ads ads
ورود کاربران

نام کاربری :

رمز عبور :

مرا به خاطر بسپار
فایل های مرتبط
کاربران آنلاین

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان :
    14 نفر
اعضا :
    0 نفر
مجموع :
    14 نفر
آمار بازديد :
بازدید های امروز :
    674
تعداد کل بازدید ها :
    24901550
گزارشات سایت

فايل هاي رايگان:
    105 فايل
فایل های غیر رایگان :
    4,490 فايل
فایل های ويژه:
    220 فايل
مجموع كاربران ويژه :
    0 كاربر
مجموع کاربران عادي :
    2,244 كاربر
طراحی با مداد رنگی و مداد شمعی
screenshot
دسته بندي : پروژه و مقاله,هنر
حجم فایل : 17.1 كيلوبايت
فرمت فايل هاي فشرده : word
تعداد صفحات : 24 صفحه
تعداد بازدید : 92 مرتبه


قیمت: 2,200 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
امتیاز : 7

فروشنده ی فایل

bahar1394
سایر فایل ها
توضیحات :

عنوان : مقاله طراحی با مداد رنگی و مداد شمعی

 

فهرست
نقش برگ
شكل
طرح خطوط درهم و برهم
تصوير
نقاشي خراشي
نقاشي ها
روش نقاشي با قلم مو و رنگ
تصوير
چاپ با كاغذ مرطوب
تصوير 
چاپ كردن
نقاشي بوسيله نخ، ني و لكه جوهر
 
 
 
نقش برگ
نقش برگ يك طرح راحت و خوب است كه با شروع سال تحصيلي مي توانيم آن را انجام دهيم. اين فرايند از لحاظ ظهور خطوط برگ هاي درخت روي كاغذ داراي كيفيت جادويي و ثمرات جذابي است. براي انجام اين طرح (تصوير 1) ساده ترين لوازم مانند مداد رنگي و كاغذ كه معمولا حتي در اولين روز مدرسه در دسترس است بكار مي رود.
لوازم: چند برگ درخت به اشكال مختلف براي هر كودك، كاغذ نازك، مداد رنگي
زمان: 25 الي 35 دقيقه
نحوه اقدام: ابتدا برگ هايي را از شاخه هاي پائيني درختان بچينيد. اگر آنها را در كيسه پلاستيكي بگذاريد تازه مي مانند. روي ميز كار، روزنامه اي پهن كنيد تا در آخر درس عمل نظافت آسان انجام پذيرد. جعبه مداد رنگي و برگها را در وسط ميز قرار دهيد.
1- آموزگار و هر يك از شاگردان برگي را انتخاب كنند.
2- به بچه ها بگوييد تا انگشتان خود را بر دو طرف برگ بمالند. از آنها بپرسيد كه كدام قسمت نرم است؟ و كدام قسمت خطوط برجسته اي دارد؟
3- يك ورقه كاغذ برداريد و برگ را از جهت رگه دار آن در زير كاغذ بگذاريد. به شاگردان بگوييد كه با دست كشيدن بر روي كاغذ جا و حدود برگ را معين كنند.
4- به آنها نشان دهيد كه با كشيدن مداد رنگي بر كاغذ از جائي كه برگ در زير آن وجود دارد، چه اتفاقي مي افتد. آنقدر به كشيدن مداد رنگي بر كاغذ ادامه دهيد تا اثر كامل برگ قابل رويت شود.
5- نقش برگ نمونه را كه در يك رنگ آماده كرده ايد، نشان دهيد. به بچه ها بفهمانيد كه اين برگ يا نظيرآن را مي توان در حالات مختلف به كرات مورد استفاده قرار داد تا صفحه، كاغذ كاملا از نقش برگها پوشيده شود.
6- ميان شاگردان ورقه هاي كاغذ را توزيع كنيد. به آنها يادآوري نمائيد كه قبل از كشيدن مداد رنگي بر روي كاغذ، با مالش دست بر دو سطح برگ، قسمت شيادار و ناصاف آن را معين كنند.
7- وقتي بچه ها اولين نقش برگ خود را كامل كردند، نمونه خود را كه از دو نوع نقش برگ در دو رنگ مختلف ايجاد گرديده، نشان دهيد.
8- نحوه اجرا: دو برگ مختلف را در حاليكه قسمت شيادار آن به طرف بالاست روي ميز كار قرار دهيد. كاغذ را روي برگ ها بگذاريد و پس از تعيين حدود و جاي برگ ها مداد رنگي را بر كاغذ بكشيد. وقتي كارتان تمام شد، كاغذ را حركت دهيد تا دو برگ در زير بخش سفيد آن جاي گيرند سپس با رنگ ديگري به نقاشي بپردازيد. اين عمل را مكررا به همين منوال با رنگ هاي گوناگون اجرا كنيد تا سطح كاغذ كاملا پوشيده شود.
9- اگر وقت داشتيد و بچه ها هم مايل به ادامه اين فعاليت بودند ميتوانيد طرح هاي متنوعي را بصورت يك برگ در چند رنگ يا چند برگ در يك رنگ بوجود آوريد.
نقشها بر كاغذ زرورقي با جلوه بيشتري به نظر مي آيند. اگر بيشتر از يك قسمت كار كامل شد، بچه ها مي توانند حاصل تلاش خود را به خانه ببرند و نشان دهند.
شكل
طرح خطوط درهم و برهم:
نقاشي درهم و برهم طرح زيبايي است كه تمركز حواس و تصورات يك كودك عقب مانده ذهني را نشان مي دهد.
وسايل: كاغذ نقاشي سفيد به اندازه 35* 5/27 سانتي متر يا 30*5/22 سانتي متر، مداد شمعي يا مداد رنگي
زمان: 35 الي 50 دقيقه
نحوه اجرا: روي ميز كار را با روزنامه بپوشانيد. در وسط آن چند جعبه مداد رنگي بگذاريد.
1- نمونه خود را نشان داده و به كودكان بگوئيد كه نام آن  طرح خطوط درهم و برهم است.
2- نشان دهيد كه چگونه اين طرح ايجاد مي شود و چطور صفحه را به شكل هاي گوناگون تقسيم مي كند.
3- خاطر نشان كنيد كه براي پر كردن شكل هاي طرح، راههاي مختلفي وجود دارد. بعضي از شكل ها را مي توان با مداد رنگي نقاشي كرد. برخي ديگر را مي توان با خطهايي به شكل نوار، بصورت شطرنجي، با نقاط، خطوط مورب، لوزي، گلها و مدل هاي ديگر پر نمود.
4- بين شاگردان كاغذ توزيع كنيد و يك ورق براي خودتان برداريد. نشان دهيد كه چگونه تعدادي خط درهم و برهم فرضي، با انگشت اشاره خود بر كاغذ بكشند. سپس نظارت نماييد كه آنها اين كار را انجام دهند.
5- حالا ديگر كودكان مي توانند شروع كنند. آنها را راهنمايي كنيد تا كاغذ را طوري بوسيله خطوط تقسيم بندي نمايند كه فضاهاي خالي كم يا زياد نباشد. در موقع مناسب پيشنهاد كنيد كه چطور به پر كردن اشكال بپردازند.
تصوير
نقاشي خراشي
كودكان از خراش دادن رنگ روغن موجود در صفحه، خيلي به هيجان مي آيند و هنگام رنگ زدن با دقت مربع با مستطيل هاي طراحي شده از لحاظ اعمال كنترل دستي، بسيار برانگيخته مي شوند.
اين طرح هنري مفهوم رو و زير را درذهن آنها تقويت مي نمايد.
لوازم: كاغذ سفيد به ابعاد 5/32*5/27 سانتي متر، پاستيل روغني، قيچي
تصوير
درس اول: 
زمان: تقريبا 40 دقيقه
نحوه اجرا: نخست دو نمونه آماده كنيد يكي بصورت كامل و ديگري صفحه اي متشكل از مربع يا مستطيل هايي كه رنگ شده اند و فقط يك سوم آن صفحه از رنگ روغن سياه پوشيده شده است. بر ميز، روزنامه اي بگسترانيد. جعبه پاستيل روغني كه قبلا رنگ هاي قهوه اي تيره و مشكي اش را برداشته ايد، روي ميز كار بگذاريد.
نمونه كامل شده خود را نشان داده و مطمئن شويد كه آيا شاگردان قادرند نحوه ايجاد چنين طرحي را حدس بزنند. ( رنگ سياه، روي مربع يا مستطيل هاي رنگ شده را پوشانده است)
2- نمونه ناقص خود را بنمايانيد، رنگ روغن مشكي را برداريد و دو سوم باقيمانده صفحه را با آن رنگ كنيد. بوسيله نوك قيچي خراشهايي خطي بر پوشش سياه بكشيد. توجه داشته باشيد كه قيچي به حالت بسته باشد. پس از هر خراش رنگهاي موجود در زير رنگ مشكي پديدار مي شوند. روي خطوط رنگي ظاهر شده را بخراشيد تا كودكان ببينند كه هيچ اتفاقي روي نمي دهد. زيرا لايه ديگري از رنگ در زير رنگ هاي روشن وجود ندارد و صفحه متشكل از دو لايه رنگ زيرين و رويي مي باشد. لايه زيرين از رنگ هاي روشن و متنوع و لايه رويي از رنگ مشكي است. اجازه دهيد تا شاگردان بر سطح سياهرنگ نمونه شما خراش هايي خطي ايجاد كنند.
3- به كودكان توضيح دهيد كه ابتدا صفحه اي را كه به مربع يا مستطيل هايي تقسيم گرديده است با رنگ هاي مختلف نقاشي كرده سپس با استفاده از رنگ مشكي روي آن را بپوشانند. طريقه رنگ آميزي هر مربع يا مستطيل را تشريح كنيد. طرز رنگ كردن بايد به گونه ايي باشد كه كاملا سطح معين پوشانده شود. چنانچه مربع يا مستطيل هايي رنگ نشدند و بعد از آنكه لايه اي از رنگ سياه صفحه را پر كرد، نبايستي خراشهاي خطي بر آن قسمت هاي كشيده شود.
4- شاگردان مقواهايي را كه بصورت مربع يا مستطيل قسمت بندي شده اند، دريافت نموده رنگ آميزي كنند. ممكن است تذكراتي درباره كامل رنگ كردن مربع يا مستطيل ها و بيرون نزدن رنگ از قالب معين به كودكان گروه اول لازم باشد. بهرحال اين عمل، تمرين خوبي براي آنهاست و بايد بتوانند لايه اول را تماما رنگ نمايند. چنانچه رنگ آميزي لايه اول به پايان رسيد نام خود را بر پشت صفحه بنويسند و بدين ترتيب درس اول به آخر مي رسد.
درس دوم:
زمان: 30 الي 40 دقيقه
نحوه اجرا: روي ميز را با روزنامه بپوشانيد و رنگ هاي سياه و قهوه اي تيره روغني را به اضافه قيچي بر آن گذارده نمونه هاي خود را در معرض نمايش قرار دهيد.
1- روي نمونه ناقص خود يا يكي از دانش آموزان نشان دهيد كه چگونه  رنگ سياه را بر نخستين لايه رنگي مي كشند.
2- مقواي رنگ شده كودكان را كه در پايان درس اول جمع كرده بوديد به آنها بگردانيد تا با رنگ سياه روي مربع يا مستطيل هاي رنگ شده را بپوشانند. ممكن است يادآوري به شاگردان گروه اول در مورد جاهاي رنگ نشده لازم باشد.
3- قيچي را به حالت بسته نگه داشته مانند يك قلم با خراشاندن لايه مشكي، تصوير، طرح و رنگي را بوجود آورند. آنها بايستي تا زمانيكه قسمت اعظم لايه اول در معرض ديد قرار گيرد تشويق گردند و به عمل خراشاندن ادامه دهند. هر چه بيشتر لايه اول نمايان شود، حاصل كار جذابتر خواهد شد. شايد شما به اجراي چنين كاري اصرار نورزيدولي آنها از خراشاندن لايه سياهرنگ لذت مي برند و به احتمال زياد آنقدر به اين امر ادامه مي دهند كه ديگر پوشش دوم محو گردد.
تنوع كار: بجاي آنكه مقوا به مربع يا مستطيل هايي تقسيم شود، كودكان مي توانند طرح خطوط درهم و برهم را با رنگهاي روغني روشن ايجاد نمايند و شكل هاي آنرا با همان رنگها پر كنند. سپس درس دوم را به اجرا درآورند. چنين كاري براي كودكان گروه دوم مفيد بوده و از توانائيهاي گروه اول خارج است.
نقاشي ها
روش نقاشي با قلم مو و رنگ
كودكان عاشق نقاشي هستند. به منظور لذت بردن كودكان استثنايي بهترين شيوه، بكار بردن روشي است كه اجراي آن آسان باشد.
در اولين روز كلاس نقاشي، همراه شاگردان يادداشتي به خانه هايشان ارسال داريد و از والدين آنها بخواهيد كه پيراهن كهنه و بلندي را به مدرسه بفرستند تا از آن در هنگام نقاشي بعنوان روپوش استفاده شود.
در روز درس، روي ميز كار را با روزنامه بپوشانيد و يك ظرف بزرگ آب تميزف چند قلم مو و ظروف محتوي رنگ را روي آن قرار دهيد. بهتر است ظرف رنگ ها كوچك باشند و اساسي تر آنكه پيشنهاد كنيم مقدار رنگ هاي سفيد و زرد، به مقدار كم در نظر گرفته شوند زيرا در اثر گرد و غبار بسرعت كدر مي گردند.
روي ساير ميزها نيز روزنامه پهن كنيد. زيرا نقاشي هايي كه به اتمام رسيده اند روي همين ميزها خشك خواهند شد. مقدار زيادي دستمال كاغذي در دسترس داشته باشيد.
وقتي كودكان آماده شدند عملا نشان دهيد كه چگونه رنگها را بكار برند. قوطي رنگي را كه قصد داريد از آن استفاده كنيد تكان دهيد قلمو را در رنگ فرو بريد و سپس با ماليدن نوك آن بر لبه ظرف مقدار اضافي رنگ را به داخل قوطي برگردانيد. به شاگردان يادآوري نماييد كه در موقع بكار بردن يك رنگ ديگر حتما بايد قلمو شسته شود و طرز تميز كردن و شستن آن را به آنان نشان دهيد. بدين منظور بايد قلمو را در ظرف آب گذارده، آن را به سمت بالا و پايين آنقدر حركت دهيد تا رنگ بر پرزهايش باقي بماند و آنگاه بوسيله انگشت سبابه و شست خود پرزهاي قلم مو را بچلانيد تا آب آن گرفته شود. به هر شاگرد يك حوله و يك تكه كاغذ كه در پشت هر كدام اسم وي نوشته شده باشد بدهيد.
تعويض آب ظرف لازم است زيرا اگر اين عمل اجرا گردد رنگ ها نسبتا خالص باقي خواهند ماند.
در موقع لزوم با گستردانيدن كاغذهاي تميز، روي روزنامه هاي كثيف شده را بپوشانيد.
 
 

نظرات کاربران :

نظری توسط کاربران ثبت نشده است.
شما هم می توانید در مورد این فایل نظر دهید.
کاربر گرامی، لطفاً توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظرات شما درباره ی این محصول در نظر گرفته شده است. در صورتی که سوالی در رابطه با این محصول دارید یا نیازمند مشاوره هستید، فقط از طریق تماس تلفنی با بخش مشاوره اقدام نمایید.
کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نقد یا نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً لاگین نمایید.