ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    25 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    25 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1128
تعداد کل بازدید ها :
    24906915
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله در مورد حافظه ها RAMS
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,کامپیوتر,برق
حجم فایل : 83.25 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 34 صفحه
تعداد بازدید : 78 مرتبه


قیمت: 1,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -3

فروشنده ی فایل

faezeh_r
سایر فایل ها
توضیحات :
                        
                                         RAMS
 
 
فهرست
مقدمه1 
RAM هاي ديناميك 3
RAM هاي استاتيك 12
RAM هاي نيمه هادي 16
سازمان حافظه20
نحوة اتصال به ميكروكنترول27
منابع32
 
حافظة اصلي را به اين دليل حافظه با دستيابي اتفاقي مي‌نامند (Random Access Memory) كه زمان دستيابي به هر مكان حافظه‌اش براي خواندن يا نوشتن، مقدار ثابتي است و اين زمان دستيابي به هر مكان حافظه‌اش براي خواندن يا نوشتن، مقدار ثابتي است و اين زمان مستقل از آدرس آن محل مي‌باشد. در مقابل اين نوع حافظه با دسترسي ترتيبي وجود دارد. يعني بدون گذشتن از قسمتهاي اوليه، نمي‌توان به داده‌هاي موجود در وسط، دسترسي پيدا كرد. 
فناوري RAM به 2 دسته اصلي تقسيم مي‌شود، ديناميك و استاتيك. البته خود RAMهاي ديناميك و استاتيك داراي انواع مختلفي هستند كه در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‌گيرند. 
ظرفيت تراشه‌هاي RAM طبق قانون مور رشد كرده است: هر 3 سال، 4برابر شده است. با آنكه ظرفيت حافظه رشد كرده است، مسيري كه داده‌ها از تخته مدار مادر به خود تراشه طي مي‌كنند به همان اندازه رشد نكرده است. اين امر را به يك بطري مي‌توان تشبيه كرد كه پيوسته رشد مي‌كند اما اندازة گلوگاه آن تغييري نمي‌كند. سرانجام كار به جايي مي‌رسد كه خالي كردن بطري دشوار مي‌شود. از آنجا كه اين گفته به معني ساختن تراشه‌هايي با صدها پايه است. كه بالطبع اندازة كلي تراشه را بيشتر مي‌كند و فضاي بيشتري از تخته مدار مادر را مي‌گيرد. بنابراين اگر از تشابه بطري استفاده كنيم، پاسخ يافتن روشهايي براي بيرون راندن سريع و مؤثر محتويات بطري را از طريق گلوگاه باريك است. و اين همان كاري بوده است كه سازندگان حافظه در تكامل حافظه از يك نوع به نوع ديگر انجام داده‌اند. 
تكنولوژي پايه براي ساخت حافظة اصلي، استفاده از مدارات مجتمع شده از ادوات نيمه هادي مي‌باشد. در حال حاضر تمام طرح‌هاي جديد در پايه تكنولوژي NMOS مي‌باشند. 
 
RAM ديناميك
يك RAM ديناميكي (DRAM) با سلول‌هايي كه داده را به صورت بار در خازن ذخيره مي‌كند ساخته مي‌شود. حضور يا غياب بار در خازن به عنوان يك 1 يا 0 دودويي تفسير مي‌گردد. چون خازن‌ها تمايلي طبيعي به دشارژ شدن دارند، RAMهاي ديناميكي نياز به تازه سازي بار دوره‌اي براي حفظ داده ذخيره شده دارند. كلمه ديناميك به تمايل بار ذخيره شده به نشتي اشاره دارد.نوعي ساختار DRAM براي DRAM تك سلولي است كه يك بيت را ذخيره مي‌كند. خط آدرس وقتي كه سلول قرار است خوانده و يا نوشته شود فعال مي‌گردد. ترانزيستور همچون يك سوئيچ كه بسته است عمل مي‌كند و اجازه عبور جريان را مي‌دهد به شرطي كه يك ولتاژ به خط آدرس اعمال گردد ولي اگر ولتاژي به آن اعمال نشود سوئيچ باز بوده و جرياني نخواهد بود.
در عمل نوشتن يك سيگنال ولتاژ به خط بيت اعمال مي‌گردد. ولتاژ بالا نمايشگر 1 و ولتاژ پايين بيانگر 0 است. آن گاه سيگنالي به خط آدرس اعمال شده و اجازه مي‌دهد كه بار به خازن انتقال يابد. در عمل خواندن، وقتي كه آدرس انتخاب شود ترانزيستور روشن و بار ذخيره شده در خازن خارج شده و به خط بيت وارد مي‌گردد تا به تقويت كننده حس‌گر برسد. تقويت كننده حس‌گر ولتاژ خازن را با مقدار مرجع مقايسه كرده و مشخص مي‌كند كه حاوي منطق 1 است يا 0 .عمل خواندن خازن را تخليه مي‌كند و لذا بايد بازسازي شود تا عمل تكميل گردد. 
گرچه سلول DRAM براي ذخيره يك بيت (0 يا 1) به كار مي‌رود، ولي اساساً يك وسيله آنالوگ است. خازن مي‌تواند هر مقدار شارژ را در يك محدوده ذخيره كند و مقدار آستانه‌اي، بار را به عنوان 1 يا 0 تفسير خواهد كرد. 
FPM DRAM (Fast Page Mode DRAM)
اين نوع حافظه، شكل اصلي حافظة ديناميكي بوده است. همان طور كه نمودار زماني اين حافظه مشاهده مي‌كنيم، در طول مدت مشخص كردن 1 بيت بوسيله شمارة سطر و ستونش اين حافظه صبر مي‌كند و سپس عمليات خواندن را قبل از اينكه به مرحلة بعدي برود، انجام مي‌دهد. ماكزيمم نرخ انتقال به كش L2  برابر است با 176 مگابيت بر ثانيه، اين نوع حافظه معمولاً در ماژول‌هاي 2،4،8،16 و 32 مگابايتي تراشه SIMM وجود داشته است. 
(Enhanced DRAM) EDRAM
اين نوع حافظه تركيبي از حافظه‌هاي SRAM و DRAM است و معمولاً براي كش L2 بكار مي‌رفته است. 256 بايت SRAM به همراه حافظة ديناميكي بر روي يك چيپ قرار داشتند. داده ابتدا روي SRAM سريعتر (15 نانو ثانيه) مي‌خوانده مي‌شد و اگر دادة مورد نظر در آنجا نبود از روي حافظه DRAM (35 نانوثانيه) مي‌خواند. با تغيير حافظه نوع FPM به EDO مي‌توان انتظار بهبودي 2 تا 5 درصدي عملكرد سيستم را داشت.
 
(Extended Data Output RAM) EDO RAM
اين نوع حافظه، نوع ديگري از حافظة FPM RAM مي‌باشد. اساس كار اين حافظه به اين شكل بوده كه، هر موقع CPU درخواست داده‌اي در آدرس خاصي را كرده است در درخواست‌هاي بعدي داده چند آدرس نزديك آنجا را هم خواسته. بجاي اينكه دوباره از نو آدرسها را به حافظه بفرستد EDO RAM در محل قبلي‌اي كه دسترسي پيدا كرده مي‌ماند، در نتيجه سرعت دسترسي به خانه‌هاي كناري را افزايش مي‌دهد. EDO RAM سرعت سيكل حافظه را زياد مي‌كند و بهبودي عملكرد تا 40 درصد تضمين مي‌كند. البته EDO RAM فقط در گذرگاههايي با سرعت كمتر از 66 مگاهرتز مؤثر واقع مي‌شود. 
 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.