ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    6 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    6 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1716
تعداد کل بازدید ها :
    24898044
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
مقاله بررسی جازبه های گردشگری شهر اصفهان
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 114 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 78 صفحه
تعداد بازدید : 379 مرتبه


قیمت: 8,700 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 3

فروشنده ی فایل

cheshmak
سایر فایل ها
توضیحات :

   عنوان : مقاله بررسی جازبه های گردشگری شهر اصفهان

 

فهرست مطالب
 
فصل اول : پيشگفتار 9
وجه تسميه اصفهان  10
برج قوس (ماه آذر) 11
نماد نجومي و نمايانگر طالع شهر اصفهان  11
گوشه‌هايي از وصف اصفهان  11
جاذبه‌هاي گردشگري شهر اصفهان 12
فصل دوم : ادبیات تحقیق 13
گردشگر  14
سازمان یونسکو 14
خواهر خواندگی 15
فصل سوم 16
الف) جاذبه‌هاي طبيعي 17
1. موقع طبيعي و جغرافياي اصفهان  17
زاينده‌رود  17
نام‌هاي زاينده‌رود  18 
ميوه‌هاي اصفهان  19
ب) جاذبه‌هاي معماري و تاريخي  20
«ميدان نقش‌جهان» 20
جايگاه بين‌المللي ميدان نقش‌جهان، در مراجع فرهنگي  20
مسجد جامع عباسي «امام» 21
مسجد شيخ لطف‌ا... 22
عمارت عالي‌قاپو  22
سر در قيصريه  23
پلهاي تاريخي  23
پل ا... ورديخان  23
پل خواجو 24
پل شهرستان  24
پل مارنان  25
پل جويي (سعادت‌آباد) 25
كاخ‌ها  26
كاخ چهلستون 26
كاخ هشت‌بهشت  27
مناره‌ها  28
منارجنبان  28
مناره چهل دختران (با هویت‌ترین مناره شهر اصفهان)  28
مناره ساربان (زیباترین و بلندقامت‌ترین مناره تاریخی اصفهان)  29
مناره مسجد علي  29
مناره باقوشخانه  29
مساجد  30
مسجد حكيم  30
مسجدسید  30
مسجد ساروتقي 30
مسجد خان  31
مسجد علي  31
مسجد مصري  31
مسجد لنبان  32
مسجد مقصود بيك 32
مدارس 33
مدرسه آقا كافور 33
مدرسه نيماورد 33
مدرسه جده بزرگ 34
مدرسه جده كوچك 34
مدرسه ميرزا حسين  34
مدرسه و بقعه باباقاسم 35
مدرسه جلاليه  35
مدرسه كاسه‌گران  36
مدرسه ملاعبدا... 36
محله و کلیساهای جلفا 36
قديمي‌ترين كليساي جلفا (هاكوپ) 37
كليساي گيورك  37
كليساي مريم  38
كليساي بيدخم  38
كليساي سن سور «وانك» 38
چهارباغ عباسي  39
ساير اماكن تاريخي  39
درب امام (مجموعه‌ای نفیس از عهد تركمانان قراقویونلو) 39
امام‌ زاده هارون ولایت 40
امام‌زاده اسماعیل و مقبره شعیای نبی  40
خلیفه بغداد، در آرامگاه اصفهان 40
آرامگاه بي رونق ملكشاه سلجوقي و خواجه نظام‌الملك 41
خانقاه علی‌ ابن سهل (خواستگاه اهل سیر و سلوك) 41
آتشگاه اصفهان  42
جاذبه‌هاي فرهنگي  42
جايگاه فرهنگي اصفهان  42
اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام  43
خواهر خواندگي اصفهان با شهرهاي ديگر جهان 44
خواهر خواندگي فلورانس و اصفهان 45
مراكز فرهنگي و تفريحي  46
جاذبه‌هاي هنری 46
صنايع دستي 46
موزه‌ها  47
جاذبه‌هاي خدماتي و مراكز اقامتي  47
مراكز اقامتي 47
مراكز گردشي و تفريحي  49
فصل چهارم 51
چه زماني در طول سال براي بازديد از اصفهان بهينه است؟  52
فصل پنجم 54
تحليل آثار فرهنگي و اجتماعي گردشگري  55
فصل ششم 57
نتيجه‌گيري  58
محدودیت ها 58
پيشنهادها  63
فهرست منابع 65
 
گردشگر 
عبارتست از فعالیت افرادی که برای استراحت ، کار و دیگر دلایل به خارج از محیط سکونت معمول خویش سفر کرده و حداکثر برای مدت یکسال متوالی آنجا اقامت می کنند.
 
گردشگر داخلی (بومی)
اشخاص مقیم یک کشور که حداکثر برای مدت 12 ماه به محلی در کشور خودشان که خارج از محیط معمول زندگی آنها باشد سفر کنند و هدف اصلی آنها از این سفر انجام کاری نیست که سرانجامش دریافت مزد از محل مورد بازدید باشد.
 
گردشگر خارجی (بین المللی)
افرادی که برای حداقل 12 ماه به کشوری که محل اقامت معمول آنها نیست و خارج از محیط معمول زندگیشان قرار دارد سفر می کنند و هدف اصلی آنها از این بازدید انجام کاری که هدفش دریافت مزد از کشور مورد بازدید باشد نیست.
 
سازمان یونسکو
در اول نوامبر 1945 هنگام پایان جنگ جهانی دوم، کنفرانس بزرگی در لندن تشکیل شد. در این کنفرانس نماینده 40 کشور شرکت کردند و فرانسه و انگلیس به عنوان دو کشور که بیشترین صدمات را از جنگ تحمل کرده بودند پیشنهاد کردند سازمانی با هدف نهادینه کردن فرهنگ صلح به معنای واقعی کلمه تاسیس شود. از نظر انان سازمان جدید باید در راه «هبستگی فکری و اخلاقی بشریت» خدمت کند و مانع از وقوع جنگ جهانی دیگر شود.
در 19 نوامبر 1945 ، 73 تن از نمایندگان کشورها اساسنامه یونسکو را امضا کردند و بدین ترتیب سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق (همکاری) تاسیس شد.
 
خواهر خواندگی
قرار دادی است بین سران مملکتی یا سران دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می شود.
 
 
الف) جاذبه‌هاي طبيعي
1. موقع طبيعي و جغرافياي اصفهان 
جلگه حاصلخيز و پر بركت اصفهان و تاريخ درخشان آن با موقع جغرافيايي آن در فلات ايران ارتباط مخصوص دارد و به طور خلاصه نتيجه و حاصل جريان رودخانه‌ي پر بركتي مانند «زاينده‌رود» در اين سرزمين است كه پس از اتصال يكي از شعب رودخانه كارون با آن در سالهاي اخير هكتارها زمين بر سطح كشت اصفهان افزوده شده است. 
سرزمين اصفهان از جلگه‌ها و كوهستان‌ها تشكيل شده و ارتفاع متوسط آن از سطح دريا حدود 1620 متر است. از آن هنگام كه فلات ايران موجود شده اصفهان هم وجود داشته است و تاريخ آن با تاريخ ايران همزمان است و به مناسب فراهم بودن شرايط زندگي و مهمتر از همه داشتن رودخانه كه در سرزمين خشك ايران اهميت حياتي آن محسوس است از زمانهاي قديم مركز تجمع نژادي بوده است كه در اين سرزمين سكني گزيده و نام خود را به اين فلات داده‌اند. 
اصفهان از شمال به استانهاي سمنان و مركزي، از شرق به استانهاي يزد و خراسان، از جنوب به استان فارس و از غرب به استانهاي لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختياري محدود است و در حال حاضر مساحتي 5/106179 كيلومتر مربع دارد و بين 31 درجه و 26 دقيقه تا 34 درجه و 30 دقيقه عرض شمالي و 49 درجه و 30 دقيقه تا 50 درجه و 5 دقيقه طول شرقي از نصف‌النهار گرينويچ است. 
 
زاينده‌رود 
مهمترين رودخانه‌اي كه در مركز فلات ايران جاري است «زاينده‌رود» است. اين رودخانه از جبهه‌ي شمال شرقي زردکوه بختياري سرچشمه مي‌گيرد. از غرب به شرق تا باتلاق گاوخوني جريان دارد. طول اين رودخانه با پيچ و خم‌هاي آن 360 تا 420 كيلومتر است. عرض رودخانه زاينده‌رود در ابتدا از 10 تا 20 متر تجاوز نمي‌كند ولي به مرور زمان با اضافه شدن آب و رسيدن به جلگه‌هاي مسطح و عرض آن اضافه شده به طوري كه در شمال فلاورجان در محل روستاي «موسيان» عرض رودخانه به حدود 800 متر مي‌رسد. عرض بستر رودخانه در شهر اصفهان نيز متفاوت است و بين 100 تا 200 متر تغيير مي‌كند. 
آب رودخانه زاينده‌رود در ابتدا از شعبه‌هايي با نام‌هاي آب زري، چم در، آب خوربه، نعل اشكنان تشكيل مي‌شود و شعبه مهم ديگري با الحاق آب كوهرنگ توسط تونلهاي كوهرنگ به ابتدا زاينده‌رود ميزان آب آن را به مقدار قابل توجهي افزايش مي‌دهد. به زاينده‌رود پس از گذر از تنگ گزي و قبل از رسيدن به درياچه سد زاينده‌رود، آب سه شعبه قابل توجه ديگر يعني كاگونگ، خرسانك و پلاسكان يا اسكندري افزوده مي‌شود. ولي بعد از دريچه زاينده‌رود، شعبه دائمي قابل توجهي به آن نمي‌پيوندد. 
 
نام‌هاي زاينده‌رود 
از زاينده‌رود در طول تاريخ در كتب مختلف با نام‌هاي متفاوتي از جمله «زندرود»، «زَرَن‌رود»، «زرين‌رود»، «زرينه‌رود»، «زنده‌رود» و «زاينده‌رود» ياد شده است. برخي نوشته‌اند از آن جا كه اين رودخانه از سرچشمه تا مصب از خود زايش مي‌كند، وجه تسميه آن به زاينده‌رود از همين جهت است. 
ابن رُسته در «الاعلاق النفّسيه» رودخانه اصفهان را «زرين‌ورد» مي‌نامد و ابن‌ حوقل بغدادي در توصيف ايالات جبان در قرن چهارم، آنجا كه از اصفهان صحبت مي‌كند نام رودخانه را «نهر زَرَنرود» ذكر مي‌كند و مورخ مشهور اسلامي، حمزه اصفهاني در قرن چهارم نام رودخانه اصفهان را «زرين‌رود» مي‌نامند. 
 
ميوه‌هاي اصفهان 
اگر اصفهان را شهر ميوه ايران بناميم سخني به گزاف نگفته‌ايم، غير از مركبات كه اصفهان به علت داشتن زمستانهاي سرد، اين نوع ميوه را ندارد، انواع ميوه‌هايي كه در ديگر نقاط ايران بدست مي‌آيد در اين شهر به وفور به دست مردم مي‌رسد و مقدار زيادي از آنها نيز صادر مي‌شود. 
در بين ميوه‌هاي اصفهان برخي از آنها درجه ممتاز دارد و به طوري كه يا نظير آنها در سراسر كشور ايران كم داريم يا اصلاً نظير و مانند ندارد و از اين قبيل است «سيب آزايش» كه يك نوع سي پاييزي بوده و «مافَروخي اصفهاني» در كتاب محاسن اصفهان كه در قرن پنجم هجري تأليف شده در وصف آن مطالبي دارد. نظير اين سيب در هيچ نقطه ايران به عمل نمي‌آمده و ظاهراً منطقه كشت آن در نصرآباد اصفهان كه روستاي معتبري در حومه غربي شهر مي‌باشد، بوده است زيرا نام آن هم اكنون در بين اهالي اين روستا به «سيب آزايش» شهرت دارد و چنين است نوعي گلابي به نام «انبرود مِلِچي» كه در قرن پنجم به نام «انبرو مِلِجي» نام برده شده «به» اصفهان هم نه تنها در ايران بلكه در كشورهاي اطراف آن نظير نداشته است. ابن‌رُسته نويسنده اصفهاني قرن سوم هجري در كتاب خود «الاعلاق النفّسيه» مي‌نويسد كه اين نوع «به» و «سيب» را براي خلفاي عباسي به بغداد مي‌بردند. 
 
 
 
ب) جاذبه‌هاي معماري و تاريخي 
«ميدان نقش‌جهان»
در محل اين ميدان (قبل از آنكه شهر اصفهان به پايتختي صفويه انتخاب شود) باغي وسيع وجود داشته است به نام نقش‌جهان، در دوره شاه عباس اول، باغ را تا حدود امروزي آن وسعت داده‌اند و در اطراف آن مشهورترين و عظيم‌ترين بناهاي تاريخي اصفهان را كه شهره آفاق است مانند مسجد جامع عباسي (مسجد امام امروز) و مسجد شيخ لطف‌ا... و عمارت عالي‌قاپو و سر در قيصريه به وجود آمده است. طول اين ميدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن حدود 165 متر است. در قرن يازدهم هجري (17م) اين ميدان يكي از بزرگترين ميدانهاي جهان بوده و در دوره‌ي شاه عباس و جانشينان او محل بازي چوگان و رژه ارتش و چراغاني و محل نمايشهاي مختلف بوده است. دو دروازه سنگي چوگان از آن دوره هنوز در شمال و جنوب ميدان از عظمت ديرين آن حكايت مي‌كند. شرح مفصل اين ميدان را سياحان مشهور اروپايي كه در عصر صفويه از پايتخت ايران ديدن كرده‌اند مانند شاردن فرانسوي، تارونيه، بي‌يترو دولاواله، سانسون، انگلبرت كمپنر و ديگر سياحان اروپايي عصر صفويه و قاجاريه بدست داده‌اند.  
 
جايگاه بين‌المللي ميدان نقش‌جهان، در مراجع فرهنگي
براي اين ميدان بي‌نظير تاكنون عنوانهاي بي‌شماري در نظر گرفته شده، از جمله اضافات عجايب هفت‌گانه و يا دومين ميدان بزرگ تاريخي پس از ميدان «تيان آنمن» در پكن. اما مستندترين عنواني كه به ميدان نقش‌جهان از طرف سازمان يونسكو در طي سفري كه جناب آقاي فده ريكومايور دبير كل يونسكو در آذر ماه سال 1370 داشتند، داده شده آن بود كه به عنوان دهمين ميراث فرهنگي بشري به ثبت سازمان جهاني يونسكو رسيد و اين مهر تأييدي بود كه بر پيشاني بلند اصفهان زده شد تا آن را به عنوان يك شهر جهاني شناسائي نموده، شهري كه ديگر فقط به ساكنين آن تعلق نداشته بلكه جهانيان نيز قادرند حق بهره‌مندي، حمايت و حراست از آن را داشته باشند. 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.