ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    10 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    10 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    140
تعداد کل بازدید ها :
    24901016
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
سنجش و اندازه گیری
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 48.77 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 60 صفحه
تعداد بازدید : 133 مرتبه


قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -3

فروشنده ی فایل

20002014
سایر فایل ها
توضیحات :

به نام خدا

نام درس : سنجش و اندازه گیری

عنوان درس : سوالات چند گزینه ای 

این فایل با فرمت ورد میباشد

 

هدف كلي:آشنايي دانشجويان با سوالات چند گزينه اي

مقدمه:پرسشها بهترين راه انگيزش افكار و فعاليت هاي فراگيران است و براي تحريك و برانگيختن فكر، سنجش ميزان اطلاعات آموخته شده و وادار كردن فراگيران به فعاليت هاي بيشتر بكار مي روند. يكي از انواع آزمون و پرسش ها، آزمون هاي چند گزينه اي است. ابتكار و مهارت در گنجاندن مفاهيم در يك مسئله خاص در سوالات چند گزينه اي به گونه اي كه طراحي اين نوع سوالات را نيازمند به دقت و اطلاع كافي از خصوصيات و چگونگي طراحي ميكند.

اهداف رفتاري:پس از پايان اين درس دانشجو بايد قادر باشد:

1.ساختار سئوالات چند گزينه اي را توصيف كند.

2.چگونگي طراحي يك سئوال چند گزينه اي را تشريح كند.

3.خصوصيات تنه (stem)در سوالات چند گزينه اي را توضيح دهد.

4.خصوصيات گزينه ها در سوالات چند گزينه اي  را توضيح دهد.

5.قراردادن محل پاسخ صحيح (در گزينه ها) را مورد بحث قرار دهد.

6.ارزيابي سطوح مختلف يادگيري توسط سوالات چند گزينه اي را توضيح دهد

7.راه حل هاي پيشنهادي جهت كاهش احتمال حدس زدن پاسخ صحيح در سوالات چند گزينه اي را مورد بحث قرار دهد.

8.نحوه نمره گزاري در سوالات چند گزينه اي را توضيح دهد.

9.امتيازات سوالات چند گزينه اي را بر شمارد

10.        معايب سوالات چندگزينه اي را بنويسد.

11.        ميزان اعتبار سوالات چند گزينه اي را مورد بحث قرار دهد.

12.        راههاي سنجش روايي سوالات چند گزينه اي را توضيح دهد.

13.        درجه دشواري يك سوال چند گزينه اي را تعيين كند.

14.        درجه تميز يك سوال چند گزينه را مشخص كند.

نحوه تدريس:تدريس اين درس بصورت سخنراني، بحث و پرسش و پاسخ و به مدت 90 دقيقه و با استفاده از وسائل سمعي وبصري (اورهد) انجام خواهد شد.

تكاليف فراگيران:مشاركت فعال در بحث و پرسش حين تدريس، همچنين در جمع بندي و ارزشيابي پايان كلاس

 

نحوه ارزشيابي:امتحان پايان ترم + حضور و غياب (حضور ذهني و فيزيكي فراگير)

 

مقدمه:

پرسش يكي از قابل انعطاف ترين تدابير آموزش است هنگامي كه در آموزش از پرسش ها به شيوه اي ماهرانه استفاده شود، وسيله رسيدن به بسياري از هدف هاي آموزش قرار ميگيرد و نتيجه بخش خواهد بود. پرسشها بهترين راه انگيزش افكار و فعاليتهاي شاگردان اند و براي تحريك و برانگيختن فكر، سنجش ميزان اطلاعات آموخته شده و وادار كردن شاگردان به فعاليت هاي بيشتر بكار مي روند. گفته شده است كه خوب پرسش كردن، خوب درس دادن است. (2) هدف از سنجش و ارزيابي تعيين آثار برنامه آموزشي و تعيين تغييراتي است كه براثر آموزش در شاگران به وجود آمده است.(4)

معلمان در فرآيند آموزش، از آزمون ها بهره مي گيرند.

تعريف آزمون: آزمون وسيله اي است عيني و استاندارد شده كه براي اندازه گيري رفتار يا خصايص آدمي بكار مي رود.

دراين تعريف، منظور از عيني آن است كه روش اجرا، نمره دادن و تعبير و تفسير نتايج آزمون براساس قواعد معين و مشخص صورت ميگيرد و قضاوت و نظر شخص در آنها بي تاثيراست. (5)

هر يك از پرسش هاي آزمون، يكي از هدف هاي يادگيري را در رابطه با محتواي مواد آموزشي اندازه ميگيرد و آزموني كه ساخته ميشود نمونه اي از تمامي هدف هاي آموزشي درس مورد نظر را ارزشيابي ميكند و آنچه كه مهم است تعريف دقيق حيطه مورد ارزشيابي است.

·        هرآزمون كتبي يا شفاهي از سوالات مختلفي تشكيل شده است:

1.پاسخ صحيح را از بين جواب هاي داده شده به اين سوالها انتخاب كنند كه اين نوع سوالات را آزمون هاي انتخاب كردني گويند.

2.براي يك سوال معين پاسخ فراهم كنند (سوالات جواب دادني)

·        انواع سئوالات انتخاب كردني (گزيده پاسخ يا عيني):

-         آزمون هاي چند گزينه اي

-         ازمون هاي جور كردني

-         آزمون هاي صحيح غلط

سوالات چند گزينه يا mcQ(multiple choice Questioning)چيست؟بعنوان انتخاب از يك ليست پاسخ هاي احتمالي» تعريف شده است (8)

سوالات چند گزينه اي در چه مواردي كاربرد  دارد؟

درصورتيكه سوالات چند گزينه اي خوب تهيه شده باشند. ميتوانند آزمون مؤثر و كارايي باشند استفاده سوالات تستي چند گزينه اي در موارد زير مناسب اند:

1.منظور ارزيابي عملكرد (perfomance)دانشجويان

2.ميتواند براي تمرين و مرور مطالب و self- assessment(خود ارزيابي)

3.در ارزيابي اوليه دانشجو قبل از آموزش مطلب (8)

خصوصيات سئوالات چند گزينه اي:

هر سوال چند گزينه اي از دو قسمت ساخته شده است:

-         تنه يا ساقه (stem)كه مسئله را عرضه ميكند.

-         گزينه ها (obtions)

تنه (stem)سوال به دو شكل نوشته ميشود:  

-         جمله نا تمام

-         جمله استفهامي

البته نوشتن سئوالات استفهامي ساده تر است ولي جمله اي كه بصورت ناتمام است درجه دشواري بيشتري دارد.

در اين نوع سئوالات هر پرسش با چند پاسخ (گزينه) پيشنهادي همراه است و معمولاً يك گزينه صحيح است مگر اينكه صحيح ترين پاسخ مد نظر باشد كه ميتواند همه گزينه ها به نوعي صحيح باشد و پاسخ سوال گزينه صحيح تر است.

 

 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.