ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    20 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    20 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    243
تعداد کل بازدید ها :
    24923370
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,249 كاربر
گزارش کارآموزی در شرکت توزیع برق میناب
screenshot
دسته بندي : گزارش کارآموزی
حجم فایل : 34.81 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 85 صفحه
تعداد بازدید : 638 مرتبه


قیمت: 4,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 6

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل دارای فرمت word می باشد.

 

دانلود گزارش کارآموزی در شرکت توزیع برق میناب

دانلود پروژه کارورزی در شرکت توزیع برق

 

فهرست مطالب

 

مقدمه                            

تاريخچه صنعت برق                       

هيتر                           

بويلر                            

توربين                              

ژنراتور                             

ترانسفورماتور                          

پست هاي فشار قوي                    

كليدهاي قدرت                        

پست هاي برق قدرت                    

پست                              

اجزاي تشكيل دهنده پست ها                  

خصوصيات برقگير                    

ترانسفورماتور                          

استقامت الكتريكي روغن                     

ترانسفورماتورهاي جريان و ولتاژ                

ترانسفورماتورهاي تغذيه داخلي               

سكسيونر قيچي اي                        

نكاتي در مورد نصب پايه ها و ترانس               

تعويض پايه فيوز سوخته                    

چند نكته اي در مورد آزمايش اتصالات ايمني ترانس         

كنتاكتور                         

STOP & START                   

چراغ هاي سيگنال                        

 

 

تاريخچه صنعت برق :

     صنعت برق در ايران از سال 1283 شمسي با بهره‌برداري از يك ديزل ژنراتور 400 كيلو واتي كه توسط يكي از تجار ايراني بنام حاج حسين‌ امين‌الضرب تهيه و در خيابان چراغ‌برق تهران (امير كبير) فعلي گرديده بود آغاز مي شود.

     اين موسسه بنام دايره روشنايي تهران بود و زير نظر بلديه اداره مي‌شد. اين كارخانه روشنايي چند خيابان عمده تهران را تامين مي‌كرد، خانه‌ها برق نداشته و تنها به دكانهاي واقع در محله‌ها برق داده مي‌شد و روشنايي آن از ساعت 7 الي 12 بود و بهاي برق هم براساس لامپي يك ريال هر شب جمع‌آوري مي‌شد. از سال 1311 اولين كارخانه برق دولتي به ظرفيت 6400 كيلووات در تهران نصب گرديد، ولي مردم از گرفتن امتياز خودداري مي‌كردند و به‌ همين دليل براي پيشرفت كارها براي كساني كه انشعاب برق مي‌گرفتند يك كنتور مجاني به عنوان جايزه در نظر گرفته مي‌شد. چند سال بعد وضع تغيير كرد و كار به جايي رسيد كه انشعاب برق سرقفلي پيدا كرد.

 

 

 

هيتر :

     گرمكن يا هيتر دستگاههايي هستند كه توسط آن آب ورودي به بويلر را گرم مي‌كنند تا درجه حرارت آب بالا رود تا به تجهيزات و لوله‌هاي بويلر آسيب نرسد، اين عمل توسط هيترها انجام مي‌شود، هيترها به دو صورت وجود دارند :

1ـ هيترهاي باز            

2ـ هيترهاي بسته

هيترهاي باز :هيترهايي هستند كه حرارت را مستقيم به آب منتقل مي‌كنند.

هيترهاي بسته :هيترهايي هستند كه حرارت را از طريق لوله‌ها و محيط به آب منتقل مي‌كنند.

     به هيترهايي كه قبل از پمپ تغذيه قرار مي‌گيرند هيترهاي فشار ضعيف گفته مي‌شود و به هيترهايي كه بعد از پمپ تغذيه قرار مي‌گيرند هيترهاي فشارقوي گفته مي‌شود.

     سوپر هيتر : بخاري كه از درام خارج مي‌شود داراي قطره‌هاي آب مي‌باشد كه باعث مي‌شود پره‌هاي توربين آسيب ببينند و خوردگي و پوسيدگي در پره‌ها ظاهر شود براي اينكه بخار به توربين آسيب نرساند بايد قبل از برخورد به پره‌هاي توربين به بخار خشك تبديل شود، اين عمل (خشك كردن) توسط سوپر هيتر انجام مي‌شود.

     فرق هيتر و سوپر هيتر اين است كه : هيتر باعث مي‌شود كه درجه حرارت آب ورودي به بويلر زياد شود ولي سوپر هيتر باعث مي‌شود بخار ورودي به توربي به بخار خشك تبديل شود.

بـويـلـر :

     آب پس از خروج از پمپ تغذيه (Feed Pump) و شير يكطرفه وارد اكونومايزر مي‌شود كه اولين قسمت ديگ بخار مي‌باشد، كه حاوي تعدادي لوله موازي است كه در آخرين مرحله دود خروجي از بويلر لوله‌هاي اكونومايزر قرار دارند داخل اين لوله‌ها آب تغذيه ورودي به بويلر جريان دارد اين آبها مادامي كه لوله‌هاي اكونومايزر را طي مي‌كنند حرارت دود را جذب نموده و سپس به درام هدايت مي‌گردند. بنابراين اكونومايزر سبب مي‌گردد كه راندمان بالا برود.

     آب در درام با آبهاي داخل آن مخلوط شده و سپس از طريق لوله‌هاي پائين آورنده به لوله‌هاي ديواره‌اي و محوطه احتراق وارد مي‌شود، همانطور كه از نام محوطه احتراق پيداست، فضايي است كه عمل احتراق در آن صورت مي‌گيرد. اطراف اين محوطه تعداد زيادي لوله‌هاي موازي نزديك به هم كه به لوله‌هاي ديواره‌اي موسوم هستند پوشيده شده است. بخشي از حرارت حاصل از احتراق از طريق تشعشع و جابجايي به اين لوله‌ها منتقل مي‌گردد، اينها نيز حرارت را به آب داخل خود منتقل مي‌نمايند. بنابراين در كوره هر سه نوع انتقال حرارت با يكديگر انجام مي‌گيرد. حاصل اين تبادل حرارت جذب حرارت توسط آب داخل لوله‌ها و تبديل آن به بخار است. به عبارت ديگر كليه بخاري توليدي ديگ در اين لوله‌ها ايجاد مي‌شود، از طرف ديگر جذب حرارت توسط لوله‌هاي ديواره‌اي باعث خنك شدن فضاي اطراف كوره مي‌شود و لذا شكلي از نظر عايقكاري ديواره‌هاي اطراف محفظه احتراق پيش نخواهد آمد پس مي‌توان گفت كه لوله‌هاي ديواره‌اي همانطور كه از نامشان پيداست ديواره كوره را تشكيل مي‌دهند.

پست‌هاي برق نيروگاه :

     نيروگاه داراي دو پست برق مي‌باشد :

     1- پست واحدهاي 1 و 2 و 3  كه پست برق 63kv / 230kvمي‌باشد.

     1- پست واحدهاي 4 و 5 كه پست برق كليد خانه مي‌باشد.

     ژنراتورهاي واحدهاي 1 و 2 هر كدام ولتاژ 13.8kvبا قدرت 37.5mw* 2توليد مي‌كنند كه توسط ترانسفورماتور 13.8kv / 63kvبه ولتاژ 63kvتبديل مي‌شود و به پست ولتاژ63 / 230kv  نيروگاه انتقال مي‌يابد و همچنين ولتاژ 230kvبه شبكه انتقال مي‌يابد، ژنراتور واحد 3، ولتاژ 13.8kvبا قدرت 120mwتوليد مي‌كند كه توسط ترانسفورماتور 13.8 /63kvبه ولتاژ 63kvتبديل مي‌شود كه به پست ولتاژ63 / 230kvنيروگاه انتقال مي‌يابد و به ولتاژ 230kvتبديل مي‌شود و به شبكه انتقال مي‌يابد.

     ژنراتورهاي واحد 4و 5هر كدام ولتاژ 20kvبا قدرت 320mwتوليد مي‌كنند و توسط ترانسفورماتور 20/230kvبه ولتاژ 230kvتبديل مي‌شود، به پست كليد خانه نيروگاه انتقال مي‌يابد و از آنجا به شبكه برق متصل مي‌شود. به پست‌هاي نيروگاه پست سوئيچ يارد مي‌گويند.

مصرف كننده‌هاي نيروگاه :

     مصرف كننده‌هاي نيروگاه به دو دسته تقسيم مي‌شوند :

1- مصرف كننده‌هاي AC.

2- مصرف كننده‌هاي DC.

     مصرف كننده‌هاي AC:

عبارتند از پمپ‌ها ـ فن‌ها ـ كمپرسورها و سيستم روشنائي.
موتورها به دو نوع تقسيم مي‌شوند :

     1- موتورهايي كه قدرت نامي آنها زياد است و از 100kwبه بالا مي‌باشند و با ولتاژ نامي بالا كار مي‌كنند ( 6 kv) مانند موتورهاي FD Fanو JR Fanو بويلر فيد پمپ‌ها.

     2- موتورهايي كه قدرت نامي آنها پائين است و معمولاً با چهارصد ولت كار مي‌كنند مانند پمپ‌هاي روغن خنك‌كننده‌ها و غيره.

مصرف كننده‌هاي DC:

 مصرف كننده‌هاي DCدو حالت مي‌باشند :

1ـ حالت عادي.      

2ـ حالت اضطراري.

         حالت عادي :

عبارتند از مدارات كنترل و فرمان و سيستم كامپيوتر و سيستم آلارم و تلفن و آيفون.

    حالت اضطراري :

 مانند پمپ‌‌هاي DCتوربين و پمپ سيل ژنراتور كه سيستم برق DCآن به اهميت زياد مصرف كننده‌هاي DCشين مربوطه هميشه بايد برقرار باشد، در حالت عادل از شين اضطراري نيروگاه انشعابي گرفته و به ولتاژهاي مورد نياز تبديل مي‌كنند و سپس توسط كتي‌فاير يكسو مي‌شوند.

     اگر به عللي شين اضطراري بي‌برق مي‌شود منبع مورد اطمينان ديگر باطري خانه مي‌باشد كه از يكسري باطري اسيدي به صورت سري ـ موازي به هم وصل شده‌اند تشكيل مي‌شود و مستقيماً با شين DCدر تماس است؛ طراحي به نحوي است كه كار باطري شارژ را نيز انجام مي‌دهد. باطري خانه تا 2ساعت برق واحد را مي‌تواند تامين نمايد.

مقدمه

از آنجايي كه براي تاسيس پستهاي انتقال انرژى  بودجه عظيمي مصرف و ماهها وقت لازم است تجهيزات و وسايل ان خريداري و تهيه و نصب و راه اندازي كردد لازم است از نگهداري آن نهايت دقت و تلاش به عمل آيد زيرا در جهان امروز خصوصاً در كشورهاي پيش رفته صدمه ديدن تجهيزات و دستگاههاي موجود در پستهاي برق تحت هر عنواني تقريبا موضوعي منسوخ و فراموش شده است .زيرا كه صدمه ديدن تجهيزات و دستگاهاي موجود در پستهاي انتقال انرژي كلا ناشي از چند عامل بوده كه ذيل به اين عوامل اشاره شده است : 1-عوامل خارجي (External) :مانند برخورد صائقه به خطوط انتقال انرژي با تجهيزات موجود . 2-عوامل داخلي (I nternal) : مانند اضافه ولتاز- هاي ناشي از قطع و وصل مدار (Translent Dver Voltage) 3- عوامل جوي : مانند باد باران يخ زدگي- سرماي شديد و4-عوامل ناشي از بهره برداري غيراصولي : مانند عدم بازديد به موقع و اصولي از تجهيزات در حال كار, عدم توجه به عيوب و اشكالات بيش آمده و اعمال در كزارش انها (مخصوصا در مراحل اوليه عيب) ,عدم به كار كيري مقررات و دستورالعملهاي تدوين شده        5- عوامل مربوط به سرويس و نگهداري صحيح تجهيزات : مانند تاخير در سرويس دستگاهها- عدم استفاده از دستورالعملهاي سازنده و

پيشرفت تكنولوژي و دانش و تجربه بشري و به كار گيري حفاظت هاي  لازم براي  طراحي اوليه پست هاي برق سبب شده است كه ديگر عوامل جوي و يا عوامل داخلي و خارجي نتواند موجب صدمه ديدن تجهيزات و دستگاههاي موجوددرا پستها گردد اما عدم بهره برداري و يا سرويس نگهداري صحيح هنوز در بعضي از كشورها و در برخي از بخشهاي كشور ما نيز يكي او عوامل عمده در صدمه ديدن نا هنگام تجهيزات و عدم استفاده كامل از عمرمفيد بسياري از اين دستگاهها (مخصوصاً تجهيزات آسيب پذير در سوئيج پستها) باشد.

بازديدهايي كه توسط كارشناسان مختلف از پستهاي برق بعضي از كشورهاي صنعتي به عمل آمده است نشانگر آن است كه در اكثر اين كشورها , اپراتورهاي پستها از بين افراد با تجربه كه داراي شناخت كافي از تجهيزات پستها مي باشند . انتخاب  مي شوند زيرا كه آنها مي توانند با دانش و تجربه خود و با به كارگيري مقررات و دستورالعملهاي موجود از بسياري از صدمات وارده به تجهيزات جلوگيري و در مواقع اضطراري با تصميم گيري صحيح و به موقع در خروج دستگاههاي معيوب از خسارت هاي كسترده جلوكيري نمايند.


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.