ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    19 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    19 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    689
تعداد کل بازدید ها :
    24902581
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
استانداردها و کلیه طراحی موزه
screenshot
دسته بندي : کارآفرینی,طرح توجیهی
حجم فایل : 831.74 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 60 صفحه
تعداد بازدید : 120 مرتبه


قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 1

فروشنده ی فایل

ZEYNAB1364
سایر فایل ها
توضیحات :

موضوع: استانداردها و کلیه طراحی موزه

فهرست عناوین

چکیده : 5
مقدمه : 5

فصل اول  -  کلیات طراحی موزه 7
تاریخچه موزه در جهان 8
تاریخچه موزه در ایران 10
انواع موزه ها 12
کلیات معماری موزه ها 15
موزه رویال اسکاتلند 16

فصل دوم   -  استاندارد های طراحی موزه ها 18
حرکت در موزه ها 19
ارتباطات و دسترسی ها 19
پیوستگی و جدایی یا انسجام و تمایز 20
2-1-3-1 سیرکلاسیون فضاهای نمایش 20
مسیر بازدید هدایت شده (مدار گردش اجباری) 21
طرح زنجیره ای 22
طرح ستاره ای 22
طرح بادبزنی 23
مسیر بازدید آزاد (مدار گردش اختیاری) 23
نورپردازی در موزه ها 24
نورپردازی فضاهای سرویس دهی عمومی 24
نور پردازی مصنوعی 25
پنجره ی دیواری 25
پنجره ی سقفی 25
کلرستوریها 26
اندازه در موزه ها 27
تناسبات انسانی 28
ارتفاع مناسب برای دیدن 28
اندازه ها و فضای نمایش 28
نمایش در موزه ها 29
تاسیسات در موزه ها 30
سیستم برق 32
تجهیزات نظافت 32
حفاظت و امنیت 33
مقابله با سرقت 33
ایمنی در مقابل آتش 34
نور 35
آب و هوا 37
حشرات 38
گالری ها 39
آمفی تئاتر 40
کتابخانه 41
اداری 42
پژوهشی 43
آموزشی 43
انبار 44
پارکینگ 44
تاسیسات 45
نکاتی در باب معماری موزه 45
برنامه عملکردی و فیزیکی 47
عرصه بندی کل مجموعه 47
- خدمات پشتیبانی 48
عرصه معرفی 49
1-گالری ها : 49
2-آمفی تاتر (سالن چند منظوره) : 50
3-کتابخانه : 50
عرصه اداری 51
1- حوزه ریاست: 52
2- حوزه معاونت اداری و مالی: 52
عرصه پژوهشی 52
1- حوزه پژوهشی علمی: 53
2- حوزه پژوهشی نظری: 53
عرصه آموزشی 54
عرصه خدمات رفاهی و عمومی 54
1- رستوران یا چایخانه : 55
2- فروشگاه صنایع دستی : 55
عرصه خدمات پشتیبانی 55
1- انبار : 56
2- نگهبانی : 57
3- پارکینگ : 57
4- تاسیسات : 57
5- فضای سبز : 58
منابع و ماخذ : 61

 چکیده :
در این پژوهش به بررسی طراحی و معماری موزه پرداخته شده است ، استاندارد های طراحی ، ابعاد و فضاهای مورد نیاز و ... مورد ارزیابی قرار گرفته است  ، کلمه موزه مشتق از کلمه ی «میوزیوم» لاتین است که آن نیز از کلمه «موسیون» یونانی گرفته شده است و در اصل به معنای جایگاه و معبد «موز» ها است. بنابر اساطیر یونان باستان «موز» ها یا «موس» ها، نُه الهه ی یونانی بودند که پدرشان زئوس و مادرشان منموسونه بود. هر یک از «موز» ها مظهر یکی از هنرهای رایج یونانی بودند. مثلا یکی الهه یا موز شعر بود و دیگری موسیقی و دیگری تاریخ.مطابق اساطیر یونانی، خود منموسونه دختر آسمان و زمین است. او الهه ی خاطره و تذکر و یاد است. کلمه ی memory و مشتقات آن در زبان انگلیسی، از همین واژه ی یونانی اخذ شده است. ایکوم، شورای بین المللی موزه ها، در یک تعریف رسمی بیان داشته است که: «موزه موسسه ای است دایمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده شده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می نماید. هدف موزه ها در مورد شواهد برجای مانده از انسان و محیط زیست او و گردآوری و حفظ و ایجاد ارتباط بین این آثار بویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بهره وری معنوی است».

تاریخچه موزه در جهان
در اواخر قرن سوم قبل از میلاد بطلمیوس اول (284-246 قبل از میلاد) اولین موزه را در شهر اسکندریه تاسیس کرد. بنای این موزه در قسمتی از کاخ سلطنتی ساخته شده بود. در قرون وسطی نام موزه برای محلی بکار برده می شد که در آنجا مجموعه هایی از اشیاء کمیاب و جالب ادوار گذشته از قبیل تاریخ طبیعی یا آثار هنری را به نمایش درمی آورند. گرایش به گردآوری آثار و اشیاء نفیس و ارزشمند از دیدگاه زیباشناسی مبتنی بر انسان محوری که در دوران یونان و روم باستان به ظهور موزه انجامید در قرون وسطی رنگ دیگری به خود گرفت و به جهت حاکمیت مذهب در این دوران موزه بیشتر به مکان جمع آوری اشیاء متبرک و مذهبی تبدیل گردید. لیکن با آغاز دوره ی رنسانس از انهدام کامل این گنجینه ها جلوگیری به عمل آمد و در نتیجه موزه ها نیز، در تداوم سیر سابق خود تجدید حیات یافتند. موزه ها و گالری ها از اواسط قرن هجدهم در پایتختهای اروپایی پدیدار شدند. این امر غالباً به حمایت و جانبداری سلاطین صورت می گرفت و اکثر کشورها با همکاری یکدیگر به تاسیس موزه هایی جهت تبادل آثار باستانی و هنری خویش اقدام می نمودند.
تاریخ 30 اوت 1792 در فرانسه بر اساس تصویب نامه F.N.C موزه ها جنبه ی عمومی و ملی یافتند. همزمان با این عمل موزه لوور بعنوان مکانی برای استفاده عموم در سال 1792 .م افتتاح شد که سنگ زیرین بنای موزه ها در قرن نوزدهم میلادی گردید. از گنجینه های کلیساهای قرون وسطی تا انواع موزه های پایان سده ی نوزدهم ارائه آثار تحول چندانی نیافت. در طی نخست قرن بیستم، ارائه توام با رعایت زیباشناسی حتی در موزه های بدون ارتباط با هنر اهمیت خاصی یافت.
از دهه 1950 م به بعد، تحول چشمگیری در جهت ارائه اشیاء در ارتباط با یکدیگر مشاهده می گردد. فنون نمایش نیز در طی یکصد سال گذشته تحول عمده ای به خود دیده است و در سایه پیشرفتهای شگرف علمی و فنی و ... نمایش های ایستای گذشته جای خود را به آرایش های بسیار متنوع تر سپرده است.
 ملحقات استنادی، که به شدت تحت تاثیر گرانیسم باوهاس قرار گرفته است در چهارچوب زیبایی شناختی شکل جدید یافته است و نمایشگاه های موقت و سیار نیز پیوسته مفصل تر شده و موزه های مدرنی نظیر تالار ملی ویکتوریا در ملبورن که از حجم های مجوفی تشکیل یافته است بگونه ای طراحی شده اند که پوشش کف ها و دیواره ها و سقفها را می توان در ظرف چند ساعت تعویض کرد.
در اجلاس که بوسیله آیکوم در سالهای 1961 در «میلان» و 1968 در «مکزیکو» برپا شد نقش عمده ای را در مشخص نمودن و تبیین خطوط اصلی نظامنامه ای بین المللی و مرتبط با پیشرفت های چشمگیر موزه شناسی ایفاء کردند و وظایف نوینی را برای موزه ها ترسیم نمودند. در دهه های اخیر موزه ها با رشد فزاینده بین المللی با تنوع موضوعات گوناگون از گستردگی فراوانی برخوردار شدند.


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.