ورود کاربران
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین
وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
10 نفر
اعضا :
0 نفر
مجموع :
10 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
140
تعداد کل بازدید ها :
24920650
گزارشات سایت
فايل هاي رايگان:
105 فايل
فایل های غیر رایگان :
4,490 فايل
فایل های ويژه:
220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
2,248 كاربر
اخلاق در قرآن
دسته بندي : پروژه و مقاله
حجم فایل : 151.41 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 23 صفحه
تعداد بازدید : 133 مرتبه
حجم فایل : 151.41 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 23 صفحه
تعداد بازدید : 133 مرتبه
قیمت:
2,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
توضیحات :
فهرست مطالب
اخلاق در قرآن 2
● اعتباری نبودن اخلاقیات (پاسخ به شبهه اثبات گرایان) 3
● نفی وظیفهگراییاخلاقی (پاسخ به شبهه کانت) 4
● فطری بودن سعادتطلبی 6
● ذو مراتب بودن سعادت و شقاوت 8
● هدف از خلقت 11
● علت رحمانیتخدا 12
● دوزخیان بیشترند یا بهشتیان؟ 13
● فلسفهی اخلاق 20
منابع : 23
اخلاق در قرآن
در ابتدای بحث، به شبههای که از سوی اثبات گرایان مطرح شده بود، پاسخ گفته شد. هرچند این مختصر مجالی برای بررسی دلایل، معارضات وشبهات ندارد، ولیچوناین شبهه را مطرح نمودهایم،بهاجمال بدانپاسخ میدهیم تا بیپایه بودن سخنآنان که بر آداب و رسوم تکیه میکنند ومیگویند: ممکن است رفتاری در یک جامعهارزشمند، خوب ونشانه ادب تلقی گردد، درحالیکه همین رفتار در جامعه دیگر، بیادبی یا رفتاری خندهدار به حساب آید، آشکار شود.
● اعتباری نبودن اخلاقیات (پاسخ به شبهه اثبات گرایان)
بدیهی است که آداب و رسوم غیر از مسائل اخلاقی است. منظور ما از اخلاق، اصول رفتار انساناست کهمیتواند شکلهای متفاوتی داشته باشد. آداب و رسوم مربوط به اشکال رفتار و غیر از روح آن است. در اخلاق، برای ما مطرح است که مثلا، به پدر، مادر، معلم یا سالمندان احترام بگزاریم. این مسالهای اخلاقی است، اما شکلآن میتواندتابع قراردادباشد. پس مثالهایی که آنها مطرح میکنند مربوط به آداب و رسوم است; یعنی شکل رفتارها، نه مسائل اخلاقی.
ولیآنچه که ما میگوییم تابع واقعیت است روح رفتار اخلاقی میباشد; مثلا، لازم است همیشه به کسانی که احترامشان واجب است، احترامبگزاریم،اما درمورد مصادیقآن، اختلاف نظر وجود دارد یا شکل احترام ممکن است متفاوت باشد. ما معتقدیم که پدر، مادر، معلم و سالمندان از آن جملهاند و رعایت احترام نسبتبه این افراد یک مساله اخلاقی است و در تمام شرایط و تمام جوامع و اعصار تاریخی، احترام به این اشخاص لازم است. این یک حکم تغییر ناپذیر است. اما اینکه شکل احترام باید چگونه باشد، به آداب و رسوم محلی و قومی بستگی دارد که تغییرپذیر است. ممکن است چیزی در جایی خوب باشد و در جای دیگر بد; اما تفاوت دو دیدگاه لطمهای به اصل اخلاق نمیزند. پس همه ارزشها، از جمله ارزشهای اخلاقی، اعتباری، فرضی و تابع سلیقه و قرارداد نیست و نظر اسلام صد در صد مخالف مکتب اثبات گرایی اخلاقی است.
● نفی وظیفهگراییاخلاقی (پاسخ به شبهه کانت)
از همین تعبیر که در آیه شریفه مزبور وارد شده است، نظر اسلام در مقابل بعضی دیگر از مکاتب اخلاقی نیز به دست میآید. نظریه معروفی وجود دارد که از آن با عظمت هم یاد میشود;آن،نظریه کانت در فلسفه اخلاق است.
او میگوید: برای اینکه کاری ارزش اخلاقی داشته باشد باید فقط به انگیزه اطاعت از حکم عقل یا اطاعت از وجدان انجام گیرد. و هر نوع انگیزه دیگری در کار اخلاقی، آن را از ارزش ساقط میکند. به فرض، اگر انسان حرف راستبزند، برای اینکه مردم او را احترام کنند، کارش اخلاقی نیست و ارزشی ندارد یا اگر کسی به فقیری، مریضی یا درماندهای کمک کند و این کار را برای ارضای عواطفاش انجام دهد این کار نیز بیارزش است. حتی اگر کسی کاری را به قصد اینکه از پاداش اخروی یا دنیوی آن بهرهمند شود، انجام دهد باز هم ارزش اخلاقی ندارد. ارزش اخلاقی مخصوص کاری است که فقط به دلیل اطاعت از حکم عقل انجام گیرد.
انسان برای کاری که وظیفه اوست نباید توقع هیچگونه پاداشی داشته باشد. او باید در کار اخلاقی، ارضای عواطف و نتیجه کار را، که موجب سعادت یا کمال نفس است و پاداشی بر آن مترتب میشود، در نظر نداشته باشد. اگر در کار اخلاقی، انگیزهای غیر از تبعیت از عقل وجود داشته باشد آن کار یا بیارزش است و یا ارزش منفی دارد.
نظر اسلام با نظر کانت موافق نیست. تفصیل بررسی این نظریه و اشکالهایی که بر آن وارد است محل بحث ما نیست ولی به طور خلاصه، میتوان گفت که امتیازی که این نظریه بر نظریههای پیشین اخلاقی دارد این است که تا زمان کانت، درباره «نیت فعل» کمتر بحث میشد و اگر بقایای اخلاق یونانیها را که کم و بیش، به عالم اسلام نیز سرایت کرده و برخی از فلاسفه اسلامی هم کتابهای اخلاقیشان را بر اساس آن تنظیم کردهاند، مطالعه کرده باشید، میبینید که ملاک اخلاق در کتب آنها عبارت است از: اعتدال در قوه شهوت، غضب و عقل. اعتدال در شهوت، عفت; اعتدال در غضب، شجاعت و اعتدال در عقل، حکمت است. برآیند این سه صفت نیز عدالت میباشد. این یک نظریه اخلاقی است که از افلاطون، ارسطو و امثال آنها نقل شده و علمای اخلاق اسلامی نیز معمولا براساس همان روش حرکت کردهاند.
نظرات کاربران :
نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.