ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    451
تعداد کل بازدید ها :
    24913819
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,245 كاربر
اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 42.27 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 50 صفحه
تعداد بازدید : 241 مرتبه


قیمت: 4,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -10

فروشنده ی فایل

shantia
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان

اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی

 

اصول كلي تربيتي در فعاليتها و مسابقات ورزشي (براي كودكان عادي و استثنايي)‌ 1
انجام دادن مسابقات ورزشي در آموزشگاهها و مدارس كودكان استثنايي 4
رعايت نكات ايمني 4
وجود وسايل به اندازه كافي براي هر فعاليت و رشته ورزشي 5
وسايل سعمي و بصري ورزشي 5
تمرينهاي مقدماتي در هر رشته ورزشي 6
داوري مسابقات ورزشي 7
اصول آموزش مقدمات مسابقات ورزشي 8
طرح‌ريزي برنامه يك واحد ورزشي 11
باشگاههاي ورزشي دانش‌آموزان 12
جشنهاي ورزشي در جريان سال تحصيلي 13
مسابقات داخلي آموزشگاه (براي كودكان عادي و استثنايي) 14
مسابقات ورزشي بين دبستانها 15
فعاليتهاي ورزشي در اتاق درس و فضاهاي محدود 18
اجراي برنامه‌هاي ورزشي در فضاهاي سرپوشيده 19
نكاتي در مورد اجراي برنامه‌هاي ورزشي در كلاس درس و فضاهاي محدود: 21
سروصدا 21
وسايل ورزشي 22
آماده ساختن اتاق درس براي اجراي برنامه ورزش 22
توصيه در مورد برنامه‌هاي اجرا شدني در اتاقهاي درس 23
اماكن و وسايل ورزشي 25
اماكن ورزشي 26
وسايل و لوازم ورزشي 30
خريد وسايل ورزشي 31
پيشنهاد وسايل ورزشي: 32
وسايل ورزشي ويژه فضاي آزاد: 33
وسايل ورزشي در سالنهاي سرپوشيده: 36
اتاق وسايل ورزشي 40
نگاهداري، تعمير و شماره‌گذاري وسايل: 41
توصيه در مورد تهيه پاره‌اي از وسايل ورزشي 42
شكل و اندازه تعدادي از وسايل ورزشي: 44
 
 
اصول كلي تربيتي در فعاليتها و مسابقات ورزشي (براي كودكان عادي و استثنايي)‌
اهميت مسابقات ورزشي از نظر تربيتي و اجتماعي در اجتماعات بيشتر كشورهاي جهان، مربيان تعليم و تربيت‌بدني را بر آن داشته تا آموزش مقدمات و اصول ساده فني مسابقات ورزشي را جزء اركان مهم برنامه‌هاي ورزشي دبستانها منظور كنند و به مرحله اجرا در آورند. هر چند گنجاندن مسابقات ورزشي در برنامه‌هاي آموزشي دبستانها سابقه نسبتاً طولاني دارد، بايد اذعان كرد كه آنچه تاكنون در اين زمينه انجام شده بيشتر مسابقات ورزشي پسران را مورد توجه قرار داده است، در صورتي كه اين برنامه‌ها بايد براي همه نوباوگان و نوجوانان، يعني تمام پسران و دختران اعم از سالم و ضعيف، تنظيم شود و همه آنان را در بر گيرد. 
معلمان ورزش و مربيات تربيت‌بدني بايد بدانند كه نتايج تربيتي بسياري در ضمن اجراي مسابقات ورزشي عايد نوجوانان و نسل سازنده اجتماع خواهد شد. مسابقات ورزشي موجب مي‌شود كه نوجوانان، شخصيت فردي و استعداد ذاتي خود را بر وز دهند و نيز در اثر رقابت جدي با يكديگر، فوايد اجتماعي با ارزشي به دست آورند. البته آثار ترديدناپذير جسمي و روحي، كه از راه اجراي مسابقات ورزشي نصيب نسل جوان مي‌شود، به قدري روشن و مسلم است كه جاي بحثي باقي نمي‌گذارد. 
مسابقات ورزشي در برنامه‌هاي ورزش دبستانها و دوره راهنمايي توصيه مي‌شود شامل مقدمات ساده فوتبال، بسكتبال، واليبال و ورزشهاي دو و ميداني است. هدف اصلي اجراي مقدمات اين مسابقات در مراحل تحصيلي ابتدايي و راهنمايي، آماده‌سازي آنان براي اجراي مسابقات ورزشي سنگين در آينده، و مهمتر از آن، براي زندگي مؤثر و مولد است. ذهن معلمان ورزش در اجراي مسابقات ورزشي بايد بر آموزش فنون و مهارتها و رعايت مقررات و قواعد ورزش متمركز گردد تا دانش‌آموزان از هر جهت براي فعاليتهاي سالم ورزشي و حتي روبرو شدن با پيشامدها و مشكلات زندگي و مقاومت در مقابل آنها آماده شوند. 
در اجراي مسابقات ورزشي، كه همانا آگاهي از مقررات و آمادگي جسمي و روحي دانش‌آموزان را در بر دارد، مراتب زير براي طرح‌ريزي و تدريس معلمان ورزش پيشنهاد و تأكيد مي‌شود:‌
1. دانش‌آموزان بايد مقررات هر رشته ورزشي را همراه با شرح و معرفي آن، ابتدا در كلاس درس از زبان معلم ورزش بشوند و فرا بگيرند. 
2. معلم ورزش، به منظور آشنايي با اجراي مسابقات معرفي شده در كلاس و مقررات مربوط به آن، بايد مسابقات ساده و غيررسمي متعددي در داخل آموزشگاه ترتيب دهد تا دانش‌آموزان با فرصت كافي فنون و مقررات بازي را فرا بگيرند. 
3. پس از آمادگي كافي دانش‌آموزان و آشنايي كامل آنان با مهارتهاي اوليه هر رشته ورزشي، معلمان ورزش و اداره تربيت‌بدني هر منطقه آموزش و پرورش، بايد برنامه مسابقات ورزش مدارس ناحيه را براي شركت دانش‌آموزان آموزشگاههاي تابع، تنظيم، اعلام و اجرا كنند. 
 
اين طرح همراه با مواد آن براي توجه بيشتر معلمان ورزش در يك مثلث، ترسيم و نشان داده مي‌شود. 
اجراي مسابقات ورزشي بين مدارس ناحيه يا ساير نواحي 
اجراي مسابقات ساده و غيررسمي ورزشي در داخل آموزشگاه 
آموزش و معرفي هر رشته ورزشي و مقررات مربوط (در كلاس درس) 
 
براي توضيح بيشتر در مورد مثلث، معلمان ورزش توجه دارند كه تقريباً همه دانش‌آموزان در كلاسهاي درس با شرح و اصول بازي و مقررات آن آشنايي پيدا مي‌كنند ولي عده كمتري در مسابقات داخل مدرسه شركت مي‌كنند، چون امكان شركت همه آنان در هيچ موقعيتي فراهم نيست. همچنين در مسابقات بين مدارس ناحيه، تعداد شركت‌كننده هر مدرسه به همان ترتيب كم مي‌شود و در رأس مثلث قرار مي‌گيرد. نتيجه اينكه شركت همه دانش‌آموزان در ورزش، راه اصلي و اساسي تربيت و معرفي بهترين ورزشكاران را نيز پايه‌گذاري مي‌كند. 
 
انجام دادن مسابقات ورزشي در آموزشگاهها و مدارس كودكان استثنايي 
براي اجراي برنامه‌هاي مسابقات ورزشي، بايد نكات دقيق و محاسبه شده‌اي را به شرح زير در نظر گرفت. 
 
رعايت نكات ايمني 
اولين گام در جهت رعايت نكات ايمني، متناسب بودن فعاليت و مسابقه ورزشي با سن و سال و توانايي جسمي شركت‌كنندگان است، بدين معني كه در نظر گرفتن رشته‌هاي سنگين ورزشي بدون توجه به قوا و وضع جسماني شركت‌كنندگان، افزون بر اينكه به حال آنان مفيد نخواهد بود، ضررهاي جسمي و روحي جبران‌ناپذيري به سلامت آنها وارد خواهد ساخت. 
نكته ديگر اين است كه معلم و مربي ورزش همواره بايد به خستگي شديد بدني و روحي نوجوانان در مسابقات ورزشي توجه داشته باشد و قبل از اينكه اين حالات به شركت‌كنندگان يا تعدادي از آنان دست دهد از آن بشدت جلوگيري كند. 
معلم و مربي آگاه به ورزش، از پيش براي شركت‌كنندگان و دانش‌آموزان، اساس ايمني هر رشته و مسابقه ورزشي را شرح مي‌دهد و آنان را به رعايت اصول ايمني هر مسابقه موظف مي‌سازد. البته نكته مهم ديگر از نظر ايمني شركت‌كنندگان در فعاليتها و مسابقات ورزشي، در نظر گرفتن و به كار بردن وسايل مناسب ورزشي، حفظ ايمني و سلامت نوجوانان از نظر زمينها و ميدانهاي بي‌خطر ورزشي است؛ مثلاً اگر زمين فوتبال در نزديكي ديوار قرار داشته باشد، مسلم است كه معلم ورزش نكات ايمني را ناديده گرفته است يا بايد بگوييم كه به دست خود موجبات لطمه خوردن به سلامت بازيكنان را در آن زمين فراهم ساخته است. وسعت و حدود ميدانهاي ورزشي بايد مشخص باشد و همه ميدانها بايد قبلاً به كمال دقت آماده و خط‌كشي شده باشد. 
 
وجود وسايل به اندازه كافي براي هر فعاليت و رشته ورزشي 
يكي از مسائلي كه به ورزش لطمه مي‌زند، نبودن وسايل مناسب و كافي ورزشي است. وسيله ورزشي بايد مناسب رشته ورزشي باشد؛ مثلاً نوجوانان نبايد با توپ فوتبال، واليبال بازي كنند؛ زيرا به سلامت اعضاي بدن آنان بخصوص دستهايشان صدمه مي‌زند. تعداد وسايل ورزشي نيز حائز اهميت است، زيرا اگر وسيله ورزشي به اندازه كافي نباشد هميشه تعدادي از دانش‌آموزان، بيكار و در انتظار نوبت، در كنار زمين مي‌ايستند. در فعاليتهايي كه با توپ بازي سرو كار دارد دست كم بايد براي هر دو نفر يك توپ وجود داشته باشد و چه بهتر كه در چنين موردي هر دانش‌آموز يك توپ در اختيار داشته باشد. 
 
وسايل سعمي و بصري ورزشي 
اگر تدريس ورزش، محركي براي دانش‌آموزان باشد و آنها را بر سر شوق آورد، خود به دنبال كسب اطلاعات بيشتر درباره فعاليتها و رشته‌هاي ورزشي خواهند رفت و در اين موقع است كه معلم و مربي ورزش بايد از نظر راهنمايي و معرفي منابع اطلاعاتي و علمي به آنان كمك كند؛ مثلاً از دانش‌آموزي كه به فوتبال علاقه دارد بخواهد كه يك مقاله درباره تاريخ و فن اين ورزش و سابقه و تغيير تكنيكها و مقررات اين رشته ورزشي بنويسد و آن را در كلاس براي افزايش معلومات ديگران بخواند. در چنين موردي معلم و مربي ورزش بايد دانش‌آموز را راهنمايي كند كه «ما در كتابخانه آموزشگاه، تعدادي مجله، كتاب و نشريه درباره فوتبال داريم كه شما مي‌توانيد از آن منابع براي تهيه مقابله خود استفاده كنيد.» 
اسلايدها و پوسترهاي ورزشي نيز براي كسب اطلاعات و تشويق دانش‌آموزان به ورزش بسيار مؤثر است. حتي تعدادي از آموزشگاهها فيلمهايي از رشته‌هاي ورزشي، شامل مسابقات و نمايش فنون مختلف در هر رشته ورزشي براي استفاده دانش‌آموزان در كتابخانه آموزشگاه جمع‌آوري كرده‌اند. روزنامه‌ها و مجله‌هاي ورزشي نيز از بهترين مشوقهاي ورزشي براي نوجوانان محسوب مي‌شود.
 

 


نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.