ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    23 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    23 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    948
تعداد کل بازدید ها :
    24909658
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
تعمیرات و نگهداری
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,مدیریت
حجم فایل : 7.11 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 197 صفحه
تعداد بازدید : 790 مرتبه


قیمت: 7,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 4

فروشنده ی فایل

kordestani
سایر فایل ها
توضیحات :

 به نام خدا

این گزارش word و آماده پرینت میباشد

تعمیرات و نگهداری شرکت ارتباط سپهر

 
 
فهرست مطالب
 
پیش گفتار: 1
مقدمه 3
فصل اول 
1-1: تاریخچه شرکت ارتباط سپهر. 4
فصل دوم 
2-1 : تعريف برنامه ريزي نگهداري و تعميرات 5
2-2 هدف از P.M چيست؟ 6
2-2-1 : مراحل ايجاد برنامه 7
2-2-2- اهداف و مقاصد در P.M 7
2-2-3- برنامه ها (طرحها) جهت رسيدن به اهداف P.M 8
2-3- نقش برنامه ريزي نگهداري و تعميرات در كارخانجات 9
2-4- لزوم استفاده از سيستم برنامه ريزي نگهداري و تعميرات در توليد 11
2-5 : نياز مبرم صنايع به P.M در كارخانه : 12
2-6- نتايج حاصل از P.M در كارخانه 12
2-7- از كار افتادگي در برنامه ريزي نگهداري و تعميرات 13
2-8 : معايب ناشي از نداشتن سيستم نگهداري و تعميرات : 15
2-9 – علائم فقدان سيستم نگهداري و تعميرات : 16
2-10- انواع فعاليتهاي نگهداري و تعميرات : 16
2-11- انواع روش هاي نگهداري و تعميرات : 16
2-11-1- نگهداري و تعميرات به منظور بهبود : 19
2-11-2- نگهداري و تعميرات اصلاحي : 20
2-11-3 : نگهداري و تعميرات پيشگيري : 22
2-12- نگهداري و تعميرات وضعي 23
2-13: نگهداري و تعميرات كنترلي 24
2-14: نگهداري و تعميرات زمان بندي شده 24
2-15- نگرشي بر اجزاي سيستم هاي مديريت نگهداري و تعميرات 25
2-16- وظايف: 25
2-17- سازماندهي : 26
2-18- سيستم ها براي مديريت نگهداري و تعميرات : 27
2-19 – سيستم تشخيص نگهداري و تعميرات 29
2-20- مهارت كارگران و فعال سازي مديريت نگهداري وتعميرات 31
2-21- نتيجه گيري 32
2-22- تئوريهاي تعميرات و نگهداري : 38
فصل سوم
3-1- چارت سازماني شركت : 49
3-2- چارت P.M شركت 53
3-3- چگونگي به اجرا درآوردن P.M در شركت ريخته گري قطعات آلومينيوم ايران خودرو 56
3-4- تبيين و شناخت تغييرات نگهداري موجود كارخانه : 57
3-5- وظايف بخش تعميرات و نگهداري (P.M) 63
3-6- وضعيت موجود P.M شركت 64
3-7- وضعيت موجود پرسنل تعميرات و نگهداري كارخانه : 65
3-8- شرح وظايف پرسنل نگهداري و تعمير : 65
3-9- شرح وظایف مدیر واحد فنی 68
3-10- شرح وظایف مدير واحد P.M 68
3-11- شرح وظایف رئيس بازرس فني 69
3-12- مسئول سرويس و نگهداري 70
3-13- تعريف شغل و شرح وظائف رئيس قسمت تعميرات: 71
3-14- مصاحبه با رئيس بخش تعميرات و نگهداري : 72
3-15-تعريف شغل و شرح وظائف مكانيك 72
3-16- ساختار سازماني نگهداري و تعميرات بر مبناي نوع كار و وظيفه : 74
3-17- روش اجرايي سفارش قطعات يدكي ماشين آلات 76
3- 18-  روش اجرايي تعميرات شش ماهه 80
3-19- روش اجرايي تعميرات در زمان سرويس P.M 88
3-20- روشهاي اجرايي برنامه ساليانه سرويس و نگهداري دستگاهها 91
3-21- روش اجرايي تعميـرات اضطـراري 96
3-22- روش اجرايي سرويس نگهـداري و تعميـرات 102
3-23- روش اجرايي تعميـرات پايان هفتـه 108
3-24- روش اجرایی دستورالعمل تهيه برنامه تغييرات برنامه اي 113
3-25- روش اجـرايي دستورالعمل پر كردن كارت تعميرات 115
3-26- روش اجرايي دستورالعمل تدوين برنامه سرويس نگهداري دستگاهها 116
3-27- روش اجرايي دستورالعمل تهيه ليست تعميرات برنامه اي 118
3-28- روش اجرايي اقدام اصلاحي و پيشگيرانه 120
3-29- روش اجرايي تبادل اطلاعات فني با سازندگان و فروشندگان داخلي و خارجي 123
3-30- روش اجرايي تعميرات قالب و قطعات و ماشين آلات 126
3-31- سوالات مطرح شده در خصوص بخش تعميرات و نگهداري شركت ريخته گري قطعات آلومينيوم 
ارتباط سپهر 131
3-32- سيستم اطلاعاتي نگهداري و تعميرات 136
3-33- تعريف سيستم اطلاعاتي 136
3-34- انواع سیستم های اطلاعاتی 136
3-35- متولوژي چيست ؟ 137
3-35-1- انواع متولوژيهاي طراحي سيستم : 138
3-35-2- انواع روشهاي ساخت يافته : 138
3-36- نمودارهاي جريان داده فيزيكي : 138
3-37- علائم مورد نياز D.F.D 139
3-38- نمودار مفهومی D.F.D وضعیت موجود 140
روغنکاری دستی 148
روغنکاری با تفنگهای گریسکاری قدرتی 148
سیستم مرکزی فشار روغن 148
روغنکاری قطره ای 149
3-39-3- برنامه ريزي زماني روغنكاري 149
3-39-4- پرسنل روغنكاري و مشخصات خاصه آنها 151
3-39-5- علل از کار افتادگی به واسطه سرویس و روغنکاری نامناسب 153
3-39-6- برگ درخواست تعمیرات (اصلاحی- اضطراری) 158
3-39-7- کارت مشخصات فنی دستگاه : 163
3- 39-8 - فرم سالیانه تعمیرات و نگهداری 164
3-39-9- فرم انبار و خدمات فنی 167
3-39-10- فرم سفارش و دستور کار تعمیرات: 168
3-39-11- فرم گزارش هفتگی کارهای تعمیراتی در زمان سرویس P.M 172
3-39-12- فرم برنامه هفتگی سرویس و نگهداری 175
3-39-13- کارت تعمیرات 177
3-39- 14- برگ درخواست لوازم یدکی از انبار 180
3-39-15- فرم گزارش توقف فنی ماشین آلات 183
3-40- وضعيت تعميرات و نگهداری دستگاه های موجود (فعلی) شرکت: 185
3-40-1- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اکسترودر   186
3-40-2- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اینجکشن 80 تن: 186
3-40-3- خلاصه ای از وضعیت دستگاه پرس 160 تن: 187
3-41- فرم شناسنامه دستگاه 187
فصل چهارم 
4-1- ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری 191
4-2- هماهنگی بین بخش تولید و بخش نگهداری و تعمیرات 193
4-3- زمان بندی نگهداری و تعمیر پیشگیری 194
4-4 - اولویت بندی: 195
منابع و مآخذ 197
 

پیش گفتار:

نگهداری و تعمیرات ((نت)) در مفهوم مهم و دو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط تولید و کاهش هزینه ها را فراهم می آورند. با پیچیده تر شدن وسایل و امکاناتی که انسان برای نیازهای روز افزون خود بکار می گیرد، امر استفاده بهینهو نیز اقتصادی بودن این وسایل و امکانات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

روشهای پیچیده تولید و امکانات و ماشین آلاتی که در این مورد از آنها صورت گرفته و کارایی آنها را تا جایی که ممکن است افزایش داده، عمر آنها را بالا برود و از این رهگذر
هزینه های کل مربوطه قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد. در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تفسیر بازار بیش از پیش مطرح است و کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است که توان مطرح شدن در میدان رقابت و مسابقه را می باشند. در غیر اینصورت طرح تولید محکوم به مناسب ارتباطات و ارتباطات ودر راس آنها هواپیماها و ماهواره و موشکها، پس از تحقق و در صد شخصی از قابلیت اطمینان قادر به انجام ماموریتهای حساس خود هستند. عملکرد صحیح چندین هزار قطعه مکانیکی، الکتریکی و... دارای قابلیت اعتمادی اعتمادي و اطميناني هستند؟ آيا با خراب شدن آني يك قطعه از هواپيما هاي در حال پرواز يا موشك در حين ماموريت و يا سفينه اي در فضاست ماموريت آنها به كلي مختل مي گردد؟ بديهي است كه جواب اين سوال منفي است چرا كه براي جلوگيري از انهدام چنين سيستمهاي قطعا روشهاي و اصولي تكنيكي قابل پياده كردن هستند.

در غير اين صورت تجربيات انفجار نيروگاه اتمي چرنوبيل در شوروي يا انفجار چالنچر آمريكا به دفعات بايد تكرار گردند و سرمايه هاي ملي و بين المللي هر آن در شرف نابودي و اضمحلال قرار گيرند. مطرح شدن تكنولوژيهاي جديد توليد در صنايع برنامه ريزي دقيق و زمانبندي را براي ايجاد بهره وري و كارائي مي طلبد. موفقيت صنايع در توليد و ارائه محصولات به علل گوناگوني بستگي دارد كه داشتن يك سيستم مناسب نگهداري و تعميرات از آن جمله است. بلا ترديد يكي از بنيانهاي اساسي در صنعت و توليد، دستگاه هاي ارتباطات است و از طرفي توليد و دستيابي به استانداردهاي جهاني مانندiso, ApLبدون داشتن تجهيزاتي مدرن و بازسازي شده، ميسر نخواهد بود. مبحث نگهداري و تعميرات يكي از مباحث مهم هر صنعت است كه از طرق مختلف منجر به افزايش بهره وري و كارايي مي گردد. چرا كه با توجه به كميابي منابع اعم از انرژي، نيروي انساني و سرمايه و... مي تواند كمك بزرگي در جهت دستيابي به اهداف فوق الذكر بنمايد.

انگيزه اينجاب از انتخاب اين پروژه علاقه اي بود كه به درس تعميرات و نگهداري داشتم و هماهنگي اين درس با رشته تحصيلي ((مديريت صنعتي)) است كه امروزه به اين امر توجه بسياري شده است و با رشد تكنولوژي‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ الزامي است كه صنايع و دستگاه هاي ارتباطات را از نظر كارايي و بهره وري بيشتر از وقت و زمان با كمترين هزينه بهبود بخشيم و شعار اول‏ نگهداري‏‏ بر تعميرات باشد مانند ((پيشگيري قبل از درمان از درمان)) چون صرفه جويي در وقت و هزينه كمك شاياني در پيشرفت كار و تكنولوژي خواهد كرد. اميد است كه مورد توجه اساتيد گرامي و مديران و دانشجويان محترم واقع شود.

مقدمه

رشد روز افزون تكنولوژي و لزوم بهبود بهره وري ماشين آلات و تجهيزات حركت به سوي اتوماسيون را سرعت بخشده است.

نگاهي به آمار نيروي انسان در صنايع مختلف نشان مي دهد كه اتوماسيون موجب كاهش نسبي تعداد پرسنل مستقيم توليد و افزايش نيروي انساني درگير در نگهداري و تعميرات شده است. از آنجا كه اتوماسيون مستلزم سرمايه گذاريهاي سنگين براي در اختيار گرفتن ماشين آلات و تجهيزات مذكور خواهد بود. به كارگيري مطلوب منابع اعم از بودجه‏، پرسنل، و غيره مستلزم وجود يك سيستم مناسب برنامه ريزي است كه شايد تا كنون كمتر به آن پرداخته شده باشد از طرف ديگر با توجه به شرايط حاكم به صنايع ايران كه به كارگيري و هر چه مفيد تر دستگاه هاي ارتباطي يا تابلوهاي برق و نهايتا بهبود بهره وري را ايجاب مي كند. اقداماتي از طرف مسئولين مربوطه در زمينه هاي علمي و عملي براي تعميرات ماشين آلات در دست انجام است كه عمدتا كه در زمينه مسائل فني و نگهداري و تعميرات مي باشد.

 

1-1: تاریخچه شرکت ارتباط سپهر

شرکت ارتباط سپهر( سهامی خاص ) در سال 1371 با هدف تاسیس و اداره ارتباطات به منظور تولید و تهیه انواع خازن و IC، قطعات مربوط به آنها فروش و صدور محصولات و...

توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی، محمود خیامی، احمد خیامی، خانم مرضیه خیامی و خانم سیدی رشتی در خیابان امام خميني تاسیس شد.

و اینک با گذشت بیش از 16 سال از زمان تاسیس آن همچنان در زمینه طراحی و تولید در کشور در راستای تامین نیازهای جامعه ورودبه بازارهای جهانی تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقیق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه
می دهد.

شرکت ارتباط سپهر بزرگترین شرکت ارتباطي کشور می باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید وسايل ارتباطي - مخابراتي داخل کشور را به طور دائم به خود دائم به خود اختصاص داده است.

2-1 : تعريف برنامه ريزي نگهداري و تعميرات

اغلب سيستم هايي كه امروزه به نحوي در امور توليدي، خدماتي، تاسيساتي و يا ساير موارد بكار گرفته مي شود در زمان هايي از سيكل عمر عمليات خود دچار شكست و از كار افتادگي مي گردند و لذا به فعاليت نگهداري و تعمير نيازمند مي شوند.

اگر چه واژه هاي نگهداري و تعميرات در بسياري از كاربردها در يك رديف بكار برده
مي شوند ولي در حقيقت در معنا اندكي متفاوت بوده و در برنامه ريزي نگهداري و تعميرات، هر يك از آنها با مفهوم خاص خود بكار مي آيند كه در زير به طور مختصر به آنها اشاره
مي شود.

الف) نگهداري : MAINTENECE

مجموعه فعاليت هايي كه به طور مشخص و معمولا به صورت برنامه ريزي شده و با هدف جلوگيري از خرابي ناگهاني ماشين آلات و تجهيزات و تاسيسات انجام گرفته و با اين كار قابليت اطمينان و در دسترس بودن آن ها را افزايش مي دهيم. فعاليتهاي نگهداري لقب مي دهيم.

ب) تعميرات :REPAIRS

شامل مجموعه فعاليت هايي است كه بر روي يك سيستم يا وسيله اي كه دچار خرابي و يا از كار افتادگي گرديده، انجام مي دهيم تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداري بازگردانده و در جهت انجام وظيفه اي كه به آن محول گرديده است، آماده اش سازيم.

بنابراين PMرا مي توان چنين تعريف كرد كه " عبارتست از مجموعه فعاليتها و اعمالي كه باعث مي شود نه فقط از كار افتادگي تجهيزات كم مي شود، بلكه باعث پيشرفت در بهبود محصول و كيفيت آن مي گردد."

2-2 هدف از P.Mچيست؟

دياگرام زير به صورت كلي هدف از تشكيل PMرا در سازمان نشان مي دهد.

 

2-2-1 : مراحل ايجاد برنامه

فرض كنيد از جايي شروع كرده ايد كه هيچ سيستم نگهداري و تعمير پيشگيري نداريم و بيشتر زمان تعميرات اضطراري مصرف مي شود. فرايندي را در نظر بگيريد كه مانند بالا رفتن از
پله هاي نردبان است. شما ابتدا تصميم گرفته ايد يك برنامه PMبرقرار كنيد (بالا رفتن و پشت سر گذاشتن پله ها)، همانطور كه در شكل نشان داده شده است.

        

مراحل پياده كردن يك برنامه جديد P.M

2-2-2- اهداف و مقاصد در P.M

قدم بعدي بيان جزئيات اهداف و مقاصد است. آنها بايد :

1-    ابهام نداشته باشد.

2-    قابل فهم باشد.

3-    قابل سنجش و اندازه گيري باشد.

4-    قابل دعوي و مستدل باشد.

بيان هدف ممكن است عبارات از اين باشد كه "هدف برنامه نگهداري و تعمير پيشگيري " ارتقاء منافع سازمان و براي سازمانهاي غير انتفاعي ممكن است كارا باشد از طريق افزايش زمان بالقوه كار تجهيزات، عمل اجرايي بهتر تجهيزات و كاهش كل هزينه هاي نگهداري و تعمير است. نمونه اهداف مي تواند به صورت زير باشد:

1-    افزايش متوسط بهره وري تجهيزات از 29% به 95% در ظرف مدت شش ماه و به 97% در ظرف مدت دوازده ماه.

2-    ارتقاء كارايي عملي و موثر بودن سيستم

3-    كمك نگهداري و تعمير پيشگيري بهبود يافته بايستي به كاهش تعميرات اضطراري و توقف كمتر توليد، كاهش كل هزينه نگهداري و تعمير و منافع از دست رفته توليد منتهي گردد. به عنوان مثال اندازه 450000 دلار در دوره فعلي به 39000 دلار در ظرف مدت شش ماه و به 375000 دلار در ظرف مدت يك سال، مقادير اندازه گيري شده و بر حسب ارزش دلاري است كه در آن تورم تاثيري ندارد.

2-2-3- برنامه ها (طرحها) جهت رسيدن به اهداف P.M

به عنوان قدم بعدي معمولا استراتژي بيانگر اين مطلب است كه  چطور و چگونه امكان دارد به اهداف و مقاصد نائل گرديد. همين كه استراتژي معين شود، بايستي طرح ها به صورت جزئي بيان شده تا اينكه جواب عباراتي نظير چه كسي، چه ، چه موقع ، كجا و چطور، مشخص گردد. در حين اينكه برنامه ها اجرا مي شوند، بايستي نتايج كار ارزيابي گشته و در حد مورد لزوم در جهت بهبود برنامه P.Mتجديد نظر انجام گردد. طرح و اجراي يك برنامه P.Mمطلوب بعد از آنكه تمامي تجهيزات وارد و نصب گردد و روشها و فواصل كاملا تنظيم گردند، حداقل چند ماه و حتي يك سال يا بيشتر وقت مي برد.

2-3- نقش برنامه ريزي نگهداري و تعميرات در كارخانجات

نگهداري و تعميرات به مجموعه فعاليتهايي اطلاق مي گردد كه سبب افزايش عمر مفيد ماشين آلات مي شود و كاهش مصرف قطعات يدكي و انرژي و هزينه را نيز به دنبال دارد و كارايي و راندمان عملي ماشين آلات را افزايش مي دهد با نگهداري و تعميرات بايد بيشتر برخوردي مهندسي و عملي شود تا برخوردي تئوريك و غير عملي.

اگر چه از مباني علمي در تدوين سيستم استفاده مي شود، ولي در شرايط هر كارخانه و نيازها و مشكلات را نيز نمي توان ناديده گرفت و لذا سعي بر اين است كه سيستم نگهداري و تعميرات را با همكاري مهندسان و كارشناسان هر كارخانه تدوين نمود. تا چنين سيستمي در زمان اجرا با كارخانه بيگانه و دور از ذهن پرسنل اجرايي نباشد. در تدوين سيستم و اجراي آن نقش نيروي انساني و طرز تفكر و نگرش پرسنل فني به سيستمي كه تدوين يا اجرا خواهد شد را بايد در نظر داشت و بايد متوجه بود كه هر سيستم يا روش جديد پرسنل و نيروي انساني، دوگانگي ايجاد كرده و اين دوگانگي مقاومت هايي را از طرف پرسنل به دنبال دارد. لذا ظرفيت كار را نبايد از دست داد و اگر كه اصل مهم اساسي در اجراي هر سيستم قاطعيت در مديريت است، اما ايجاد انگيزه در پرسنل براي اجراي سيستم يكي از ضروريات مهم مي باشد و تفهيم اين نكته كه (افراد هستند كه برنامه را اجرا مي كنند نه آدمهاي آهني) سنگيني مسئوليت ما را به عنون تدوين كننده سيستم، بيشتر مي كند و لذا مشاركت دادن افراد متخصص در تدوين سيستم هم از مقاومت هاي احتمالي آنها جلوگيري مي كند و هم اطلاعات و دستورالعمل هاي جمع آوري شده را غني تر و قابل اجراتر مي سازد.

با توجه به اينكه تداوم بكارگيري هر سيستم از تدوين آن مشكل تر است لذا پويايي و ديناميك بودن سيستم نگهداري و تعميرات از اهميت ويژه اي برخوردار است كه سبب تكامل اين سيستم مي گردد. به عنوان مثال ممكن است برخي از مواردي كه در زمان تدوين سيستم در نظر گرفته شده در جريان مرحله اجراي سيستم نياز به اصلاح داشته باشد. از اين رو سيستم بايد قابليت انعطاف داشته باشد. تا در شرايط مختلف برنامه را به گونه اي تغيير دهد كه رسيدن به اهداف را امكان پذير و نگهداري و تعميرات را همواره و در هر حال بهينه نمايد. اصلي ترين هدف سيستم نگهداري و تعميرات همان بهينه كردن توانايي هاي ماشين آلات به منظور رسيدن به حداكثر توليد و كاهش فرسايش و خرابي آنهاست. دستيابي به اهداف ديگري نيز در كنار رسيدن به هدف اصلي مد نظر مي باشد كه عبارتند از :

- ايجاد آرشيومدارك فني به عنوان بانك اطلاعاتي كارخانه

- بررسي و آناليز فني اقتصادي نگهداري و تعميرات انجام شده

- كاهش هزينه هاي انرژي مانند (برق- سوخت و غيره)

-ايجاد زمان توقف كمتر در مقابل توليد بيشتر كه نتيجتا قيمت تمام شده محصول را كاهش
مي دهد.

-كاهش هزينه هاي تعميرات تكراري و متوالي و در نتيجه استفاده بهتر از قطعات يدكي و نيروي انساني

 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.