ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    19 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    19 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1115
تعداد کل بازدید ها :
    24903007
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و میزان اضطراب در دانشجویان دختر و پسر
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 229.06 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 110 صفحه
تعداد بازدید : 251 مرتبه


قیمت: 7,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 7

فروشنده ی فایل

KAVOOSH
سایر فایل ها
توضیحات :

به نام خدا

 

موضوع : بررسی رابطه بین باورهای غیرمنطقی و میزان اظطراب در دانشجویان دختر و پسر

این مقاله با فرمت WORD خدمت شما عزیزان می باشد و شما می توانید آنرا ویرایش کنید. 

 

 

«فهرست عنوان»

فصل اول:

شماره صفحه

مقدمه

2

بيان مسئله

5

سوال تحقيق

7

ضرورت تحقيق

7

اهداف پژوهش

8

فرضيه

8

تعريف عملياتي واژه ها

8

واژه ها

 

فصل دوم

 

زمينه مسئله

11

تعريف روان درماني

15

اهداف روان درماني

17

درجات رواني درماني

18

روش هاي روان درماني

20

بيماري رواني از نظر فرويد

21

فرضيه ها و مفاهيم بنيادي روانكاوي

22

تعريف روانكاوي

23

هدف روانكاوي و روان درماني تحليل

24

هدف روان درماني تحليل گر1

24

انسان از ديدگاه مكتب رفتار گرائي

25

فرضيه هاي رفتارگراي

25

بيماري رواي از ديدگاه مكتب يادگيري

21

رفتاردرماني

6

تكنيك هاي رفتاردرماني

27

رفتار درماني شناختي

28

انسان ازديدگاه روان شناسي انسان گرايي

28

اصول و فرضيه هاي روانشناسي انسان گرايي

29

روان شناسي شناختي

33

فرضيات شناخت درماني

34

انسان در نظريه شناختي

36

بيماري رواني در نظريه شناختي

36

اهداف روان درماني شناختي

37

روش و شيوه شناخت درماني

37

نقش درمانگر درنظريه شناختي

38

فنون و اجزا شناخت درماني

39

محدوديت هاي شناخت درماني

40

نظريه درماني عقلاني عاطفي (اليس)

40

مفاهيم بنيادي نظريه اليس

42

نظريه شخصيت اليس

43

اضطراب و بيماري رواني در نظريه عقلاني و عاطفي

45

تفكرات غير منطقي

47

روان درماني در نظريه عقلاني عاطفي

50

فرايند درماني

52

نقش درمانگر

53

اضطراب

64

سطوح اضطراب

66

خلاصه

67

مباني نظري اضطراب

68

نظريه هاي يادگيري

69

نظريه هاي اصالت وجودي

71

نظريه هاي شناختي

72

نظريه هاي زيست شناختي

74

عوامل اضطراب و تنيدگي

74

پاسخ هاي سيستم ايمني

78

پاسخ هاي شناختي به اضطراب

80

دو مورد از تحقيق انجام شده در زمينه اين پژوهش

81

فصل سوم

 

روش تحقيق

84

جامعه آماري

85

متغيرهاي پژوهشي

85

فرضيات مربوط به كنترل متغيرها

86

ابزار تحقيق

87

روش هاي آماري

90

محدوديت هاي روش ها و چگونگي تاثير آن بر تحقيق

91

فصل چهارم و پنجم

 

تجزيه و تحليل داده ها

93

فرضيه

93

خلاصه

99

منابع و مأخذ

102

 

 

 

 

مقدمه:

  رويكرد شناختي و رواني شناسي امروزه مورد توجه بسيار قرار گرفته است وبيشتر از هر رويكرد ديگري مورد تجربه واقع مي شود.

رويكرد شناختي معتقد است كه ريشه رفتارهاي انسان در نوع تفكر و نگرش وطرز تلقي مي گويد:

‌«نخستين اصل شناخت گرايي است كه حال انسان نتيجه شناخت ها و تفكرات اوست.» با استفاده از تئوري ABCدرمان شناختي- رفتاري پيشرفت بسيار زيادي از دهه 1970 تاكنون داشته است و اكنون يكي از رايجترين اشكال درمان روان شناختي است (اليس، 1991،ص2) عبارت زير نيز توضيحي از اين موضوع توسط اليس است. «در سالهاي اخير روان درمانيهائي كه گرايش شناختي دارند. نه فقط به دليل پژوهش هايي كه اثر بخشي آن را تأئيد كرده اند، بلكه به دليل شهرت عامي كه يافته اند، موفقيت زيادي داشته اند و سهولت گرايش شناختي در درمان مستقيم باعث شده است كه اين شيوه نسبت به ساير شيوه ها مطبوعتر و كمتر تهديد كننده باشد. (اليس، 1989، ص3)

صدها مطالعه در تحقيقي كنترل شده نشان داده اند كه RETو CBTمقايسه با ساير روش هاي روان درماني به طور معني دارتري به مراجعان كمك كرده اند تا كمتر پريشان باشند.

 

چند ده مطالعه ديگر نشان داده اند كه آزمون هايي كه براي سنجش باورهاي غير منطقي و نگرش مختل بر اساس تئوري ABCساخته شده‌اند، به طول معني داري گروه هاي پريشان  و گروه هاي افراد كمتر پريشان را از يكديگر متمايز مي سازد. (بايسدن 1980، ديجيوسپي، ميلروتركسر 1959، اليس، 1979، هرلن و بميس 1981، شوارتس،1982، وودز به نقل از اليس، 1991 ص2).

اساس شكل گيري نظريه منطقي-هيجاني ارائه مدل ABCدرباره پريشاني هيجاني است (اليس 1962 اليس، a1997، b1977 به نقل از اليس، 1991 ص 3) بر اساس اين رويكرد پيامدهاي هيجاني پريشان كننده (Cها) به طور مستقيم از وقايع فعال ساز (Aها) پيروي نمي كنند.

بلكه تاثير وقايع فعال ساز بر پيامدهاي هيجاني به وسيله باورهاي شخص (Bها) تحت تاثير قرار مي گيرد. اليس (شفيع آبادي،1373، ص 126-122) بر مجموعه اي از باورها تاكيد مي كند.

كه فرض مي شوند رايجترين منبع هاي پريشاني هيجاني باشند. اين باورها مشتملند:

1-   اعتقاد فرد به اين كه لازم و ضروري است كه همه افراد ديگر جامعه او را دوست بدارند و تاييدش كنند.

2-   اعتقاد به اينكه لازمه احساس ارزشمندي وجود حداكثر لياقت، كمال و فعاليت شديد است.

3-   اعتقاد فرد به اينكه گروهي از مردم بد و شرور هستند و بايد به شدت تنبيه شوند.

4-  اعتقاد فرد به اينكه اجتناب و دوري از بعضي مشكلات زندگي و مسئوليت هاي شخصي فرد، آسانتر از مواجه شدن با آنهاست.

5-   اعتقاد فرد به اينكه اگر حوادث و وقايع طوري نباشد كه او مي خواهد. بي نهايت ناراحتي و بيچارگي مي آورد.

6-   اعتقاد فرد به اينكه بدبختي و عدم خشنودي او به وسيله عوامل بيروني به وجود آمده است.

7-  اعتقاد فرد به اينكه چيزهاي خطرناك و ترس آور موجب نهايت نگراني مي شوند و فرد همواره بايد كوشا باشد تا امكان به وقوع پيوستن آنها را به تاخير بياندازد.

8-   اعتقاد فرد به اينكه بايد متكي به ديگران باشد و بر انسان قويتر تكيه كند.

9-  اعتقاد فرد به اينكه تجارب و وقايع گذشته و تاريخچه زندگي تعيين كننده مطلق رفتار كنوني هستند و اثر گذشته را در تعيين رفتار كنوني به هيچ وجه نمي توان ناديده انگاشت.

10-اعتقاد به اينكه انسان بايد در مقابل مشكلات و اختلالات رفتاري ديگران كاملا برآشفته و محزون شود.

11- اعتقاد فرد به اينكه هر مشكلي هميشه يك راه حل درست و كامل فقط يك راه حل وجود دارد و اگر انسان بدان دست نيابد بسيار وحشتناك و فاجعه آميز خواهد بود.

اليس مي گويد اين باورها منجر به اين مي شوند كه افراد وقايع را بسيار ناراحت كننده تلقي كرده و مطابق با آن پاسخ خواهند داد اين مدل اساسي محرك بزرگي براي ديدگاه شناختي كه به رفتار درماني و زمينه هاي وابسته مربوط مي شوند، بوده است (اليس 1977)

اساساً اين باورها غير منطقي تحت چهار عنوان قرار مي گيرند:

1-   باور وحشتناك بودن

2-   باور مربوط به تحمل ناكامي پائين

3-   تقاضاها يا خواسته هاي مستبدانه

4-   ارزيابي از خود به صورت كلي

هدف پژوهش حاضر اين است كه با توجه به نظريه اليس نشان دهد تفكرات غير منطقي حاكم بر فرد مي تواند ميزان اضطراب فرد ارتباط داشته باشد.

بيان مسئله

انسان عصر ما به دنبال آرامش رواني است. دنياي امروز با پيچيدگي ها و ويژگي هاي خاص فرهنگ ماشيني انسان را درگير و دار اضطرابهاي كشنده اي قرار داده است كه چهره زندگي را رنگ بس نازيبا زده و آن را غير قابل تحمل ساخته است. آرزوي هر انساني آرامشي است كه بتواند در آن مسير زندگي خود را به سوي سعادت طي كند و اضطراب سدي است محيط بر انسان و محاط در انسان كه سراسر حيات درون و بيرون او تحت تاثير خود قرار داده است و اين سوال براي هر يك از ما مطرح است كه ريشه اضطراب هاي انسان در چيست؟ و چگونه مي توان به مقابله با آن پرداخت؟ با توجه به اينكه هر يك از مكاتب روان شناسي انسان و مشكلات او را از دريچه اي خاص مورد مطالعه قرار مي دهد، بر اساس ديدگاه خود راه حل هايي براي مشكلات او مطرح ميكند.

اساس طبقه بندي روان درماني، تمركز درمان بر روي يكي از جنبه هاي عملكرد روان ميباشد. اين سه جنبه عبارتند از رفتار، عواطف و تفكر.

رفتار درماني با تمركز بر تئوري يادگيري و تغيير رفتار معتقد است كه تمام رفتارها حاصل يادگيري است درمان عاطفي، عواطف متعارض و اظهار نشده فرد را ريشه مشكلات رواني مي داند. و درمان بر اساس تفكر معتقد است كه رفتار بر اساس معني كه فرد به حوادث و پديده ها مي دهد شكل مي گيرد و تغيير مي كند.

اين پژوهش بر اساس روش درمان عقلاني- عاطفي RET) اليس 1970 و (Elisپي ريزي و دنبال شده است).

اليس معتقد است كه: دو اضطراب و اختلالات عاطفي نتيجه تفكر غير منطقي و غير عقلاني هستند به نظر او افكار و عواطف كنشهاي متناوب و جداگانه اي به شمار نمي آيند.

انسان به وسيله اشياي خارجي مضطرب  و آشفته نمي شود بلكه ديدگاه و تصوري كه از اشيا دارد موجب نگراني و اضطراب وي مي شوند. تمام مشكلات افراد از تفكرات موهومي سرچشمه مي گيرند كه از نظر تجربي معتبر نيستند. (ناصري، شفيع آبادي1365).


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.