ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
16 نفر
اعضا :
0 نفر
مجموع :
16 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
121
تعداد کل بازدید ها :
24907596
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,244 كاربر
بررسی نقوش روایتگری در سفالینه های دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری
دسته بندي : پروژه و مقاله,متفرقه,متفرقه
حجم فایل : 2.98 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : zip,word
تعداد صفحات : 330 صفحه
تعداد بازدید : 922 مرتبه
حجم فایل : 2.98 مگابايت
فرمت فايل هاي فشرده : zip,word
تعداد صفحات : 330 صفحه
تعداد بازدید : 922 مرتبه
قیمت:
7,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
توضیحات :
آماده پرینت می باشد.
موضوع : بررسی نقوش روایتگری در سفالینه های دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری
فهرست مطالب:
فصل اول: 1- تصویرگری ادبیات روایی بر روی سفالینه ها (دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری)
بخش اول: 1-1- ویژگی های ادبیات روایی ایران
1-1-1- گونه های مختلف ادبیات ایرانی
1-1-2- داستانی
1-1-3- پیدایش شعر روایی در زبان فارسی عصر اسلامی
1-1-4- زمینه های فردی و اجتماعی شعر غنایی
1-1-5- عمده شکل های شعر غنایی فارسی
1-1-6- داستان در ادب کلاسیک فارسی
1-1-7- ادبیات در دوره ی (سامانیان- غزنویان- سلجوقیان- ایلخانیان و تیموری)
1-1-8- بنیان های روایت
بخش دوم: 1-2- تصویرگری متون روایی در نگارگری ایران
1-2-1- تاثیر سبک مانوی بر اولین تصویرگری کتب اسلامی
1-2-2- نگارگری دوران (سلجوقی- ایلخانی- تیموری)
1-2-3- معیارهای ترکیب بندی در نگارگری
1-2-4- تحولات تدریجی ترسیم انسان در نقاشی ایران
بخش سوم: 1-3- مضامین بکار گرفته شده در سفالینه های ایران
1-3-1- تاثیر مضامین ادبی ساسانی بر سفال اوایل اسلام
1-3-2- منع تصویرگری و حضور خط در تزیین سفالینه های اسلامی
1-3-3- مضامین سفالینه های اسلامی
1-3-4- سفالینه های اسلامی از جهت تکنیک لعاب زنی و نقش زنی
1-3-5- مضامین سفالینه ی عهد ایلخانی و تیموری
بخش چهارم: 1-4- مقایسه نقوش روایی در نگاره ها و ظروف سفالی
1-4-1- ویژگی صفحه آرایی نگاره ها و سفالینه ها (از جهت نوشتاری- تصویرگری)
1-4-2- ظروف سفالی با مضمون تصویر و نوشته
1-4-3- مقایسه ی نگارگری و سفالگری از جهت چگونگی نقش زنی
1-4-4- همنشینی نقوش تزیینی با خوشنویسی
1-4-5- تاثیر نگاره های ادبی بر تصویرگری سفالینه ها
1-4-6- عناصر تصویری مشترک بین نگاره ها و سفالینه ها
1-4-7- وضوح اشعار و جلوه ی آن در تصویرسازی نگاره ها و سفالینه ها
فصل دوم: 2- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر سلجوقی
بخش اول: 2-1- لعابهای دوره سلجوقی
2-1-1- ویژگی لعاب زرین فام و ارتباط آن با فراورده های سفالی سلجوقی
2-1-2- سفال زرین فام
2-1-3- ویژگی تصویری و نوشتاری سبک ری
2-1-4- سفال زرین فام کاشان
2-1-5- شهرهای ساخت سفال زرین فام (گرگان، ساوه)
بخش دوم: 2-2- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر ایلخانی
2-2-1- سفالینه ی دوره مغول و ایلخانی در سده های هفتم و هشتم ه. ق
2-2-2- کاشیکاری دوره ایلخانان مغول
2-2-3- وضعیت سفالگری در دوره ایلخانی
2-2-4- محتوای تصویری سفالینه های ایلخانی
بخش سوم: 2-3- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر تیموری
2-3-1- وضعیت سفالگری تیموری
2-3-2- سفالگری تیموری و تاثیرپذیری از چین
2-3-3- تکنیک ها و طرح های عهد تیموری
فصل سوم: 3- ارتباط مضامین ادبی- روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی- ایلخانی- تیموری.
بخش اول: 3-1- ارتباط مضامین ادبی روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی
3-1-1- ظروف مینایی و ارتباط نگاره های مکتوب با آثار سفالی این سبک
3-1-2- نقوش ظروف مینایی دوره ی سلجوقی
3-1-3- کاربرد نقوش بر روی ظروف سفالی
بخش دوم: 3-2- بررسی نقوش نوشتاری- تصویری زرین فام ((اعم از کاشی و سفال) دوره ایلخانی- تیموری)
3-2-1- سه سبک عمده ی نقاشی زرین فام
3-2-2- عدم ارتباط متن و تصویر در آثار زرین فام سده ی 7 ه.ق
3-2-3- اشعار کاشی های زرین فام ایلخانی
3-2-4- بررسی کاشی بناهای مذهبی و غیرمذهبی (کاخ ها)
3-2-5- کاشیکاران دوره ی ایلخانی
3-2-6- کاشی های زرین فام ایلخانی با مضمون عاشقانه و تصویر زوج عشاق
3-2-7- عدم تطابق تصویر و اشعار روی کاشی های زرین فام سده ی 8 ه.ق
3-2-8- تجلی شاهنامه بر کاشی های سده ی 7 و 8 ه.ق
3-2-9- شناخت نقشی از شاهنامه اسب سوار و باز(شاهین)
3-2-10- عناصر چینی- ایرانی بر کاشی های تخت سلیمان
3-2-11- تطابق اشعار با کاربرد ظرف
3-2-12- اشعار، چگونه در اختیار کاشیکار قرار می گرفت؟
3-2-13- اهمیت اشعار روی کاشی و ظروف در تصحیح متون ادبی
3-2-14- نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار
بخش سوم: 3-3- بررسی وجوه اشتراک نقوش سفالینه ها و نگاره های مکتوب (با معرفی چند نمونه)
3-3-1- شباهت های نقوش نگارگری با سفالگری دوره ی سلجوقی
3-3-2- بررسی و مقایسه ی نقش کاشی با مضمون بیژن در چاه با نگاره ی آن
3-3-3- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ضحاک ماردوش با نگاره ی آن
3-3-4- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ایرج و برادران با نگاره ی آن
3-3-5- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون خسرو و شیرین با نگاره ی آن
3-3-6- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون بهرام و آزاده با نگاره ی آن
3-3-7- بررسی نقش فتنه و گوساله
توجه و علاقه ی اينجانب به اين موضوع زمانی آغاز شد که می بایست برای پایان نامه ی دوره ی کارشناسی موضوعی را انتخاب می کردم ؛ برخلاف برخی دانشجویان و جو حاکم در بعضی دانشگاهها، توجه من معطوف به هنر ایران شد ؛ آنطور که منابع نشان می دهد راجع به هنر غرب از جانب مؤلفانشان به قدر کفایت کتب بیشماری تألیف شده است ؛ البته شایان توجه است که برخی مؤلفان غربی نیز در پی تحقیق و تفحص بر هنر ایران برآمدند ، ولی هنر ما را آنگونه که شایسته ی نام ایران است معرفی نکرده اند ؛ با همه این اوصاف ناگفته های بسیاری در بین تألیفات هنری بالاخص وجود داشت که مرا ترغیب کرد به هنر ایران علی الخصوص رشته تخصصی ام که سفال و سرامیک بود ، بپردازم ؛ در بین نقوش سفالینه ها اثری از فرهنگ و تمدن عظیم ایرانی را می توان یافت. شایسته بنظر می رسد یک هنرمند متعهد اولاً به محیط اطراف خود نظر داشته ، هنر مملکت خویش را بشناسد اطلاعاتی از جامعه ، فرهنگ و تمدن خود کسب کند ؛ پس از شناخت لازم و کافی به دوردست ها بنگرد ؛ و هنر و انعکاس آن را بر دیگران بشناساند . بعد از آن به هنر دیگر ملل بپردازد . نظر شخصی اینجانب این است که باید تأثیرات هنر اسلامی - ایرانی در این تحقیقات مدّ نظر قرار گیرد . وجود آثار و رؤیت آنها مرا برآن داشت که به پیوند ادبیات و سفال توجه نشان دهم و چون ادبیات نماینده فرهنگ ایرانی است و تقریباً هنرمندانی دچار از خود بیگانگی فرهنگی شده اند، موضوع رساله ی خویش را تاثیر ادبیات بر سفال دوره ی اسلامی انتخاب نمودم تا ثابت کنم هنر ایران غنی و سرشار از مضامین آموزنده است. بعد از تهیه و تکمیل رساله با وجود زحمات زیادی که برای جمع آوری و تهیه ی مطالب کشیده بودم ؛ احساس کردم ناگفته هایی درباره ی این موضوع باقی مانده و آنطور که باید حق مطلب ادا نشده است ؛ و در حد یک پروژه ی کارشناسی بصورت خام و نا پخته به این موضوع پرداخته ام سپس تصمیم گرفتم بگونه ی تخصصی تر به این موضوع در حیطه ای تقریباً مجزا اما مرتبط بپردازم ؛ نگاهی به چند نمونه اثر سفالی مشابه مرا بفکر واداشت که چرا هنرمند این نقوش را مصور کرده است ؟ ظاهر نقوش نشان می داد باید جزیان و داستانی در آن نهفته باشد به عنوان مثال داستان بهرام و آزاده چندین بار توسط هنرمندان دوره های مختلف بر سفال و نگاره ها اجرا شده است. ویژگی تصویری ظروف فوق مرا بر آن داشت که به بررسی موضوعی و محتوایی این داستان بپردازم . با مقایسه ای که بین آثار سفالی و نگاره ها ترتیب دادم ؛ دریافتم هنرمندان به ادبیات و اشعار شاعران بسیار توجه داشته اند . و گویی نوعی تبادل اطلاعات و همکاری بین هنرمندان و نگارگران وجود داشه است . و هر دو گروه از چشمه ی پر فیض ادبیات و اشعار ، جهت نقش زنی بر آثار بهره گرفته اند . در شروع پژوهش هایم با راهنمایی ارزشمند جناب دکتر شیرازی متوجه شدم باید برای شروع تحقیق مجموعه ای از کتب تاریخی ، ادبی ، نگارگری و سفال مطالعه شود .و راهنمایی های بجا و مناسب آقای رجبی در بیان تقسیم بندی فصول ، مسیر راه را برایم روشن تر نمود . با راهنمایی این عزیزان می بایست به تاریخ ادبیات ایران مراجعه، و مجموعه ای از اشعار و انواع ادبی ایران را مطالعه می کردم . زیرا در حاشیه ی کاشی ها و ظروف، اشعار خوشنویسی شده ی شاعران بزرگ و ناشناس بسیار وجود داشت و در این ارتباط خطوطی که مورد استفاده واقع شده بود مرا ملزم می داشت تا به منابع خوشنویسی و انواع خطوط نیز رجوع کنم ؛ بدلیل پیوستگی ادبیات و نگارگری و تشابه نقوش نگاره ها با سفالینه ها ، نگاره های ادوار مختلف و تأثیرات آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت و در آخر مقایسه ی نهایی و موشکافانه ی نقوش سفالینه ها و نگاره ها مدّ نظر قرار گرفت . در مسیر جمع آوری مطالب مشکلات عدیده ای همچون کمبود منابع که متناسب با موضوع باشد ، راهم را دشوار می نمود . در جمع آوری تصاویر نیز بدلیل سیاه و سفید و بی کیفیت بودن برخی نگاره ها متأسفانه برخی تصاویر از کیفیت مطلوب برخوردار نبود و تلاش اینجانب در جمع آوری برخی تصاویر با کیفیت مثمر ثمرواقع نشد. متأسفانه هنرمندانی که در تألیف کتب مربوط به فن سفال گری کتاب هایی را به طبع رسانده اند ؛ با وجود کثرت تألیفات سرامیکی و سفالی ، باز هم جای خالی برخی مضامین که مرتبط با سفال باشد در بین کتب حس می شود . هرکدام از این بزرگواران اگر حرفی از نقوش به میان آورده اند صرفاً مربوط به مضامین ادبی می شده است ، و فقط در حد بسیار محدودی به این نکته اذعان داشته اند که : " ادبیات و اشعار شاعران مختلف چون فردوسی و ... بر آثار سفالی به کثرت قابل رؤیت است " و از ذکر نمونه ای با این عنوان اجتناب نموده اند ؛ اگر هم تصویری می آمد متأسفانه فاقد هرگونه توضیح کارشناسانه بود . البته در اندک مواردی مانند کتاب سفال اسلامی خلیلی ، بذکر یک مورد بطور تخصصی پرداخته شده بود و در برخی کتابهای قدیمی و یا مقالات جدید متأسفانه با اطلاعات نادرستی مواجه شدم که با وجود منابع قابل استناد و صحیح در رساله ی حاضر ، به این موارد اشاره نموده ام . تلاشهای آقای قوچانی در تألیفات و مقالاتی که ارائه داده اند را در ارتباط با موضوع رساله نمی توان نادیده گرفت ، بخصوص کتاب " کاشی های تخت سلیمان " ایشان در پیشرفت روند کار بسیار مفید واقع شد . اینجانب تلاش نمودم تا با گردآوری این مطالب در این رساله بطور تخصصی و کاملاً ویژه به محتوای ادبی آثار سفالی بپردازم باید این نکته را عرض کنم که جای خالی این موضوع ( بررسی نقوش روایت گری بر سفالینه ها و کاشی ها در بین کتب سفالی خالی است . ) با اینکه در جمع آوری مطالب و تدوین این رساله ، مطمئناً کاستی هایی وجود دارد، وتک تک اطلاعات و نوشته های این رساله با عشق و علاقه از کتب مختلف و مقالات گوناگون جمع آوری شده است ، و در برخی موارد که نگارنده حس کرده می تواند به درک مطلب کمک کند سعی نموده همراه با سند مطالبی را بر آن بیفزاید . ان شاء ا... خدای مهربان مرا یاری دهد تا بتوانم، با استواری قدمی هرچند کوچک در راه خدمت به هم میهنانم بردارم .
با فرمت Word و همچنین قابل ویرایش است.
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.