حجم فایل : 31.87 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 27 صفحه
تعداد بازدید : 226 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
این فایل با فرمت word و قابل ویرایش میباشد
موضوع مقاله بابک خرم دین
فهرست مطالب
عنوان:
چکیده
بابک کیست وانگیزه ی قیام سرخ جامگان چیست؟
آیا بابک خرمی بود یا حرمی؟
نقش نمادین مذهب وملیت ومظلومیت درسرخ جامع پوشی بابکیان
قلعه بابک راوی رشادت های سردار ایرانی
منابع
چکیده
سرگذشت اتحاد استبداد، سلطنت و مذهب در برابر قیام و اصلاحات در ایران، جان مایه تاریخ ایران است. هر دودمانی که سقوط کرده، تا آخرین لحظه دمار از روزگار مردم ایران برآورده و در این جدال، که به بزرگترین قیامهای مردمی انجامیده مذهب گاه به همت اندیشهها و جرقههای نو در درون آن، در کنار مردم بوده و بیش از آن، علیه مردم و در کنار دربار سلطنتی.
از تصویرجنبشها و قیامهای مردم در جریان تاریخ ایران، میتوان دریافت که مردم سرزمین ایران هیچگاه از نبرد علیه استبداد و ستمگران خارجی و داخلی از پای ننشستند. نیروی واقعی در تمام نبردها قطع نظر از اینکه چه طبقه و یا شخصی به قدرت رسیده، همواره مردم بوده اند.
قیام کاوه آهنگر علیه ضحاک ستمگر گرچه افسانهای تاریخی است ولی این حقیقت را که مردم ایران زمین در برابر جور و ستم زیر درفشی که نمودار رنج و محرومیت تودهً زحمتکش است گرد میآیند و به مبارزه میپردازند، مجسم میکند.
جنگ نهاوند در سال 20 هجری اتفاق افتاد و پس از آن ایران به دست اعراب افتاد. در طول بیست سال بعد، تمام بلاد ایران مانند خراسان و سیستان نیز فتح شد.
سالها گذشت و در این مدت اختلافات داخلی زیادی بین مسلمانان پدید آمد. امویان در دوران حکومت خود، بزرگی اعراب و تحقیر ملل دیگر را شعار خویش ساخته بودند، و ایرانیان که از فشارهای حکومت ناراضی بودند، همواره مترصد اقدام علیه آنان بودند. چنان که نه فقط همراه مختار و ابراهیم بن مالک بر ضد عبدالملک بن مروان قیام کردند، بلکه به اتفاق عبدالرحمان بن اشعث نیز علیه حجاج بن یوسف ثقفی همدست شدند،به خصوص که خلفای امویان در امر جزیه و خراج خشونت و شدت زیادی به خرج میدادند.
به تدریج در اواخر حکومت امویان، خراسان پایگاهی برای مخالفان آنها شد. لذا عباسیان برای نفوذ خود به ایرانیها متوسل شدند. کمک ایرانیان به بنی عباس را باید دلیل اصلی برای نابودی بنی امیه و قدرت بنی عباس دانست. به همین دلیل بود که در دوره عظمت عباسیان، بالاترین مقامهای اجرایی به ایرانیان اختصاص یافت که در این مورد میتوان به وزارت خاندان برمکی اشاره کرد. با قتل این خاندان توسط هارون الرشید و بیرون راندن ایرانیها از دستگاه خلافت، مقدمات ضعف دولت عباسیان آغاز شد. قیام بابک به سال 201 ه. ق. از شهر اردبیل آذربایجان آغاز و تبدیل به نهضتی وسیع و خلقی ضد عرب شد. تعلیمات بابک دنباله تعلیمات راوندیان و المقنع و شامل بسیاری از عقاید اجتماعی مزدک است. خرم دینان که فرقهای ضد اسلام و ضد عرب در بلاد غربی و شمال غربی ایران بودند، همواره در این مناطق علیه خلفا مقاومت میکردند. چون مرکز اولی آنها دهی بنام خرم در منطقه اردبیل بود به خرمی معروف بودند. بابک جانشین جاویدان بن سهل رهبر این فرقه گردید و مدت بیست سال با خلفا جنگید و منطقه وسیعی را به نام بلاد بابک متصرف شد. بابک و طرفداران او برای اولین بار درفش و جامه سرخ را بعنوان نمودار قیام بکار بردند. بابکیان مردمی دلیر و سرسخت بودند که با جنگ هائی شبیه به جنگهای چریکی امروز) پارتیزانی ( بهترین سرداران عرب را شکست دادند. سرانجام افشین سردار ترک نژاد ایرانی در دربار خلیفه با نیرنگ و فریب بابک را به چنگ آورد و جنبش را سرکوب نمود.
بابک کيست و انگيزهي قيام سرخجامگان چيست؟
نام بابک, قيام بابک و نيز قلعهي بابک در چند سال اخير در مطبوعات آذربايجان, همچنين در مجامع دانشجويي و اجتماعات ترکان ممالک ايران بيشتر مطرح شده, مجموعههاي شعر, منظومهها, رومانها, و کتابهاي تاريخي هم در اين زمينه منتشر ميشوند. در نتيجه نظر اغلب اقشار جامعه به نام و قيام و قلعهي بابک معطوف گشته و سؤالهايي نيز دربارهي قيام سرخجامگان, ( آلگئييمليلر) انگيزه و نتيجهي اين قيام در ذهنشان مطرح ميگردد.
در چنين مرحلهاي قلم بدستاني هم ظهور کرده و با اظهار نظرهاي مختلف سعي ميکنند, سؤالهاي مطروحه را پاسخ بدهند. آنان در نوشتهها و اظهار نظرهايشان بعضاٌّ به منابعي هم استناد ميکنند که با توجه به لحن نويسندگان آن منابع, مغرضانه و جهتدار بودن اظهاراتشان جاي ترديد باقي نميگذارد. به عبارت ديگر با توجه به اين منابع و بعضي از نظريه پردازيها, خواننده به خوبي ميفهمد که نويسنده بيشتر اغراض و خواستههاي دلخود, يا نزديکان و فرمانفرمايان خود را در نظر گرفته است و به همين دليل هم اين آثار نه تنها هيچ قرابتي باهم ندارند, بلکه ناقض يکديگر هم ميباشند.
به عبارتي روشنتر, عدّهاي بابک را ضدّ عرب, عدّهاي ضدّ اسلام, عدّهاي پيرو آئين مزدکي, بعضي زردشتي, بعضي مسلمان و حتي مسلمان شيعه مذهب, معرفي کرده است. بعضي هم بابک را چهرهاي ضدّ اشغالگري و آزاديخواهِ وطن پرور و نوعدوست نشان داده و هر کدام نيز براي اثبات اظهارات خود همانطور که قبلاٌّ اشاره شد, اسنادي را ارائه دادهاند.
درپي مطرح شدن مسألهي بابک, عدهاي از قلم بدستان که انگيزههاي مختلف دارند, سعي به سرپوش گذاشتن به آن, انحراف افکار جامعه و يا کمرنگ کردن موضوع مذکور پرداخته و با ارائهي نظرات نه چندان علمي و عقلي به خواستهي خود پاي ميفشارند.
به نظر ميآيد, در اين عصر ارتباطات حقيقت را بر مصلحت ترجيح دهيم و با پرداختن به سفسطه و يا سرپوش نهادن به واقعيتها, تنفّر نسل حاضر و آيندگان را به خود نخريم و خود را در زمرهً جهّال قرار ندهيم؛ بلکه سعي کنيم, بدور از عقايد و سلايق شخصي, وقايع تاريخي را آنچنان که هست ارائه دهيم و يا از وارونه نشان دادن آنها خودداري کنيم. چنان فکر نکنيم که ما ميتوانيم افکار عمومي را به خود معطوف داريم؛ زيرا ما داناتريم, بقية مردم نادانند!!! مطمئن باشيم که هر کس ديگران را جاهل انگارد, در حقيقت جهت خود را آشکار ميسازد.