ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    21 نفر
اعضا :
    1 نفر
مجموع :
    22 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1286
تعداد کل بازدید ها :
    24916604
اعضاي آنلاين :
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,246 كاربر
اعجاز قرآن تجربیات معلمی درس قرآن
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 79.16 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 55 صفحه
تعداد بازدید : 84 مرتبه


قیمت: 6,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 21

فروشنده ی فایل

shantia
سایر فایل ها
توضیحات :
فهرست :
عنوان  صفحه
- مقدمه 4
- مراحل نزول قرآن 5
- گردآوری و نگارش قرآن در زمان حیات پیامبر (ص)  6
-  گرد اورندگان قرآن  6
- رسم الخط قرآن  7
-  علامت گذاری حروف قرآن  7
-  نقطه گذاری قرآن  7
-  سوره های مکی و مدنی  8
-  خصوصیات آیات و سوره های مکی  8
-  خصوصیات و ایات سوره های مدنی  8
- معنی لغوی قرآن  8
-  معنی لغوی آیه  9
-  معنی لغوی سوره  9
-  نامهای قرآن  9
-  اولین و اخرین سوره قرآن  10
- اولین کلمه قرآن که نازل شده است  10
- سوره هایی که بیش از یک نام دارند  11
-  اسامی بخشهای مختلف قران  12
-  بعضی علوم قرانی  13
-  محتوای سوره های قرانی  14
-  اعجاز قران  27
-  حروف مقطعه قران  28
-  اعجاز عددی قران  28
-  دعاهای قران  33
-  اسماء حسنی درقران  34
-  مناطق جغرافیایی در قران  39
- دو قاعده برای کشف معارف قران  41
-  فرق معنی تلاوت و قرائت  42
-  آداب تلاوت قران اززبان قران  42
- آداب تلاوت قران در کلام معصومین  42
-  سجده های قران  43
-  اوامر و نواحی قران  44
-  سوگندهای قران  44
-  اوصاف قران از زبان قران 45
-  مأخذ نامگذاری سور قران  46
-  دعای پیش از خواندن قران  50
-  دعای ختم قران  51
-  ویژگیهای قران و احکام اسلام  51
-  صفات خدا در قران  51
-  معجزات قران دز دید ریاضی  53
-  حقایق ساده .  54
 
مقدمه : 
 
قرآن کتاب آلهی ، کلام 
خدا و بزرگترین اعجاز جاودانه آخرین پیام اور الهی محمد بن عبدالله (ص) و عصاره و چکیده همه کتب آسمانی است . 
قرآن کتابی است که غبار کهنگی و فنا هرگز نمی تواند بر صفحات نورانی آن بنشیند ، و گذشت زمان نه تنها ان را فرسوده نمی کند ، بلکه روز به روز علوم و معارف پوشیده انرا هویداتر می گرداند . 
هیچ آیین و مکتبی توان مقابله با حقایق استوار و ابدی قران را ندارد . دستوراتش جامع و تا قیام رستاخیز قابل اجراست .
 قران یگانه کتابی است که می تواند خواسته های جوامع بشری را در همه ابعاد عبادی ، سیاسی ، اقتصادی ، قضایی ، تربیتی ، علمی ، اخلاقی و فرهنگی و هنری به بهترین شکل در آورده سازد ، و انسان را به سوی عالی ترین مراتب رشد و کمال انسانی رهنمون شود .
 قران دژ مستحکم امت اسلامی است . از این رو دشمنان اسلام در طول تاریخ همواره کوشیده اند ، با انواع دسیسه های پنهان و اشکار امت اسلامی را از تعالیم حیات بخش قرآن دور نگه داشته و این کتاب انسان ساز را مهجور و از متن جامعه اسلامی خارج و یا منزوی نمایند . ولی علیرغم تلاش مستمر انان ، این کتاب مقدس و این ودیعه بزرگ الهی همواره سر منشاء تمامی تحولات و حرکتها و قیامها بوده ودرخشش ایات روشن ان ، چشم خفاشان زمان را کور کرده است . انقلاب اسلامی ما جوشیده و برگرفته از تعالیم مقدس قرآن است ، که توسط بزرگ پرچم دار حرکت قرآنی در عصر حاضر، حضرت امام خمینی (قدس سره ) در پهنه سرزمین ایران تحقق یافته و می رود تا پیامهای انسان ساز و رهایی بخش قران را به گوش تمامی جهانیان برساند . 
شایسته است ، امت اسلامی ، مخصوصاٌ نسل جوان ، این آینده سازان و سنگرداران فرهنگ قرانی ، هرچه بیشتر با این کتاب مقدس و زمینه های درخشش و تابش پرتو نورانی آیات آن را بر قلوب خود فراهم اورند .
 خداوند همه مارااز پیروان شایسته قرآن قرار دهد . 
 
ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم و یبشر المومنین الذین یعلمون الصالحات ان لهم اجراٌ کبیرا . « سوره بنی اسرائیل آیه 19» 
 
قرآن مردم را به استوارترین راه ، رهبری و راهنمایی می کند . کتابی است ارجمند که باطل و گمراهی در آن را ندارد و از جانب خداوند عزیز بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده است .
 پیامبر اسلام به قران اهمیت بسیار می دادند و در تعلیم و به کار بستن دستورات آن سعی وافری داشتند . مشتاق بودند که این کلام نورانی در دلهای انسانی بنشیند . و خانه دل را از اغیار دور نماید و تجلی گاه جلوه های الهی گرداند .
 ایشان می فرمودند: « قلبی که ظرف قرآن باشد از عذاب خدا به دور است». همچنین «چون فتنه ها همچون پاره های شب سیاه و تار شمارادر میان گرفت به قرآن روی آورید ».
 با این که قرآن را خود به دیگران تعلیم می کردند باز دوست داشتند ایات قرآن را از دیگران بشنوند . «ابن مسعود» و به نقلی «عبیده» می گوید : آن حضرت روزی به من گفت : «برمن قرآن بخوان برای تو با آنکه قرآن برتو نازل شد ؟ فرمود : دوست دارم از دیگری بشنوم». 
 سوره نساء را آغاز کردم و همین که به آیه «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنابک علی هو لاء شهیدا» رسیدم سربلند کردم ، دیدم اشک از چشمان پیامبر جاری است . 
 پیامبر (ص) کسانی را که در قرائت و حفظ قرآن از دیگران جلوتر بودند، بسیار گرامی می داشت . روزی جمعی را به سفری فرستاد . از آنها پرسید : «چقدر قرآن می دانید »؟
 یکی که از همه جوانتر بود گفت : «من فلان و فلان و سوره بقره را می دانم». 
 فرمودند: بروید . امیر شما این جوان است . 
 گفتند : «او از همه کم سال تر است ، فرمود : اوسوره بقره را می داند ». 
 دو چیز را بیشتر سفارش می کردند :«یکی قرآن و دیگری اهل بیت (ع) که معلمان و مفسران و آگاهان به قرآن هستند ». 
 خاضعانه از خداوند بزرگ مسئلت دارم ، مارادر جهت تاسی به رسول الله (ص) و ائمه طاهرین (ع) و شناخت و عمل به دستورات مقدس قرآن یاری و هدایت فرماید . 
 قرآن یگانه سند جاویدان الهی است ، که می تواند بشر سرگردان را به سرچشمه زلال فرهنگ الهی رهنمون گرداند . انس با قرآن ، مقدمات حرکت و هدایت ادمی را در صراط مستقیم ، دوری از رذائل و آلودگی ها ، شکوفا شدن استعداد های عالیه روحی و ملکوتی و رسیدن به مرحله کمال انسانی را آسان می سازد . 
 پس شایسته است که دقیقه ای را فرو نگذاریم و از این سرچشمه پاک و گوارای الهی دل و جان خویش را سیراب نماییم . 
 
مراحل نزول قرآن :
قرآن کریم در سلسله طولی ، سه مرحله از نزول را طی کرد تا در اختیار مردم قرار گرفت : 
1- نزول در لوح محفوظ (لوح محفوظ ظرف قرآن است ). 
2-  نزول در بیت العزه آسمان دنیا 
3-  نزول تدریجی آن بوسیله جبرائیل برپیامبر اسلام (ص). 
 
معنی لغوی وحی :
 وحی در اصل به معنی اشاره سریع است و به اعتبار سرعت گفته اند : «امر وحی» یعنی کار سریع . 
 وحی در قرآن به معانی گوناگونی آمده است ، از جمله : 
1- الهام فطری به انسان :  مانند الهام خداوند به مادر موسی 
2-  الهام غریزی به حیوان : از فبیل الهام خداوند به زنبور در ساختن لانه خود . 
3-  اشاره سریع و مرموز : چنانکه خداوند در مورد زکریای پیامبر(ع) می فرماید . 
4-  القاء امری به فرشتگان : تا آن را فوراٌ فرمان برند . 
5-  سخن گفتن خداوند با انبیاء . 
 
گرد آوری و نگارش قرآن در زمان حیات پیامبر (ص) : 
 پیامبر اسلام (ص) – به منظور صیانت نصوص قرآنی – علاوه بر استمداد از نیروی حافظه خود و حافظه مردم دستور داد قرآن را بنویسند و انانکه دست اندر کار نگارش قرآن بودند ، به «کتاب وحی » نامبردار بوده اند . 
 شمار این نویسندگان وحی به چهل و سه و یا چهل و پنج نفر بالغ می گردد که در زمان پیامبر اسلام (ص) به کتابت وحی اشتغال داشته اند . 
 لازم به ذکر است که پنج نفر از کاتبان وحی که عبارت بودند از : علی بن ابیطالب و زید بن ثابت و عبدالله بن مسعود و معاذ بن جبل و ابی بن کعب بیشتر افتخار حضور پیامبر را داشته اند و حضرت علی (ع) سرپرست و ناظر آنان بوده است . 
 
 گرد آوران قرآن :
 کسانی که به گرد آوران قرآن در زمان رسول اکرم (ص) اقدام کرده اند عبارتند از : 
 علی بن ابیطالب (ع) 
 معاذ بن جبل 
 زید بن ثابت 
 ابی بن کعب 
 ابوزید ثابت بن زید بن نعمان . 
 
نوشت ابزاری که معمولاٌ در ابتدا آیات قرآن را برآن می نوشته اند :
1- آفتاب :
در آن زمان معمولاٌ چوبهایی می ساختند که تقریباٌ پهن و صاف باشد ، و آن را جهت سوار شدن بر پشت شتران می گذاشتند . این چوبها به جهت قسمت صاف و مناسبی که داشت ، گاهی جهت نوشتن مطالب گوناگون از جمله بعضی از آیات قرآن به کار رفته است که اینگونه چوبها را آفتاب می گفته اند . 
2- اکتاف :
 جمع «کتف» به معنای استخوان شانه است در ان ادوار نیز گاهی این استخوانها را به گونه ای قرار می دادند که پس از خشک شدن آماده برای نوشتن باشد . 
3- حریر :نوعی پارچه بوده اسن که به جهت دوامی که داشته ، ایات قرآن را روی آن می نگاشتند . 
4-  رق : نوعی برگ سفید یا پوست نازک و لطیفی بوده که از آن جهت کتابت قرآن استفاده می کرده اند . 
5-  سجل : این کلمه به معنی عهد نامه و کتیبه است که قضات صورت دعاوی و احکام شرعیه را بر آن می نوشتند . 
6-  صحف : این هم یک نوع برگ نازک بوده که جهت نگاشتن و نویسندگی مفید بوده و روی آن کتابت می کرده اند . 
7-  عسب : این لغت به معنای چوب درخت خرماست ، که دارای برگهای پهن و مناسبی بوده است و جهت کتابت آیات و موارد دیگر از ان استفاده می کرده اند . 
8-  قرطاس: این واژه به معنای کاغذ است . در آن ایام لوحه هایی از کاغذ وجود داشته که در نگارش آیات خدا از آنها استفاده می کرده اند . این لغت در قرآن نیز آمده است . 
9-  قلم : این کلمه در چهار آیه از سور قرآن بیان گشته و از آنجا که وسیله مهمی در آموزش و آموختن علوم و شناساندن هستی و جهان آفرینش است ، خداوند تبارک و تعالی آن را با اهمیت شمرده و حتی به ان سوگند خورده است و سوره ای از سور قرآن را نیز به آن اختصاص داده است . 
 

 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.