ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    7 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    7 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    31
تعداد کل بازدید ها :
    24873615
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
پروژه بررسی جایگاه توبه در حقوق کیفری
screenshot
دسته بندي : کارآفرینی,طرح توجیهی
حجم فایل : 559.04 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 100 صفحه
تعداد بازدید : 375 مرتبه


قیمت: 7,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -50

فروشنده ی فایل

cheshmak
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : پروژه بررسی جایگاه توبه در حقوق کیفری

فهرست عناوین

چكيده 7
مقدمه 8
معنای توبه 10
توبه از ديدگاه جرم شناسي 14
جايگاه حقوقي توبه 15
حقيقت توبه 15
اركان و شرايط توبه 17
اثر توبه 21
توبه يكي از روشهاي قرآن در روان درماني 22
اهميت توبه 23
پذيرش توبه 24
تا چه زماني توبه پذيرفته مي شود؟ 25
بررسی ادله فقهی توبه 25
الف ـ آیات 26
ب ـ روایات 27
آثار حقوقی / فقهی توبه 28
1 ـ بازگشت عدالت و قبول شهادت 28
2 ـ سقوط مجازات 29
فقه عامه و مساله سقوط مجازات بوسيله توبه 30
الف _ سقوط مجازات : 30
ب _ عدم سقوط مجازات : 31
اعمال صالحه و قبولي توبه 31
اشتراط اعمال صالحه در فقه عامه 32
توبه قاذف و اشتراط عمل صالحه در آن 33
الف _ اصلاح مطلقا شرط است 33
1 _ اجماع : 33
ب _ اصلاح عمل مطلقاً شرط نيست 36
ج _ تفصيل بين شخص كاذب و صادق 36
آيا توبه از تمام گناهان لازم است ؟ 37
الف _ وجوب عقلي 38
ب _ وجوب سمعي 39
چگونگي توبه ناتوان از معصيت 40
شرایط تحقق توبه 40
توبه در حق الناس 43
توبه در حق اللّه 43
زمان پذیرش توبه 44
مرور زمان و توبه 47
منشا پيدايش حقوق و جريان مرور زمان در آن 49
الف _ مقررات و دستورات شارع 49
ب _عرف به عنوان منشا پيدايش حقوق 50
معيار ديگري براي جريان و عدم جريان مرور زمان در مجازاتها 51
نظريه شوراي نگهبان پيرامون مرور زمان 52
دلايل مخالفين مرور زمان و پاسخ آنها 53
اول : فرار مجرمين حرفه اي 53
سوم _ جنايت جانگذار و دير پائي اثرات آن 54
اول _ مقتضاي اطلاقات ادله : 54
دوم _ تعطيلي حدود : 55
سوم _ گستاخي مجرمين و اشاعه فساد : 55
جواب ادله فقهي بر رد مرور زمان 55
اول _ مقتضاي اطلاقات ادله : 55
دوم _ تعطيلي حدود : 56
سوم _ گستاخي مجرمين و اشاعه فساد : 57
آثار فقهي و حقوقي توبه 57
الف _ سقوط مجازات : 57
ب _ تاثير توبه در قابليت عفو توسط امام عليه السلام 59
1 _ اصل برائت: 60
2 _ عموم تعليل در خبر 60
3 _ روايت ضريس كناني كناسي 60
توبه و سقوط تعزیر 61
بررسی نظریات توبه و سقوط تعزیر 63
نظریه اول: یکسانی حدود و تعزیرات 67
دلایل این نظریه 68
نقد و بررسی دلیل اوّل 72
نظریه دوّم: عدم تأثیر توبه در سقوط تعزیر 74
بررسی و نقد نظریه دوم 75
نظریه سوّم سقوط مطلق تعزیرات با توبه 80
نقد نظریه سوم 80
نتیجه بحث و نظریه چهارم 82
دلایل نظریه چهارم 83
توبه و تعزیرات مالی 83
عدم تأثیر توبه در تعزیر از احکام حکومتی 84
توبه و سقوط تعزیر از دیدگاه فقهای عامه 85
توبه پس از قيام بينه 86
نظر فقهاي اهل سنّت در مورد ارتداد 90
توبه در قانون مجازات اسلامي ايران 91
احراز توبه 93
توبه قتل 94
چند نكته 97
نتیجه گیری 99
منابع 100

 

مقدمه
يكي از مباحث مهم در آموزه هاي اسلامي، توبه» است. توبه، عمري همپاي عمر انسان دارد; زيرا زندگي حضرت آدم در زمين با آن آغاز مي شود و پيامبران توحيدي، مانند: ابراهيم، اسماعيل، يونس، موسيعليهم السلام و پيامبرگرامي اسلامصلي الله عليه وآله همواره در حال توبه بوده اند.
توبه در قرآن كريم نيز از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و در آيات متعددي به آن اشاره شده است، به گونه‌اي كه واژه توبه و مشتقات آن، نود و دو بار و كلمه استغفار» و مشتقات آن، چهل و پنج مرتبه ذكر شده است و در آيات متعدد ديگري نيز بدون ذكر اين واژه ها به اين مسئله اشاره شده است. توبه و اعتراف به گناه، يكي از 613 فرمان تورا است:
مرد يا زني كه مرتكب هرگونه خطاهاي انساني شود ... به خطايي كه انجام داده‌‌اند، اعتراف كنند».
اين آيه تورا درباره اعتراف به گناه» است كه نحوه معمول آن در برابر خداوند چنين است:
خواهش به درگاه خالق: خطا كرده ام، گناه كرده ا‌م، و به درگاه تو تقصير ورزيده ام و چنين و چنان اشتباهات شخصي را انجام داده ام و اينك نسبت به اعمال ياد شده پشيمان و شرمنده‌ ام و تا ابد به چنين مواردي بازگشت نخواهم كرد».
دراين متن به سه درجه از اشتباهات شخصي اشاره شده است:
1- حِط- خطا: موردي است كه انسان از قانون و حكم شرعي آگاه نيست و به طور ناخواسته و نادانسته، فرمان خداوند را زير پا مي گذارد.
2- عاوُن - گناه : موردي است كه انسان از فرمان خداوند نسبت به امر يا نهي در يك موضوع آگاهي دارد، اما سستي اراده يا وسوسه هاي دروني و تحريك و تشويق ديگران، او را به امري خلاف شرع يا عُرف مي‌ راند.
3- پِشَعْ- تقصير: در اين حالت، فرد از فرمان شرع آگاه است و هيچ گونه اجبار و فشاري براي گناه كردن احساس نمي كند، اما به جهت مخالفت و تمرد با دين به كاري خلاف مي پردازد.
هرچندكه براي بخشش كامل برخي گناهان، تحمل سختي يا مجازاتهاي الهي لازم است، توبه موجب بخشودن يا كاهش همه موارد فوق شده و كامل كننده روند پاك شدن گناهان خواهد بود.
حتي كساني كه برابر دستور خداوند به سبب جرايم سنگين، بِت دين يا دادگاه شرع آنها را محكوم به مجازات كرده بود، در صورتي گناهانشان كفاره و پاك مي شد كه پيشتر از اعمال خود پشيمان شده و توبه كرده باشند.
توبه»، تنها ويژه گناهاني نيست كه به طور عملي انجام مي‌ شوند مانند دزدي، ضرب و شتم، خوردن خوراكيهاي حرام و.... بلكه افكار، احساسات و عادتهاي ناشايست، همه نياز به توبه و كفاره دارند. اين موضوع از آن جهت اهميت دارد كه گناهاني كه به‌‌طور عملي انجام مي شوند، معمولاً به شرايط و امكانات خاص نياز دارند و فرو رفتن در چنين معاصي و خطاهايي، بيشتر با هشدارها و توبيخهاي مسوؤلان اجتماعي و مذهبي همراه است. همين امر موجب محدود شدن دامنه ارتكاب گناه يا كمك به توبه شخص و ترك خطا مي شود.
اما خطاهايي را كه مربوط به افكار و احساسات انسان هستند مانند كينه، حسد، نظر داشتن به دارايي همنوعان، نگاه و افكار منافي عفت و... كمتر اطرافيان انسان درك مي كنند، لذا فرد بدون هيچ‌‌گونه مانع خارجي در چنين گناهاني غرق مي شود و تنها خود اوست كه بايد بيدار شده و با توبه، زندگي روحي خود را از تباهي نجات دهد.
در اين ميان، فقها از منظري ديگر به توبه نگريسته اند و با الهام از آيات و روايات، آثار حقوقي آن را مورد بررسي قرار داده اند.
توبه از ديدگاه حقوق جزاي اسلامي به عنوان يكي از موارد سقوط مجازات شمرده شده است و از اين باب يك تأسيس حقوقي» در حقوق جزاي اسلامي است. بر همين اساس، اين نوشتار بر آن است كه اين تأسيس حقوقي» را از جوانب مختلف، به ويژه از منظر فقها و حقوقدانان اسلامي و به عنوان يكي از علل سقوط مجازات در حقوق كيفري اسلام، مورد كنكاش و بررسي قرار دهد.

معنای توبه
توبه از مادة توب» به معنای رجوع» یعنی بازگشت است. ابن فارس در معجم مقائیس اللغة می‌گوید: توب، التاء و الواو و الباء کلمة واحدة تدل الی رجوع، یقال تاب من ذنبه ای رجع عنه، یتوب الی الله توبة و متابا».
ابن منظور در لسان العرب، توبه را چنین معنا کرده است: التوبة، الرجوع من الذنب» و راغب اصفهانی می‌گوید: التوبة فی الشرع ترک الذنب لقبحه و الندم علی ما فرط منه». حسین بن محمد دامغانی، معروف به فقیه دامغانی می‌گوید: توبه در کلام الله مجید به معنی پشیمانی و گذشت و عفو و بازگشت از هر چیز به کار رفته است.
در قرآن کریم اصطلاحاً توبه به دو صورت بیان شده است:
1 ـ توبه و بازگشت بنده بسوی خداوند، مثل یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحاً» تحریم / 8 که منظور از توبه انسان، همان بازگشت و ندامت از اعمال خلاف گذشته است.
2 ـ توبه و بازگشتی که مربوط به خداوند متعال است. مثل … علم الله انکم کنتم تختانون انفسکم فتاب علیکم و عفا عنکم» بقره / 187 که مقصود از توبة خداوند پذیرفتن توبة انسان است که از گذشتة سیاه و تاریک خویش، نادم و پشیمان شده و از انحراف و جهل بازگشته است.
بنابراین در قرآن کریم، هر کجا از توبة انسان بحث می‌شود منظور ندامت و پشیمانی از گناهان و معاصی گذشته است و هر کجا سخن از توبه خداوند است، مقصود پذیرفتن توبه انسان و بازگشت به مغفرت و رحمت اوست.
در ضمن دربارة این دو نوع توبه آیات فراوانی وجود دارد ولی چون موضوع بحث چیز دیگری است فقط به دو نمونه از آیات اشاره شد.
چون توبه اخلاقی، رابطه بین خالق و مخلوق است، هر چقدر سری‌تر باشد بهتر و خالص‌تر است. برخی توبه را به دو قسم باطنی و حکمی تقسیم کرده‌اند، شیخ طوسی در مورد توبه باطنی می‌گوید: باطنه، توبة بینه و بین الله و هی تختلف باختلاف المعصیة» شیخ طوسی، 8/176.
این در زمینة معاصی و گناهانی است که فقط دارای مجازات اخرویند ولی برخی از معاصی علاوه بر عذاب اخروی دارای مجازات دنیوی نیز هستند که مجازات، در مورد این گناهان در اختیار حاکم شرع گذاشته شده است. توبه از چنین گناهانی، در حوزة حقوق کیفری وارد می‌شود و مجازات را با شرایطی که در قوانین موضوعه مقرر شده است ساقط می‌کند. یکی از شرایطی که برای تحقق توبه در نظر گرفته شده این است که برای قاضی مسلم باشد فاعل و مرتکب معصیت و خلاف، واقعاً از کردة خود پشیمان شده است. به نظر نگارنده این قید مناسبی نیست، زیرا یقین قاضی به پشیمانی مجرم با توجه به کثرت مجرمان و وجود سلیقه‌های مختلف در بین قضات و عدم وجود ارتباط مستقیم بین قاضی صادر کنندة حکم و مجرم، تقریباً ناممکن است. پیشنهاد این است که به جای این قید یقین قاضی به توبة واقعی مقرر شود عدم تکرار جرم و عدم اقدام مجرم به اعمال ناشایست در طول مدتی که تحت نظر است». با عنایت به اینکه انگیزة مجازات اصلاح مجرم می‌باشد و وقتی مجرمی بدون اجرای مجازات اصلاح شد، مجازات او تحصیل حاصل خواهد بود مناسب است با اظهار لفظی، توبه او پذیرفته شود. در استفتایی که از برخی مراجع صورت گرفته از جمله آقایان لطف‌الله صافی گلپایگانی، محمد فاضل لنکرانی، عبدالکریم موسوی اردبیلی اظهار توبه به لفظ را برای سقوط مجازات کافی می‌دانند. به نظر آقای مکارم شیرازی باید عملی نیز از او ظاهر شود که دال بر توبه باشد، شاید این نظر برگرفته از آیاتی باشد که به دنبال توبه اصلاح شدن مجرم را بیان کرده‌اند، مثل سورة مائده آیه 39 فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح». اما بنا به ادلّة زیر منظور از اصلاح، انجام عمل نیک توسط توبه کننده نیست آن چنان که آقای مکارم شیرازی معتقدند بلکه مقصود از این قید که در آیات زیادی مطرح شد دوام توبه است.
انجام عمل صالح به چه معنی است؟ آیا خواندن نماز، انجام عبادت که یقیناً توبه کننده سعی در بروز این گونه اعمال خواهد داشت عمل صالح محسوب نمی‌شود؟ با توجه به اینکه عمل صالح دایرة وسیعی دارد و هر کسی بطور نسبی اعمال صالحی را انجام می‌دهد پس گذاشتن چنین شرطی تحصیل حاصل است و وجود چنین شرطی جز دادن بهانه به دست برخی از قضات کم اطلاع از مبانی فقهی موضوع، نتیجه دیگری ندارد.


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.