ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    5 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    5 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    472
تعداد کل بازدید ها :
    24874056
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
در مورد ایدز
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,پزشکی,پزشکی
حجم فایل : 55.69 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 26 صفحه
تعداد بازدید : 264 مرتبه


قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : -6

فروشنده ی فایل

bahar1394
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله ایدز طاعون قرن

فهرست
ایدز طاعون قرن 
ایدز چیست؟ 
علایم و تظاهرات بالینی 
۱- مرحله ی حاد 
۲- مرحله ی بدون علامت 
۳- بزرگی غدد لنفاوی 
۴- کمپکس مربوط به ایدز (A.R.C) 
▪خستگی ، بیماری و ضعف 
۵- ایدز 
● زمان فرا رسیدن مرحله ی نهایی 
● تشخیص بیماری 
● ایدز چگونه انتقال می یابد 
۲- استفاده از سرنگ و سوزن آلوده 
۳- خون و فرآورده های خونی 
۴- انتقال از مادر به کودک
● راه های دیگر انتقال HIV 
● آخرین آمار 
● روش مبارزه با این بیماری 
● نكات مثبت در مورد جوانان 
نكات منفی در مورد جوانان 
روش ده مرحله‌ای مبارزه با ایدز 
● حق دانستن 
●فاكتورهای ایمنی 
تاریخچه ایدز 
سیاست ایدز 
چرا سیاست مهم است؟ 
▪ راست 
ایدز و حاملگی  
● حامله شدن در زن آلوده به HIV 
● آزمایشها 
مادران، شیر دهی و HIV 
دانش در برابر ایدز 
 
ایدز طاعون قرن : 
● نحوه ی عملکرد و نحوه ی انتقال ایدز (AIDS) 
حتما ا کنون نام ویروس ایدز به گوشتان خورده است و لابد کم و بیش آن را می شناسید . 
اما از آنجا که شیوع این ویروس سرعتی بسیار بیشتر از سرعت همگانی شدن شناخت آن دارد لازم دیدیم بخشی از سایت را به معرفی، نحوه ی عملکرد، راه های پیشگیری و مسایل و مشکلات اجتماعی پیرامون موضوع ایدز اختصاص دهیم. 
 
● ایدز چیست؟ 
ایدز یک بیماری ویروسی عفونی است که از طریق ویروس HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) ایجاد می گردد. ویروس HIV که در سال ۱۹۸۳ توسط پروفسور فرانسوی «مونتاجیر» کشف شد، اولین بار در سال ۱۹۸۱ در آمریکا مشاهده شد. از آن سال تا کنون هنوز دانشمندان موفق به کشف و تولید واکسن و یا دارویی برای پیشگیری و درمان این ویروس نشده اند، چرا که این ویروس دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است.
 
 مثلا: 
HIV به دلیل ویژگی های خاص ژنتیکی می تواند تا بیش از یک میلیون بار تغییر کند. 
HIV در داخل سلول قدرت تکثیر زیادی دارد به طوری که در یک سلول بین چهارصدهزار تا دو میلیون وپانصدهزار ویروس تولید می شود. 
کمتر از ۱۰ تا ۱۰۰ ویروس برای ایجاد بیماری در بدن لازم است. 
ویروس پس از ورود به بدن گلبول های سفید، که نقش سیستم دفاعی بدن را بازی می کنند، را مورد حمله قرار می دهد و این امکان را فراهم می کند تا هر ویروس و میکروبی که وارد بدن شد به راحتی و بدون مواجهه با سیستم ایمنی، بدن را مورد حمله قرار دهد، به همین دلیل این بیماری را ایدز (AIDS) یا سندرم اکتسابی نقص ایمنی بدن (Acquird Immune D eficiency Syndrome) نام نهاده اند. همانطور که از اسم آن برمی آید ایدز یک سندرم است، یعنی مجموعه ای از علائم (و بیماری ها) که توان منحصر به فردی در نابودی بدن انسان دارد. 
 
● علایم و تظاهرات بالینی 
آلودگی به ویروس HIV دلیل ابتلا به بیماری ایدز نیست، هر چند نهایتا به این بیماری منجر می شود. از زمان ورود ویروس به بدن تا زمان ابتلای کامل به بیماری ممکن است بین ۱۰ تا ۱۷ سال (و یا حتی بیشتر) فرد دچار تغییرات خاص و یا طولانی مدت نشود. 
با این وجود می توان دوره ی این بیماری را به ۵ قسمت تقسیم کرد. 
۱- مرحله ی حاد 
در صورتی که تعداد کافی ویروس ایدز وارد بدن فرد شود، پس از چند هفته علایمی همچون تب، گلودرد، بزرگ شدن غدد لنفاوی، دردمفاصل و عضلات، سردرد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، کاهش وزن، تهوع و استفراغ، اسهال و در مواردی هم دانه های جلدی و تظاهرات عصبی در فرد دیده می شود. 
شناسایی ویروس توسط آزمایش، در این مرحله ممکن است از ۲ تا ۱۲ هفته به طول بیانجامد و فرد بدون اطلاع از بیماری خود دیگران را نیز آلوده سازد. 
 
۲- مرحله ی بدون علامت 
در این مرحله که از ۱۰ تا ۱۷ سال طول می کشد، فرد از نظر ظاهری کاملا سالم است اما برای دیگران آلوده کننده است و به همین دلیل کنترل انتشار بیماری در این مرحله مشکل است. 
 
۳- بزرگی غدد لنفاوی 
در این مرحله غدد لنفاوی به صورت بزرگ شده و قرینه (اما بدون درد) در بیش از دو نقطه ی بدن بجز ناحیه ی کشاله ی ران ظاهر می شوند. این مرحله حداقل ۳ ماه باقی می ماند. 
 
۴- کمپکس مربوط به ایدز (A.R.C) 
A.R.C مرحله ی قبل از بروز نهایی ایدز است که امروزه جزء ایدز به حساب می آید. در این مرحله عوارضی ظاهر می شود که به آن علایم مربوط به ایدز می گویند و عبارتند از : 
▪کاهش ۱۰ درصدی وزن (که در اکثر بیماران وجود دارد و پیش رونده است) 
▪بیش از یک ماه ابتلا به اسهال 
▪بیش از یک ماه تب 
▪عرق شبانه 
▪خستگی ، بیماری و ضعف 
 
این علایم پیش از استقرار کامل ایدز ظهور می کند و خود موجب بروز مشکلات زیادی در بدن فرد می شوند. دل درد، سردرد، بیقراری و بی اشتهایی در برخی موارد به چشم می خورد و همچنین تغییرات عصبی منجر به از دست دادن حافظه و آسیب اعصاب محیطی می شود. 
معمولابیماران در این مرحله دچار ضایعات پوستی،مخاطی و ضایعات دایم و یا عود کننده ی دهانی و یا ناحیه ی تناسلی می شوند. 
 
۵- ایدز 
سرانجام آخرین مرحله ی طیف بیماری فرا می رسد و بیمار به علت از دست دادن بخش زیادی از توان دفاعی بدن خود، در آستانه ی ابتلا به بسیاری از عفونت ها و سرطان ها قرار می گیرد که نهایتا بیمار را از پای در می آورند. ایدز بر روی همه ی دستگاه های بدن و اندام ها مثل دستگاه های تنفسی، گوارشی، عضلانی، عصبی، پوست و مخاط، گوش و حلق و بینی و ... اثر می گذارد. 
در این مرحله، متوسط طول عمر در افراد بالغ حدود ۲/۵ سال است و بیمار نهایتا توسط یکی از عفونت های فرصت طلب و یا سرطان ها از پای در می آید. 
 
● زمان فرا رسیدن مرحله ی نهایی 
در افراد بالغ، حدود ۲۵ درصد افراد پس از ۵ سال، ۲۵ درصد پس از ۱۰ سال و ۲۵ درصد پس از ۱۵ سال از ورود HIV به بدن دچار ایدز می شوند . اما در مورد زمان و چگونگی ابتلای ۲۵ درصد باقیمانده، هنوز بحث های مختلفی در جریان است، ولی در هر حال این افراد نیز همواره برای دیگران آلوده کننده باقی می مانند. 
 
● تشخیص بیماری 
تشخیص آلودگی به ویروس ایدز، تنها از راه آزمایش خون میسراست. البته این کار مستلزم گذشت بیش از چند هفته وحتی ۶ ماه از ورود ویروس به بدن است که به آن دروه ی «دریچه ای» یا «پنجره ای» می گویند. با این حال روش های آزمایشی تخصصی و در سطح تایید نهایی کوتاه مدت هم وجود دارد که به علت هزینه ی بالا استفاده کمتری دارد. 
در هر حال با تشخیص به موقع و بجا امکان «درمان های نگه دارنده» افزایش پیدا می کند و شرایط مناسب تری برای زندگی فرد بیمار ایجاد می شود. ضمن آن که احتمال شیوع و انتقال بیماری نیز کاهش می یابد.
 
● ایدز چگونه انتقال می یابد 
به طور کلی چهار حالت اصلی برای انتقال ویروس HIV مد نظر گرفته می شود: 
۱- تماس جنسی %۷۰-۸۰ 
۲- استفاده از سرنگ و سوزن آلوده %۵-۱۱ 
۳- خون و فراورده های خونی %۳-۵ 
۴- از مادر به کودک %۵-۱۰ 
 
* توجه : آمارهای بالا بر اساس مقیاس جهانی است و در کشورهای مختلف ممکن است درصدها متفاوت باشند. 
۱- تماس جنسی 
شایع ترین راه سرایت ویروس HIV است که از فرد آلوده به شریک جنسی اش (هم جنس و غیرهم جنس) انتقال می یابد و در این میان احتمال انتقال بیماری از مرد به زن بیشتر است. 
وجود بیماری هایی همچون سوزاک، سیفلیس و دیگر بیماری های مقاربتی و همچنین زخم های دستگاه تناسلی خطر انتقال را چند برابر می کند. همچنین ارتباط جنسی مقعدی خطر انتقال را به شدت افزایش می دهد . در مورد انتقال از طریق آب دهان تا کنون هیچ موردی در جهان دیده نشده است، با این حال در صورت وجود زخم یا بریدگی در لب، لثه و دهان در هنگام ارتباط دهانی پر خطر (بوسه های در هم رونده، French Kiss) احتمال انتقال بیماری از طریق خون وجود دارد. 
 
۲- استفاده از سرنگ و سوزن آلوده 
این امر به صورت اشتراکی در معتادان تزریقی رواج دارد و در صورت ابتلای یکی از این افراد به بیماری ایدز، دیگران نیز از طریق همان سرنگ یا سوزن مشترک ویروس را به بدن خود انتقال می دهند. این اتفاق در کشور ما (علی الخصوص در زندان های کشور) به شکل گسترده ای حادث شد و از آنجا که معمولا این افراد دارای روابط جنسی غیر زناشویی و پر خطر هستند و یا از چند شریک جنسی مختلف برخورد دارند سرعت شیوع و انتقال بیماری را به شدت افزایش می دهند. 
 
۳- خون و فرآورده های خونی 
امروزه احتمال سرایت بیماری از این راه تقریبا به صفر رسیده است زیرا در سازمان های انتقال خون و بیمارستان ها خون های اهدایی به دقت مورد آزمایش قرار می گیرند ، اما پیش از این در موارد بسیاری ویروس HIV از همین طریق انتقال می یافت. در کشور خودمان اولین مورد مشاهده HIV در سال ۱۳۶۶ درکودکی ۶ ساله که از فرآورده های خونی وارداتی استفاده می کرد، اتفاق افتاد. 
 
۴- انتقال از مادر به کودک 
ویروس HIV ممکن است در دوران حاملگی ، هنگام وضع حمل و پس از زایمان از مادر به کودک منتقل شود. همچنین شیردادن یکی از راه های انتقال HIV از مادر مبتلا به کودک است. 
در چنین مواردی بیماری به سرعت در بدن کودک گسترش می یابد و احتمال زنده ماندن کودک کم است. 
 
● راه های دیگر انتقال HIV 
پیوند اعضا از بافت های آلوده ی افراد آلوده ، خال کوبی ، سوراخ کردن گوش توسط سوزن و لوازم آلوده ، استفاده از مسواک و تیغ افراد آلوده و مواردی از این قبیل که در همه ی آن ها ویروس از طریق خون جابه جا می شود ، از دیگر راه های انتقال بیماری ایدز هستند که البته در صد بسیار کمی را به خود اختصاص می دهند. 
 
● راه هایی که ویروس از طریق آن ها انتقال نمی یابد 
▪تماس معمولی 
▪بغل گرفتن و بوسیدن صورت 
▪آب و غذا 
زنیش حشرات 
▪البسه ی دست دوم 
▪وسایل زندگی مشترک 
▪دست دادن 
▪عطسه و سرفه 
▪اشک و عرق 
▪استخر و توالت عمومی 
▪وسایل غذاخوری مشترک 
▪گوشی تلفن 
▪گروه های در معرض خطر 
▪جوانان 
▪همسران افراد مبتلا 
▪زنان و مردان فاسد و بدکار 
▪معتادان تزریقی 
▪مبتلایان به بیماری های آمیزشی 
▪بیماران مبتلا به هموفیلی، تالاسمی، هپاتیت و سل 
▪پرسنل بهداشتی بیمارستان ها که موارد ایمنی را رعایت نکنند 
▪فرزندان مادران آلوده 
▪شرکای جنسی افراد مبتلا 
▪هم جنس بازان 
▪افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند 
▪استفاده کنندگان از فرآورده های خونی 
▪ملوانان و رانندگان عبوری از مرزها 
 
● آخرین آمار 
براساس آخرین آمار صندوق مبارزه با ایدز ملل متحد (UNAIDS) که در دسامبر ۲۰۰۳ منتشر شده است در خاورمیانه و آفریقای شمالی ۰۰۰/ ۶۰۰ نفر از ابتلا به این بیماری رنج می برند. این رقم در کل دنیا بیش از ۷۰ ملیون نفر است. 
تا پایان سال ۲۰۰۲ ، ۲۴/۹ ملیون نفر دراثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند . 
در هر دقیقه در حدود ۱۵ نفر و روزانه حدود ۶/۰۰۰ جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله در جهان به این ویروس آلوده می شوند. 
با توجه به اینکه ایران رقم بسیار بالایی از معتادان تزریقی خود را ( خصوصا در داخل زندان ها ) در معرض ابتلا و یا مبتلا به ایدز می دید ، در بین کشورهای منطقه ( به همراه لیبی) به کنترل گسترده ی انتقال ایدز در بین معتادان از طریق آگاهی بخشی و اجرای برنامه های سراسری مبارزه با ایدز پرداخته است. 
با این حال انتقال این بیماری از طریق آمیزش جنسی به سرعت - خصوصا در میان جوانان - در حال افزایش است و هیچ آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به این بیماری در کشورمان وجود ندارد.
 
● روش مبارزه با این بیماری 
حدود نیمی از جمعیت جهان كمتر از ۲۵ سال سن دارد و در این میان نزدیك به ۱ میلیارد نفر بین ۱۰ تا ۱۵ ساله هستند. دركشور خودمان، كه مقام دوم جمعیت جوان دنیا را در اختیار دارد، حدود ۲۲ میلیون جوان بین ۱۵ تا ۱۹ ساله زندگی می‌كنند. با توجه به این آمار كه روزانه بیش از ۶ هزار نفر در جهان به بیماری ایدز مبتلا می شوند كه نیمی از آنان ( ۳ هزارنفر) ۱۵ تا ۲۴ ساله هستند ،ضرورت قرار گرفتن جوانان در كانون توجه بسیج همگانی در برابر ایدز به خوبی احساس می شود. 
 
● نكات مثبت در مورد جوانان 
▪آموزش پذیری و قدرت یادگیری جوانان زیاد است و در صورت دسترسی به موقع به اطلاعات مناسب، خطر ابتلای آنان به ایدز (و دیگر بیمار‌ی های همه‌گیر) تا حدِ زیادی كاهش می یابد. 
▪شكل دادن الگوهای سالم از آغاز دورانِ نوجوانی بسیار آسان تر از تغییر دادن الگوهای رفتاری مخاطره آمیزی است كه پیش از این شكل گرفته است. 
▪ مسایل پیرامون ایدز، در بطن عملكردها و باورهای اجتماعی و فرهنگی نهفته است كه بسیاری از آن‌ها درونی ، شخصی ، خصوصی است و تنها جوانان ظرفیت پذیرش تغییر در آن‌ها را دارند. 
 
● نكات منفی در مورد جوانان 
▪جوانان ارتباط جنسی دارند : در بسیاری از كشورهای جهان، در صدبالایی از جوانان پیش از رسیدن به ۱۵ سالگی روابط جنسی خود را آغاز میكنند كه معمولاً بیش از ۵۰ درصد آنان از كاندوم استفاده نمی كنند. 
▪ جوانان فاقد اطلاعات هستند : بسیاری از افراد در باره‌ی راه‌های انتقال ایدز اطلاعات چندانی ندارند و تصورات غلطی همچون انتقال ایدز از طریق سحر و جادو ، نیش حشرات و … بسیار رایج است. عدم اطلاع از الفبای پیشگیری (پرهیز، پایبندی و كاندوم) در بین جوانان و نوجوانان و یا عدم اجرای صحیح این اصول ( مانند استفاده‌ی نادرست از كاندوم) خطر ابتلای جوانان و نوجوانان به ایدز را به شدت افزایش می دهد. 
▪ آسیب‌پذیری دختران : زنان و دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله به علت فیزیولوژی بدن، شرایط اجتماعی و عدم آگاهی ، ۵ تا ۸ بار بیش از مردان هم سن خود در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند. 
▪رویا رویی جوانان با سطح بالایی از خطرات : تزریق مواد مخدر ، قربانی تجاوز جنسی شدن، فعالیت جنسی برای كسب درآمدهای نامشروع، همجنس بازی مردان (رابطه ی مقعدی) سوء استفاده‌ جنسی از نوجوانانی كه درگیر جنگ هستند، جوانان و كودكان خیابانی ، كودكان یتیم شده بر اثر ایدز همه از موارد پرخطری هستند كه كودكان، نوجوانان و جوانان با آن‌ها مواجهند. 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.