ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    30 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    30 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1057
تعداد کل بازدید ها :
    24902949
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
آشنایی با مشاوره خانواده
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 13.34 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 15 صفحه
تعداد بازدید : 140 مرتبه


قیمت: 800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -4

فروشنده ی فایل

NEGAR20
سایر فایل ها
توضیحات :

به نام خدا

موضوع : آشنایی با مشاوره خانواده

این مقاله با فرمت wordو آماده پرینت می باشد

 

فهرست:
 
خانواده
 
اهمیت و لزوم مشاوره خانواده
 
موضوعات قابل طرح در مشاوره خانواده
 
بررسی اختلافات خانواده و ارائه راهکارهای مناسب
 
مشکلات روحی اعضاء خانواده
 
وضعیت فعلی مشاوره خانواده در ایران
 
اهميت خانواده
 
اهميت خانواده در دوران نوجواني
 
 
 
خانواده
 
 خانواده، نظامي است كه تمامي اجزاي آن بر يكديگر تأثير متقابلدارند. ارتباط و تعامل اعضاي خانواده و تأثير متقابل آنان بر رشد و سلامت يكديگر،موضوع عمده مشاوره خانواده است. سلامت رواني و رابطه مطلوب والدين، تأثيري مثبت برشكل‌گيري شخصيت و احساس امنيت و آرامش فرزندان دارد. از سويي، سلامت و پيشرفتفرزندان تأثير مثبتي بر احساس رضايت والدين خواهد داشت. از سوي ديگر، اختلاف‌نظرفرزندان با والدين در مورد مسائل اعتقادي، اجتماعي، از جمله روابط با جنس مخالف،نوع پوشش، نحوه تفريحات و غيره …. زمينه بروز مشكلات در بين آنان مي‌باشد. لذابررسي نحوه ارتباط و تعامل اعضاي خانواده و تأثير متقابل آنان بر رشد و سلامت بهيكديگر از عمده‌ترين موضوعاتي است كه در مشاوره خانواده به آن پرداخت مي‌شود.
 
مشاوره خانواده به ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه مسائلی می‌پردازد که به نحوی باخانواده و مسائل آن مرتبط است. نمونه‌ای از این مسائل عبارتند ازازدواج و تشکیل خانواده (تربیت فرزندان) شیوه‌های ارتباطی مؤثر بین همسران بررسیاختلافاتخانوادگی و ارائه راه کارهای مناسب برای درمان مشکلات نوجوانی و مشاوره وشناسایی مشکلات روحی و... .اهمیت و لزوم مشاوره خانواده
 
با توجه به شیوه‌های زندگی نوین و پیچیده‌ترشدن شرایط زندگی افراد با استرسها و فشارهای حاصل از این زندگی مواجه هستند. مشاورهخانواده فرآیندی است که راه کارهای مناسب برای سازگاری افراد با این شرایط ومدیریتاسترس فراهم می‌سازد. علاوه بر این چنین شرایط پیچیده زندگی نیاز افراد بهدریافت اطلاعات مناسب در زمینه‌های مختلف را موجب می‌شود. از اینرو مشاوره خانوادهچنین وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرد، به ارائه راهنمایی ، اطلاع رسانی و حل مسائلخانوادگی مبادرت می‌ورزد.
 
موضوعات قابل طرح در مشاوره خانواده
 
هر چند می‌توان گفت که بطور کلی تمامزمینه‌هایی که با خانواده و مسائل آن مرتبط هستند به عنوان موضوع قابل طرح درمشاوره خانواده مطرح هستند، اما به مواردی از موضوعات رایج در این فرآیند اشارهمی‌شود:
 
 
 
ازدواج و تشکیل خانواده یا مشاوره قبل ازدواج
 
هر چندمشاورهقبل از ازدواج عموما اصطلاح کلی‌تری است و زمینه‌های مختلف را در جریان ازدواجدر بر می‌گیرد از جمله مشاوره‌های پزشکی و ژنتیکی. اما مشاوره قبل از ازدواج ازلحاظ روان شناختی موضوع بسیار مهمی است که امروزه مورد توجه فراوان قرار گرفته است. آشنایی افراد با مشکلاتی که اغلب بعد از ازدواج منجر به پدیده‌های شومی چونطلاق می‌شود، انگیزه افراد را برای انجام مشاوره قبل از ازدواج از لحاظ روان شناختیبرانگیخته است.
 
چنین فرآیندی به جوانانی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارندکمک خواهد کرد، اطلاعات مناسب و کاملتری از ویژیگیهای یکدیگر کسب کنند و تنها بهمعیارهای ظاهری به عنوان ملاک انتخاب همسر توجه نکنند. در این راستا روانشناسان ومشاوران کمک شایان توجهی در جهت شناسایی افرادی که ازدواج آنها با یکدیگر اغلب مشکلآفرین بوده و ازدواجهای ناموفقی را سبب می‌شوند، می‌نمایند. به عنوان مثال ازدواجیکفرد درون گرابا یکفرد برون گراو در سطوح تخصصی‌تر ، افرادناایمن اجتنابی با افراد ناایمن دوسوگرا. مشاوران خانواده در این فرآیند از انواعمصاحبه و در صورت نیاز ازآزمونهای روانیاستفاده می‌کنند.
 
تربیت فرزندان
 
مقوله تربیت فرزندان از موضوعات بسیار مهمی است که اغلبمشاوران خانواده ، مراجعین زیادی در این راستا دارند. بطوری که خانواده‌ها باافزایش اطلاعاتی که در زمینه تربیت مناسب فرزندان و لزوم آن پیدا کرده‌اند و رغبتفزاینده در جهت آموزش راهکارهای مناسب برای تربیت کودکان و نوجوانان خود نشانمی‌دهند. در این زمینه خدمات مشاوران ممکن است درزمینه آموزش و ارائه راهنمایی باشدو یا زمینه حل یک مشکل تربیتی. در موضوع اول مشکلی اتفاق نیافتاده و خانواده راغباست به صورت پیشقدم مطالبی مفید را در زمینه تربیتی بیاموزد، اما در موضوع دوم اغلببعد از بروز مشکل است که خانواده مراجع می‌کنند و در جهت حل مشکل اقدام می‌کند. بهعنوان مثال خانواده‌هایی که متوجه شده‌اند فرزند آنها مدتی است دروغهای زیادمی‌گوید.
 
 
 
شیوه‌های ارتباطی مناسب بین همسران
 
روابط موجود بین اعضاء خانواده درسلامت خانواده و اعضاء آن از جنبه‌های مختلف جسمی ، روانی و اجتماعی اهمیت فراوانیدارد. بسیاری از مشکلاتی که بین همسران رخ می‌دهد و گاه آنها را تا مرحله طلاق پیشمی‌برد به خدشه بودن روابط بین آنها مربوط است و اگر بررسی دقیقی صورت بگیرد،می‌بینیم که در واقع هیچ مشکل جدی و حادی مطرح نبوده است. در این مقوله مشاورهخانواده تلاش می‌کند به همسران بعد از تشکیل خانواده آموزشهای لازم را بدهد، بهآنها را در شناخت یکدیگر کمک نماید. همچنین به آنها کمک خواهد کرد شکل مناسبی بهروابط خود بدهند، شیوه‌های مناسب ارتباط با یکدیگر بشناسند و از همه مهمتر بهتفاوتهای موجود بین زن و مرد که اغلب مشکلات ارتباطی را به بار می‌آورد، آشنا شوند.
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.