ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    3 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    3 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    770
تعداد کل بازدید ها :
    24926426
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,249 كاربر
بررسی مقایسه اخبار مربوط به زنان در دو سایت بی بی سی فارسی و واحد مرکزی خبر
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,علوم تربیتی اجتماعی , روانشناسی
حجم فایل : 118.14 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : - صفحه
تعداد بازدید : 416 مرتبه


قیمت: 6,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 5

فروشنده ی فایل

honarmand
سایر فایل ها
توضیحات :
این فایل دارای فرمتword و آماده ی پرینت می باشد 
 
بررسی مقایسه اخبار مربوط به زنان در دو سایت بی بی سی فارسی و واحد مرکزی خبر با تاکید بر نظریه برجسته سازی در نیمسال اول سال 1387
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول :کلیات تحقیق
 
مقدمه
 
1-1- چکیده 1
 
2-1- مساله تحقیق 10
 
3-1-ضرورت و اهمیت خبر 12
 
4-1-اهداف تحقیق 18
 
5-1- سوالات تحقیق 19
 
6-1- فرضیات تحقیق21
 
فصل دوم: مبانی نظری و مروری بر تحقیقات پیشین
 
1-2- بررسی تحقیقات پیشین24
 
2-2- بررسی مقالات مرتبط با تحقیق 39
 
3-2- مبانی نظری تحقیق47
 
فصل سوم:روش تحقیق
 
1-3- مقدمه 80
 
2-3-روش تحقیق81
 
3-3-واحد تحلیل81
 
4-3- جامعه آماری 81
 
5-3- روش نمونه گیری86
 
فصل چهارم:یافته های تحقیق
 
1-4- یافته های توصیفی 89
 
2-4- یافته های تبیینی89
 
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها
 
1-5- مروری بر پژوهش 134
 
2-5- دستورالعمل کد گزاری141
 
فهرست منابع و ماخذ 147
 
 
 
چکیده :
 
وسایل ارتباط جمعی امروزه بخش جدایی ناپذیر زندگی انسانها به شمار می روند انسانها برای گرفتن تصمیمات بهینه نیاز به اطلاعات و داده های درست ،جامع و روشن دارند که معمولا این اطلاعات را از رسانه ها به خصوص امروزهاز پایگاه های اطلاع رسانی بدست می آورند
 
نحوه انعکاس رویدادهای جهان خارج توسط رسانه های خبری از جمله مسائلی است که پژوهشگران رسانه ها درباره آن ابزار نظرهای متفاوتی نموده اند و مطالعات گسترده ای انجام داده اند
 
برخی معتقدند رسانه های خبری دنیای خارج را صرفا باز می تابانند و هیچ دخل و تصرفی در آن نمی کنند و خبر همان رویداد است رویکرد بازتابی به عملکرد رسانه های خبری به این معناست که رسانه ها صرفا وسیله ای برای انعکاس رخدادهایی هستند که در جهان به وقوع می پیوندندچنین رویکردی تاکید می کند که رسانه ها به مثابه آینه ای عمل می کنند که می توان در آن واقعیات و رخدادهای جهان خارج را بدون هیچ کم وکاستی مشاهده نمود
 
در پژوهش حاضر این مسئله را در قالب مطالعه و مقایسه اخبار مربوط به زنان در سایت خبری BBCفارسی و واحد مرکزی خبربا رویکرد به نظریه برجسته سازی درنیمسال اول سال 1387 مورد بررسی قرار می دهد
 
زنان و انعکاس اخبار و موضوعات مربوط به آنها ، از جمله موضوعاتی که تاکنون توجه کمتری به آن شده است البته همه ساله با فرا رسیدن هفته زن ، مطبوعات و سایت های خبری کم و بیش ، نسبت به اخبار مربوط به زنان فعال می شوند
 
در این راستا ، این تحقیق به بررسی این مساله می پردازد که سایت خبری واحد مرکزی خبر و سایت BBCفارسی در انعکاس پیام های مربوط به زنان در این مقطع شش ماهه چگونه عمل کرده اند و چه تفاوتها و شباهتهایی میان مسائل و رویدادهای برجسته شده مربوط به زناندر این نشریات و در طی این
 
مقطع وجود داشته است
 
مهمترین نتیجه ای که از این مطالعه بدست آمده این است که نحوه عملکرد و پوشش خبری این رویداد به عنوان یک رویداد بین المللی در این دو سایت خبری مورد بررسی قرار داده است و اختلافات موجود در سیاست بازنمایی این دو رسانه در قبال رویداد مورد مطالعه کاملا روبنایی است 
 
اخبار مربوط به زنان در این تحقیق از جنبه های محتوای موضوعی مطلب ، ماهیت مطلب ، نوع خبر ، مهمترین ارزشها و عناصر خبری برجسته شده در مطلب ، جهت گیری ، منبع ،منطقه رویداد ،منشا ، کاربرد عکس و نوع عکس و موارد جلب کنندهتوجه بازدیدکنندهبکار رفته در مطلب مورد بررسی قرار گرفته است
 
روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحلیل محتوا می باشددر این راستا بازه های زمانی مختلفی از مطالب دو سایت مذکور با روش تمام شمار هدفمند ، انتخاب و موضوعات و مسائل مرتبط با زنان ، مورد بررسی و سپس مقایسه تطبیقی قرار گرفته اند جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مرتبط با مسائل و موضوعات و اخبار زنان است که در دو سایت BBCو واحد مرکزی خبر در نیمسال اول سال 1387 درج گردیده است
 
نتایج حاصل از تحلیل محتوای مطالب مربوط به زنان در این دو سایت نشان می دهد که :
 
-بین محتوای موضوعی مطالب منتشر شدهدر نیمسال اول سال 1387در سایت (BCCفارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت معنی داری وجود دارد
 
- بین بعد سیاسی منتشر شده ، در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی خبر ) ، تفاوت معنی داری وجود دارد
 
- بین بعد اجتماعی مطالب منتشر شده ، در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت معنی داری وجود دارد
 
- بین بعد امور مذهبی مطالب مربوط به سه ماهه پاییز در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی ) خبر تفاوت معنی داری وجود دارد
 
- بین کاربرد عکس در مطالب مربوط به سه ماهه پائیز در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد
 
-بین نوع عکس به کاررفته درم در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی) خبر، تفاوت وجود ندارد
 
-بین نوع جهت گیری مطالب مربوط به این سه ماهه پائیز در سایت ( BBCفارسی و واحد مرکزی خبر ) ، تفاوت معنی دارد وجود دارد
 
- بین نوع مطالب مربوط به زنان در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد
 
- بین منشا مطالب مربوط به زنان ، در سایت (BBCفارسی وواحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد
 
- بین منطقه رویدادمربوط به زنان ، در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی)خبر ، تفاوت وجود ندارد
 
- بین منبعمطالب مربوط به زنان ، در سایت (BBCفارسی و واحد مرکزی ) خبر ، تفاوت وجود ندارد
 
به هر حالنتایج این تحقیق روشن ساخت که انعکاس و باز تاب مسائل زنان در این دو سایت، رویه و عملکردی تقریبا مشابه نداشته و رویدادهای مربوط به این هفته کماکان با مشی و روشی یکسان برجسته شده است
 
نتایج تحقیقنشان می دهد در اکثر متغییرهای تحقیق با احتمال 95 درصد تفاوت معنی داری بین اخبار سایت BBCفارسی و اخبار واحد مرکزی خبر وجود دارد
 
گفتنی است از آنجا که انعکاس رویدادها و اخبار با ارزشها و عناصر متفاوت ، از منابع متکثر و با شکل و سیاقی نا متشابه به خواننده کمک تا اطلاعات بیشتر و جامع تری را کسب کند چنین بر می آید که صاحبان سایتBBCفارسی و واحد مرکزی خبر باید با ارتقاء و و افزایش در زمینه آموزش محورهای تولید خبر به بالا رفتن کیفیت و تنوع پیام های خود کمک کنند
 
 
مقدمه:
 
پایگاه های اطلاع رسانی در عصر ارتباطات و اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای دسترسی به اهداف تلقی می شوند ازاین رو پس از سال 1990 تاسیس و راه اندازی سایت ها ، صورت گرفت و سازمانهای ارتباطی همراه با مقوله مدیریت ، آن هم از طریق مطالعه و پیدا کردن قواعد ، تشکیل شد
 
کارشناسان سایت های ارتباطی را مسیر هایی میدانند که از طریق آنها پیامی به مخاطبان می رسد با این مفهوم ، رسانه باید تا حد مطلوب به مثابه گذر گاهی بی مقاومت برای پیام ها عمل کند
 
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد دنیای امروز ، وجود ارتباطات وسیع و گسترده ی انسانی است ، گسترش ارتباطات به ویژه ارتباطات الکترونیک ، جامعه جدید را چنان از جوامع پیشین متمایز ساخته که عصر نو را عصر ارتباطات و جامعه امروز را جامعه اطلاعاتی خوانده اند در چنین جامعه ای رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به عنوان عنصر کلیدی در ارتباطاعات ، نقش بس مهمی را ایفا می کنند
 
سایت هااز میان تمامی ابزارها و فنون جدید ، بیشترین تاثیر فرهنگی را دارندپایگاه های اطلاع رسانیدر پیدایش عادات تازه ، تغیر در باورها و خلق و خوی و رفتار انسانها ، تکوین فرهنگ جهانی و نزدیک کردن جوامع وملل سهمی شگرف دارند البته میزان تاثیر سایتهاو نیز استقبال همگانی از آنها در همه جوامع یکسان نبوده و تابع متغییر رشد فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه است
 
وسایل ارتباط جمعی عبارتنداز : وسایل چاپ (کتابها ، مجلات و روز نامه ها ) ، فیلم ( فیلم های سینمایی وتجاری ) ،سایت های خبری ( و برخی وسایل مرتبط با اینها از قبیل سایت های خبری های کابلی و ) ، ماهواره و اینترنت که به عنوان وسیله ارتباط جمعی ، به شدت در حال گسترش است در میان وسایل ارتباط جمعی ، روزنامه ، سایت های خبری بیش از هر رسانه دیگری وقت افراد جامعه را به خود اختصاص می دهند و اینبه خاطر ویژگیهایی است که آنها دارا هستند
 
هارولد لاسول ، در بیان کارکردهای رسانه ها معتقد است که رسانه های جمعی باید به حراست از محیط ، همبستگی بین اجزای گوناگون جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی ، انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر ، کمک نماید مرتن و لازارسفلد به عنوان پیشگامان پژوهش در باب وسایل ارتباط جمعی ، رسانه ها را دارای نقش هایی از این قبیل می دانند : وظیفه اخلاقی ( حمایت از هنجارهای اجتماعی ) ، امکان اعطای پایگاه اجتماعی به اشخاص و گروه ها ( آشکار نمودن یا ارتقای پایگاه ها ی آنها از طریق معروفیت دادن به آنان ) و همچنین برخی کارکردهای نا مطلوب
 
نیازمندی انسان امروز به اطلاعات و اخبار در جهت دستیابی به رفاه بیشتر ، بهتر زیستن و ارضای نیاز کنجکاوی ، قدرت ساخت انگاره ها و شکل دهی افکار عمومی را به رسانه ها داده است وسایت ها به عنوان بهترین منابع شکل دهی افکار و تصورات ما از محیط پیرامون بویژه در مورد رویدادها یی که خارج از دسترس ، دید وتجربه مستقیم ما قرار دارند ، نقش مهم و برجسته ای را ایفا می کند بویژه اینکه پایگاه های اطلاع رسانی به دلیل ماندگاری پیام و کثرت مخاطبان ، به وسایل پر قدرتی در جهت اطلاع رسانی در جهان امروز تبدیل شده اند
 
هرگاه سخن از قدرت وسایل ارتباط جمعی در اثر گذاری بر مخاطب مطرح می شود ، خود به خود مطبوعات نیز به عنوان یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی ، اثر گذار بیش از همه و بیش از سایر وسایل ارتباط جمعی در اذهان خطور می کند اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می شود که بدانیم وسایل ارتباط جمعی و به ویژه مطبوعات نقش اثر گذار و همی در دانایی و آگاهی افراد دارد و به صورتهای مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار مخاطبان تاثیر می گذارد در این میان ، مطبوعات از از جایگاهی ویژهبرخوردارند ، چرا که مطبوعات نسبت به سایتها ، امکان بیشتری برای پرداختن به علل ، ریشه ها و راه حل های مسائل دارند مطبوعات از یک طرف با سابقه ترین وسایل ارتباط ارتباط جمعی هستند که تاریخ حیات فرهنگی جامعه را در درون خود نگاه داشته وبه قول ((پیر آلبر )) ، اسناد غنی و در خور توجه بر خوردارند
 
از سوی دیگر ، پیام های سایت ها به دلایل زیادی ، از جمله ماندگاری آنها و نحوه پرداخت به موضوعات ، تاثیرات ژرف و عمیقی از خود بر جای گذاشته است
 
در عصر ارتباطات که جهان زیر سیطره ماهواره ها ، خبرگزایهای بین المللی ، بنگاه های سخن پراکنی ، و همه ابزارهای تبلیغاتی نظام امپریالیسم خبری قرار دارد ، مطبوعات از جایگاه ویژه ای برخوردارند مطبوعات به مثابه بهترین و فراگیرترین ابزار فرهنگ مکتوب در هیاهو ها و سرو صداهای بسیاری که ابزارهای نوین ارتباطی به راه انداخته اند ، آهنگ خوش طنین گسترش آگاهی ها ، انعکاس بی دریغ رویدادها و انعکاس افکار عمومی را در پهنه وسیع ارتباطات می نوازند
 
 سایتها نیز در این دنیای پر آشوب با کسب هویتی که از دیر باز بدست آورده اند ، سعی می کنند نقش دوران ساز خود را ایفا کنند ولی روزنامه ها ی یومیه ، مجلات هفتگی ، ماهنامه ها و فصل نامه ها و همه نشریات بزرگ و کوچکی که در داخل کشور انتشار می یابند هنوز هم پس از سالها نتوانسته اند آنگونه که باید وشاید بر ضعف ها ، وکژیها و نارساییها ی خود غلبه کنند اگر بخواهیم تنها به گوشه ای ناچیز از مسائل و مشکلات مطبوعاتی اشاره کنیم باید دهها کتاب به تحریر در اوریم و مسلما در یک مقاله کوتاه به هیچ وجه قادر نخواهیم بود که همه واقعیتها ی امروز مطبوعات را بیان کنیم
 
در گذشته یکی از عوامل بزرگی که به صورت یک عامل بازدارنده در برابر نقش و رسالت سترگ مطبوعاتی وجود داشته است ، مساله تاثیر ساختار سیاسی منبعث از نظامهای دیکتاتوری و وابسته به امپریالیسم و استکبار جهانی بوده است فقدان آزادی بیان در دوره های تاریخ گذشته همواره به صورت یک مانع اصلی و همه گیر در زمینه فعالیت مطبوعات ظاهر شده است پس از پیروزی انقلاب سلامی که می توان گفت تا حد زیادی مساله سانسور در مطبوعات ایران از بین رفت ، جای ان داشت که روزنامه ها و مجلات و کلیه نشریات موجود از امکانات به دست آمده به میزان شایسته استفاده کنندبررسی اجمالی فعالیت مطبوعات در سال های اخیر نشانگر آن است که این رسانه جمعی تا دستیابی به استانداردهای مورد قبول جهانی و کسب موفقیت های لازم در زمینه تنوبر افکار عمومی جامعه ، راه بسیار درازی را در پیش دارد
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.