حجم فایل : 71.55 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 136 صفحه
تعداد بازدید : 559 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
این پایان نامه با فرمت ورد و آماده پرینت میباشد
موضوع پایان نامه : جایگاه نقد به طور اعم در ادبیات دل انگیزی فارسی
«فهرست مطالب»
عنوان |
صفحه |
مقدمه |
1 |
فصل اول: ريشه ها |
|
الف) جايگاه نقد در ادبيات جهان |
6 |
ب) فقه الغه نقد |
8 |
ج) جايگاه نقد به طور اعم در ادبيات دل انگيز فارسي |
14 |
د) تاريخچه نقد در ايران به طور اعم (اولين نقدي كه نوشته شد و فرق فارق و فاحش آن با نق) |
21 |
هـ) آيا نقد همان نه است؟ |
39 |
فصل دوم: سير و غوري در تاريخچه پيدايي و اعتبار نقد در ايران از آغاز تا امروز |
|
الف) نقد چيست و منتقد كيست؟! |
43 |
ب) منتقد تئاتر نداريم، منتقد تئاتر داريم |
55 |
ج) آشنائي با ژان ژاك گوتيه، يا نگات، جان راسل تايلور و لامبرويچ ويلسون. |
61 |
هـ) انواع نقد تئاتر: ژورناليستي (رسانهاي)، روانشناختي، جامعه شناختي، علم الاساطيسري و سياسي. |
64 |
فصل سوم: حضور نقد در آكادمي ها؛ |
|
الف) تفاوت هاي نقد آكادميك با نقد ژورناليستي |
72 |
ب) نقد اسكولاستيك با نقد كلاسيك |
73 |
ج) مطبوعات، نقد و نقدها را بود آيا كه عيار مي گيرند تا همه صومعه داران پي كار مي گيرند. |
75 |
فصل چهارم: يك هشدار |
|
الف) عيب مي جمله بگفتي هنرش نيز بگوي نفي حكم نفي حكمت مكن از بهر دل عامي چند |
87 |
عنوان |
صفحه |
ب) اغلاط فاحش فرهنگي، اطلاعاتي، تئاتري در مطبوعات. |
106 |
ج) وضعيت فعلي نقد تئاتر در رسانه ها و تسامحات توجيه ناپذير اصحاب قلم |
107 |
فصل پنجم: يك استنتاج |
|
الف) نقد تئاتر، سالهاي انقلاب |
112 |
ب) نگاهي ژرفانگر به نقد تئاتر پيش از انقلاب (چه بوديم و چه شديم و كجا ايستاده ايم؟ |
113 |
ج) آينده نقد تئاتر در ايران (يك پيشگوئي از زبان يك حرفه اي) |
118 |
د) آشنائي شتابزده با دست به قلمهاي معاصر نقد در ايران |
119 |
فصل ششم: مؤخره |
123 |
منابع و مؤاخذ |
136 |
جايگاه نقد در ادبيات جهان
نقد و نقادي كه عبارت از شناخت نيك و بد و تميز بين سره و ناسره است در همه فنون هنر و در بسياري از شقوق علوم و معارف بشري هست و اختصاص به آثار ادبي ندارد. با اين حال مزيت نقد آثار ادبي در تمام دنيا و تقريباً در تمام اعصار بر نقد ساير فنون هنر –و غير هنر –اينست كه به يك تعبير، از همه آنها مفهوم تر و روشن تر است. چرا كه ساير فنون هنر، چون حجاري و نقاشي و غيره و ذلك براي اكثريت مردم تا حدي مشكل و نا مفهوم مي باشند در صورتيكه آثار ادبي، فقط براي عده بسيار كمي از مردم ممكن است نا مفهوم و مشكل باشند. مردم با آثار ادبي بسيار مانوس تر و نزديكتر ند بعضي شعر را مي پسندند بعضي ديگر به داستان علاقه دارند، بعضي به نمايشنامه ها شيفه اند و برخي به سخنان عارفانه و اخلاقي عنايت مي ورزند و در هر حال ، اكثراً با آثار ادبي علاقه مندند و درباره اين آثار غالباً اظهار نظر نيز مي كنند و اما همين مسئله مسبب اختلاف عقايد و نظرها در نقد آثار ادبي بيش از نقد ساير فنون هنر شده است.
در حقيقت آثار ادبي براي همه مردم و براي تمام طبقات به يك نوع جايگاه نقد در ادبيات جهان و به درجه ارزش ندارد، و بسا كه هر خواننده اي يا هر طبقه اي از خوانندگان در آن آثار نمي جويند يا نمي يابند و اين خود سبب مي شود كه در نقادي و ارزيابي آثار ادبي اختلاف سليقه بسيار پيدا مي شود و اقسام و انحاء مختلف نقد ادبي بوجود مي آيد. كه بعضي مبتني است بر لفظ. و بعضي بر معني. بعضي جنبه فني دارد و بعضي ديگر جز بيان عقايد و آراء شخصي چيزي نيست و خلاصه همين تفاوت و اختلاف در امر التذاذ و تمتع از آثار ادبي سبب شده است كه نقد ادبي تاكنون اساس و قوامي نيافته است. و بر پايه و بنياد درستي قرار نگرفته است. و هنوز بعد از قرن ها بحث و تحقيق كه نقادان مختلف كرده اند درست قرين و دقيق ترين روش هاي نقادي شيوه و روش التقاطي و تأليفي است يعني شيوه اي كه از جمع و تلفيق ساير شيوه ها و روش هاي نقادي حاصل شده باشد و علت اين امر هم اين است كه هرچند در طي قرن هاي دراز نقادان بزرگ و عالي مقام در دنيا پديد آمده اند اما هر كدام از آنها توقعي ديگر از آثار ادبي و از نويسندگان آنها داشته است و هر يك راه و روشي ديگر در غايت و مقصدي ديگر براي شاعران و نويسندگان پيشنهاد كرده است و اكثر آنها در دفاع و تأئيد نظر و غايتي كه خود براي آثار ادبي پيشنهاد كرده اند. زياده تأكيد و اجرام نموده اند. به طوري كه شيوه ها و روش ها و آراء و مكاتب نقادان ديگر را به كلي طرد و نفي كرده اند و ناچيز و حقيرشمرده اند و همين امر سبب مشاجرات بسيار در مسائل راجع به نقد ادبي شده است و ضرورت جمع آنها از اينجا است.