ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    9 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    9 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    748
تعداد کل بازدید ها :
    24906535
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
جذب نور در تاریکی با الگو از چشم گربه
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 2.98 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 27 صفحه
تعداد بازدید : 330 مرتبه


قیمت: 1,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -2

فروشنده ی فایل

rayan1392
سایر فایل ها
توضیحات :

این فایل دارای فرمت  word  می باشد.

 

موضوع: جذب نور در تاریکی با الگو از چشم گربه

 

فهرست

 

مقدمه

آناتومي چشم

اجزاي چشم 

پلكها 

ملتحمه 

صلبيه 

قرنيه 

عنبيه 

مردمك 

جسم مژگاني

بخش يووه‌آ

عدسي

زلاليه 

زجاجيه

مشيميه 

شبكيه

چشمان گربه

حس بينايي گربه

گربه‌ها چگونه در تاريكي مي‌بينند؟ 

تفاوت چشم گربه‌ها 

تطابق چشمان گربه 

نتيجه‌گيري 

ضميمه 

منابع 

 

 

مقدمه:

و آنچه را كه در آسمان‌ها و زمين است و همه از اوست. به تسخير شما درآورده‌اند، به درستي كه در اين امر نشانه‌هايي براي مردم انديشمند است.          (قرآن كريم)

از آيات شريفه‌ي فوق در مي‌يابيم كه هر چيز كه در اين جهان است بدون حكمت نيست و همگي به دلايلي خلقت يافته‌اند و خلقت موجودات صرفاً به دليل ادامه‌ي چرخه‌ي حيات و بقاي الكوسيستم نبوده بلكه اهدافي در آنها وجود دارد كه خداوند همه‌ي آنها را خلق كرده تا افراد انديشمند آنها را دريابند و در جهت بهبودي اوضاع جهان استفاده كنند.

با جهان مدرنيته‌ي امروز و با پيشرفت‌هاي فراواني كه جهان را متحول كرده است، وسعت دانش و اطلاعات انسانها افزوده گشته و جهان را به تفكري شگرف و بهتر واداشته و اين امكان را به تمامي مردم جهان بخشيده است اما كسي كه در آيات خدا تامل كند بيشتر موفق مي‌شود.

دانشمندان بزرگ مبناي كار خود را بر اين اساس قرار داده و باعث پيشرفت نسبي علم در جهان شده‌اند ما نيز همانند آنان مي‌كوشيم تا به سهم خود از اسرار اين جهان پرده‌برداريم و هر روز به علم و دانش تشنه‌تر شويم. تا همانند هم وطنان خود پرچم پر افتخار كشور را بر فراز جهان برافراشته و خدمت خود را به مردم عزيز ميهنمان ثابت نماييم.

آنوتومي چشم:

آناتومي چشم را ابتدا با بررسي كاسه چشم (orbit)آغاز مي‌كنيم.

كاسه‌هاي چشم بصورت دو حفره‌اند كه حاوي كره‌هاي چشم، عضلات، عروق و اعصاب مربوط به دستگاه اشكي، همراه با مقدار متغيري بافت چربي نرم مي‌باشند. حفره كاسه چشم شبيه هرمي چهارضلعي است كه راس آن در عقب واقع شده است. ديواره‌هاي داخلي راست و چپ كاسه چشم موازيند و توسط بيني از هم جدا شده‌اند. در هر كاسه چشم (اربيت) ديواره‌هاي داخلي و خارجي زاويه‌اي 45 درجه تشكيل مي‌دهند در نتيجه زاويه بين دو ديواره خارجي قائمه مي‌شود. شكل اربيت را به گلابي‌اي تشبيه مي‌كنند كه عصب بينايي (oftie nerve)دم آن را مي‌سازد. قطر محيط قدامي قدري كوچكتر از ناحيه بلافاصله پشت لبه است، بنابراين حاشيه محافظ محكمي را مي‌سازد.

اجزاي چشم شامل:

- پلكها: پلكها پرده نازكي مركب از پوست، عضله، بافت فيبروزي و غشاء مخاطي هستند كه چشم را در برابر محرك خارجي محافظت مي‌كنند. بعلاوه مقدار نور ورودي به چشم را تنظيم كرده و اشك را بروي كره چشم پخش مي‌كنند. اگر پلكها كاملاً بسته باشند حدود 1% نور محيط وارد چشم مي‌شود. وقتي پلكها باز هستند فضاي بيضي شكلي را ايجاد مي‌كنند كه شكاف پلكي نام دارد طول آن حدود mm30 و بيشترين ارتفاع آن در وسط حدود mm12 است .

همچنين لبه‌هاي پلك حدود mm2 عرض دارند..

- ملتحمه conjunctiva: غشاء مخاطي نازك و شفافي است كه سطح داخلي پلكها و بخش قدامي صلبيه را مي‌پوشاند. ملتحمه اولين جايي است كه با محيط خارج يا ميكروبها در تماس است و بنابراين احتياج به محافظت دارد.

- صلبيه (اسكلرا) scleva: پوشش ليفي محافظ خارجي چشم است كه متراكم و سفيد مي‌باشد. از نظر بافت شناسي شباهت قابل ملاحظه‌اي با قرينه دارد. علت شفاف بودن قرينه و غير شفافي صلبيه، كم آب بودن نسبي قرينه است.

- قرنيه (cornea): يك بافت بدون رگ شفاف است كه اندازه و ساختمان آن قابل مقايسه با كريستال يك ساعت مچي كوچك است. داراي دو سطح است كه سطح قدامي آن محدب و سطح خلفي مقعر مي‌باشد.

قرينه 6/1 قدامي سطح چشم را به خود اختصاص داده است.

- عنبيه (iris): ديافراگمي است كه در جلوي عدسي و جسم مژگاني قرار گرفته و اتاق قدامي را از اتاق خلفي جدا مي‌كند. عنبيه مقدار نور وارد شده به چشم را كنترل مي‌كند. عنبيه روي عدسي قرار دارد و بدون حمايت آن دچار لرزش مي‌شود.

مردمك Pupil: سوراخي است كه در وسط عنبيه و كمي متمايل بطرف بيني قرار دارد و مقدار نور وارد شده به چشم را كنترل مي‌كند. اندازه مردمك اساساً بستگي به تعادل انقباض و انبساط دارد. انقباض مردمك به علت فعاليت پاراسمپاتيك عصب جمجمه‌اي سوم و انبساط مردمك بعلت فعاليت سمپاتيك است.

- جسم مژگاني: حلقه‌اي بافتي به عرض 6 ميلي‌متر است كه از برآمدگيهاي صلبيه تا ناحيه‌ايي در شبكيه امتداد دارد و داراي مقطع مثلثي است. جسم مژگاني داراي عضلات طولي، حلقوي و شعاعي مي‌باشد كه كششها و رها شدنهاي عدسي را به عهده دارد.

- بخش يووه آ: كه شامل عنبيه - جسم مژگاني و مشيميه است. يووه آ لايه عروقي مياني چشم است و توسط قرنيه و صلبيه محافظت مي‌شود. نقش آن تأمين خون شبكيه است.

- عدسي (Lens): ساختمان شفاف و محدب الطرفيني است كه درست در پشت عنبيه و مردمك و در جلوي فرورفتگي كم عمق وجه زجاجيه‌اي قرار دارد. عدسي توسط ليگامانهاي محافظت كننده بنام زنولا در جاي خود ثابت شده است. عدسي بدون عروقي، بي رنگ و كاملاً شفاف است داراي قطر حدود 9 ميلي‌متر و ضخامت 4 ميلي‌متر است. كپسول عدسي پرده نيمه تراوايي (كمي نفوذ‌پذيرتر از ديواره مويرگ) است كه آب و الكتروليتها در آن مي‌توانند نفوذ كنند. داراي 65% آب، 35% پروتئين و عناصر كمياب مانند ديگر بافتهاي بدن است پتاسيم موجود در عدسي از اغلب بافتها بيشتر است. اسيد اسكوربيك و گلوتاتيون به هر دو شكل اكسيد شده و احيا شده در آن وجود دارند.

زلاليه(aqueous): مايع شفافي است كه شامل 98% آب و 4/1% كلرورسديم و مقداري گلوكز و آمينواسيد و ويتامين cمي‌باشد. زلاليه مسئول ثابت نگه داشتن فشار داخلي چشم و ابعاد آن است.

زجاجيه: مايع ژله‌اي شفافي است كه از شبكيه نامنظم از رشته‌هاي نازك و يكسان كلاژني واقع در محلول بسيار رقيقي از نمكها، پروتئين و اسيدهيالورونيك ساخته شده و جزء اصلي آن را آب تشكيل مي‌دهد. در قسمتي از ناحيه قدامي آن فرورفتگي براي قرار گرفتن عدسي وجود دارد.

- مشيميه choroid: پرده‌اي عروقي است كه به اپي تليوم رنگ دانه‌دار شبكيه و نيمه خارجي آن خون مي‌رساند. در بين شبكيه و صلبيه قرار دارد. تجمع رگهاي خوني مشيميه، تغذيه بخش خارجي شبكيه زير آنرا تأمين مي‌كند.


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.