ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    27 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    27 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    643
تعداد کل بازدید ها :
    24910655
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
تکنولوژی فیبر نوری
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,کامپیوتر
حجم فایل : 460.87 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 80 صفحه
تعداد بازدید : 234 مرتبه


قیمت: 9,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -6

فروشنده ی فایل

bahar1394
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله تکنولوژی فیبر نوری

 

فهرست مطالب : 
 
فصل اول : سيستم‌های مخابرات فيبر نوری 5
 تاريخچه 6
 اجزا مختلف يک سيستم انتقال فيبرنوری 12
 محاسبه توان نوری 15
 مزايای سيستم انتقال فيبرنوری 16
 مقايسه‌ای بين کابل فيبرنوری و کابل مسی 20
 فصل دوم : فيبرهای نوری 23
 فيبر نوری چيست ؟ 24
 ساختار فيبرنوری 24
 تعاريف و قوانين نوری 27
 الف – نظريه پرتو و کاربردهای آن 27
 ب – قانون بازتابش کلی 30
 ج - زاويه پذيرش در فيبرهای نوری 31
 د - مخروط قبولی نور 32
 ه - روزنه عددی 32
 فيبرنوری چگونه کار می‌کند ؟ 33
 انواع فيبرهای نوری 34
 الف – انواع کابل فيبرنوری بر اساس اشعه گذرنده از آنها 35
 
 
 
ب - انواع کابل فيبرنوری بر اساس ساختار ماده‌ای هسته و غلاف 40
 ج - انواع کابل فيبرنوری بر اساس تغيير در ترکيب مواد مربوط به هسته 43
 د - انواع کابل فيبرنوری بر اساس اشعه گذرنده از آنها و تغيير در ترکيب مواد مربوط به هسته 44
مقايسه بين انواع فيبرها 46
 کابلهای فيبرنوری 47
 مزايا و معايب فيبرهای نوری 55
 کاربردهای فيبرنوری 57
 فصل سوم: استانداردهای مورد استفاده فيبرهای نوری و شبکه‌های بکار گيرنده فيبر 62
 استاندارد IEEE 802.3 63
 توپولوژی چيست ؟ 65
 انواع اصلی توپولوژی‌های فيزيکی 65
 ملاحظاتی در هنگام انتخاب توپولوژی 71
 پروتکل چيست ؟ 72
 نتيجه‌گيری 79
 فهرست منابع 80
 
 
 
 
 
فصل اول :
سيستم‌هاي مخابرات فيبرنوري
 
 
تاريخچه  
از زمان‌هاي بسيار دور تاکنون ، انتقال و مخابره اطلاعات يکي از مهمترين نيازمندي‌هاي بشر بوده‌است . در گذر سال‌ها ، بشر شيوه‌هاي متعددي نظير استفاده از نور ، نور آتش ، تغيير رنگ آب ، توليد صداهاي گوناگون و ... را ابداع کرد ، تا بتواند اين نياز خود را بر طرف نمايد . مخابرات نوري از اوايل دوران پيشرفت بشر ، زمانيکه ابتدا با استفاده از علامت دادن با دست پيام خود را ارسال مي کرد ، شروع شده‌است ؛ بديهي است که در تاريکي اين شکل ارسال اطلاعات را نمي‌توان انجام داد . 
اشعه نور به عنوان انتقال‌دهنده 
در سال 1870 ، جان تيندال ، با استفاده از يک شير ، که آب را از ظرفي به ظرف ديگر منتقل مي‌کرد ، و يک اشعه نور ، ثابت کرد که نور يک مسير معين را از طريق بازتابش داخلي ، طي مي‌کند . وقتي جريان آب از دهانه شير ظرف اول جاري شد ، او اشعه‌اي از نور خورشيد را در مـسير آب هـدايت کـرد . نور ، يک مـسـير زيگـزاگ را در مـسير مـنحني آب پيمـود . اين 
 آزمايش ساده ، اولين تحقيق مشهور در زمينه انتقال هدايت‌شده نور مي‌باشد . 
در 1880 ، ويليام وايلينگ يک شـيوه انتقال نور به نام "لوله‌کشي نور" را به ثبت مي‌رسـاند . او اعتقاد داشت که به وسيله لوله‌هاي آينه‌اي جدا شده از يک منبع واحد روشن‌کننده ، يعني يک منبع الکتريکي نور ، مي‌توان نور را به اتاق‌هاي مختلف بسـياري فرستاد . به همان شکلي که آب امروزه در ساختمان‌ها منتقل مي‌شود . به دليل عقيده غير‌سودمند وي و معرفي چراغ برق اختراعي اديسون در همان سال ، اين نظريه هرگز پذيرفته نشد . 
در هـمين سال ، الکـساندر گـراهام بل ، يک سـيستم انتقال صـوت نوري به نام فـوتوفن را ابداع کرد . در اين سـيستم ، بل از يک آيينه نازک که توسط صدا به لرزه در مي‌آمد ، اسـتفاده نمود . نور خورشـيد بازتابش ‌شـده از اين آيينه ، اطلاعات را حمل مي‌کرد . در گـيرنده ، اين نور تبديل‌يافته ، به سـلنيوم هادي نور اصابت مي‌کند و در آن به يک سيگنال الکتريکي تبديل مي‌شود . اين سـيگنال الکتريکي در يک تلـفن مجدداً به سيگنال صوتي تبديل مي‌گـردد . اين دستگاه از نور فـضاي آزاد براي انتقال صـداي انسان تا فاصله 200 متري ، استفاده کرد . امروزه اين سيستم‌ها در کاربردهاي شبکه‌هاي Metropolitan کاربرد زيادي دارند . 
در نيمه دوم قرن بيستم تکنولوژي سيستم مخابرات فيبر‌نوري جهشی اساسي داشت که منجر به ايجاد سيستم‌هاي مخابرات نوري با ظرفيت بالا شد . در سال 1958 تئوري آمپلي‌فايرهاي لـيزري ارائه شد و جايزه نوبل همان سال را دريافت نمود . دو سال بعد در 1960 ، دستگاه ليزر به طور عملي ساخته شد . پس از اختراع ليزر و مشاهده اين مورد که نور منتشر شده از آن شـباهت زيادي با امواج الکـترومغناطيس ارسالي از يک فرستنده راديويي دارد ، فکر استفاده از ليزر براي انتقال اطلاعات به وجود آمد . 
اولين محيطي که براي انتقال اطلاعات در سيستم‌هاي مخابرات نوري مورد استفاده قرار گرفت ، جو يا اتمسفر بود ؛ که به علت اختلالات ناشي از شرايط جوي نظير رعد و برق ، بارندگي ، شب و روز ، سرما و گرما و ... ضريب شکست هوا فرق مي‌کرد ، تنظيم لنز عدسي‌ها به هم مي‌خورد و شدت نور تغيير مي‌يافت . علاوه بر اينها ، تلفات انتقال نور در جو بر اساس طول موج‌هاي مختلف ، متفاوت بود . اين سيستم مخابراتي به يک جو شفاف و ديد و مسير مستقيم به فرستنده و گيرنده ، نياز داشت و ممکن بود به چشم بيننده‌اي که به طور نا‌آگاهانه به پرتو نگاه مي‌کرد ، آسيب برساند . 
به دليل وجود چنين اشکالاتي ، دانشمندان به فکر استفاده از هدايت نور در يک محيط موجي افتادند . براي هدايت نور در مسافت‌هاي طولاني ، از عدسي‌هايي که در لوله‌هاي مناسبي قرار داشتند ، استفاده شد . بدين ترتيب از پخش شدن پرتو به دليل شکست نور ممانعت به عمل مي‌آمد و از ورود شـعاع‌هاي خارجي نور و رطوبت به آن جلوگيري مي‌شد . در خم‌هاي لوله ، از آيينه‌هاي کروي براي هدايت شعاع نور استفاده مي‌شد . اما اين سيستم‌ها هم به نتيجه مطلوب نرسيدند . به علت لرزش زمين در هنگام وقوع زلزله ، عدسي‌ها کمي جابجا مي‌شدند و در نتيجه مسير نور تغيير مي‌کرد . ضمناً در بالا و پايين لوله هم درجه حرارت متفاوت بود و سبب خم شدن پرتو مي‌شد . پس به فکر استفاده از شيشه افتادند . 
يک قانون مهم در فيزيک ، پايه‌اي براي نظريه ارتباط توسط فيبر‌نوري است : " نور در محيط شيشه مي‌تواند ، اطلاعات را تا مسافت‌هاي طولاني‌تري نسبت به سيگنال‌هاي الکتريکي که مي‌توانند در محيط مسي يا کواکسيال طي شوند ، منتقل کند . " 
شيشه‌هاي معمولي تنها تا چند متر مي‌توانستند نور را انتقال دهند و با افزايش ضخامت ، نور به شدت افت مي‌کرد . در 1966 ثابت شد که اين افت در اثر ناخالصي‌‌هاي مـوجود در شـيشه بوده است . در 1970 ، مـحقـقان مـوفق به تهـيه چند صد متر فيبر SingleMode با تلفات کمتر از   شدند و در پايان سال 1972 ، فيبرهاي MultiMode با تلفاتي کمتر از   نيز ساخته شدند که اين تلفات ، معادل با افت ناشي از کابل‌هاي کواکسيال ساخته شده در آن زمان بود . اين پيشرفت بسيار قابل توجه بود . بالاخره در 1982 فيبرهايي با افت حدود   در طول موج nm 1550 ساخته شد ، که کمترين تلفات در سيستم‌هاي مخابراتي است . فيبر‌نوري نسبت به تمام محيط‌هاي انتقال شناخته شده ، پهناي باند بيشتر و تلفات کمتري دارد . مي‌توان گفت که براي بالا‌بردن و افزايش اطلاعات و داشتن سرويس‌هاي مخابراتي وسيع که از نظر کيفي و کمي ظرفيت بالايي داشته باشند ، بايد پنهاي باند فرکانسي وسيعي وجود داشته باشد . 
در 1983 در آمـريکا ، براي اولـين بار بين شـهرهاي واشينگتن و نيويورک ، فيبرنوري به 
 طول km 400 به عنوان محيط انتقال به کار گرفته شد ، که در تابستان 1984 به بهره‌برداري رسيد . 
در ايران نيز براي اولين بار در سال 1367 فيبر‌نوري SingleMode به طول km 45 با همکاري شرکت siemens آلمان و تلفات   ، در طول موج nm 1310 ، به صورت کانالي ، بين شهرهاي تهران و کرج کشيده شد . 
در 1988 ، دو قـاره اروپا و امريکا از طـريق کابل فيبرنوري زير دريايي به هم مربوط شدند . با اين اقدام ، بارترافيکي ماهواره‌ها به‌شدت کاهش يافت . 
اين پيشرفت‌ها موجب تهيه تسهيلات جديدي در زمينه switching و تکنيک‌هاي مدرن انتقال و محيط انتقال در زمينه مخابرات گشته‌است . اين نوع سرويس‌هاي جديد ، استفاده صحيح از پهناي باند مفيد و ساختمان شبکه‌ها که به تدريج پيچيده‌تر شده‌اند و به فرم ديجيتال تغيير يافته‌اند و در دراز مدت به صورت ISDN در خواهند آمد ، موجب شده که محيط‌هاي انتقال ، مورد مطالعه و بررسي بيشتر قرار گيرند . يکي از نتايج اينکار ، مطالعه در زمينه محيط‌هاي انتقال فيبرنوري است . 
به جرأت مي‌توان گفت که در قرن بيست و يکم ، بشر سيستم‌هاي مخابرات نوري را به عنوان زير بناي اصلي شبکه‌هاي مخابراتي جهاني خود ، انتخاب مي‌کند . 
اجزای مختلف يک سيستم انتقال فيبر نوري 
 
رشته‌هاي نازک فيبرنوري با توجه به ساختمان آن‌ها ، که در ادامه خواهد آمد ، محيط مناسبي جهت انتقال امواج نوراني مي‌باشند و مي‌توان با استفاده از يک منبع نوراني در محدوده طول موج‌هاي   تا   ، چندين هزار کانال تلفني را توسط دو رشته فيبرنوري ، به سادگي منتقل کرد . همانطورکه در شکل زير ديده مي‌شود ، جهت برقراري ارتباط بين دو نقطه ، سيگنال‌هاي ارسالي از مبدأ ، بايد پس از مدولاسيون ، توسط عامل انتقال به مقصد رسيده و پس از تفکيک اطلاعات از طريق دمولاسيون ، مورد استفاده قرار بگيرند . اجزا تشکيل‌دهنده سيستم انتقال فيبرنوري در زير ديده مي‌شوند . 
 در سيستم فوق منبع اطلاعات ، سيگنال‌هاي الکتريکي را که همان اطلاعات مي‌باشند ، به قسمت الکتريکي فرستنده مي‌فرستد . اين قسمت ، منبع نور را به کار انداخته و مدولاسيون سيگنال‌هاي اطلاعات را بر روي موج نوري ، موجب مي‌گردد . منبع نوري متناسب با سيگنال‌هاي الکتريکي ورودي ، سيگنال نوري خروجي ايجاد مي‌کند که اين منبع معمولاً ليزر يا LED است . سيگنال نوري وارد فيبرنوري مي‌شود که براي حفاظت فيبرنوري از آسيب‌هايي که ممکن است در موقع نصب و بکارگيري به آن وارد شود ، آن را با پوشش‌هاي مختلف به صورت کابل در مي‌آورند . 
در يک رشته کابل نوري ، معمولاً چند رشته فيبرنوري قرار مي‌گيرد که هر يک از فيبرها يک کانال ارتباطي مستقل محسوب مي‌شود . کابل نوري ، سيگنال نوري را در مقصد يا در محل تقويت‌کننده‌ها ، به گيرنده مي‌رساند که شامل آشکارساز نوري و گيرنده الکتريکي است . در آشکارساز نوري سيگنال نوري به سيگنال داده تبديل شده و بدين طريق دمولاسيون موج نوري انجام مي‌شود . در قسـمت گيرنده ، سيگنال الکتريکي تا حد لازم جهت قسمت‌هاي بعدي ، تقويت مي‌شود . 
سـيگنال اطلاعات که به موج نوري تبديل مي‌گردد ، مي‌تواند آنالوگ و يا ديجيتال باشد . 
  در سيستم آنالوگ محدوديت مسافت و پهناي باند کم در مقايسه با سيستم انتقال ديجيتال قابل توجه است . 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.