ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    12 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    12 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    397
تعداد کل بازدید ها :
    24873981
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,241 كاربر
در مورد آرتروز
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,پزشکی,پزشکی,بیماری ها,بیماری ها
حجم فایل : 107.94 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 37 صفحه
تعداد بازدید : 276 مرتبه


قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 23

فروشنده ی فایل

bahar1394
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله آرتروز

 

فهرست

تعریف بیماری
شایع ترین بیماری های مفصلی
ضربه گيري 
حمل کردن مواد غذايي 
مکمل هاي غذايي جهت جلوگيري و درمان آرتريت 
نتيجه گيري 
آرتروز رابطه مستقیم با چاقی دارد
خواص سیب برای درمان ارتروز
روش های درمان آرتروز
آیا لیزر هم در جراحی زانو كاربرد دارد؟
چه زمانی کار به جراحی می ‌کشد؟
درمان در این بیماری چگونه است؟
 
 
تعریف بیماری
یكی از بیماریهای كه در یكی دو دهه اخیر نام آن زیاد به گوش می‌خورد بیماری آرتروز است. این بیماری كه در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود، از شایعترین بیماریهای مفصلی به شمار می‌آید.
 عوامل متعددی در روند بیماری آرتروز موثرند. عواملی مثل جنسیت، نژاد، وراثت یا نحوه زندگی افراد. آمار مبتلایان به بیماری آرتروز در قاره آسیا بیشتر از سایر نقاط دنیاست. اسكلت بدن ما از استخوان‌های متعددی تشكیل شده است. هر كدام از اعضای بدن استخوانهای مخصوص خود را دارد. گاه این استخوانها از اعضا درونی بدن محفاظت می‌كنند مثل استخوانهای قفسه سینه كه از قلب و شش‌ها مراقبت می‌كنند و تقریبا ثابت و بی‌حركت هستند و گاه نقش حركتی بر عهده دارند، مثل استخوانهای دست یا پا كه با كمك عضلات چسبیده به آنها حركت می‌كنند.در فاصله بین یك استخوان تا استخوان بعدی مفصل قرار گرفته است. مفصل‌ها مثل لولا عمل می‌كنند. استخوانها روی مفصل‌ها می‌چرخند، بدین ترتیب حركت در یك عضو میسر ‌می‌شود. سطح مفصل‌ كه با استخوان در ارتباط است با لایه‌ لغزنده‌ای بنام غضروف پوشیده شده است. لغزندگی سطح غضروف چرخش استخوان روی مفصل را ممكن می‌كند.با گذشت زمان و سپری شدن عمر سطح مفاصل یا همان غضروف دچار ساییدگی و از بین‌رفتگی می‌شود. با كم شدن لغزندگی، حركت یا چرخش استخوانها روی مفاصل با درد همراه می‌شود. بیماری آرتروز بیماری است كه در آن سطح مفصل یا همان غضروف به شدت آسیب دیده و تا حد زیادی از بین رفته است، به همین جهت چرخش یا حركت استخوان روی مفصل با درد شدید همراه است. درد با شروع حركت آغاز می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد.از بین رفتن غضروف در بیماری آرتروز تنها به علت پیری نیست. عوامل متعددی می‌توانند موجب ساییدگی سطح مفصل و بروز بیماری آرتروز شوند. كار و فعالیت شدید بدنی، اضافه وزن یا ورزشهای سنگین از جمله این موارد هستند. مفاصل استخوانهای زانو و مفاصل استخوانهای لگن بیشتر از سایرمفاصل‌ دچار فرسایش و ساییدگی می‌شود به همین جهت آرتروز در این مناطق شایع‌تر است. اما احتمال بروز آرتروز در هر یك از بندها یا همان مفصل‌های بدن وجود دارد. به عنوان مثال آرتروز انگشتان كه در تایپیست‌ها شایع است.سیر بیماری در افراد مختلف متفاوت است و كاملا به نحوه زندگی فرد وابسته است. متاسفانه هیچ راهی برای ترمیم غضروف فرسوده و از بین رفته وجود ندارد. پیشرفت بیماری آرتروز موجب خشك شدن عضو می‌شود. اصطلاحی كه مفهوم آن تخریب شدید غضروف و عدم تحرك استخوان به علت درد زیاد است. این حالت كه بیشتر در بیماران مبتلا به آرتروز زانو مشاهده می‌شود ضعف یا تنبلی عضلات چسبیده به استخوانهای پا را به دنبال دارد و وضعیت بدنی بیمار را وخیم‌تر می‌كند. به همین علت پزشكان تاكیدمی‌كنند افراد مبتلا به آرتروز علاوه بر انجام كارهای روزمره به نرمش‌های سبك بپردازند.درمان بیماری آرتروز بسیار سخت و تقریبا غیر ممكن است. برای كاهش درد بیمار باید به طور مداوم از داروهای مسكن و ضد التهابی استفاده كند. مصرف مداوم این داروها به سایر اندامهای درون بدنی آسیب می‌زند. احتمال بروز حمله‌های قلبی در این افراد بیشتر از سایرین است. مصرف مقادیر فراوان داروهای التهابی موجب افزایش فشار خون می‌شود به همین جهت اندازه‌گیری مرتب و مداوم فشار خون نكته‌ای است كه در این بیماری باید به آن توجه ویژه شود.نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد كه وجود مكمل‌های غذایی مانند مواد غذایی سرشار از كلسیم و منیزیم فرسایش غضروف را به تاخیر می‌اندازد. شیر و لبنیات حاوی این مواد هستند. تغذیه صحیح بخصوص در سنین رشد موجب نیرومند شدن استخوان‌بند‌ی اسكلت می‌شود. 
 
شایع ترین بیماری های مفصلی
شايع ترين شکلهاي بيماريهاي مفصلي معمولا عبارتند از: آرتريت روماتوئيد ( rheumatoid arthritis ) ، استئوآرتريت ( osteoartrithis ) و نقرس ( gout ) . استئوآرتريت از متداول ترين نوع اختلالات مفصلي است که در اثر تخريب مفصل هاي گوناگون مانند باسن يا زانوها ايجاد مي شود . با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به اين بيماري افزايش مي يابد . آسيب هايي که در گذشته رخ داده است ، اضافه وزن و فعاليت هاي شديد بدني نيز موجب اين بيماري مي شوند . 
اگر چه هنوز علت اصلي بروز استئوآرتريت از نظر علمي توضيح داده نشده است ، با اين وجود به نظر مي رسد که توضيحات ذيل با کليه ي حقايق شناخته شده مطابقت دارد : 
غضروف ماده اي است لغزنده و تحت فشار، که در انتهاي استخوان ها قرار دارد . اين ماده تشکيل دهنده مفصل هاست و همواره در معرض فرسايش قرار دارد . مايع سينوويال ( synovial fluid ) با محافظت ا زغضروف و نرم سازي آن موجب فعاليت هاي سالم و بدون درد مي گردد . مفصل در حالت تعادلي ديناميکي بوده ، در اثر فعاليت هاي روزانه دائما در معرض فرسايش مي باشد . بدن با بازسازي غضروف هاي جديد ، غضروف هاي ساييده شده را با کمک برخي آنزيم ها از سيستم خارج مي گرداند و مادامي که اين دو فرايند در وضعيت تعادل باقي بمانند ، مفاصل نيز سالم مي مانند . 
در وضعيت طبيعي ، بدن ماده اوليه ساختار غضروفي ( glucosamine ) را توليد و جذب مي کند و سپس از آن براي ساختن غضروف هاي جديد و جايگزيني آن استفاده مي کند . با افزايش سن ، بدن نمي تواند جهت حفظ تعادل مورد نياز ، گلوکزامين کافي را توليد کند . اين عدم تعادل موجب ايجاد استئوآرتريت يا آرتريت مي شود . 
با اين حال ، پيري تنها عامل ايجاد آرتريت نيست . آسيب هاي ورزشي و ديگر آسيب هاي فيزيکي نيز ممکن است موجب اين بيماري شوند . 1 
تحقيقات نشان داده است که گلوکزامين و ديگر مکمل هاي غذايي مانند کلسيم ، منيزيوم ، روي و سيليکن ارگانيک و غيره ، جهت رفع کمبودهاي غذايي و حفظ تعادل بين ايجاد غضروف و تخريب آن مورد نياز هستند . 
مايع سينوويال 
غشاهاي سينوويال ، غشاهايي هستند در اطراف مفصل ها ، که کپسولي را در انتهاي استخوان ها تشکيل مي دهند . اين غشاء ، مايعي به نام مايع سينوويال ترشح مي کند . اين مايع وظايف بسياري را انجام مي دهد که مهم ترين آنها عبارتند از : 
1- نرم سازي ( lubrication ) 
2- ضربه گيري ( shock absorber ) 
3- حمل کردن مواد غذايي ( nutrient carrier ) 
نرم سازي 
مفصل سالم مفصلي است که نرم سازي شود ( به اصطلاح روغن کاري شود ) . مايع سينوويال موجب نرم سازي مفصل هاي سالم و محافظت از آنها مي گردد . اين مايع غليظ باعث مي شود که مفصل ها به نرمي با يکديگر اصطکاک داشته باشند .هنگامي که بدن به مقدارکافي نتواند موادي مانند گلوکزامين و کندراتين ( chondroitin ) را توليد کند ، مايع سينوويال رقيق مي شود . در اين حالت اين مايع نمي تواند وظيفه ي خود را به عنوان يک نرم کننده انجام دهد . 
 
 
ضربه گيري 
مايع سينوويال داراي خواص قابل توجه ضربه گيري مي باشد . هنگام راه رفتن ، دويدن ، پرش يا فعاليتهاي شديد بدني ، اين مايع جهت محافظت مفصل ها غليظ تر و چسبناک تر مي شود . پس از رفع فشار يا کشيدگي ، اين مايع جهت عمل نرم سازي مجدد ، بلافاصله غلظت و چسبندگي طبيعي خود را به دست مي آورد . اين فرايند به طور مکرر و با سرعت هر چه تمام تر رخ مي دهد . وقتي که بدن نتواند به مقدار کافي حمل کننده هاي مواد غذايي را توليد کند ، مکانيزم آن از کار مي افتد . کاهش چسبندگي مايع سينوويال موجب رقيق تر شدن و از بين رفتن خاصيت ضربه گيري و نرم سازي آن مي گردد و اين امر منجر به بروز درد ، خشکي و کاهش تحرک مفصل ها مي شود . 
 
حمل کردن مواد غذايي 
مايع سينوويال مايعي است فاقد عروق خوني که مواد خام را از طريق مکانيزم انتشار و جا به جايي ( diffusion and convection ) از خون به غضروف انتقال مي دهد . مکانيزم انتشار ، فرايند نسبتا کندي است ، اما مکانيزم جا به جايي به هنگام فعاليت بدني ، کارايي بيشتري دارد . از طريق فعاليت هاي بدني مايع سينوويال ( مواد غذايي حاوي مايع سينوويال ) دائما در حال شست وشوي غضروف مي باشد و مواد غذايي محلول در مايع سينوويال از قبيل گلوکزامين ، کلسيم ، فسفر ، روي و غيره به طور مکرر موجب بازسازي غضروف مي شود . با افزايش مواد غذايي و نيز فعاليت هاي جسماني و بازسازي مؤثر غضروف ها ، بدن مي تواند غضروف ساييده شده را با سرعت زيادي ترميم کند . 
شيوه هاي درمان 
الف ) شيوه هاي معمول : 
1- از آن جايي که مفصل ها از عصب هاي زيادي تشکيل شده اند ، درد يکي از شايع ترين نشانه هاي 
ساييدگي مفصل به شمار مي رود . جهت درمان آن مي توان از گرماي موضعي ، ماساژ ، استفاده ازعصا و داروهاي مختلف استفاده کرد . 
2- کساني که دچار آرتريت هستند به خوبي از تأثير داروهايي نظير آسپرين ، ايبوپروفن و داروهاي ضد التهابي غيراستروئيدي ( NSAIDs ) در کاهش درد حتي به طور موقت ، آگاهي دارند . پس از مدتي با بازگشت درد ، اين افراد ناگزير به استفاده از دوز بالاتري از اين نوع داروها هستند . مشکل زماني آغاز مي شود که نياز به اين مسکن ها جنبه ي اعتياد به خود بگيرد ( مانند بيماري هاي مزمن نظير آرتريت ) . بنابراين استفاده از داروهاي غيراستروئيدي در کوتاه مدت ممکن است مفيد باشد ، اما مصرف دوز بالا در دراز مدت جهت اختلالاتي مانند استئوآرتريت ، مي تواند بسيار خطرناک باشد . براي مثال مي توان به عوارض زير اشاره کرد : 
• صدمه به کليه و کبد 
• فشار خون 
• آسيب به معده و روده 
• حملات آسمي 
• ايجاد صداهاي زنگ مانند درگوش 
 
استامينوفن ـــ اين دارو مسکن ديگري است که جزء NSAIDs نمي باشد . با اين حال داراي مشکلات خاص خود است . به عنوان مثال ، ترکيب الکل و استامينوفن مي تواند کشنده باشد . بنابراين مصرف Tylenol ( استامينوفن ) خالي از اشکال نيست . جهت آگاهي از مواد تشکيل دهنده ي داروها بايد همواره به برچسب آنها توجه داشت . از آن جايي که آرتريت روماتوئيد يک بيماري درازمدت با علائم و نشانه هاي وسيعي مي باشد ، استفاده از داروهاي قوي به طور اجتناب ناپذيري مي تواند عوارض جنبي بر جاي گذارد . 
Celebrex ـــ جديدترين دارو جهت درمان درد است و رده اي است از ترکيباتي موسوم به بازدارنده هاي COX-2 ( نوع دوم cyclo-oxygenase ) . همچنين آنزيم ديگري موسوم به COX-1 نيز وجود دارد . اين آنزيم ها جهت ايجاد ترکيبات رده ي ديگري موسوم به پروستا گلاندين ها ( Prostaglandins ) به بدن کمک مي کنند . 
پروستا گلاندين ها که داراي فعاليت کوتاه مدت هستند ، مواد شيميايي هورمون مانندي مي باشند که در بسياري از سلول هاي بدن ما يافت مي شوند و موجب تنظيم فعاليت سلول ها و حفظ سلامتي ما مي شوند. مهم ترين انواع پروستا گلاندين ها عبارتند از : PG3 , PG2 , PG1 . نوع PG1 و PG3 داراي اثرات سودمندي هستند ، اما نوع PG2 با درد و التهاب همراه است که با کمک آنزيم COX-2 توليد مي شود . بازدارنده هاي COX-2 همچنين مانع توليد عامل پروستا گلانديني نوع 2 موسوم به پروستا سيکلين ( prostacyclin ) مي شوند که احتمالا اين ماده موجب بروز اختلالاتي مانند حملات قلبي و سکته مغزي مي گردد . ديگر پروستا گلاندين هاي ايجاد شده با کمک آنزيم COX-1 ، موجب حفاظت لايه هاي مخاطي سيستم گوارشي در برابر اسيد معده و روده مي شود . اين مواد با کمک سلول goblet به طور مکرر لايه ي مخاطي مجراي GI را بازسازي مي کنند . چنانچه از توليد اين نوع پروستا گلاندين ها جلوگيري شود ، يکي از عواقب احتمالي آن خون ريزي معده و روده مي باشد . 26 متأسفانه بيشتر داروهاي غير استروئيدي حتي آنهايي که از نوع " نسل دوم " مي باشند ، به طور کامل قادربه جلوگيري ازدو نوع آنزيم نمي باشند . 
3- استروئيد ها 
با آن که استروئيدهايي مانند کورتيزون ( cortisone ) ، پردنيزون ( prednisone ) و غيره جزء داروهاي غيراستروئيدي نيستند ، اما تا اندازه اي شبيه به بازدارنده ي COX-2 عمل مي کنند . درمان با کورتيزول ( cortisol ) به مدت شش ماه مي تواند منجر به بيماري استئوپروز ( osteoprosis ) شود . Corticosteroids نيز سبب استئوپروز و شکستگي استخوانها در بسياري از بيماران مي شود . از اثرات نامطلوب استروئيدها همچنين مي توان به موارد زير اشاره کرد : جلوگيري مستقيم از عملکرد osteoblast ، ممانعت ازجذب کلسيم درمعده و روده و جلوگيري ازهورمونهاي جنسي ( gonadal hormones ). 23 درصورت استفاده دراز مدت از استروئيد ها ، عاقلانه است که با پزشک در مورد تأثير آن بر بروز استئوپروز مشورت شود . 
ذکر اين نکته حائز اهميت است که اين شيوه ها عامل درمان استئوپروز نيستند . NSAIDs و داروهاي ضد التهابي با جلوگيري و مهار پروستا گلاندين نوع دوم بر مسير cyclooxygenase تأثير مي گذارند و استفاده ي مداوم از NSAIDs مي تواند از طريق ايجاد lipoxygenase و در نتيجه تشکيل leukotrien ( عامل اساسي در بروز آسم و آلرژي ها ) ، موجب افزايش التهاب گردد . 
ب ) شيوه هاي جايگزين 
درمانهاي متفاوتي نظير داروهاي گياهي وجود دارند که تأثيرات آن به خوبي به اثبات رسيده است . اين داروها اغلب به همراه مکمل هاي غذايي مانند سولفات گلوکزامين ( glucosamine sulphate ) ، MSM ( Methylsulfonylmethane ) ، Serrapeptase ،اسيدهاي چرب ضروري ، ويتامين ها و مواد معدني مؤثر مي توانند مورد استفاده قرار گيرند . 
گلوکزامين يک آمينوي چند قندي ( ترکيبي از آمينو اسيد ، گلو تامين و گلوکز ) است . گلوکزامين ماده اي است که به طور طبيعي د ربدن يافت مي شود . اين ماده د رغضروف مفصل ها جمع مي شود و در آنجا زنجيره اي طولاني موسوم به glycosaminoglycans را تشکيل مي دهد و سرانجام به ساختار پيچيده اي موسوم به protoglycans تبديل مي شود . وظيفه protoglycans جذب آب به درون فضاي مفصل جهت نرم سازي غضروف به هنگام حرکت است . کارشناسان معتقدند که اين ماده نقش مهمي در تشکيل و بازسازي غضروف ، جلوگيري از استئو آرتريت ، محافظت از مفصل ها و تاندون ها و کاهش التهاب در تاندون ها ، غضروف و بافت هاي نرم را بر عهده دارد . مصرف اين ماده موجب بهبودي کامل بعضي از افراد مي شود ، اما در برخي ديگر ممکن است منجر به کاهش درد ، تحرک بيشتر و پيشگيري از ناراحتي هاي بعدي گردد . 9 , 21 
از آن جايي که سولفات گلوکزامين موجب توليد غضروف مي شود وعملکرد مفصل را بهبود مي بخشد و نيزالتهاب ناشي از صدمات ورزشي را کاهش مي دهد ، به عنوان دارويي مؤثربراي ورزشکاران توصيه مي گردد. سولفات گلوکزامين نقشي کليدي در بهبود غضروف و ساختار مفصل ها ايفا مي کند . 6 , 19 , 24 
تأثير و قابليت پذيرش سولفات گلوکزامين خوراکي دربهبود و درمان آرتريت ، در يک بررسي عمومي در کشور پرتقال مورد ارزيابي قرار گرفت . در اين بررسي به 1208 بيمار روزانه 5/1 گرم از اين ماده در 3 دوز جداگانه به مدت 30-14 روز داده شد . نتايج ارزشيابي نشان داد که در طول درمان ، علائم و نشانه هاي درد به هنگام استراحت ، ايستادن ، فعاليت هاي جسماني و حرکات انفعالي و غير انفعالي به طور منظم رو به بهبود رفته است و اين شرايط تا 6 الي 12 هفته پس از درمان نيز ادامه داشته است . اثرات درماني در 59 % از بيماران مناسب و در بيش از 36 % رضايت بخش بوده است . همچنين مشخص شد که مصرف گلوکزامين خوراکي توسط 86 % بيماران کاملا قابل پذيرش بوده و اين نسبت بسيار چشمگيرتر از درمانهاي قبلي بوده است. بروز اثرات جنبي احتمالي ، بيشترمربوط به اختلالات معده - روده اي پيشين و درمان هاي مربوط به آن و نيز مصرف داروهاي ديوريتيک (ادرار آور) همزمان بوده است . 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.