حجم فایل : 335.33 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 92 صفحه
تعداد بازدید : 883 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
به نام خدا
این گزارش WORD و آماده پرینت میباشد
گزارش کارآموزی موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیک
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول معرفي موتور ديزل
موتور دیزل 1
ریشه لغوی 1
دید کلی 1
تاریخچه 2
تقسیمات 3
ساختمان 4
طرزکار 4
سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه 9
زمان تنفس 9
زمان تراکم 10
زمان قدرت 10
زمان تخلیه 11
سیکل موتور دوزمانه دیزل 11
موتورهای دیزل دو زمانه چگونه کار می کند؟ 11
نحوه ی کار چرخه 12
موتورهایGeneral Motors EMD 15
مزایای موتورهای دیزل 23
كارآيي بهتر از نظر مصرف سوخت 23
توان بيشتر 23
دوام بيشتر 24
كاهش انتشار آلاينده ها 25
معرفی موتورهای گاز سوز 25
1- انواع موتورهای احتراق داخلی سیلندر پیستونی 25
2- موتورهاي گازي 29
3- کاربردها32
4- مشخصه های طراحی 33
گاز طبیعی و موتورهای دیزل 35
طرح ساختاري مبدل هاي كاتاليستي 37
مواد افزودني سوخت 39
فصل دوم تعمير و نگهداري
تعمیر و نگهداری 42
نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ( Predictive Maintenance ) 42
فعالیتهای نت پیشگویانه (PdM) 42
مزایای آشکار و پنهان در اجرای نت پیشگویانه 45
رمز موفقیت در برنامه های نت پیشگویانه (PdM) 46
چگونگی تعیین تناوب انجام بازرسی ها47
نگهداری و تعمیرات واکنشی ( Reactive Maintenance ) 49
آنالیز روغن 50
مقدمه 50
دسته بندی آزمایشها و نتایج 52
نگاهي به مبحث آناليز روغن ( Oil Analysis ) 54
آناليز روغن چيست ؟ 55
آناليز عناصر فرسايشي 56
افزودني هاي روغن 58
ويسکوزيته Viscosity 58
دوده سوخت 59
رقيق شدن روغن در اثر اختلاط با سوخت 60
آلودگي با آب يا ضديخ 60
اکسيداسيون 61
نيتراسيون 62
نمونه گيري از روغن 63
نه گام جهت اجرای موفق آنالیز روغن 64
فصل سوم پمپ هاي هيدروليك
پمپ های هیدرولیکی 68
پمپ ها با جابه جايي مثبت از نظر ساختمان 70
پمپ هاي دنده ايGear Pump 71
3- پمپ هاي گوشواره اي Lobe Pumps 73
4- پمپ هاي پيچي Screw Pumps 74
5- پمپ هاي ژيروتور Gerotor Pumps 75
پمپ هاي پره اي 75
پمپ هاي پيستوني 77
پمپ هاي پيستوني شعاعي (Radial piston pumps) 80
پمپ هاي پلانچر (Plunger pumps) 81
راندمان پمپ ها (Pump performance)82
موتور دیزل
ریشه لغوی
کلمه دیزل نام یک مخترع آلمانی به نام دکتر رودلف دیزل است که در سال 1892 نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل مینامند
دید کلی
موتورهای دیزل ، به انوع گستردهای از موتورها گفته میشود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی میتوانند ماده سوختنی را شعلهور سازند در این موتورها برای شعلهور ساختن سوخت از حرارتهای بالا استفاده میشود به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا میبرند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط میکنند
همانگونه که میدانید برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر میشود و سپس بوسیله پیستون فشرده میگردد این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا میگردد سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده میشود که در نتیجه آن سوخت شعلهور میشود
تاریخچه
در سال 1890 میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیشرس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده میشد
در سال 1892 دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی ، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود میآمد وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت
طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل ، از این نوع موتور عمدتا و منحصرا در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق ، تلمبه کردن آب ، راندن قایقهای مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد این موتورها سنگین ، کم سرعت ، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند
پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل ، تا توسعه سیستمهای پیشرفته تزریق سوخت در دهه 1930 طول کشید در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپهای سوختپاش خود را آغاز کرد توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در موتورها مناسب بودند متعادل شد
موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال 1925 به بازار عرضه شدند با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود اما در سال 1930 موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شدهبودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم برای مدتی کند بود لیکن از آن تاریخ تا کنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم
تقسیمات
موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقهبندی هستند مثلا میتوان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیمبندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان میگردد یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای Vیا خورجینی تقسیم بندی میکردند و
ساختمان
ساختار موتورهای دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقهای تفاوت میکند بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد
_پمپ انژکتور __ وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد
انژکتورها باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق میشوند
فیلترهای سوخت باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت میشوند
لولههای انتقال سوخت میبایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند
توربوشارژر باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر میشوند
طرزکار
همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم میشوند لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام میگردد که عبارتند از مکش یا تنفس - تراکم - انفجار و تخلیه اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند
موتورهاي ديزلي
موتورهاي ديزلي نسبت به موتورهاي بنزيني ارزانتر و مقرون به صرفه تر هستند موتور ديزلي فقط هوا را دريافت داشته، آنرا فشرده کرده و بعد سوخت را درون هواي فشرده تزريق مي نمايد گرماي هواي فشرده فورآً سوخت را روشن مي سازد موتور بنزيني در نسبت 81 تا 121 فشرده شده در حاليکه موتور ديزلي در نسبت 141 تا حداکثر 251 فشرده مي گردد نسبت بالاي فشردگي موتور ديزلي سبب کارآيي بهتر آن مي شود موتور ديزلي فقط از تزريق سوخت مستقيم استفاده مي نمايد سوخت ديزلي مستقيماً وارد سيلندر مي گردد موتور ديزلي شمع نداشته فقط گرماي هواي فشرده است که سوخت را در آن روشن مي سازد يکي از تفاوتهاي بزرگ موتور بنزيني و ديزلي تزريق سوخت آن مي باشد بيشتر موتورهاي ماشين از سوپاپ تزريق يا کاربراتور استفاده مي کنند بنابراين تمام سوخت در سيلندر بارگذاري شده سپس فشرده مي گردد فشردگي ترکيب سوخت / هوا نسبت فشردگي موتور را محدود مي سازد اگر فشردگي هوا خيلي زياد باشد ترکيب سوخت / هوا فوراً مشتعل گشته و صداي تق تق را بوجود مي آورد ديزل فقط هوا را فشرده ساخته طوريکه نسبت فشردگي مي تواند زياد شود نسبت فشردگي زياد، نيروي زيادي را ايجاد خواهد نمود سوخت ديزلي سنگينتر بوده بتدريج تبخير مي گردد، نقطه جوش آن بيشتر از نقطه جوش آب است، داراي اتمهاي کربن زيادي است