ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    29 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    29 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    1040
تعداد کل بازدید ها :
    24902932
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
در مورد اختلالات خواندن
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 82.17 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 29 صفحه
تعداد بازدید : 391 مرتبه


قیمت: 2,200 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 2

فروشنده ی فایل

shantia
سایر فایل ها
توضیحات :
مقاله در مورد اختلالات خواندن
 
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 3
نارساخواني 4
ديدگاه هاي نارساخواني 4
ويژگي اختلال در خود كودك 5
روش هاي آموزشي براي افراد نارساخوان 5
تمرينات شنيداري 6
تمرينات بينايي: 7
تمرينات مربوط به حواس ديگر 8
درك اصوات و تلفظ آن 10
ويژگيهاي كودكان داراي اختلال خواندن 10
سنجش و تشخيص 10
روش اجرا 10
درك درست و تلفظ درست صداها 11
راهنمايي هاي به خانواده ها در جهت بهبود مشكلات كودكان نارساخوان: 16
راهبردهاي آموزشي و درماني خواندن 18
تشخيص شنيداري " حساسيت شنيداري " 21
مشكلات حافظه اي 22
مشكلات توالي ديداري وتوالي شنيداري 23
معكوس كردن حروف وكلمات 24
تركيب صدا 25
تحليل كلمه وشيوه هاي آموزش درخواندن 25
شيوه هاي آموزش درخواندن 26
شيوه ارائه كلمات ديداري 27
نكته ها 27
نتیجه گیری 29
 
 
اختلالات خواندن
چکیده 
بدون تردید "خواندن" مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی کودکان در سال‌های آغازین مدرسه است اغلب دانش آموزان در سال اول دبستان در "نوشتن" و "حساب کردن" با چندان مشکل قابل توجهی مواجه نمی‌شوند اما زمانی که آموزش "خواندن" به طوری جدی شروع می‌شود به ویژه هنگامی که جملات و عبارات با تصاویر و نقاشی‌های گویا همراه نیست، دیده می‌شود که بعضی از شاگردان در زمینه خواندن با مشکل مواجه شده ، نیازمند به کمک و راهنمایی فوق العاده هستند.
 
مسئله اختلال در خواندن و یا "نارسا خوانی" زمانی مطرح است که کودک از نظر شنوایی و بینایی مشکلی تداشته و دچار هیچ گونه عقب ماندگی ذهنی نباشند. در این موارد معمولا کودکی که دچار نارسا خوانی است. در زمینه‌های مختلف رشد همانند سایر هم سالان خود بوده از نظر هوشی در سطح متوسط و بالاتر قرار دارند.
 
نارساخواني يك ناتواني در خواندن است كه با مشكلاتي در زبان نوشتاري عليرغم آموزش قراردادي و هوش مناسب، فرصتهاي اجتماعي و فرهنگي مناسب مشخص مي شود. مشكلات ممكن است در خواندن، ديكته و نوشتن آشكار شود.
 
 
مقدمه
مشكلات خواندن مهم ترين عامل عدم موفقيت در مدرسه دانسته شده است و در واقع ساده ترين نشانه اي است كه با كمك آن مي توان شكست كودك را در بسياري از زمينه هاي تحصيلي پيش بيني كرد. خواندن پايه مشترك موفقيت در تمام زمينه هاي تحصيلي است و بايد اهميت خاصي براي آن قائل شويم.
در ارتباط با مشكل خواندن كودك، برخوردهاي مختلفي از سوي والدين و معلمان صورت مي گيرد. برخي والدين با اظهار به اينكه اين گونه كودكان در روابط اجتماعي، بازي با همسالان و صحبت كردن هيچگونه مشكلي ندارند و تنها در خواندن و نوشتن رفتار متفاوت و چشمگيري دارند. دليل آن را بي رغبتي به مدرسه و درس و بي دقتي.
حواس پرتي ناشي از شيطنت و... مي دانند و كودك را تحت فشار قرار داده و با تمرينات اجباري به ظاهر مشكل وي را حل نموده ولي در واقع مشكل همچنان باقي مي ماند و بي رغبتي دانش آموز را به درس بيشتر مي كند. برخي ديگر كه به مشكل آگهي دارند با كمك گرفتن از مشاورين و معلمين خصوصي، روان شناسي و گفتار درمان مشكل واقعي را مي شناسد و براي برطرف كردن آن مي كوشند.
نارساخواني در طول تاريخ به نامهاي استرنوسمبولي (اورتون 1937) و يا الگز يا به معني كوري كلمه و نقص و جزئي در كار مغز، ديس لكسي؛ براي اولين بار برلين در سال 1872 اين كلمه را كه معادل كوري كلمه بود براي كودكان با مشكلات خواندن به كار برد.
 
نارساخواني
ديدگاه هاي نارساخواني
دو ديدگاه مطرح شده توسط صاحب نظراني چون راتر، واتيمور در مورد نارساخواني عبارتند از:
1- نارساخواني ساده؛ تأخير در رشد تكامل بسياري از جنبه هاي مختلف از جمله راه رفتن. انجام حركات ريز و درشت. در تكاليف ساختماني مانند كپي كردن و...
2- نارساخواني ويژه كه تأخير كلي و عمومي در اين نوع وجود ندارد ولي از لحاظ گفتار و زبان تأخير دارند.
 
در تقسيم بندي ديگر ديس لكسي به دو گروه عمده تقسيم شده است:
1- نوع شنيداري: avdijovy   2- نوع بينايي: visal
 
در ديس كلسي شنيداري اختلالاتي در تشخيص شنيداري، صداهاي گفتاري و تركيب آنها، نام بردن آنها و توالي شنيداري يا حافظه مسلسل نيز مشكل خواهند داشت.
در كودكان مبتلا به ديس لكسي بينائي: كودك در تشخيص بينايي، درك بينايي، جهت يابي و رعايت توالي و ترتيب مشكلاتي دارند در صورت اجراي برنامه درماني مناسب مي توانند از طريق شنيداري بياموزند.
 
علائم و تظاهرات باليني كودكان مبتلا به ديس كلسي:
1- اشتباه در رعايت كردن جهات
2- اختلال در نوشتن و هجي كردن ديكته و تأخير زباني
3- اختلال در تمايز انگشتان
4- ضعف در انبار حافظه
5- ناهنجاري مربوط به برتري طرفي و غالبيت مغز
6- عوامل مربوط به مادر و زمان تولد
7- اختلال در عملكرد حركتي و سيستم عصبي
8- ناتواني خانوادگي يا ارثي
 
ويژگي اختلال در خود كودك
او در خواندن كند و ناروان است حركات برگشتي چشم وجود دارد. از وسط كلمات مي خواند. حروف را مي شناسد، برخي كلمات را به صورت آئينه وار يا معكوس مي خواند.
مثل در ß رد                            غم ß من
عوض كردن جاي وا كه ها يا قاطي شدن صداها. تركيب كردن چند صدا.
اختلال در ديكته، هجي كردن و نوشتن و رياضيات، عدم توانايي نوشتن عقايد خود را قالب بيان نوشتاري كودكان مبتلا به ديس كلسي در حافظه كوتاه مدت مشكل دارند، در صورتيكه حافظه درازمدت خوبي دارند.

 

 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.