. تمركز اين مراكز بخصوص در كشور امريكا بسيار زياد است. دليل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اينترنت و همچنين در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد.   برخی از اين  Data Centerاز طريق خطوط مختلف فيبرنوری، پهنای باندی بيش از Gbps4 را در اختيار دارند و تعداد سرورهای اين Data Centerمعمولا بيش از 1000 است كه بر اساس مشخصات به متقاضيان اجاره داده می‌شود. پارامترهای زيادی در قيمت اجاره ماهانه يك سرور تاثيرگذار است كه می‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAMو اندازه Hard Disk، حداكثر ترافيكی كه ماهانه در اختيار هر سرور قرار می‌گيرد، سيستم عامل سرور و همچنين سابقه مركز داده‌ای بستگی دارد.امروزه با رشد نيازهاي كاربران به سرويس‌هاي مختلف، مراكز داده جهت در بر گرفتن تجهيزات، اطلاعات و برنامه‌هاي كاربردي حساس در فضايي كاملاً مطمئن و داراي قابليت گسترش طراحي شده‌اند. برطبق تعريف ارايه شده ازجانبRenewable Energy Policy، مراكز داده متشكل از اجزاي ضروري زير ساختي هستند كه كار پشتيباني از اينترنت و تجارت‌الكترونيكي و بخش‌هاي ارتباطات الكترونيكي را به عهده دارند و در نتيجه تمامي سرويس‌هاي ارايه شده در آن‌ها بايد دقيق، مطابق برنامه و بدون كوچكترين وقفه‌اي عمل نمايند. به طور كلي مراكز داده به عنوان مكاني جهت فراهم آوردن موارد زير تعريف مي‌شوند: ذخيره سازي، مديريت، پردازش و تبادل اطلاعات ديجيتال و همچنين فراهم آوردن سرويس‌هاي كاربردي يا مديريت جهت پردازش‌هاي اطلاعاتي

 

مقدمه

DataCenter  چيست ؟  

تا قبل از دهه 90 استفاده از اينترنت برای مردم عادی به سادگی امكان‌پذير نبود، چرا كه استفاده از امكانات اينترنت نياز به دانش خاصی داشت. محيط خط فرماني(Command Line) و ساختار غير گرافيكی اينترنت سبب شده بود كه كاربران عادی علاقه چندانی به استفاده از اينترنت نداشته باشند.    در اوايل دهه 90، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اينترنت (سال 1993 ) و پروتكل HTTPكه به سادگی امكان به اشتراك گذاشتن مستندات در اينترنت را در اختيار كاربران قرار می‌داد، روز به روز بر تعداد كاربران اينترنت افزوده شد. از سوی ديگر با اضافه شدن كاربران اينترنت، حجم مستندات نيز روز به روز افزايش يافت. مسلماً خطوط سابق اينترنتی و سرورهای موجود، توانايی جوابگويی به خيل عظيم كاربران را نداشتند. همچنين با زياد شدن كاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نيز سادگی انتشار اطلاعات در اينترنت، مفاهيم تجاری نيز وارد عرصه اينترنت شدند. شركت‌های تجاری نياز به سرورهايی داشتند كه اين امكان را به آنها بدهد كه به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختيار مشتريان و كاربران خود قرار دهند. بالطبع اين امكان وجود نداشت كه هر شركت يا سازمانی كه قصد راه‌اندازی سايت‌های اينترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راه‌اندازی سرور خود كند، چرا كه با وجود كاربران زياد اين سايت‌ها و حجم بالای ترافيك، نياز به اتصال‌هايی با سرعت‌های بسيار بالا وجود داشت كه مسلما حتی در صورتی كه اين امكان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزينه بالايی را می‌طلبيد. راه‌حلی كه برای اين مشكل به نظر رسيد، راه‌اندازی مراكز خاصی تحت عنوان Data Centerيا مراكز داده‌ای بود. CenterDataها با در اختيار داشتن اتصالات پرسرعته‌ای به اينترنت، و همچنين در اختيار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امكان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممكن ساختند.  شركت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره كردن فضای محدودی در اين سرورها، سايت‌های وب خود را معرض ديد عموم قرار دهند. برخی شركت‌های بزرگ نيز با توجه به نياز خود، اقدام به اجاره كردن يك سرور در مركز داده‌ای می‌كردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص كنترل می‌كردند.  اكنون با توجه به رشد سريع اينترنت، روز به روز به تعداد Data Centerها اضافه می‌شود به طوری كه در حال حاضر در اكثر كشورهای پيشرفته اين مراكز وجود دارند. تمركز اين مراكز بخصوص در كشور امريكا بسيار زياد است. دليل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اينترنت و همچنين در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد.   برخی از اين  Data Centerاز طريق خطوط مختلف فيبرنوری، پهنای باندی بيش از Gbps4 را در اختيار دارند و تعداد سرورهای اين Data Centerمعمولا بيش از 1000 است كه بر اساس مشخصات به متقاضيان اجاره داده می‌شود. پارامترهای زيادی در قيمت اجاره ماهانه يك سرور تاثيرگذار است كه می‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAMو اندازه Hard Disk، حداكثر ترافيكی كه ماهانه در اختيار هر سرور قرار می‌گيرد، سيستم عامل سرور و همچنين سابقه مركز داده‌ای بستگی دارد.امروزه با رشد نيازهاي كاربران به سرويس‌هاي مختلف، مراكز داده جهت در بر گرفتن تجهيزات، اطلاعات و برنامه‌هاي كاربردي حساس در فضايي كاملاً مطمئن و داراي قابليت گسترش طراحي شده‌اند. برطبق تعريف ارايه شده ازجانبRenewable Energy Policy، مراكز داده متشكل از اجزاي ضروري زير ساختي هستند كه كار پشتيباني از اينترنت و تجارت‌الكترونيكي و بخش‌هاي ارتباطات الكترونيكي را به عهده دارند و در نتيجه تمامي سرويس‌هاي ارايه شده در آن‌ها بايد دقيق، مطابق برنامه و بدون كوچكترين وقفه‌اي عمل نمايند. به طور كلي مراكز داده به عنوان مكاني جهت فراهم آوردن موارد زير تعريف مي‌شوند: ذخيره سازي، مديريت، پردازش و تبادل اطلاعات ديجيتال و همچنين فراهم آوردن سرويس‌هاي كاربردي يا مديريت جهت پردازش‌هاي اطلاعاتي

 

فهرست مطالب

 

 

مقدمه

1

 

فصل اول:كاستن فاصله بين دولت وشهروند

3

1-1

كاستن فاصله بين دولت و شهروند                                                                                             

3

1-2

معماري كلان دولت الكترونيك                                                                           

4

1-3

نقش شبكه در ارتقاء سطح كارآيي دولت و شهروندان

5

1-4

شبكه ملي پر سرعت

6

1-5

تاثير شبكه بر فعاليت هاي تجاري

7

1-6

تاثير شبكه بر آموزش وسطح سلامت جامعه

8

1-7

دولت ها و شبكه پرسرعت

12

1-8

نمونه هاي واقعي از سياست گذاري دولت ها

12

1-9

جهت گيري دولت ها به ايجاد دولت الكترونيك

14

1-10

تعاريف و فرضيات دولت الكترونيك

16

1-11

ارائه سرويس هاي شهروند گرا

17

1-12

عوامل موفقيت دولت ها در پياده سازي دولت الكترونيكي

19

1-13

اولويت ها در تحقق فاز دوم دولت الكترونيكي

23

 

1-13-1    طراحي سازماني

24

 

1-13-2    آموزش و مهارت

24

 

1-13-3    محرمانه بودن اطلاعات و امنيت

25

 

1-13-4    پورتال دولت

25

1-14

سازمان هاي مجازي متصل به هم

28

1-15

مزاياي خاصيت تلفيق فرآيندهاي چند سازمان در يك سازمان مجازي

29

1-16

تاثير شبكه بر معماري هاي قديمي

31

1-17

چند ويژگي مهم در مدل جديد مديريت مراكز كامپيوتينگ

34

1-18

محورهاي مديريت ITدر سطح كلان در مدل قديمي

35

1-19

مديريت ITو ارتباط آن با مديريت كار

35

1-20

جايگاه استاندارد در مديريت جديد زيرساخت هاي IT

44

1-21

روش بررسي وضعيت موجود

47

1-22

ارتباط Sarbanes-Oxleyبا معماري كلان

48

1-23

مدل CMM

49

1-24

مدل ISO 15504

50

1-25

مدل CoBIT

51

1-26

مدل هاي تعريف و تحليل هدف

52

 

فصل دوم:مقدمه اي بر ايجاد مراكز داده

53

2-1

مركز داده چيست؟

53

2-2

تعاريف مختلف مركز داده

54

2-3

مقدمه اي بر ايجاد مراكز داده

56

2-4

نياز به مركز داده و خواص قابل توجه آن از نظر فني

66

2-5

انقلاب بعدي در ITچيست؟

68

2-6

ساختار مراكز داده

70

2-7

درك پيچيدگي      

73

2-8

Utility Computing پاسخ سئوال است

74

2-9

مجازي سازي گام اول است

75

2-10

ملاحضات فني در طراحي مراكز داده

76

2-11

مدل فني استاندارد  مركز داده

80

2-12

تصوير كلان از مركز داده

81

2-13

طرح تجاري مركز داده

82

2-14

آشنايي با مفاهيم جديد در حوزه مراكز داده

85

 

2-14-1   Utility Computing  يا    On-Demand

85

2-15

Organic ITو سيستم هاي خودگردان

87

2-16

مجازي سازي

99

 

2-16-1   مجازي سازي روي سرويس دهنده ها

106

 

2-16-2   مجازي سازي از طريق كلاسترينگ برروي سرويس دهنده ها

106

 

               2-16-2-1  كمي بيشتر درباره Grid

108

 

2 -16-3   مجازي سازي در منابع ذخيره سازي

109

 

               2-16-3-1   مجازي سازي در سطح بلاك

110

 

               2-16-3-2   مجازي سازي در سطح فايل

110

2-17

مدل جديد کار برايSSPها

110

2-18

مجازي سازي در سطح شبكه

112

2-19

مجازي سازي در سطح برنامه هاي كاربردي

112

2-20

مديريت مركز داده

114

2-21

خدمات وب

117

2-22

تفاوت RDMAبا TOE

117

2-23

تاريخچه ي خدمات مبتني بر وب

119

2-24

شرکت هاي برتر و فناوري مناسب

123

 

فصل سوم : شرايط محيطي

126

 

شرايط محيطي

126

 

فصل چهارم : آشنايي عميق تر با طراحي ومعماري مراكز داده

131

4-1

مركز داده به عنوان انباره ي داده

131

4-2

مركز داده به عنوانLOB

131

4-3

مركز داده به عنوان مركز گواهي هويت

132

4-4

مراكز اطلاعات در آمريكا    

132

4-5

برون سپاري و مراكز داده

134

4-6

مشخصات يكDataCenter

135

 

4-6-1  در اختيار داشتن اتصالات مختلف به اينترنت از طريق ISPو ICPهای مختلف

135

 

4-6-2   وجود سيستم قدرت پشتيبان

135

 

4-6-3   وجود سرورهای متعدد

135

 

4-6-4    مشخصات فيزيكی

136

4-7

نحوه در اختيار گرفتن يك سرور وب

136

4-8

معيارهاي طراحي مراكز داده

137

4-9

ساختار و اجزاء

138

 

4-9-1   لايهAggregation  

139

 

4-9-2   لايهFront- End  

139

 

4-9-3   لايه برنامه‌هاي كاربرديApplication 

140

 

4-9-4   لايهBack-End 

140

 

4-9-5   لايه ذخيره سازيStorage

141

 

4-9-6   لايه انتقال

141

4-10

سرورها درData Center  

141

 

4-10-1    ‌‌Intranet server farm

142

 

4-10-2Internet server farm  

142

 

4-10-3    Extranet server farm

142

4-11

DataCenterهاي توزيع شده

142

4-12

سرويس‌هايData Center

143

 

4-12- 1   سرويس‌هاي زيرساخت

143

 

             4-12- 1-  1   سرويس‌هاي لايه 1 يا سرويس‌هاي شهري

143

 

             4-12- 1-  2   سرويس هاي لايه 2             

144

 

             4-12- 1-3     سرويس هاي لايه 3

144

 

4-12- 2   ‌ سرويس هاي هوشمند شبكه‌اي

144

 

4-12- 3     سرويس‌هايServer Farm 

145

 

4-12- 4     سوئيچينگ محتوا(Content Switching) 

145

 

4 -12- 5  سرويسCaching 

145

 

4 -12- 6   SSL Termination

146

 

4-12-7    Content Transformation

146

 

4-12- 8    سرويس هاي ذخيره سازها 

146

 

4-12- 9    سرويس هاي امنيتي

147

 

4-12- 10  ‌ليست هاي كنترلي دسترسي(Access Control Lists (ACL))

147

 

4-12- 11  Firewall ها

147

 

4-12- 12   سرويس‌هاي مديريتي

148

 

فصل پنجم : راه اندازي مركز داده در ايران

149

5-1

راه اندازي مركز داده در ايران

149

5-2

ضرورت راه‌اندازی Data Centerدر ايران

149

5-3

مزايای راه‌اندازی Data Centerدر ايران

149

5-4

مزايای در اختيار داشتن DataCenterدر آينده

152

5-5

بررسي موانع مركز داده ها در ايران

153

 

5-5-1   موانع سخت افزاري

153

 

5-5-2   موانع نرم افزاري

153

5-6 

ضوابط صدور مجوز ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي

156

 

5-6-1    تعاريف

156

 

5-6-2    مقررات مربوط به واگذاري مجوز مجتمع اينترنتي 

155

 

5-6-3    مدارك لازم جهت ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي IDC

156

 

خلاصه ونتيجه گيري

157

 

فهرست منابع

158

 

                        

فهرست شكل ها

       فصل اول  

شكل 1-1

ويژگي هاي سرويس هاي دولت الكترونيك بر روي بستر اطلاعاتي ملي

5

شكل 1-2

تقسيم بندي سيستم آموزشي كشور به منطقه استان و كشور

10

شكل 1-3

تبديل مدل خطي اموزش به مدل همپوشاني در مدل جديد

11

شكل 1-4

چرخه توسعه دولت الكترونيك

18

شكل 1-5

سه مؤلفه فاز دوم پياده سازي دولت الكترونيكي

22

شكل 1-6

مدل كلان ارائه خدمات الكترونيكي دولت به شهروندان

31

شكل 1-7

اثر شبكه بر ابعاد مختلف IT

32

شكل 1-8

ديدگاه جديد مديريت IT

35

شكل 1-9

لايه هاي مختلف مديريت كلان مراكز داده

36

شكل 1-10

نقشه راه رسيدن به مديريت پويا و انعطاف پذير IT

37

شكل 1-11

در مرحله اول،سازمان و زيرساخت ITسعي در عملياتي نگهداشتن زيرساخت دارند.

38

شكل 1-12

در مرحله رسيدن به كارآمدي،سازمان ها به ارائه سرويس هاي ITبا كيفيت بالا مي انديشند.

40

شكل 1-13

فرآيندهاي لازم در مديريت سرويس هاي IT

40

شكل 1-14

ارتباط تعداد پارامترهاي قابل پيكربندي و تعداد مؤلفه ها در سايتي با 100 سرويس دهنده برنامه كاربردي

41

شكل 1-15

مديريت بر منابع IT‌ به صورت انباره اي نه به صورت اختصاصي

42

شكل 1-16

مدل پرسنلي در مديريت مراكز خدمات داده

45

شكل 1-17

نمونه اي از مدل فرآيندهاي مديريتي در مراكز داده

46

شكل 1-18

مدل CMM‌ يك مدل مرحله به مرحله اي است.

50

شكل 1-19

مدل ISO 15504مبتني بر روش همپوشاني است نه مرحله اي

50

شكل 1-20

مدل CoBIT

51

شكل 1-21

براي رسيدن به بستر چابك IT‌ نياز به مميزي در كل مسير هستيم.

فصل دوم

52

 

شكل 2-1

نقش در اختيارداشتن معماري كلان در همسوسازي اهداف استراتژيك سازمان با واحد IT

57

شكل 2-3

مراحل نيل به اهداف سازمان از طريق تعريف معماري كلان

58

شكل 2-4

مدل Zackman

59

شكل 2-5

نگاهي عميق تر به مدل Zackman

60

شكل 2-6

مدل معماري كلان بكار گرفته شده در General Motors

60

شكل 2-7

مدل سلسله مراتبي FEA

62

شكل 2-8

تقسيم بندي TRMبه لايه هاي مختلف

63

شكل 2-9

عناصر محدوده دسترسي و تحويل سرويس در TRM

63

شكل 2-10

عناصر زيرساخت در TRM

64

شكل 2-11

چارچوب مؤلفه ها در TRM

64

شكل 2-12

رابطه و يكپارچه سازي در TRM

65

شكل 2-13

تصويري كلي از TRM

66

شكل 2-14

تغييرات عمده تقريباً هر 10 سال يكبار رخ مي دهند.

68

شكل 2-15

   تاثير معماري هاي مختلف كامپيوتينگ بر روي كاروتجارت

69

شكل 2-16

تاريخچه ايجاد برنامه هاي كاربردي تاكنون

78

شكل 2-17

نگاه جديد سرويس گرا به شبكه هاي نسل بعدي

79

شكل 2-18

اسامي مختلف مركز داده،توسط شركت هاي بزرگ دنيا

80

شكل 2-19

مدل مركز داده

80

شكل 2-20

در تقسيم بندي جديد،دنياي ITبه دو دسته زيرساخت سرويس و زيرساخت دسترسي تقسيم شده است.

86

شكل 2-21

اركان اصلي مدل جديد كامپيوتينگ

87

شكل 2-22

خواص مدل مديريتي جديد مبتني بر Organic IT

90

شكل 2-23

   مدل چندلايه اي مديريت بر اساس Organic IT

91

شكل 2-24

نمودار رشد ميزان هوشمندي ابزارهاي مديريتي IT

92

شكل 2-25

گروه بندي حلقه هاي كنترلي در سيستم هاي خودگردان

94

شكل 2-26

روال مديريت واقعه،مديريت مشكلات و مديريت تغيير در زيرساخت

95

شكل 2-27

لايه هاي مختلف سيستم خودگردان

97

شكل 2-28

مجازي سازي در سه سطح براي استفاده در برنامه هاي مختلف و با قابليت تنظيم اختصاص منابع

99

شكل 2-29

مجازي سازي در سطح شبكه و منابع ذخيره سازي موضوع جديدي نيست.

100

شكل 2-30

مجازي سازي از نوع تبديل منابع يكپارچه فيزيكي به چندين منبع منطقي مستقل

100

شكل 2-31

مجازي سازي از نوع تبديل چندين منبع فيزيكي مستقل به يك منبع منطقي مستقل

100

شكل 2-32

مجازي سازي از نوع تبديل چندين منبع فيزيكي به چندين منبع منطقي

101

شكل 2-34

استفاده از رك هاي حاوي سرويس دهنده هاي تيغه اي به جاي اتاق هاي مملو از انواع سرويس دهنده ها

102

شكل 2-35

هر تيغه مي تواند يك سرويس دهنده باشد

102

شكل 2-36

انواع روش هاي پارتيشنينگ بر روي سرويس دهنده هاي مجازي شده

104

شكل 2-37

سمت چپ بالا : يك ماشين سخت افزاري معمولي،سمت چپ پايين : دو ماشين مجازي بر روي لايه مجازي،سمت راست : زيرساخت مجازي براي انتقال ماشين هاي مجازي بر روي آن

105

شكل 2-38

يكپارچگي باعث استفاده بهينه تر از منابع مي گردد.

106

شكل 2-39

رايانه اي به بزرگي دنيا

108

شكل 2-40

در بهترين شرايط تنها 65 درصد از زمان پردازنده ها استفاده شده است.

108

شكل 2-41

مدل كلان كاربري Grid Computing

109

شكل 2-42

كاربران در مدل CoDدر حال سرمايه گذاري هستند ولي در مدل Mtered Planفقط بابت مصرفشان پرداخت مي كنند.

111

شكل 2-43

مجازي سازي در سطح برنامه هاي كاربردي با استفاده از خدمات وب

113

شكل 2-44

تغيير نحوه نگرش مديريت به مؤلفه هاي ITدر چند سال اخير

114

شكل 2-45

ارتباط مجازي سازي با خودكار نمودن فرآيندهاي مديريت بر مركز داده و يكپارچگي برنامه هاي كاربردي

115

شكل 2-46

دامنه DCMLدر تعريف فني مؤلفه هاي بكاررفته در مركز داده(كادر سمت چپ)،مدل مرجع درخصوص روش بكارگيري آنها (كادر وسط)وسياست بكارگيري آن مؤلفه ها ونصب آنها مي گنجد.

116

شكل 2-47

آناتومي يك سرويس دهنده تيغه اي با كارت هاي TOE-Enableبرروي آن

118

شكل 2-48

RDMAبرروي TCPمي تواند داده هاي موردنظر براي انتقال را از روي حافظه فرستنده به روي حافظه گيرنده با حداقل دخالت CPUو كپي هاي مكرر انتقال دهد.

119

شكل2-49

نگاهي اجمالي به وضعيت و نوع ارتباط مؤلفه ها،در عرصه هاي مختلف دنياي در حال تغيير مؤلفه هاي توزيع شده

121

شكل 2-50

مكانيزم اجرايي خدمات وب برروي اينترنت

122

شكل 2-51

معماري و پروتكل هاي مرتبط با خدمات وب

123

شكل 2-52

از سه معيار ارزانتر،سريعتر و بهتر،كداميك برايتان اولويت بالايي دارند.

123

شكل 2-53

زيربخش هاي مركز داده و شركت هاي ارائه دهنده

124

شكل 2-54

رقابت سه شركت پيمانكار در راه اندازي مراكز داده جديد

125

 

فصل چهارم

 

شكل 4-1

 

137

شكل 4-2

 

138

شكل 4-3

 

139

شكل 4-4

 

141

شكل 4-5

 

143

 

فصل پنجم

 

شكل 5-1

وضعيت فعلي سرورهاي وب ايراني

150

شكل 5-2

وضعيت فعلي سرورها در صورت راه اندازي مركز داده اي در ايران

151

 

فهرست منابع

1.    computer world-us rabert l.mitchell

2.    datacenter:security technology,march 2003

3.    www.oisco.com

4.    datacenter:security server from,morch 2004

5.    datacenter infrastructure overview,morch 2004

6.    www.dcmsi.com

7.    www.hotbot.com/datacenterbook/article/dc.city

8.    http://shabakeh-mag.com

9.    www.eci.ir

10.                    مركز داده،تاليف گروه آشنا،تيرماه 84

11.                    مجله فناوري وتوسعه،خرداد 84

12.                    مجله علم الكترونيك وكامپيوتر،فروردين،ارديبهشت و دي 82

13.                    ماهنامه شبكه،دي 83

14.                    مجله گزارش كامپيوتر،شماره 164

خلاصه و نتيجه گيري

در جهان پرشتاب و پيچيده امروز، در هر تحول وحركت جديدي نيازها و مسايل جديد و بعضاً پيچيده اي به چشم مي خورد كه پاسخگويي و پيدا كردن راه حل آنها بدون بهره‌گيري از رويكردهاي جديد و تكنولوژي و ابزارهاي نو امكان پذير نيست.يكي از فناوري هاي جديد كه هر روز بر اهميت جايگاه آن در جوامع بويژه سازمانها و بنگاهها افزوده شده و جنبه استراتژيك و راهبردي پيدا كرده، فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه به اختصار «فاوا» ناميده مي شود. در سالهاي اخير، فاوا نه تنها عامل عمده توانمندسازي سازمانهاست، بلكه ميزان توسعه يافتگي سازمانها در استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات را مي توان به عنوان يكي از شاخصهاي اصلي توسعه يافتگي سازمانها قلمداد كرد.

در عرصه بقاي سازمانها آنچه كه از اهميت خاصي برخوردار است، بحث «رقابت» است؛ زيرا تنها شرايط رقابتي در بازار و احترام به مشتري و سنجيدن نيازهاي مشتري است كه موجب شده است كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمانها و بنگاههاي كشورهاي پيشرفته افزايش يافته و به عنوان عامل قدرت و سازندگي در استراتژي مديران گنجانده شود.با توجه به مطالب عنوان شده در اين تحقيق مشخص است که مديران سازمانها، براي بکارگيري مفاهيم جديد مراکز خدمات داده، ابتدا   مي بايست بلوغ کافي در نياز به اين مفاهيم را کسب نمايند و پس از آن به بکارگيري آن بپردازند. علاوه بر آن کسب مهارتهاي نگهداري رويه مند چنين مراکزي از اهميت بالائي برخوردار است که کارشناسان مي بايست خود را براي آن آماده نمايند.

پيش گفتار

با شروع هزاره سوم،بسياري از محققان و انديشمندان به نقش بارز فناوري اطلاعات در توسعه اقتصادي،سياسي،اجتماعي و فرهنگي جوامع اذعان دارند.ايشان با توجه به تحولات شگرف در فناوري ارتباطات در دهه 90 ميلادي اعتقاد به نقش مهم فناوري اطلاعات به عنوان منبع تحولات بنيادين در قرن بيست و يكم در جهان دارند.امروز باور جهاني به نقش مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات در كاهش مشكلات فقر،نابرابري،بي سوادي،بهداشت و غيره اعتقاد دارد.در اين راستا اين فناوري مي تواند بخشي از استراتژي ملي توسعه در هر كشور قلمداد شود.

در حال حاضر با توسعه شبكه هاي ارتباطي اينترنت و رشد نمايي وب سايت ها،امكان ايجاد ارتباط ميان پايگاه هاي داده اي و اطلاعاتي فراهم شده و موجب ايجاد جريان بي سابقه اطلاعات شده است.در اين راستا بسياري از سازمان ها و نهادهاي بين المللي به تحقيق و ايجاد مراكز داده دست     زده اند.با ايجاد اين مراكز امكان به اشتراك گذاري مجموعه منابع داده بصورت يكپارچه و پويا به عموم فراهم مي شود.ارائه خدمات اطلاع رساني،تجزيه و تحليل داده ها ودر نهايت نمايه سازي آنها در محيط ايمن از جمله اهداف اوليه اين مراكز مي باشد.در ايران نيز طي دو سال گذشته ضمن توجه به اهميت مراكز داده سعي بر شناخت،طراحي وايجاد چنين مراكزي در سطوح ملي و استاني شده است.برگزاري اولين همايش مراكز داده در سال 1383 در تهران را مي توان به عنوان اولين قدم در آشنايي با فعاليت هاي مرتبط در اين مقوله و هماهنگي مابين نهادها دانست.آنچه كه مسلم است از نقش اين مراكز در ايران و جهان طي دهه جاري ميلادي به عنوان " مراكز توليد ارزش " براي همگان ياد   مي شود.

از جمله موارد مهم ديگر در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر كشور،نحوه تعامل دولت و شهروندان در عصر جديد مي باشد.در اين خصوص مفاهيمي چون دولت الكترونيكي مطرح مي باشد كه عمده بحث در اين رابطه به چگونگي ارائه خدمات ملي به شهروندان به بهترين وجه ممكن مي باشد.بكارگيري دولت الكترونيك همانطور كه سبب ارتقاء سطح خدمات مي شود سبب ايجاد كارآيي بالاتر و ايجاد امكانات جديد همچون مشاوره الكترونيك،كنترل الكترونيك و مشاركت عمومي خواهد بود.لزوم شكل گيري دولت الكترونيكي منوط به شناخت دولت مردان از معماري كلان فناوري اطلاعات در حوزه هاي مختلف فرهنگي،اجتماعي،سياسي و اقتصادي آن نظام است.ضمن اينكه مديران فناوري اطلاعات موظف به تهيه معماري سازماني حوزه خويش به منظور ارائه سيستم هاي اطلاعاتي يكپارچه درون سازماني و برون سازماني و بهبود روش ها و فرآيندها مي باشند.


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.