ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    25 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    25 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    809
تعداد کل بازدید ها :
    24916127
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,245 كاربر
مشکل کودک کوتاهی شدید قد (نانیسم)
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 296.18 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 27 صفحه
تعداد بازدید : 195 مرتبه


قیمت: 3,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 6

فروشنده ی فایل

shantia
سایر فایل ها
توضیحات :
فهرست مطالب
و
تاريخچه‌ي خانوادگي كودك: 8
بيوگرافي كلي كودك: 8
تاريخچه پيش از تولد و حين تولد كودك: 8
تاريخچه پس از تولد: 9
رشد كودك از نظر رواني – حركتي: 9
رشد كودك از نظر گفتار و زبان: 10
رشد ذهني كودك: 10
رشد مهارت‌هاي خودياري: 10
رشد اجتماعي كودك: 10
وضعيت اقتصادي- اجتماعي كودك: 11
جو عاطفي خانواده: 11
قسمت سوم (مشاهده كودك در موقعيت‌هاي مختلف) : 11
مشاهده‌ي وضعيت مدرسه: 13
مشاهده امكانات آموزشي و وسايل كمك آموزشي: 15
قسمت چهارم: مصاحبه 16
مصاحبه با مشاور مدرسه: 23
قسمت ششم: نتيجه گيري و پيشنهاد و راهكار يا انتقاد 25
منابع: 27
 
 
مقدمه: هدف انجام كار و اهميت موضوع:
در ابتداي اين گزارش نوشتن تعريفي جامع از كودكان استثنايي ضروري است. كودكان استثنايي كساني هستند كه به تعليم و تربيت ويژه نيازمندند تا بتوانند از كل استعدادهايشان استفاده نمايند. آن‌ها به اين تعليمات نياز دارند چون اغلبشان به يك يا چند شيوه به شرح زير متفاوتند. آن‌ها ممكن است: عقب مانده‌ي ذهني، ناتوان در يادگيري، آشفتگي هيجاني، ناتواني جسي، اختلالات كلامي و زباني آسيب ديداري يا شنيداري داشته باشند و يا حتي برخي از آنان بسيار سرآمد و با استعدادند. و اما تعليم و تربيت ويژه به معناي آموزش اختصاصي است به گونه‌اي كه به پاسخگوي نياز كودك باشد. اين آموزش ممكن است شامل تجهيزات آموزشي و يا تكنيك‌هاي ويژه تدريس باشد. متخصصان تعليم و تربيت درباره ي كودكان عقب مانده، از كلماتي چون تعليم پذير و آموزش پذير استفاده مي‌كنند. افراد عقب مانده‌ ذهني تعليم پذير كساني‌اند كه هوشبر آن‌ها ميان 75 تا 70 و 50 است و عقب مانده‌ي آموزش پذير، كساني‌اند كه هوشبرشان ميان 25 تا 50 است. متخصصان از اين دو مقوله‌ي تربيت پذير و آموزش پذيري استفاده مي‌كنند تا بتوانند نيازهاي كودكان عقب مانده را توصيف كنند و يكي هم در برنامه‌ريزي و تدوين برنامه‌هاي درسي از آن استفاده نمايند.
لازم به ذكر است كه كودكان استثنايي خصوصيات مهمي دارند كه عبارتند از: رفتاري و روان شناختي، شناختي و شخصيتي.
(كه تمامي اين موارد در كيسي كه روي آن مطالعه كردم مفصل آمده است.)
كودكان استثنايي در مدارس و در پايه‌هاي مختلفي مشغول به تحصيل‌اند ولي كيس مورد نظر من در مدرسه‌ي كودكان كم توان ذهني و در پايه ابتدايي (دبستان) است، بنابراين كمي توضيح راجع به كودكان كم توان ذهني ضروري است.
عقب ماندگي ذهني را نمي‌توان به صورت يك پديده مطلق تعريف كرد، بلكه بايد آن را در ابعاد مختلفي چون، روانشناسي، فيزيولوژي، تعليم و تربيت و جامعه‌شناسي بررسي كرد.
حدود 3% جمعيت يك جامعه را اين افراد تشكيل مي دهند بدين منظور بايد به آن به عنوان يك مفصل اجتماعي و نه فردي توجه كرد.
هدف از نوشتن اين گزارش، شناخت كودكان كم توان ذهي و داراي معلوليت‌هاي جسمي حركتي مخلتف، و بررسي بهداشت رواني خانواده آن‌ها و آشنا شدن با واكنشهاي والدين اين كودكان است.
كودكان كم توان ذهني علائم باليني چون: تأخير در راه رفتن، حرف زدن، عدم استقرار و سكون، عدم توانايي در انجام امور در حد سن خود و مانند آن دارند. همان طور كه در سطور پيش گفته شد كودكان كم توان ذهني را به دو دسته آموزش پذير و تربيت پذير تقسيم كرده‌اند كه توضيحي در اين باب ضروريست. كم توان ذهني آموزش پذيره اين كودكان 70 تا 80 درصد جمعيت كم توانان ذهني را تشكيل مي‌دهند، به دليل اين كه شناسايي و تشخيص اين كودكان در سنين پايين مشكل است معمولاً آن‌ها را در سنين مدرسه شناسايي مي‌كنند، از لحاظ يادگيري نسبت به همسالان خود به طور بارزي عقب‌اند، در تمام طول سال‌هاي تحصيلي حداكثر مي‌توانندكلاس‌هاي سوم، چهارم، پنجم ابتدايي پيش رفت داشته باشند. لذا اصطلاح آموزش پذير به حداقل آموزش پذيري در زمينه‌هاي درسي، مهارت‌هاي اجتماعي و شغلي اطلاق مي‌شود. اين كودكان در هر سني كه باشند از لحاظ هوش و ساير قواي ذهني در حد كودكان 8 تا 10 ساله باقي مي‌ماند (كيس مورد نظر گزارش من هم جزء حين دسته است)
و اما كم توانان ذهني تربيت پذير 10 تا 20 درصد كل كم توانان را تشكيل مي‌دهند و برخلاف آموزش پذيران به خاطر مشكلات كلينيكي و جسماني از دوران نوزادي و طفوليت قابل شناسايي‌اند و از همان ابتدا سر راه‌رفتن، حرف زدن، مهارت‌هاي خود ياري ضعيف هستند، اين كودكان در هر سني كه باشند در حد توانايي ذهني كودكان 6 ساله باقي مي‌مانند.
همان طور كه نوشته شد توضيحات بالا در خصوص كودكان كم توان ذهني ضروري بود چون مدرسه مورد نظرمان داراي همين گونه كودكان است ولي كيس مورد نظر من، بيماري ديگري دارد كه در قسمت بعدي بدان اشاره و مفصل توضيح داده مي‌شود.
قسمت اول: اطلاعات كلي راجع به بيماري كودك:
نام بيماري كودك، كوتاهي شديد قد (نانيسم) است. كوتولگي (كوتاهي قد) هنگامي بروز مي‌كند كه هيپوفيز مادر به توليد مقدار كافي هورمون رشد در دوران كودكي نباشد، اين مسئله باعث تأخير در رشد مي‌شود، تكامل جنسي نيز معمولاً به تأخير مي‌افتد، اين اختلال نسبتاً نادر است و سوء تغذيه و بيماري‌هاي مادر زادي قلب از علل شايع تر توقف رشد هستند، اگر كودك از ميزان رشد پيش‌بيني شده در جدول راهنمايي رشد برخوردار نيست، پزشك علاوه بر بررسي علل شايع‌تر، ميزان هورمون رشد خون كودك را اندازه‌گيري خواهد كرد. در صورت كشف زودرس مي‌توان كوتولگي هيپوفيزي را با تزريق هورمون رشد انساني كه توسط مهندسي زيستي توليد مي‌شود، درمان كرد.

 

در اين جا كمي توضيح درباره غده هيپوفيز ضروري است. اين غده عضوي به اندازه يك انگشتانه است كه در سمت زير مغز قرار دارد، اين غده، غده غالب خوانده شده است زيرا ترشحات آن فعاليت ساير غدد درون ريز را تنظيم مي‌كند و همچنين باعث رشد و تكامل مي‌شود. فعاليت غده هيپوفيز به نوبه خود توسط بخشي از مغز كه هيپوتالاموس خوانده مي‌شود، تنظيم مي‌گردد. اكثر اختلالات غده هيپوفيز از توليد بسيار زياد يا بسيار كم يكي از شش هورمون آن ناشي مي‌شود. اختلالات غده‌ي هيپوفيز شامل غول پيكري، درشت انتهايي (آكرومگالي)، ديابت بي مزه است، كه كوتولگي نيز از جمله اين اختلالات است. هيپوفيز از جمله غده‌هاي درون ريز بدن است كه البته از مهمترين غده‌هاي درون ريز بوده و از سه بخش پيشين، پيسين و مياني تشكيل شده است. هورمون رشد يا سوما تروتروپ جزء هورمون‌هاي هيپوفيز پيشين است كه در رشد و نحو استخوان‌ها و به طور كلي در رشد بدن دخالت دارد. اگر هيپوفيز جانوري را در دوران رشد خراب كنند، رشد آن متوقف مي شود و اگر به چنين جانور عصاره هيپوفيز تزريق شود، كمبود رشدگي جبران مي‌شود. در صورتي كه تزريق عصاره هيپوفيز مرتب ادامه يابد جانور از حد معمولي نيز بزرگتر مي شود. مطالعات بعدي روشن كرد كه اثر هيپوفيز از طريق تأثير عصاره آن در شته استخوان‌هاست، اهميت اين تأثير در دوران رشد بسيار زياد است زيرا در اين زمان استخوان‌سازي ادامه دارد. و اما بايد گفت كه كاهش شديد و يا افزايش شديد هورمون رشد سبب رشد غيرعادي مي‌شود كه كاهش شديد مقدار اين هورمون در كودكي 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.