حجم فایل : 61.06 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : WORD
تعداد صفحات : 21 صفحه
تعداد بازدید : 138 مرتبه
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
فروشنده ی فایل
مقاله در مورد هنر نگارگری
فهرست مطالب
هنر نگارگری 1
نگارگری قبل از اسلام 5
واما چرا واژه مینیاتورجای نگارگری را گرفت؟ 5
نگارگـری پیش از تاریخ در ایران 5
غارنگـاره های لرستـان – میرملاس 6غار نگاره های همیان – دوشـه – لاخ مـزار 6نگـاره های سفالیـن 7
نقش اندازی بر روی مهـر
7نگـارگری دوره هخـامنشیان
ویژگی های نگارگـری و هنـر بعد از هخامنشیان
جایگـاه نگارگری در هنر اشکـانیان
نگـارگری در دوره سـاسانیان
آثار و بقـایای نقاشی دوره سـاسانیان
نگـارگری و کتاب سازی ساسانیـان
مانی و نگـارگری او
نقش زن در نگارگری ایران
تاریخچه نگارگری معاصر
سنت
نسبت و رابطه سنت و نوگرایی
خصوصیات نگارگری معاصر
نتیجه گیری
هنر نگارگری :
با يورش تازيان و سرنگوني دودمان ساساني ، هنر نگاره گري هم چون هنرهاي ديگر از ميان نرفت، بلكه حركت رو به رشد و گسترش آن كند گرديد و اين كندي ادامه داشت تا بر روي كارآمدن صفاريان در سال 247 هجري، سامانيان در سال 279 هجري و ديلميان در سال 316 هجري و فرمانروايي سرداران و پادشاهان ايراني بر سرزمين اجدادي خويش، هنر به زودي رنگ ديگري به خود گرفت و توجه به نقاشي، اين هنر را رواج داد. ايرانيان براي آراستن ظروف لعابي، پارچهها، كتابها، ديوارهاي بناها و كاخهاي خود سخت علاقه نشان داده و بر مبناي هنر نگارهگري ساساني آثار خود را پديد ميآوردند.
در زمان غزنويان و سلجوقيان آثار بسيار زيبا و ارزندهاي از نقاشان به جاي گذاشته شده و هنرمندان بيشماري چون ابونصر نقاش و عبدالملك پاي به عرصهي هنر نهادند. سبك و سياق به كار رفتهي ايشان، ويژهي ايراني و اندكي شبيه نگارهگري دورهي ساساني بوده است كه اين سبك تا سدههاي هفتم و هشتم ادامه داشت، ليكن نفوذ هنر نگارهگري چيني و مغولي ( با يورش مغولان در سدهي هفتم) آن را دگرگون كرد. در سدهي هشتم نگارهگري و تذهيب مورد توجه بزرگان بوده و پادشاهان محلي نقش بزرگي در ترويج يا زوال آن ايفا كردند. به هنگام يورش تيمورلنگ، تاريخ شاهد كوچاندن هنرمندان به سمرقند است كه در ميان شماري از آنان نگارهگراني بودند كه هر يك استاد زمان و نادرهي دوران خود بودند. پس از تيمور، شاهرخ و فرزندانش كه هنرمند و هنرپرور بودند در خراسان و ساير شهرها نگاره گران و تذهيب كاران را مورد تشويق و احترام قرار ميدادند.
هنر نگارهگري در دورهي صفويه روند رو به رشد خويش را ادامه داد و در ادامهي انتقال هنر والاي نگارهگري، اين هنر از هرات (خراسان) به تبريز و قزوين و اصفهان (پايتخت هاي دودمان صفوي) ، هنر نگاره گري به درجهي بلندي از نوآوري رسيد. با استيلاي شاه اسماعيل(930-907 هجري) بر هرات و كوچ استادان به پايتخت او (تبريز) و پس از آن گزينش بهزاد نقاش به سرپرستي كتابخانهي شاهي كه در آن هنگام بسيار شبيه به هنرستان هنرهاي زيبا بوده، زمينهي پيشرفت چشمگير اين هنر بود.
بهزاد و شاگردان او سبك تبريز را كه تا اين زمان رايج بود، منسوخ كردند و سبكي نو در نگارهگري پديد آوردند. بهزاد نگارهگري به شيوهي نقاشان چيني را به طبيعت وزندگاني مردم زمان نزديك ساخت. بيشتر نگارهگران پرآوازهي آن روزگار نيز با او هم آهنگ شدند و اين شيوه را پسنديدند و رونق بخشيدند. اين مكتب هشتاد سال دوام داشت و استاداني چون مظفرعلي، جلال الدين ميرك اصفهاني، ماني شيرازي، ميرسيدعلي منصور، صادقي بيگ، درويش محمد، استاد يوسف، كمالالدين حسين، حديثي اصفهاني، ميرابراهيم همداني، ذهني يزدي، ملك قاسم نقاش، محمدي هروي، پيري نقاش اصفهاني و... آثاري شگرف را به دنياي هنر عرضه داشتند.